Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3447977
Hi!

Ace krijgt sinds hij bij ons is, eind april, BARF. Het is mijn eerste hond op barf dus ik had veel te leren en leer nog steeds bij.
Nu waren wij gisteren op bezoek bij de fokker same met Ace, en zei de fokker dat honden die rauw vlees krijgen elke maand moeten ontwormd worden tot hun 1 jaar. Het is het eerste wat ik daarvan hoor, maar onze fokker is zelf iemand die zijn honden brokken van proplan geeft en vaak herhaalt dat dit de beste brok is die er is. Ik kan eigenlijk niets slecht over hem zeggen en ik ben ook niet volledig anti-brok, maar stel mij wel de vraag hoe ver iemand zijn kennis over hondenvoeding gaat als je vindt dat pro plan de beste optie is.
Nu heb ik al wat gezocht op het forum hier via de zoekfunctie maar ik kan hier toch echt neits terugvinden over elke maand ontwormen, of kijk ik ergens over?

We zijn vrijdag nog bij onze dierenarts geweest en hij weet dat onze hond op barf staat, maar zei zelf ook nog niets over elke maand ontwormen. Anderzijds stelde hij wel al voor om toch op (hypoallergene) brok over te gaan omdat Ace vorige week uitslag had (daarvoor kreeg hij vrijdag een cortisone spuit en daarmee was het een dag later weg) en het vermoedelijk aan de voeding ligt. Daarin volg ik hem wel, volgens mij is een intollerantie voor kip. Logische stap voor mij nu is dus om de kip te laten vallen uit zijn menu.. Maar ja, denk dat ik er niet stom van moet staan dat dierenartsen fan zijn van brokken, maar kan mij soms toch ergeren aan iedereen die vanalles denkt te weten en maar wat roept, zonder zich eigenlijk eens deftig in te lezen. Ben ik de enige? :D

note: de reden waarom ik denk dat het om een kip intollerantie gaat is omdat het ras (american bully) sowieso gevoelig is voor kip. Kip was dan ook iets wat ik niet gaf in spiervlees om geen intollerantie uit te lokken, wel kreeg Ace kippenhartjes. Ik dacht dat dit het wel niet zou uitlokken omdat het maar om een kleine hoeveelheid gaat, maar misschien had ik dit dus beter ook niet kunnen doen. Door een rekenfout van mezelf had ik laatst te weinig spiervlees besteld en heeft ace uitzonderlijk vorige week enkele dagen zijn spiervlees in kippenwit van de supermarkt gekregen dat ik nog in huis had. Leek mij de beste oplossing en dacht '1 keertje kan vast geen kwaad', maar toen kwam de uitslag dus ja :(
#3447983
Nele en Ace schreef: ma 08 aug 2022, 12:52 Hi!

Ace krijgt sinds hij bij ons is, eind april, BARF. Het is mijn eerste hond op barf dus ik had veel te leren en leer nog steeds bij.
Nu waren wij gisteren op bezoek bij de fokker same met Ace, en zei de fokker dat honden die rauw vlees krijgen elke maand moeten ontwormd worden tot hun 1 jaar. Het is het eerste wat ik daarvan hoor, maar onze fokker is zelf iemand die zijn honden brokken van proplan geeft en vaak herhaalt dat dit de beste brok is die er is. Ik kan eigenlijk niets slecht over hem zeggen en ik ben ook niet volledig anti-brok, maar stel mij wel de vraag hoe ver iemand zijn kennis over hondenvoeding gaat als je vindt dat pro plan de beste optie is.
Nu heb ik al wat gezocht op het forum hier via de zoekfunctie maar ik kan hier toch echt neits terugvinden over elke maand ontwormen, of kijk ik ergens over?
Hi! Ik denk dat je daar inderdaad erg weinig over gaat vinden (iedere maand ontwormen) omdat hetgeen de fokker zegt echt pikale onzin is. Ten eerste hebben rauw gevoerde honden absoluut niet vaker wormen dan brok gevoerde honden, daar is zelfs onderzoek naar gedaan door de Universiteit Utrecht jarengeleden en daaruit bleek dus ook dat vers gevoerde honden absoluuuut niet vaker wormen hebben. Ik verwijs je even naar dit oude topic : viewtopic.php?f=10&t=136990&p=3360868&h ... n#p3360868

Daarnaast is het zo dat preventief ontwormen niet bestaat. Dat is zoiets als het innemen van preventief een Paracetamolletje voor het geval dat je misschien hoofdpijn krijgt. Je geeft een wormenmiddel, als er wormen zijn gaan die dood. Als er geen wormen zijn...., hoeft er niks gedood te worden, gaat er dus ook niks dood en heb je je hond voor niets blootgesteld aan giftige stoffen, waarbij dan ook nog eens opgemerkt moet worden dat je hiermee juist resistentie in de hand werkt. Als je wilt weten of je hond wormen heeft, dan kun je ontlasting in sturen naar Het Woud. Het Woud wordt gerund door Dr. Wicher Holland, die ooit les gaf aan de Universiteit Utrecht: https://wormbestrijding.nl/
We zijn vrijdag nog bij onze dierenarts geweest en hij weet dat onze hond op barf staat, maar zei zelf ook nog niets over elke maand ontwormen. Anderzijds stelde hij wel al voor om toch op (hypoallergene) brok over te gaan omdat Ace vorige week uitslag had (daarvoor kreeg hij vrijdag een cortisone spuit en daarmee was het een dag later weg) en het vermoedelijk aan de voeding ligt. Daarin volg ik hem wel, volgens mij is een intollerantie voor kip. Logische stap voor mij nu is dus om de kip te laten vallen uit zijn menu.. Maar ja, denk dat ik er niet stom van moet staan dat dierenartsen fan zijn van brokken, maar kan mij soms toch ergeren aan iedereen die vanalles denkt te weten en maar wat roept, zonder zich eigenlijk eens deftig in te lezen. Ben ik de enige? :D
Zo dan! Jeetje! Het is bij een voedselallergie zeer ongebruikelijk om cortisone te geven. En als een cortisone prik ZO snel helpt, dan wijst het eerder in de richting voor iets van buitenaf waar je hond op gereageerd heeft. Ik zeg maar wat: slecht zwemwater, pollen allergie, huisstofmijt allergie, etc. Dus het is maar de vraag of Ace werkelijk allergisch is voor kip. Het kan. Maar het kan ook dat hij allergisch is voor iets anders. Ik vind het voeren van een hypoallergene brok dus eigenlijk nogal onlogisch. Je weet helemaaaaal nog niet waar Ace nou op heeft gereageerd. Ik denk dat je eerst daar goed over na moet denken. Kun je kip schrappen hoor, ik heb daar niks op tegen, maar of je daarmee het probleem op lost is dus nog maar de vraag.
de reden waarom ik denk dat het om een kip intollerantie gaat is omdat het ras (american bully) sowieso gevoelig is voor kip. Kip was dan ook iets wat ik niet gaf in spiervlees om geen intollerantie uit te lokken, wel kreeg Ace kippenhartjes. Ik dacht dat dit het wel niet zou uitlokken omdat het maar om een kleine hoeveelheid gaat, maar misschien had ik dit dus beter ook niet kunnen doen. Door een rekenfout van mezelf had ik laatst te weinig spiervlees besteld en heeft ace uitzonderlijk vorige week enkele dagen zijn spiervlees in kippenwit van de supermarkt gekregen dat ik nog in huis had. Leek mij de beste oplossing en dacht '1 keertje kan vast geen kwaad', maar toen kwam de uitslag dus ja :(
Het kan. Het kan net zo makkelijk dat Ace in fout zwemwater heeft gezwommen. Kun je wat meer vertellen over die uitslag. Wat voor uitslag? Waar zat die? Hoe zag dat er uit? Had hij jeuk?
#3447990
CindyMayella schreef:Heb ff snel Proplan voor puppy op gezocht: dr zit tarwe en mais in, daar heeft je hond sowieso niets aan en dr zit maar 20% vlees in….. Met een goede brok (als je echt brok wilt geven), zal het vleespercentage boven de 60% moeten zitten en vooral geen granen en mais……
Maar andere leden kunnen je hier meer over uitleggen ;) ….
Ja proplan lijkt me echt geen voorbeeld van een goede brok.. ik kan wel geloven dat een hond het er op zich oke op doet (in de zin van niet te dik, niet te mager, en hij zal het wel overleven), maar om het nu te gaan bestempelen als een goede brok (en zelfs de beste).. ::) maar ik had geen zin om daar een discussie te starten over voeding haha.

Grappig is wel, in september begin ik een nieuwe job bij welnesspet, zij produceren het merk hondenbrokken genaamd ‘core’. Beetje ironisch voor iemand die barft maar goed ;D gelukkig is het qua samenstelling toch al een betere brok :biggrin2: en doe ik de verkoop niet of zo haha
#3447992
Lizzy schreef: ma 08 aug 2022, 14:46
Daarnaast is het zo dat preventief ontwormen niet bestaat. Dat is zoiets als het innemen van preventief een Paracetamolletje voor het geval dat je misschien hoofdpijn krijgt. Je geeft een wormenmiddel, als er wormen zijn gaan die dood. Als er geen wormen zijn...., hoeft er niks gedood te worden, gaat er dus ook niks dood en heb je je hond voor niets blootgesteld aan giftige stoffen, waarbij dan ook nog eens opgemerkt moet worden dat je hiermee juist resistentie in de hand werkt. Als je wilt weten of je hond wormen heeft, dan kun je ontlasting in sturen naar Het Woud. Het Woud wordt gerund door Dr. Wicher Holland, die ooit les gaf aan de Universiteit Utrecht: https://wormbestrijding.nl/


Zo dan! Jeetje! Het is bij een voedselallergie zeer ongebruikelijk om cortisone te geven. En als een cortisone prik ZO snel helpt, dan wijst het eerder in de richting voor iets van buitenaf waar je hond op gereageerd heeft. Ik zeg maar wat: slecht zwemwater, pollen allergie, huisstofmijt allergie, etc. Dus het is maar de vraag of Ace werkelijk allergisch is voor kip. Het kan. Maar het kan ook dat hij allergisch is voor iets anders. Ik vind het voeren van een hypoallergene brok dus eigenlijk nogal onlogisch. Je weet helemaaaaal nog niet waar Ace nou op heeft gereageerd. Ik denk dat je eerst daar goed over na moet denken. Kun je kip schrappen hoor, ik heb daar niks op tegen, maar of je daarmee het probleem op lost is dus nog maar de vraag.


Het kan. Het kan net zo makkelijk dat Ace in fout zwemwater heeft gezwommen. Kun je wat meer vertellen over die uitslag. Wat voor uitslag? Waar zat die? Hoe zag dat er uit? Had hij jeuk?
Ja dat van een staaltje opsturen had ik inderdaad al tegen gekomen op het forum, maar kan dat ook vanuit België dat je weet?

Wat betreft de cortisone heb ik dus echt geen idee wat dat juist doet, moet wel zeggen dat ik blij was dat het zo snel weg was want langsgaan bij de fokker met een pup die onder de boebels zit ::)
We zijn ook wel net een week aan zee geweest en Ace is dus aan heel wat bloot gesteld wat normaal niet is. Hij is in de zee geweest (enkel zijn pootjes), op het strand, een appartement waar wie weet schoon gemaakt is met bepaalde producten.. de dierenarts dacht echter ook aan oorzaak voeding omdat de uitslag overal zat. Van boven naar tot onder en van links naar rechts, enkel niet op zijn kopje of in zijn gezicht zeg maar. Waren allemaal ‘bobbeltjes’ en de bobbeltjes zelf konden we niet zien door zijn vacht zeg maar, maar je zag aan zijn vacht en vooral de haarrichting (hij heeft heel kort haar) dat de huid niet meer vlak was. En het waren echt niet 10 of 20 bobbeltjes, hij stond echt vol, was niet te tellen.
Hij had ook wel al langere tijd in zijn 2 oksels vooraan een krab of snee of zo. Wij dachten dat hij zich verwondde aan ons terras (scherpe randen, we gaan een nieuw plaatsen binnenkort) door rond te crossen in de tuin. De dierenarts gelooft echter dat het een gevolg is van te krabben en dat die uitslag dus al langer wat sluimerde in zijn oksels en nu door kippenwit te geven boven op de kippenhartjes het echt losgebarsten is.
De mama heeft trouwens blijkbaar ook een intollerantie aan kip blijkbaar, geen idee of dat in de genen kan zitten?
#3448006
Lizzy schreef: ma 08 aug 2022, 18:30 Aan het eind van de dag maakt het weinig uit wat er in de brok verwerkt zit. Het is highly, highly mega highly processed food en derhalve geen gezonde voeding. Zo kort kunnen we daar eigenlijk over zijn.
Ja natuurlijk, begrijp mij niet verkeerd want wij zijn natuurlijk ook beginnen barfen omdat we erovertuigd zijn dat dit de beste optie is voor Ace en denken er helemaal niet aan om terug over te gaan naar brok. Maar we leven echt in een brokkenwereld (helaas) en ik heb al vaak het gevoel gehad dat ik mijn keuze voor barf moet staan verdedigen want mensen trekken soms echt rare ogen als je zegt dat je alleen rauw voert. De dierenarts vroeg mij vrijdag ook 'welke koolhydraatbron gebruik je, rijst of pasta?', en dan dacht ik huh :???:
Maar ik denk dat het hier in België nog erger gesteld is dan in NL, ik bestel alles ook bij dog meat of floris omdat er in BE gewoon geen barf leveranciers te vinden zijn lijkt me.
#3448007
Tis idd niet leuk.
Ik ging onlangs naar een andere DA en kreeg ook een pamflet mee waarom rauw voeren zo gevaarlijk is. Er stond niet meer op dan dat de voordelen niet aangetoond zijn en een boel risico's die ook voor jezelf als mens gelden als je vlees rauw eet of bereid. En daar doet toch niemand zo panisch over?
Of denken ze dat er hier ook een voerbak in huis staat waar ik 2x per dag iets in kwak zonder hem af te wassen? :???:

Tis dat ze giardia kreeg toen ze brok at, want anders was de giardia meteen van het vlees geweest. Terwijl rauw vlees geen giardia bevat.
Dan heb je meteen al geen zin meer om er nog terug te gaan. :-\
#3448010
Nele en Ace schreef: ma 08 aug 2022, 19:02 Ja dat van een staaltje opsturen had ik inderdaad al tegen gekomen op het forum, maar kan dat ook vanuit België dat je weet?

Wat betreft de cortisone heb ik dus echt geen idee wat dat juist doet, moet wel zeggen dat ik blij was dat het zo snel weg was want langsgaan bij de fokker met een pup die onder de boebels zit ::)
We zijn ook wel net een week aan zee geweest en Ace is dus aan heel wat bloot gesteld wat normaal niet is. Hij is in de zee geweest (enkel zijn pootjes), op het strand, een appartement waar wie weet schoon gemaakt is met bepaalde producten.. de dierenarts dacht echter ook aan oorzaak voeding omdat de uitslag overal zat. Van boven naar tot onder en van links naar rechts, enkel niet op zijn kopje of in zijn gezicht zeg maar. Waren allemaal ‘bobbeltjes’ en de bobbeltjes zelf konden we niet zien door zijn vacht zeg maar, maar je zag aan zijn vacht en vooral de haarrichting (hij heeft heel kort haar) dat de huid niet meer vlak was. En het waren echt niet 10 of 20 bobbeltjes, hij stond echt vol, was niet te tellen.
Hij had ook wel al langere tijd in zijn 2 oksels vooraan een krab of snee of zo. Wij dachten dat hij zich verwondde aan ons terras (scherpe randen, we gaan een nieuw plaatsen binnenkort) door rond te crossen in de tuin. De dierenarts gelooft echter dat het een gevolg is van te krabben en dat die uitslag dus al langer wat sluimerde in zijn oksels en nu door kippenwit te geven boven op de kippenhartjes het echt losgebarsten is.
De mama heeft trouwens blijkbaar ook een intollerantie aan kip blijkbaar, geen idee of dat in de genen kan zitten?
Ik weet het niet maar je kunt een chat op de webpagina starten en het even vragen aan het Woud.

Ik ben natuurlijk geen dierenarts maar misschien zaten er vlooien in het appartement? Had je hond erg veel jeuk?

Geen idee of dat in de genen kan zitten. Ik denk dat als je geen kip meer voert en de problemen verdwijnen en komen nooit meer terug: was het misschien een kip intolerantie. Dat zou je (zou je dat willen) uit kunnen proberen door weer kip te geven en te kijken wat er gebeurd.
#3448016
Lizzy schreef: di 09 aug 2022, 10:34 Ik weet het niet maar je kunt een chat op de webpagina starten en het even vragen aan het Woud.

Ik ben natuurlijk geen dierenarts maar misschien zaten er vlooien in het appartement? Had je hond erg veel jeuk?

Geen idee of dat in de genen kan zitten. Ik denk dat als je geen kip meer voert en de problemen verdwijnen en komen nooit meer terug: was het misschien een kip intolerantie. Dat zou je (zou je dat willen) uit kunnen proberen door weer kip te geven en te kijken wat er gebeurd.
Lijkt erop dat het buitenland ook mogelijk is maar dan betaal je net iets meer. Doe je dan ook de check elke 3 maand zoals dat de DA normaal elke 3 maand zou ontwormen?

Jeuk had hij amper, hebben hem echt niet veel (meer) zien krabben, tenzij we zelf eraan kwamen dan leek hij wel wat jeukerig. DA heeft ook een vlooientabletje meegegeven omdat hij zijn achterhoofd ook misschien aan vlooien dacht, maar kon op Ace zelf niets vinden. Het appartement is van mijn oma en er zijn nog nooit eerder andere dieren binnen geweest dus daar zou het niet aan mogen liggen. We hebben hem daar wel eens gewassen met babyzeep (had geen hondenshampoo bij maar wel mijn zoontje haha) na een dagje zee en strand, dus wie weet is het dat..
We gaan de komende tijd de kip sowieso niet meer geven, ergens zou ik het wel nog willen testen binnen een paar weken als de uitslag tegen dan nog niet terug gekomen is maar misschien laat ik het ook gewoon zo. Gezien zijn mama ook intollerant is en de fokker zei dat de blauwe kleur blijkbaar sowieso ook gevoeliger is aan intolleranties ga ik gewoon al blij zijn als het niet meer terug komt :)
#3448017
pearlsofpassion schreef: di 09 aug 2022, 09:27 Tis idd niet leuk.
Ik ging onlangs naar een andere DA en kreeg ook een pamflet mee waarom rauw voeren zo gevaarlijk is. Er stond niet meer op dan dat de voordelen niet aangetoond zijn en een boel risico's die ook voor jezelf als mens gelden als je vlees rauw eet of bereid. En daar doet toch niemand zo panisch over?
Of denken ze dat er hier ook een voerbak in huis staat waar ik 2x per dag iets in kwak zonder hem af te wassen? :???:

Tis dat ze giardia kreeg toen ze brok at, want anders was de giardia meteen van het vlees geweest. Terwijl rauw vlees geen giardia bevat.
Dan heb je meteen al geen zin meer om er nog terug te gaan. :-\
Ja ik snap wel dat niet iedereen overstag gaat omdat het best wel tijdrovend is en kostelijker dan brok (zo ervaar ik het toch), en je moet je echt wel goed inlezen.. Mensen weten vaak ook gewoon niet dat er alternatieven zijn dan brok door alle brokken-propaganda overal :D maar het lijkt wel de omgekeerde wereld, dierenartsen waarvan je verwacht dat ze weten wat goed is voor een hond en wat niet, die dan het luidst staan te roepen dat barf een slecht idee is. De eerste keer dat ik met Ace naar de DA ging had ik eigenlijk een complimentje verwacht dat ik barf'te, hoe naïef haha
#3448018
Nele en Ace schreef: di 09 aug 2022, 13:31 Lijkt erop dat het buitenland ook mogelijk is maar dan betaal je net iets meer. Doe je dan ook de check elke 3 maand zoals dat de DA normaal elke 3 maand zou ontwormen?
Dat is wel wat het Woud voorschrijft.
Jeuk had hij amper, hebben hem echt niet veel (meer) zien krabben, tenzij we zelf eraan kwamen dan leek hij wel wat jeukerig. DA heeft ook een vlooientabletje meegegeven omdat hij zijn achterhoofd ook misschien aan vlooien dacht, maar kon op Ace zelf niets vinden. Het appartement is van mijn oma en er zijn nog nooit eerder andere dieren binnen geweest dus daar zou het niet aan mogen liggen. We hebben hem daar wel eens gewassen met babyzeep (had geen hondenshampoo bij maar wel mijn zoontje haha) na een dagje zee en strand, dus wie weet is het dat..
Mag ik heel eerlijk zeggen dat ik vind dat je dierenarts met een kanon op een mug heeft geschoten met de cortico's? Kijk, heb je een hond die dood gaat van de jeuk: dan moet je wat. En dan kan het heel leerzaam zijn om 1 shot cortico's te geven. Wat ik heb geleerd is dat als de jeuk direct over is: dan moet je aan een reactie voor iets van buitenaf denken. En dus niet voeding. Maar jouw hond had dus helemaal geen jeuk waar ie haast van dood ging. En eigenlijk wist je dierenarts niet wat er aan de hand was. En dan maar op hoop van zegen een spuit prednison erin? Da's nogal schadelijk spul en ik begrijp eigenlijk van A tot Z zijn hele handelen niet. Goed, ik was er niet bij natuurlijk.... Maar ja, babyzeep kan ook dit soort reacties oproepen!! Heb je nog mazzel dat je hond niet gek is geworden van de jeuk! Serieus waar, als je geen goede hondenshampoo hebt om je hond mee te wassen: gebruik dan beter maar alleen water.
We gaan de komende tijd de kip sowieso niet meer geven, ergens zou ik het wel nog willen testen binnen een paar weken als de uitslag tegen dan nog niet terug gekomen is maar misschien laat ik het ook gewoon zo. Gezien zijn mama ook intollerant is en de fokker zei dat de blauwe kleur blijkbaar sowieso ook gevoeliger is aan intolleranties ga ik gewoon al blij zijn als het niet meer terug komt :)
Nou zit ik toch zo'n 27 jaar in de rauwe hondenvoeding en ik heb hier echt nog nooit van gehoord, nooit iets over gelezen. Ja, wel dat er rassen gevoelig zijn voor allergieën. En daar zit jouw ras volgens mij wel bij maar daar hoeft ie volgens mij niet perse blauw voor te zijn:

Allergies are common in the American Pit Bull Terrier, along with other stocky, square-head dogs, including the American Staffordshire Terrier, Staffordshire Bull Terrier, American Bulldog and American Bully. Allergies are often caused by environmental allergens including fleas, pollen, grass, and dust. Common food allergens include beef, wheat, rice, and corn.

Overigens zoek ik dit soort interessante beweringen ook altijd even op, op Engelstalige websites. Want omdat ik er niet van heb gehoord, wil niet zeggen dat het niet bestaat. En wat vond ik tot mijn grote verrassing...:

https://www.walkervillevet.com.au/blog/ ... -problems/

Maar in dit geval is het dus niet de kleur blauw die voor meer problemen zorgt maar het ras. Omdat het genetisch behept is met dat ze vaker allergieën hebben.
#3448038
Ik weet niet of de blauwe kleur relatief nieuw is voor het ras? Of zeldzaam?
Want in dat geval is er wss veel lijnteelt en inteelt gebeurd en als er dan toevallig een intolerante hond in zit bij die blauwe founders, wordt dat dus vastgelegd. Op die manier kan de blauwe kleur (in dat ras) idd wel gelinkt zijn aan meer intoleranties.
#3448357
pearlsofpassion schreef: wo 10 aug 2022, 11:48 Ik weet niet of de blauwe kleur relatief nieuw is voor het ras? Of zeldzaam?
Want in dat geval is er wss veel lijnteelt en inteelt gebeurd en als er dan toevallig een intolerante hond in zit bij die blauwe founders, wordt dat dus vastgelegd. Op die manier kan de blauwe kleur (in dat ras) idd wel gelinkt zijn aan meer intoleranties.
Het ras op zich is eigenlijk nog relatief nieuw, onstaan door kruising van pitbull, stafford en engelse en amerikaanse bulldogs. Behalve bij de stafford komt de blauwe kleur bij geen van de andere rassen in het rijtje voor (en bij een stafford is het ook geen ‘originele kleur als ik het zo kan zeggen ;D), dus er kan wel wat inzitten in wat je zegt. De mama is ook blauw en heeft ook een intolerantie aan kip, maar ik weet dus niet echt of zoiets erfelijk is van moeder op pups.
#3448362
Lizzy schreef: di 09 aug 2022, 14:01

Mag ik heel eerlijk zeggen dat ik vind dat je dierenarts met een kanon op een mug heeft geschoten met de cortico's? Kijk, heb je een hond die dood gaat van de jeuk: dan moet je wat. En dan kan het heel leerzaam zijn om 1 shot cortico's te geven. Wat ik heb geleerd is dat als de jeuk direct over is: dan moet je aan een reactie voor iets van buitenaf denken. En dus niet voeding. Maar jouw hond had dus helemaal geen jeuk waar ie haast van dood ging. En eigenlijk wist je dierenarts niet wat er aan de hand was. En dan maar op hoop van zegen een spuit prednison erin? Da's nogal schadelijk spul en ik begrijp eigenlijk van A tot Z zijn hele handelen niet. Goed, ik was er niet bij natuurlijk.... Maar ja, babyzeep kan ook dit soort reacties oproepen!! Heb je nog mazzel dat je hond niet gek is geworden van de jeuk! Serieus waar, als je geen goede hondenshampoo hebt om je hond mee te wassen: gebruik dan beter maar alleen water.


https://www.walkervillevet.com.au/blog/ ... -problems/

Maar in dit geval is het dus niet de kleur blauw die voor meer problemen zorgt maar het ras. Omdat het genetisch behept is met dat ze vaker allergieën hebben.
Wat een interessant artikel. Maar inderdaad, de kleur zal toeval zijn. Mijn dierenarts zei letterlijk ‘ik zie liever dat je een pup koopt in een oerkleur van het ras, want de andere kleuren hebben vaker problemen’. Dus niet per sé met de kleur blauw te maken, maar hij zal ook wel een punt hebben dat die ‘modekleurtjes’ door inteelt of dergelijke misschien wel wat meer last hebben van kwaaltjes. Hebben wij bij onze keuze niet echt bij stil gestaan.

Wat betreft de uitslag lijkt hij helaas terug te komen.. urgh :-\ in ieder geval hol ik niet meteen weer naar de dierenarts. Momenteel zit het enkel in 1 oksel en misschien 2 of 3 boebeltjes op zijn rechter flank. Hij heeft niets meer van kip gekregen, de laatste week kreeg hij paard, rund, konijn, kalkoen, eend en zijn pens is lam/geit. Maar aangezien het momenteel enkel in zijn oksel zit denk ik nu toch ook meer aan een contact allergie.
Ik ga hem straks of morgen nog eens wassen en een paar dagen proberen niet in de tuin te laten. We zijn een half jaar geleden verhuisd en hebben verbouwd, en de tuin is letterlijk nog een zandbak (als het regent een modderpoel) met heel wat onkruid. Dus misschien is het daarop dat hij wat reageert.. maar dan snap ik de verklaring van aan zee niet want toen was hij al een paar dagen niet in onze tuin (of echt onkruid zeg maar) geweest..
Ik heb hier gelukkig wel een goede hondenshampoo :D aan zee leek het mij, na wat googelen, een oke oplossing die babyshampoo voor 1x. Het is geen zwitsal of dergelijke, maar een eco/vegan/parfumvrije/vrij van sulfaten en parabenen/… zeep. Maar duidelijk, niet meer doen dus haha
D21923C8-7F2E-4584-B1A5-96E1AC936A37.jpeg
D21923C8-7F2E-4584-B1A5-96E1AC936A37.jpeg (929.82 KiB) 1102 keer bekeken
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door