Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3447149
Hoi!

Mijn hond geeft enorme reactie op tekenbeten, vroeger had hij hier nooit last van gewoon een klein bultje na het verwijderen van de teek en dat was in een paar dagen helemaal weg.

Nu groeien de bultjes juist en ze barsten na een tijdje zelfs open.

De eerste keer dat hij hier last van had was het op een plek waar de teek niet volledig uitgekomen was (kopje afgebroken) dus ik dacht dat het daardoor kwam. Het werd eerst een klein wondje maar bleef maar groeien. Naar de dierenarts geweest, zalf gehad maar dit hielp niet en uiteindelijk heeft de dierenarts dit plek operatief verwijderd.

Het probleem is nu dat hij op iedere tekenbeet een hele heftige reactie geeft. Hij heeft ruim 3 weken geleden heel veel teken opgelopen in het bos, ik denk dat hij door een tekennest gelopen heeft ofzo want ik heb dus 17 teken verwijderd. En nu zit hij dus vol bulten die openbarsten.

Uiteraard ben ik hiermee naar die dierenarts geweest, hij heeft een antibiotica kuur en ontstekingsremmers gehad maar dit heeft niet geholpen.

Afgelopen vrijdag had hij hoge koorts en ben ik dus weer naar een dierenarts geweest (een andere dit keer omdat wij op vakantie waren)
Hij zit nu dus weer aan de medicatie, de koorts is hierdoor gelijk gezakt en hij voelde zich in ieder geval gelijk een stuk beter.
Maar een echte oplossing is dit natuurlijk niet.

Ze kunnen de meeste plekken operatief verwijderen maar het zijn er zoveel..
En sommige zitten op een plek waar het niet goed weggehaald kan worden.
Zijn vorige operatie was best heftig en hij heeft lang last gehad van de narcose dus het liefst willen we dit natuurlijk niet.

De dierenarts behandeld nu eigenlijk vooral de plekken die hij al heeft maar ik vraag me dus vooral af hoe dit opeens kan ontstaan, zonder de oorzaak weg te halen is het wachten op nieuwe plekken.

Zelf heb ik rondom de plekken zijn haar weggeschoren zodat we de plekken goed schoon kunnen houden.

Iemand die zoiets ooit gezien heeft?
Hopelijk kan ik hier wat goede tips vandaan halen

Ik heb trouwens wel foto s evt maar als ik ze hier plaats zijn ze niet zichtbaar??
#3447168
Jeetje, dit is vervelend zeg! Te meer we ongeveer in een teken explosie zitten :-\ . Het lijkt een allergische reactie he, op een tekenbeet. Kun je de plek niet direct insmeren met een antihistaminezalf?

Zou dit wat zijn voor jouw hond?

https://www.phytonicsmed.com/phytonics/ ... orne-50-ml

Ingrediënten staan me wel aan in dit kader.

En verder lijkt het erop dat het ook direct ontaard in een huidontsteking. Dus misschien moet je ook aan de weerstand van je hond gaan werken. Inwendig. Ik moet er ook even over nadenken, wat je hier nou het beste mee kan doen :g:
#3447207
Allereerst bedankt voor je reactie Lizzy. Het lijkt inderdaad een soort allergische reactie.

De plek na een tekenbeet gelijk insmeren is een goeie tip dat ga ik zeker proberen!

Inwendig zijn weerstand verhogen wil ik ook zeker mee aan de gang het lijkt wel alsof zijn afweer systeem gewoon niet correct werkt.
Maar buiten deze klachten is ie verder nooit ziek ofzo dus het lijkt me ook niet dat zijn weerstand helemaal niet in orde is.

De antibiotica kuur en ontstekingsremmers die hij nu krijgt vanaf vrijdag lijken ook nog geen verschil te maken helaas
Laatst gewijzigd door DjangoChuckBalou op ma 18 jul 2022, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
#3447263
Holymoly, dat ziet er echt wel heel heftig uit :'( . Ik geloof dat ik toch ook een holistisch dierenarts zou raadplegen. En aan de Phytonics zou gaan. Volgens mij moet er ook uitwendig iets op de huid gesmeerd gaan worden om de ontstekingsreactie te ondersteunen. Ik weet alleen niet zo goed wat :-\ . Ik zit te denken aan honingzalf. In die van Vetramil zit ook cardiospermum en dat heeft een ontstekingsremmende werking. Het helpt ook bij jeuk.
#3447271
Mijn hond reageert ook allergisch op tekenbeten maar dat blijft beperkt tot snel grote bulten. Dit is echt bizar zeg en wat pijnlijk voor de hond lijkt me
Ik zou ook een holistisch dierenarts raadplegen.
Heeft de dierenarts niets gegeven om de wond ook van buitenaf te behandelen?
Je zou bijna verwachten dat er een probleem onderligt, dit is echt heftig.
#3447276
Ik zou denk ik naar een dierenarts-dermatoloog gaan of een immunoloog. Of je ook iets aan preventie kan doen want dit is wel heel heftig en uit je verhaal lijkt alsof het steeds erger wordt.

Teken beten geven normaal gesproken al een afweer reactie, dus iets van een bultje is eigenlijk normaal, maar wat jij laat zien is een reactie die uit de bocht vliegt en tegen auto immuun ziekte aan gaat liggen.

Een soort van dermatitis met necrose. Ik denk eerlijk gezegd dat je hier met iets van prednison aan de slag moet om erger te voorkomen. Maar ik ben geen dierenarts. En om precies te weten wat hier speelt, zijn denk ik biopten nodig. Want het alternatief kan zijn dat er een bacterie doorheen speelt zoals een Staphylococcus intermedius die elk kleine wondje infecteert en daardoor problemen geeft en dan is de behandeling juist antibiotica.

Dus nogmaals, ik zou naar een veterinair dermatoloog gaan en vragen om aanvullend onderzoek zoals biopten en een kweek.
#3447320
Bedankt voor al jullie reacties hier kan ik zeker iets mee.

Heftig is het zeker en ik ben er zelf eigenlijk ook wel van overtuigd dat er iets onderliggends aanwezig moet zijn anders zou hij toch niet opeens zo n extreme reactie geven. Eerder kreeg hij na een tekenbeet gewoon een heel klein bultje maar dat was in een paar dagen weer verdwenen.

Inmiddels heb ik ook 2 bultjes ontdekt waar ik geen teek heb weggehaald.

Ik heb de plekken net ingesmeerd met honingzalf dus ik ben benieuwd of dat iets gaat doen.

Verder denk ik er inderdaad aan om naar iets anders dan de reguliere dierenarts te gaan maar ben er nog niet helemaal overuit waar ik dan het beste naar toe kan gaan.

Voor nu zit hij nog aan de pijnstillers/ontstekingsremmers en een antibiotica kuur maar de plekken lijken nog onveranderd. (Vanaf vrijdag krijgt hij dit)
#3447352
:'( jee zeg... Wat ontzettend heftig!!!

Eén van mijn vorige honden had een soortgelijke plek op zijn scrotum. Ik heb toen gevraagd om een swab te nemen zodat duidelijk zou worden om welke bacterie het zou gaan en welke AB daarbij ingezet kon worden. De dierenarts wilde namelijk ook opereren. Honingzalf had ik toen zelf al geprobeerd, maar deed helaas niks. Het afnemen van een swab was voor de hond niet belastbaar en met de uitslag gericht AB ingezet en zodoende snel weer onder controle. Als ik het goed herinner, had ik en medicatie en een zalf.

Hiermee voorkom je het natuurlijk niet, maar als ik het zo zie, lijkt het me echt wel pijnlijk en dat wil je denk ik ook zo snel mogelijk dat als eerste opgelost hebben... :-X Sterkte hóór!
#3447360
Jeetje zeg, wat zielig!!
DjangoChuckBalou schreef:Bedankt voor al jullie reacties hier kan ik zeker iets mee.

Heftig is het zeker en ik ben er zelf eigenlijk ook wel van overtuigd dat er iets onderliggends aanwezig moet zijn anders zou hij toch niet opeens zo n extreme reactie geven. Eerder kreeg hij na een tekenbeet gewoon een heel klein bultje maar dat was in een paar dagen weer verdwenen.

Inmiddels heb ik ook 2 bultjes ontdekt waar ik geen teek heb weggehaald.

Ik heb de plekken net ingesmeerd met honingzalf dus ik ben benieuwd of dat iets gaat doen.

Verder denk ik er inderdaad aan om naar iets anders dan de reguliere dierenarts te gaan maar ben er nog niet helemaal overuit waar ik dan het beste naar toe kan gaan.

Voor nu zit hij nog aan de pijnstillers/ontstekingsremmers en een antibiotica kuur maar de plekken lijken nog onveranderd. (Vanaf vrijdag krijgt hij dit)
Persoonlijk zou ik me laten verwijzen naar Utrecht Diergeneeskunde. Ik heb even voor je gezocht.. https://diergeneeskunde.nl/klinieken/ge ... matologie/
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door