Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3447033
Hallo,
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Mijn hond, een teefje van 5 jaar heeft al een tijd last van een rommelende maag na het eten. Ze begint dan dwangmatig aan de bank te likken of aan haar poten.
Daarna hoor je echt haar maar borrelen en laat ze ook boeren. Ook vindt ze het prettig als ik haar buikje na het eten zacht masseer. Je voelt dan echt lucht in de maag. Als de druk in de maag weg is lijken de klachten ook weg te zijn. haar vacht is ook doffer geworden en op sommige plekken verkleurd van zwart naar bruin
Ik ben bij de dierenarts geweest. Hij dacht aan een reflux waarschijnlijk getriggerd door voeding. Hij adviseerde pretnisol in combinatie met hypoallergene brokken. Dat laatste stond me wat tegen maar heb me toch over laten halen. Alleen de pretnisol (met maagbeschermer) en deze voeding geven geen verandering. Ik voer dit nu 4 weken lang. Heb ook wel eens gehoord dat het 6 weken duurt eer je kunt zeggen of een andere brok effect heeft.
gisteren ben ik met mijn hond naar de osteopaat geweest. Daar kwamen wel interessante dingen uit, ze heeft verschillende testen gedaan en telkens kwam er uit dat er blokkades zijn op maag en lever niveau. Ze heeft haar behandeld en over 6 weken gaan we kijken wat we dan gaan doen. Als de behandeling niet aangeslagen is overweeg ik om een echo van de maag te maken.
In de tussentijd wil ik mijn hond ondersteunen met de juiste voeding en supplementen. Ik gaf al gember voor de maaltijd tegen de misselijkheid en wil nu voor de lever mariadistel supplement geven. Maar welke dosering kan ik dan het beste geven want deze is eigenlijk bestemd voor mensen. Zou ik de kinderdosering aan kunnen houden?
En wat kan ik met voeding het beste doen, toch nog even deze brok aanhouden tot die zes weken heb gegeven of weer naar barf/kvv? Maar dan als ik weer naar vlees ga twijfel ik of een eliminatiedieet of het leverdieet aan te houden?
Hebben jullie misschien nog meer adviezen therapien die ik kan doen met mijn hond?
Alvast heel erg bedankt!
Door Lizzy
#3447042
viperenoscar schreef: vr 15 jul 2022, 13:51 Hallo,
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Mijn hond, een teefje van 5 jaar heeft al een tijd last van een rommelende maag na het eten. Ze begint dan dwangmatig aan de bank te likken of aan haar poten.
Daarna hoor je echt haar maar borrelen en laat ze ook boeren. Ook vindt ze het prettig als ik haar buikje na het eten zacht masseer. Je voelt dan echt lucht in de maag. Als de druk in de maag weg is lijken de klachten ook weg te zijn. haar vacht is ook doffer geworden en op sommige plekken verkleurd van zwart naar bruin
Ik ben bij de dierenarts geweest. Hij dacht aan een reflux waarschijnlijk getriggerd door voeding. Hij adviseerde pretnisol in combinatie met hypoallergene brokken. Dat laatste stond me wat tegen maar heb me toch over laten halen. Alleen de pretnisol (met maagbeschermer) en deze voeding geven geen verandering. Ik voer dit nu 4 weken lang. Heb ook wel eens gehoord dat het 6 weken duurt eer je kunt zeggen of een andere brok effect heeft.
gisteren ben ik met mijn hond naar de osteopaat geweest. Daar kwamen wel interessante dingen uit, ze heeft verschillende testen gedaan en telkens kwam er uit dat er blokkades zijn op maag en lever niveau. Ze heeft haar behandeld en over 6 weken gaan we kijken wat we dan gaan doen. Als de behandeling niet aangeslagen is overweeg ik om een echo van de maag te maken.
In de tussentijd wil ik mijn hond ondersteunen met de juiste voeding en supplementen. Ik gaf al gember voor de maaltijd tegen de misselijkheid en wil nu voor de lever mariadistel supplement geven. Maar welke dosering kan ik dan het beste geven want deze is eigenlijk bestemd voor mensen. Zou ik de kinderdosering aan kunnen houden?
En wat kan ik met voeding het beste doen, toch nog even deze brok aanhouden tot die zes weken heb gegeven of weer naar barf/kvv? Maar dan als ik weer naar vlees ga twijfel ik of een eliminatiedieet of het leverdieet aan te houden?
Hebben jullie misschien nog meer adviezen therapien die ik kan doen met mijn hond?
Alvast heel erg bedankt!
Dit zijn lastige dingen, van die vage zaken. Is er ook bloed geprikt? Ik zou zelf wel willen weten wat de leverwaardes zijn.

Wat is pretnisol? Bedoel je prednison? Als dat zo is: Poeh, heftig middel zeg. En waarom? Wat had dat moeten doen volgens de dierenarts? Maar pred had al lang moeten werken, zou dat wat doen. Dus dat zou ik in overleg met een dierenarts weer afbouwen.

Je bent die brokken nu toch gaan geven en je geeft ze nu al 4 weken. Ik zou ze nog twee weken blijven geven, dan ben je er in ieder geval voor jezelf zeker van dat het wel/niet werkt. Als je nu weer iets anders gaat proberen, dan denk ik dat je je altijd blijft afvragen of 6 weken brok wel iets had gedaan.

Mariadistel dosering: wat weegt je hond?

Persoonlijk denk ik dat je hier een paar kanten mee op kunt. Zelf vind ik de meeste veilige kant en beste kant eerst naar een holistische dierenarts. We hebben een paar hele goede in NL. In welke provincie woon je? Misschien kunnen we je helpen aan een goede holistisch DA. Zou je daar wat in zien?

Want ik denk dat er aan haar spijsvertering gewerkt moet gaan worden ja. En misschien ook wel aan de werking van de lever. En persoonlijk vind ik beide best gecompliceerd en vraag ik me af of dat geschikt is voor thuis medicatie zeg maar. Maar stel je laat nu een echo maken, ik denk dat ze dan van de maag nog niet heel veel kunnen zeggen. Dan zullen ze een gastro-endoscopie voor stellen, denk ik. En dan zien ze een geïrriteerde of ontstoken maag. Leuk, maar maar dat zegt nog steeds niks over de oorzaak. Vandaar dat ik dan denk aan een holistisch DA. Die wil misschien ook wel een echo of scopie, maar dan als onderdeel van het hele traject.
#3447057
Er is helaas geen bloed geprikt daar heb ik wel om gevraagd maar volgens de dierenarts had dat weinig zin omdat mijn hond op dat moment niet nuchter was. hij vond het ook geen typische leverklachten.
een holistische arts spreekt me wel aan. Ik woon in omgeving Nederweert (limburg) weten jullie daar goede holistische artsen ?

Een puur stomach heb ik ook nog aan zitten denken kan ik misschien ook al mee beginnen. Iberogast ken ik niet, heb het opgezocht maar is wel op alcoholbasis ik weet niet of dat dan niet te belastend is voor de lever? Zit ook mariadistel in dat is wel goed.

Mijn hond weegt 30 kg, is dit vergelijkbaar voor de kinderdosis?
Ik heb ook nog aan chlorella zitten denken, dat reinigt ook het hele lichaam. Maar misschien beter om daar nog even mee te wachten.
Ik bedoelde inderdaad Prednison, sorry voor de grote spelfout. Het was de bedoeling dat prednison eventuele ontstekingen of voedsel intolerantie zou compenseren. Maar ik ben er inmiddels mee gestopt. Volgens de dierenarts zou dit ook al na enkele dagen effect moeten hebben maar ik heb echter niks gemerkt.

Ik heb meer vertrouwen in holistische aanpak en de ondersteuning van de osteopaat, zij gaf mij al gelijk best veel informatie waar ik ook echt mee verder kan.
Zal ik puur stomach met mariadistel combineren en dan een paar weken afwachten, als ik geen vooruitgang zie dan toch naar een holistische arts gaan? Lijkt me dan ook prettig om bij die holistische arts ook verder onderzoek te doen zoals een echo en het allerbelangrijkste de oorzaak achterhalen.
Door Lizzy
#3447061
Zou dit wat zijn? https://www.dierinkracht.nl/. Volgens mij geen dierenarts..? Maar misschien komen er nog meer reacties! En weet je osteopaat niet iemand?

Je kun de halve mensendosering aan houden. Voor zowel de mariadistel als de Iberogast.

De hoeveelheid alcohol in Iberogast is echt te verwaarlozen (als je naar het aantal druppels kijkt).

Dat dwangmatig likken lijkt mij trouwens van het ongemak komen.

Nog even een vraag: staat de voerbak van je hond tijdens het eten op een verhoging?
#3447069
Ik zou persoonlijk wat Lizzy al zegt eerst ook bloed laten prikken, kijken wat die waardes aangeven.
Daarna naar een holistisch dierenarts, mijn ervaringen zijn er erg goed mee.
Als het de energie van de lever is die van slag is, dan hangt dat ook vaak samen met vacht problemen zoals hotspots of doffe vacht e.d.
Likken is inderdaad een duidelijk teken van ongemak. Wil de hond dan ook veel gras eten?
En kijk ook hoe je hond verder is qua beweging en gedrag, merk je daar verschil in?
Ik heb vooral ervaring met praktijk de Riethof maar dat is voor jou ook een eind rijden.
#3447071
Dus bloedprikken gewoon bij mijn eigen dierenarts?
Dat lijkt me ook geen belastend onderzoek voor mijn hond dus dat is wel te doen.
Het adres van de holistische dierenarts bewaar ik, maar ik kijk of ik misschien ook een andere kan vinden. Het fijnst is als je inderdaad vanuit ervaringen van andere hoort welke arts fijn is. Zou er in belgie vlak over de grens ook holistische dierenartsen zijn? Is er misschien een vakbranche waaraan holistische artsen aan gekoppeld zijn?
Ik denk dat ik eerst begin met de iberogast en zou ik daarna de puur stomach ook nog toe kunnen voegen?
Ze eet met de bak op de grond, ik heb het ook verhoogd geprobeerd maar dat maakte ook geen verschil. De bak op de grond lijkt me de meest natuurlijke houding daarom heb ik het maar weer op de grond gezet omdat ik toch geen verschil merkte.
Ben al heel blij met jullie adviezen!
Door Lizzy
#3447073
viperenoscar schreef: za 16 jul 2022, 10:04 Dus bloedprikken gewoon bij mijn eigen dierenarts?
Dat lijkt me ook geen belastend onderzoek voor mijn hond dus dat is wel te doen.
Het adres van de holistische dierenarts bewaar ik, maar ik kijk of ik misschien ook een andere kan vinden. Het fijnst is als je inderdaad vanuit ervaringen van andere hoort welke arts fijn is. Zou er in belgie vlak over de grens ook holistische dierenartsen zijn? Is er misschien een vakbranche waaraan holistische artsen aan gekoppeld zijn?
Ik denk dat ik eerst begin met de iberogast en zou ik daarna de puur stomach ook nog toe kunnen voegen?
Ze eet met de bak op de grond, ik heb het ook verhoogd geprobeerd maar dat maakte ook geen verschil. De bak op de grond lijkt me de meest natuurlijke houding daarom heb ik het maar weer op de grond gezet omdat ik toch geen verschil merkte.
Ben al heel blij met jullie adviezen!
Ik ken geen holistisch DA in België maar ik hoop dat er mensen zijn die je kunnen adviseren.

Bloed prikken kun je bij iedere dierenarts, ook bij die van jou zelf. Maar als je dat lastig vindt, laat je bloed prikken bij de holistisch dierenarts? Of een andere dierenarts?

Ik zou of Puur Stomac of Iberogast proberen, niet beide.

Ik vind vanaf een standaard eten ook geen goed idee dus als je de voerbak verhoogd had staan, had ik je geadviseerd deze op de grond te zetten :)

Het kan dat je hond teveel lucht mee hapt met eten. Schrokt ze erg? Een zeer geïrriteerde maagwand zou ik me overigens ook goed voor kunnen stellen hoor. Hoe vaak per dag geef je haar eten?
#3447074
Heb zojuist iberogast gehaald, makkelijk dat deze gewoon bij de drogist te koop is. De eerste druppels heeft ze al binnen.
Het zou heel goed kunnen dat ze teveel lucht binnen krijgt met eten want ze schrokt wel. Ze heeft een antischrokbak maar ik vind het niet heel helpen. Ik had daar ook aan gedacht dat het misschien lucht is omdat de buik daarna ook strak is en na een paar boeren weer ontspant. Daarna zijn de klachten ook zo goed als weg.
Ze had ook een maagbeschermer in combinatie met de prednison van de dierenarts maar dat hielp ook niet.
Ik geef haar twee keer per dag eten. Misschien vanaf nu vaker eten gaan geven?
Door Lizzy
#3447075
viperenoscar schreef: za 16 jul 2022, 12:03 Heb zojuist iberogast gehaald, makkelijk dat deze gewoon bij de drogist te koop is. De eerste druppels heeft ze al binnen.
Het zou heel goed kunnen dat ze teveel lucht binnen krijgt met eten want ze schrokt wel. Ze heeft een antischrokbak maar ik vind het niet heel helpen. Ik had daar ook aan gedacht dat het misschien lucht is omdat de buik daarna ook strak is en na een paar boeren weer ontspant. Daarna zijn de klachten ook zo goed als weg.
Ze had ook een maagbeschermer in combinatie met de prednison van de dierenarts maar dat hielp ook niet.
Ik geef haar twee keer per dag eten. Misschien vanaf nu vaker eten gaan geven?
Ik ben benieuwd of de Iberogast wat doet!

Mjah nee, ik heb ook niet het idee dat die schrokbakken helpen. Sterker nog, ik denk soms wel eens dat ze er alleen maar meer lucht van binnen krijgen. Ik zou haar eerder op een kleedje en daarop een grote stevige zware voerbak zetten, die ze niet kan verschuiven, niet te hoog, waar ze makkelijk uit kan eten.

En nee, ik zou zeker niet vaker dan 2 keer per dag gaan voeren. Sterker nog, misschien doe je er zelfs beter aan om haar maag rust te geven en 1 keer per dag te gaan voeren. Hoeveel gram eet ze per dag?
#3447077
Ja ben ik heel benieuwd naar! Inhoudsstoffen zien er wel goed uit en zelfs de verdunning staat erbij vermeld. Lijkt me een goed product.

Van minder keer per dag voeren zit misschien ook wel wat in. Dan heeft ze maar een keer per dag die klachten. En naar haar voerbak ga ik ook kijken want die schuift wel op en neer. Tijd voor een andere. Zijn kleine dingen die toch veel verschil kunnen maken.

Met barf / kvv kreeg ze ongeveer 800 gram per dag. Qua gewicht is ze perfect niet te dik en ook niet te dun.
#3447082
Schrokbakken geloof ik ook niet zo in.
Hier merk ik dat ze van 1x per dag meer voldaan zijn en uiteindelijk ook wat minder gaan schrokken. Ik geef dan wel laat eten, ongeveer een a twee uurtjes voor het slapen gaan.

Wat ik wel doe is een knaag snackje geven tussendoor, als wij gaan eten dan krijgen zij dat.

Het ritme qua eten zal voor elke hond anders zijn. Dus dat is uitproberen.
#3447153
Vandaag begonnen met een keer per dag voeren. Was een goed idee! Ik heb haar alleen vanochtend gevoerd, en de rest van de dag helemaal klachten vrij! Ze vond het wel vreemd dat ze vanavond niks kreeg maar ik heb haar extra afgeleid.
Heb goede hoop dat alles bij elkaar wel gaat helpen, maar daar is het nu nog te vroeg voor....
Bedankt voor jullie adviezen, ik hou jullie op de hoogte!
Door Lizzy
#3447156
viperenoscar schreef: zo 17 jul 2022, 22:09 Vandaag begonnen met een keer per dag voeren. Was een goed idee! Ik heb haar alleen vanochtend gevoerd, en de rest van de dag helemaal klachten vrij! Ze vond het wel vreemd dat ze vanavond niks kreeg maar ik heb haar extra afgeleid.
Heb goede hoop dat alles bij elkaar wel gaat helpen, maar daar is het nu nog te vroeg voor....
Bedankt voor jullie adviezen, ik hou jullie op de hoogte!
Heel graag!

Succes!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door