Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Golden Evy
#3446930
Hallo,

Graag wil ik wat voorleggen.
Mijn hond is nu 6 jaar. Ze heeft de 1e twee jaar van haar leven op kvv gestaan. Al vrij snel kreeg ze zo nu en dan diarree. Op een gegeven moment had ze elke maand 1 a 2 keer zo'n dunne ontlasting dat het er uit spoot.

Toen ze twee was ben ik overgestapt op vegetarische brokken. Dit heb ik twee jaar lang gegeven en ze heeft niet één keer diarree gehad. Toen dacht ik laat ik het weer eens proberen. En binnen een week was het weer mis. Dus weer vegabrokken een half jaar lang en toen heel voorzichtig gaan mengen met een vleesbrok maar ook nu ging het mis. Dus weer alleen vegabrokken gaan geven. Nu ben ik twee weken geleden toch weer een poging gaan wagen en heb bewust voor blikvoer met alleen paard gegeven. (Hermanns puur paard) en toch weer ging het na 6 dagen mis. Nu lijkt het me als een hond allergisch is voor dierlijke eiwitten dat ze dan altijd diarree hebben en niet na een (kleine) week en dan 1 a 2 keer per maand.
Ben benieuwd wat jullie gedachten hierover zijn.

Groet,
Mariska
Door Lizzy
#3446933
Als er verder geen reden is voor diarree (zoals wormen of giardia) en je hond doet het op vegetarische voeding prima...... Tja. Maar goed, doet ze het verder prima op die vega brok?

Had ze ooit eerder paard gegeten?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3446934
Sommige honden hebben nu eenmaal een spijsvertering waarmee ze bepaalde voeding niet verdragen, of in jouw geval, maar 1 voeding goed verdragen.
Dat kan. Het is zeldzaam, maar het kan.
Om er echt zeker van te zijn zou je het wat meer tijd moeten geven, want het kan ook ontgiften zijn. Maar superdunne diarree is natuurlijk geen pretje en je hebt het vroeger langer gegeven.
Wat is de reden dat je het nog eens wou proberen?

Als je wil kan je het natuurlijk grondig laten onderzoeken dmv bloedonderzoek en andere onderzoeken om erachter te komen wat er fout gaat. Misschien heeft ze last met vet verteren?

Maar je kan ook gewoon die vegabrokken blijven geven als het daarmee wel goed gaat. Dat je hond zich goed voelt is het allerbelangrijkste.
Door Golden Evy
#3446937
Ze heeft in het verleden wel eens eerder paard gehad maar dan altijd gemengd. Geen wormen en ook geen giardia.

De reden dat ik het toch nog wel weer wilde proberen is dat er toch altijd een gevoel blijft knagen dat ze ook vlees nodig heeft als hond. Ze doet het prima op de vegabrok qua gezondheid aan de buitenkant, op haar vacht na, maar ze is ook gesteriliseerd en dat kan ook voor een slechte vacht zorgen natuurlijk.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3446938
Castratie kan voor een dikkere vacht zorgen. Bij mijn weten is een slechte vacht vrijwel altijd terug te voeren op de voeding. Als een hond een slechte vacht heeft, doet hij het in mijn ogen niet goed op de voeding die hij krijgt, tenzij er een ziekte in het spel is.
Door Lizzy
#3446940
Ik ben enkele honden in mijn carrière (sinds 2002/2003) tegen gekomen die niet tegen vlees kunnen. Ik kan ze op 1 hand tellen, maar ze zijn er dus wel. Voordat ik mijn hond vegetarische brokken zou voeren zou ik zelf wel alles geprobeerd willen hebben om dat niet te laten gebeuren maar ik geloof dat ik daar wel hulp bij in zou roepen. Aangezien ik geen verstand heb van vegetarische hondenvoeding, denk ik dat je te raden moet gaan bij bijv. een goede holistisch dierenarts of Veterinaire natuurgeneeskunde. Ze kunnen misschien samen met jou kijken of er nog wat aan het spijsverteringssysteem te sleutelen valt.

Misschien dat je in de tussentijd iets kunt doen om de gezondheid van je hond te pimpen want ik ben het helemaal met Doranto eens. Een gecastreerde teef heeft geen beroerde vacht. Ik denk dan bijv. aan groenten bokashi, bio ron chi, dat soort dingen.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3446941
Omdat jouw hond zo reageert op vlees zou ik eens kijken naar zelf een vegetarisch menu samenstellen voor jouw hond. Op die manier kan je kijken of het met vers voeren ipv brokjes de vacht van jouw hond beter wordt.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door