Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Inge VDE
#3445676
Hallo allemaal

Hierbij het verhaal van onze dalmaat. Misschien kan iemand ons helpen?
Onze vriend heeft sinds februari tussenteenontsteking aan 1 poot. Om de 2 weken ging het bultje open en kwam er bloed uit. Dierenarts schreef antibiotica voor maar hielp uiteindelijk niet. De ontsteking bleef terug komen steeds om de 2 weken, openspringen en dan weer dicht voor enkele dagen ... sinds enkele weken kreeg hij een 2de bult tussen zijn tenen aan dezelfde poot, dierenarts gaat over tot operatie en haalt 1 cm in de diepte weg bij beide blazen en naait dicht, alweer 3 weken antibiotica en kraag en botje dragen. Trouwens niets gevonden in zijn poot van vreemd voorwerp wel wat ontstekingscellen. Nu zijn we bijna 4 weken van de operatie en opeens zit er weer een bloedbultje op dezelfde plaats waar er al 1 zat ... dierenarts snapt het niet meer ... :biggrin2: onze vriend heeft geen ander eten gekregen , hij krijgt vers in combi met een geperste brok, niets is veranderd ... wel ook opeens last van een rood jeukende oor. Na veel spoelen is het weeral beter ... iemand die deze situatie herkent want we zitten even met handen in het haar?

Alle tips welkom! Doeeeei :)
Door Lizzy
#3445683
Een tussenteenontsteking kan duiden op een allergie. Voor iets. Meestal iets van buitenaf. Kan ook voor iets in de voeding zijn. En, er kan toch wat in zitten, verder weg dan de dierenarts heeft kunnen graven.

Het is aan 1 poot he? De andere poten niks geen last? Dan vind ik een voedselallergie niet heel aannemelijk en een contact allergie ook niet. Maar het kan nog steeds wel hoor, maar meestal zie je dan dat alle poten zijn aangedaan.

Ik heb overigens zelf Dalmaten en 1 Dalmaat gehad die ook meerdere keren een bultje tussen haar tenen had. Zelfde poot. En na jaren (!!! Ja echt !!!) kwam er ineens een splinter uit haar poot zetten..., joh, die was gewoon versteend! Heel bizar. Daarna nooit meer last gehad.

Maar goed, ik vind dit topic eigenlijk alles bevatten wat je moet weten: viewtopic.php?f=8&t=127681

Ik wil daar wel wat dingen aan toevoegen: voor nu zou ik je hond eerst gaan voeren met alleen verse rauwe voeding. En alleen nog maar pure en natuurlijke snacks geven. Ik zou ook extra omega 3 vetzuren geven, dat is ontstekingsremmend. Dat doe je het beste door een kwalitatief zeer goede visolie te geven (en dat is sowieso altijd een visolie geschikt voor menselijke consumptie dus niet uit de dierenwinkel en zit altijd in een capsule). Royal Green is heel goed. Of Testa algenolie, die met DHA en EPA. Die is ook heel goed. Een capsule per dag Royal Green of 2 capsules Testa per dag. Omega 3 verminderd ontstekingsreacties.

Verder zou ik de poot gaan spoelen met het mengsel dat in dat oude topic staat (groene thee, azijn, of kamille thee en azijn en water). En ik zou na het spoelen er pure Echinacea Extra Forte van Bloem (met Cat's Claw en Plantago) gaan druppelen.

En dan eens kijken hoe dat gaat.
Door Lizzy
#3445684
Oh, en omdat je hond antibiotica heeft gekregen zou ik zelf ook langdurig probiotica + prebiotica gaan geven. In veel poeders zit al beide (die van Puur bijvoorbeeld).
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3445697
ook bij allergien hoeft het niet bij alle poten voor te komen.
Maci (allergie hond voor alles) had het regelmatig , eigenlijk alleen aan de voorpoten (kan zijn dat dat ook meer druk opstaat)
Tussen zijn voetkussens was het ook vaak roder en vochtiger.
Door Lizzy
#3445700
Kaio schreef: vr 10 jun 2022, 15:51 ook bij allergien hoeft het niet bij alle poten voor te komen.
Maci (allergie hond voor alles) had het regelmatig , eigenlijk alleen aan de voorpoten (kan zijn dat dat ook meer druk opstaat)
Tussen zijn voetkussens was het ook vaak roder en vochtiger.
Goed dat je het even onder de aandacht brengt, dat het wel kan! Maar Maci had het wel aan beide voorpoten? Ik krijg de indruk dat het bij deze hond steeds dezelfde poot is?
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3445708
Lizzy schreef: vr 10 jun 2022, 16:52 Goed dat je het even onder de aandacht brengt, dat het wel kan! Maar Maci had het wel aan beide voorpoten? Ik krijg de indruk dat het bij deze hond steeds dezelfde poot is?
Toch vooral aan een. Daarvan was de huid tussen de tenen ook gewoon slechter. Maar geloof dat het ooit ook wel bij de andere poot voorkwam.

Fozzy had ook eens een tussenteen ontsteking, daar heb ik wel zelf een grasaar uit verwijderd toen ie open was en daarna uiteraard goed geweekt en ontsmet. Maar dat was dan ook eenmalig en kwam nooit terug.
Door Inge VDE
#3445883
Lizzy schreef: vr 10 jun 2022, 08:36 Een tussenteenontsteking kan duiden op een allergie. Voor iets. Meestal iets van buitenaf. Kan ook voor iets in de voeding zijn. En, er kan toch wat in zitten, verder weg dan de dierenarts heeft kunnen graven.

Het is aan 1 poot he? De andere poten niks geen last? Dan vind ik een voedselallergie niet heel aannemelijk en een contact allergie ook niet. Maar het kan nog steeds wel hoor, maar meestal zie je dan dat alle poten zijn aangedaan.

Ik heb overigens zelf Dalmaten en 1 Dalmaat gehad die ook meerdere keren een bultje tussen haar tenen had. Zelfde poot. En na jaren (!!! Ja echt !!!) kwam er ineens een splinter uit haar poot zetten..., joh, die was gewoon versteend! Heel bizar. Daarna nooit meer last gehad.

Maar goed, ik vind dit topic eigenlijk alles bevatten wat je moet weten: viewtopic.php?f=8&t=127681

Ik wil daar wel wat dingen aan toevoegen: voor nu zou ik je hond eerst gaan voeren met alleen verse rauwe voeding. En alleen nog maar pure en natuurlijke snacks geven. Ik zou ook extra omega 3 vetzuren geven, dat is ontstekingsremmend. Dat doe je het beste door een kwalitatief zeer goede visolie te geven (en dat is sowieso altijd een visolie geschikt voor menselijke consumptie dus niet uit de dierenwinkel en zit altijd in een capsule). Royal Green is heel goed. Of Testa algenolie, die met DHA en EPA. Die is ook heel goed. Een capsule per dag Royal Green of 2 capsules Testa per dag. Omega 3 verminderd ontstekingsreacties.

Verder zou ik de poot gaan spoelen met het mengsel dat in dat oude topic staat (groene thee, azijn, of kamille thee en azijn en water). En ik zou na het spoelen er pure Echinacea Extra Forte van Bloem (met Cat's Claw en Plantago) gaan druppelen.

En dan eens kijken hoe dat gaat.
Mag ik nog vragen wat de verhouding van water, kamille thee en azijn is? Helaas kan ik het product om op te druppelen moeilijk vinden in België :'(
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door