Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3445649
Gisteren is onze miniatuur english bull terriër geopereerd n.a.v. van een patella luxatie. Op mijn vraag aan de chirurg die hem geopereerd heeft of wij iets konden doen qua voeding om in de toekomst zijn gewrichten zo vrij mogelijk van artrose te houden, was zijn advies om bepaalde brokken van het merk Hills of Royal Canin te geven waar extra glucosamine/chondroïtine sulfaat/EPA (omega3&6) in zit.

Tot op heden geven wij hem verschillende merken KVV met af en toe een karkas, extra spiervlees en/of wat groenten en een scheutje visolie (Icelandpets) erdoorheen. Sinds een paar weken ook groenlipmossel extract erbij (poedervorm). Volgens de chirurg benader je met het geven van additionele visolie nooit de juiste verhouding en hoeveelheid omega 3&6, tenzij je heel veel geeft.

Ik ben overtuigd van het feit dat KVV beter voor hem is dan brokjes, maar deze theorie van de dierenarts heeft mij toch aan het denken gezet. Wat zijn jullie ervaringen en/of kennis hierover?

Alvast bedankt
#3445656
In die brokken zit ook een absurde hoeveelheid visolie!!! Dat wil je niet eens kunnen benaderen. Echt niet. Je moet er ook niet aan denken hoe verschrikkelijk ranzig dit wordt (olie wordt heel snel ranzig zodra het in contact komt met zuurstof en ranzige olie is slechter dan helemaal geen olie). Dit is een interessant topic voor je, daar wordt zelfs die brok besproken :

viewtopic.php?f=8&t=136991&hilit=fritzi+platvoet

Ik zeg: begin er never nooit never niet aan, aan deze vieze gore ranzige brok! En ga gewoon lekker door met je groenlipmossel en ga een goede visolie erbij geven. Die van Royal Green is perfect! Niet goedkoop maar wel erg goed. Verder voldoende beweging, je hond slank houden en eventueel glucosamine/chondroïtine erbij geven. En wat ik ook geef aan Fritzi: collageen type 2. Van NOW. En dat met verse rauwe voeding: geef je je hond de beste kansen!
#3445660
Geheel eens met Lizzy
Ik heb twee honden gehad met gescheurde kruisbanden . De ene hond werd aan beide knieën geopereerd , de ander was ruim 11 en liep de kruisband scheuring op door een ongelukkige val
Beiden stonden al jaren op barf , en natuurlijk kreeg ik ook het advies om deze brokken te voeren . Ik heb direct geweigerd . En gezegd dat mijn honden de oh zo belangrijke Omega Drie heus wel zouden krijgen . Ik gaf ze algenolie . Veel wild , ik had het geluk dat ze wild wisten te waarderen. En dan vooral wilde gans . In wild is de omega drie zes verhouding beter . In biologisch vlees idem . Daarnaast kregen ze glucosamine. Zelfs de hond van 11 functioneerde weer prima . Alleen als ze veel had gerend en gezwommen was er een paar uur sprake van stijfheid . Op rauw blijven ze beter op gewicht , ook niet onbelangrijk na zo'n ingreep . Met de jongste heb ik naast fysio ook enige tijd hydro gedaan voor opbouw bespiering. Ook zij functioneerde weer prima . En ome dokter, die had geen op of aanmerkingen meer tijdens controles
#3445661
Bedankt voor jullie info! Het is een beetje wat ik verwacht had en waar ik achter sta. Heb mij vanaf het begin best wel ingelezen in de voeding die ik hem geef en heb niet voor niks er voor gekozen hem geen brok als voer te geven.

Ik ben gewoon een beetje aan het twijfelen gebracht door iemand die hoog aangeschreven staat als chirurg en die veel af lijkt te weten van artrose bij honden en katten.
#3445662
Joseangela schreef: do 09 jun 2022, 13:27 Bedankt voor jullie info! Het is een beetje wat ik verwacht had en waar ik achter sta. Heb mij vanaf het begin best wel ingelezen in de voeding die ik hem geef en heb niet voor niks er voor gekozen hem geen brok als voer te geven.

Ik ben gewoon een beetje aan het twijfelen gebracht door iemand die hoog aangeschreven staat als chirurg en die veel af lijkt te weten van artrose bij honden en katten.
Ik snap dat wel, dat je daar van gaat twijfelen. Maar gelukkig ben je eigenwijs :biggrin2: !
#3445663
Soms hebben artsen wel een punt
Ik heb van een holistisch DA ook weleens verhalen gehoord

Dan kwam de voeding ook ter sprake
Wat voert u ? Barf , waaruit bestaat het menu ? Oh de hond is werkelijk dol op kippendijen . Ik.sla zo'n 20 kilo in , daarnaast geef ik pens en brood .
Dat is geen uitgebalanceerd menu
En reguliere artsen weten dit ook .
Ik heb eens een gesprek gehad met een internist . Die vroeg mij ook naar de voeding . Ik wist dat ie anti rauw is . Ik zei , heb je even . Ik heb hem uitgelegd wat ik voerde , de percentages benoemd. De vleesbotten , enz enz . Hij zat geïnteresseerd te luisteren, en zei . Prima , al is het niet wat ik adviseert
Hij benoemde o.a een aantal KVV merken waar hij volledig achter stond . Dat waren wel de me r ken die zich hebben bewezen
#3445668
Joseangela schreef: do 09 jun 2022, 15:05 Hahaha, een beetje eigenwijs dan.... maar vind het wel belangrijk om die eigenwijsheid te baseren op een paar feiten.
Heel goed!

Onze hond heeft een heupkanteling gehad. Heel andere operatie, maar uiteindelijk kamp je met dezelfde problemen. Je wil het gewricht zo gezond en sterk mogelijk hebben.
Wij hebben ook onze pijlen gericht op een goede visolie, glucosamine en een goed uitgedacht vers menu. Onze hond kreeg hydrotherapie (op een loopband, niet het zwemmen wat ook wel zo genoemd wordt) en onze dierenarts was zwaar onder de indruk hoe snel Oscar weer super goed in de spieren zat. Nu staat onze dierenarts ook heel erg open voor een degelijke verse voeding, dus we hebben er nooit discussie over gehad. Maar het resultaat was prachtig. En goede sterke spieren zijn altijd heel belangrijk om gewrichten goed te steunen en te laten functioneren.

Sterkte met het herstel!
#3445680
Er staat genoeg informatie en voldoende feiten in dat topic, bedankt.

Wat is waar van de bewering dat je groenlipmossel beter niet langer dan 6 weken achtereen kan geven? Ik vraag mij ook af of bij het geven van (te)veel supplementen de nieren van de hond op termijn niet overbelast raken. Is misschien het voldoende afwisselen van diersoort in de voeding, waarbij kraakbeen een deel van het menu is, niet voldoende om bijvoorbeeld het glucosamine gehalte op peil te houden?
#3445682
Joseangela schreef: vr 10 jun 2022, 01:09 Er staat genoeg informatie en voldoende feiten in dat topic, bedankt.

Wat is waar van de bewering dat je groenlipmossel beter niet langer dan 6 weken achtereen kan geven? Ik vraag mij ook af of bij het geven van (te)veel supplementen de nieren van de hond op termijn niet overbelast raken. Is misschien het voldoende afwisselen van diersoort in de voeding, waarbij kraakbeen een deel van het menu is, niet voldoende om bijvoorbeeld het glucosamine gehalte op peil te houden?
Goeie vraag. Ik lees er op dogs naturally niets over en dat vind ik best een betrouwbare bron:

https://www.dogsnaturallymagazine.com/g ... ssels-dog/

Ik zie bij Karen Becker ook geen waarschuwing:

https://healthypets.mercola.com/sites/h ... ritis.aspx

Tja. Ik geef het al sinds Fritzi een platvoet heeft. En dat is sinds oktober 2018. Ze doet het nog. Ze is nu 9 jaar (en een paar maanden).
#3445953
Mijn dierenarts is totaal niet blij met barf. Hij zegt dat het slecht is door wormen en andere dingen. Mijn kelpie had sinds haar 3e maand giardia. Daarna aan de medicijnen gegaan en alleen maar gezien dat ze achteruit bleef gaan. Wij gaven toen brokken van het merk nature's variety. Sinds wij barf geven is de hond compleet veranderd in positieve zin. Een dierenarts en de opleidingen daarvoor worden voor zover ik weet gesponsord door royal Canin/ andere grote merken (hills etc.). In de darmen van de hond is er weinig veranderd ten opzichte van de wolf. Veel mensen willen dit niet begrijpen en dierenartsen worden ingespeeld op de grote markt (zie mens en farmaceutische industrie). Heeft de hond hartproblemen, geef de hond hart. Heeft het problemen met de spieren is spiervlees de oplossing. Niet te veel nadenken. Als de hond een goede balans heeft in de omega en andere vitamines en mineralen dan weet de hond dit met extra spiervlees vaak zelf wel op te lossen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door