Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Beaudine
#3445588
Mijn 11- jarige Golden Retriever heeft sinds een paar maanden een talgklieradenoom op haar wang. Ik heb deze al behandeld met Colloïdaal Zilverwater, maar dat heeft geen effect. Volgens de dierenarts kan het alleen operatief verwijderd worden. En moet ze onder narcose. Heeft iemand ervaring met een talgklieradenoom, een middel dat heeft geholpen of ken je een dierenarts die de talgklieradenoom kan verwijderen zonder dat de hond onder narcose hoeft.
Door Lizzy
#3445604
Heeft je hond er last van? Groeit ie hard? Want dit is een goedaardige tumor die, zolang de hond er geen last van heeft, niet verwijderd hoeft te worden.
Door Beaudine
#3445614
Dankjewel voor je reactie Lizzy. Het groeit langzaam. Zij heeft er geen last van. Maar er komt elke dag wat wondvocht uit. Ik houd het schoon met steriel water.
Gebruikersavatar
Door Myla
#3445627
Ik zou het ook alleen weglaten halen als je hond er last van heeft .ik ben altijd een beetje huiverig om een oudere hond te laten opereren .

Mijn Markiesje ( inmiddels overleden ) had zo’n soort van talgcyste op zijn staart en deze is gaan ontsteken . Hij had deze plek zelf open gebeten voordat we het wisten , afspraak voor da stond al . Deze plek was gaan ontsteken , dierenarts heeft er nog wat troep uitgekregen ( zonder operatie ) en hij heeft antibiotica erbij gekregen .
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3445641
Ik zou eerst bloedonderzoek laten doen.
Als daar alles in orde is en het hart klinkt normaal dan zou ik het wel nuttig en doenbaar vinden om het te laten wegnemen.
De wang is natuurlijk wel een lastige plek, dat kan niet onder minimale verdoving (sterke roes) en is wss ook niet super eenvoudig te opereren. Maar dat moet je dan met je DA bespreken. Als het relatief eenvoudig en snel kan en geen grote wonde wordt, zou ik het toch overwegen.
Als 1 van bovenstaande voorwaarden niet geldt, waarschijnlijk niet.

Als er vocht uit komt, heeft ze er dan geen pijn aan?
Door Beaudine
#3445645
Dankjewel voor jullie reacties. Ze heeft er geen last van. Dat merk ik doordat ze er niet aan zit. Als ik het schoonmaak reageert ze ook niet. Het ziet er goed uit. Ik wil me alvast oriënteren, mocht het groter worden, ze er last van gaat krijgen of gaat ontsteken. Of het zonder narcose verwijderd kan worden. Gezien haar leeftijd wil ik alleen in noodgevallen haar onder narcose laten brengen. Bij mensen wordt een talgklieradenoom bevroren. Bij dieren schijnt het niet mogelijk te zijn. Ik hoop dat iemand een dierenarts kent die het wel doet.
Door yazzie
#3445646
Dierenarts Hoynck in Den Helder (Anicura) heeft in het verleden een kater van een vriendin van mij geopereerd zonder narcose. Was een oude, veel te zware kater en enorm rustig. Ging om een tumor op zijn rug. Dit is echt al een tijd geleden, ik heb geen idee of ze dat nog steeds doet. En ja, was ook de vaste dierenarts van deze kater. Misschien zou je kunnen informeren wat de mogelijkheden zijn?

https://www.anicura.nl/den-helder/ons-t ... pendrecht/

Hoop dat het okay is dat ik deze link plaats? ::) Geen aandelen. :biggrin2:

Verder is het misschien een idee om te denken aan de Universiteitskliniek in Utrecht. Hier werken echte anesthesisten (i.p.v. een assistent die de narcose regelt) en dus ook alleen maar bezig zijn met narcose en pijnbestrijding. Mocht een hond van mij geopereerd moeten worden, ga ik beslist naar Utrecht.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door