Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Es81
#3444422
Iemand die dit herkend? Hond heeft nierproblemen, zou het van binnen uit komen doordat de nieren aangetast zijn of denk je eerder aan iets anders?
Zit vooral op de poten en het hoofd.
Bijlagen
IMG_20220509_130438.jpg
IMG_20220509_130438.jpg (2.94 MiB) 1452 keer bekeken
IMG_20220509_130542.jpg
IMG_20220509_130542.jpg (7.14 MiB) 1452 keer bekeken
IMG_20220509_130557.jpg
IMG_20220509_130557.jpg (3.06 MiB) 1452 keer bekeken
Door Lizzy
#3444427
Ik herken het niet maar in de verte doet het me een beetje denken aan mijt. Is er al eens een (diep) afkrabsel van gemaakt?
Door Lizzy
#3444450
pike schreef: ma 09 mei 2022, 23:23 Of misschien een of andere schimmelinfectie?
Gezien de ronde plekken misschien nog wel aannemelijker, schimmel.
Door MillyMol
#3444459
Ik vind het op ringworm lijken. Ik zou zeker een bezoek aan de DA brengen en het totdat er een diagnose is behandelen als iets besmettelijks. Dus goed je handen en onderarmen wassen na aanraking can de plekken en zijn mand en de plekken waar hij ligt regelmatig desinfecteren.
Gebruikersavatar
Door pike
#3444500
pearlsofpassion schreef: di 10 mei 2022, 19:55 Veel stofzuigen zou naar het schijnt ook belangrijk zijn.
Tegen een schimmelinfectie? Dat is nieuw voor mij.

Voor de duidelijkheid: Ringworm is ook een schimmelinfectie. Heeft dus niets met wormen of mijten te maken.

Ik vind dit wel een geval voor de dierenarts.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3444511
Ja, tegen ringworm.
Je moet de sporen verwijderen voordat ze de kans krijgen om zich te vestigen in de vacht en zo opnieuw besmetting te veroorzaken. Het dier mag ze ook oplikken (uit de vacht) dat maakt ze ook onschadelijk en besmetting komt niet van binnenuit.

Met die kittens met schimmel die we eerst normaal gingen nemen, ben ik goed gaan lezen over ringworm. Om in te schatten wat we konden doen en of het haalbaar was (wat het dus niet was).
Gebruikersavatar
Door pike
#3444532
Gaat een beetje off topic ben ik bang. Aangezien je sporen met het blote oog niet kunt zien vraag ik me af hoe je die wilt opzuigen. Ze kunnen zich in principe ook werkelijk overal bevinden.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3444536
Euhm ja...
Gewoon, stofzuigen zou naast ontsmetten ook belangrijk zijn. Stofzuigen doe je toch niet enkel wat je ziet ? En ontsmetten kan ook niet elke dag he..
Gebruikersavatar
Door pike
#3444626
pearlsofpassion schreef: wo 11 mei 2022, 22:24 Euhm ja...
Gewoon, stofzuigen zou naast ontsmetten ook belangrijk zijn. Stofzuigen doe je toch niet enkel wat je ziet ? En ontsmetten kan ook niet elke dag he..
Als een dier schimmel heeft kunnen de sporen toch overal zitten, bv aan de halsband of aan de lijn. Aan alles waar het dier mee in aanraking komt.
Ontsmetten? Wat ontsmet je dan en waarmee dan wel? Doorgaans werkt een ontsmettingsmiddel toch niet tegen schimmelsporen.
Door Siberienne
#3444639
pike schreef: vr 13 mei 2022, 08:44 Als een dier schimmel heeft kunnen de sporen toch overal zitten, bv aan de halsband of aan de lijn. Aan alles waar het dier mee in aanraking komt.
Ontsmetten? Wat ontsmet je dan en waarmee dan wel? Doorgaans werkt een ontsmettingsmiddel toch niet tegen schimmelsporen.
Alleen chloor en per-azijnzuur werken enigszins, desinfectie in huis is lastig en eigenlijk ook niet zo zinvol.

maar sporen zitten vaak wel in stof en bij huidindecties aan de huidschilfers, dus stofzuigen kan geen kwaad.

Overigens is het zo dat schimmels die het naarling zin hebben op een warme plek (zoals bij een infectie) niet zo veel sporen maken.
Gebruikersavatar
Door pike
#3444648
Siberienne schreef: vr 13 mei 2022, 16:59 Alleen chloor en per-azijnzuur werken enigszins, desinfectie in huis is lastig en eigenlijk ook niet zo zinvol.

maar sporen zitten vaak wel in stof en bij huidindecties aan de huidschilfers, dus stofzuigen kan geen kwaad.

Oke dat is duidelijk.
Overigens is het zo dat schimmels die het naarling zin hebben op een warme plek (zoals bij een infectie) niet zo veel sporen maken.
Dat wist ik niet. Dat is dan weer een prettige bijkomstigheid.
Ik heb het met een hond nooit aan de hand gehad dus ik weet niet hoe dat behandeld wordt. Bij de paarden kwam het met enige regelmaat voor en die werden, kan ik mij herinneren, 4x gewassen met Imaverol en daarmee was het probleem opgelost. Met 1,25 liter moest je een heel paard zien te soppen ::) Stofzuigen ging niet op stal :biggrin2:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door