Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Myla
#3444363
Hallo ,

Ik ben nieuw op dit forum en wist niet goed waar ik deze vraag kon stellen .

Mijn pup heeft helaas giardia en vandaag zijn laatste metrobactin pil op na een kuur van 10 dagen , zijn ontlasting is gelukkig weer vast .
Hij krijgt nu op advies van Farmfood , pens / hart .

Nu las ik weer ergens anders dat honden beter geen rood vlees moeten krijgen tijdens een giardia besmetting ivm ijzer . Hoe is jullie ervaring hiermee ?
Hebben jullie tips voor een goed kvv merk en moet hier bij nog groentes geven worden ?
Ik zou graag wat willen doen om zijn weerstand omhoog te krijgen , op welke manier zou dit kunnen ?

Nu is het maar afwachten of de giardia om zeep is geholpen :-X
Door Lizzy
#3444374
Myla schreef: vr 06 mei 2022, 19:39 Hallo ,

Ik ben nieuw op dit forum en wist niet goed waar ik deze vraag kon stellen .

Mijn pup heeft helaas giardia en vandaag zijn laatste metrobactin pil op na een kuur van 10 dagen , zijn ontlasting is gelukkig weer vast .
Hij krijgt nu op advies van Farmfood , pens / hart .

Nu las ik weer ergens anders dat honden beter geen rood vlees moeten krijgen tijdens een giardia besmetting ivm ijzer . Hoe is jullie ervaring hiermee ?
Hebben jullie tips voor een goed kvv merk en moet hier bij nog groentes geven worden ?
Ik zou graag wat willen doen om zijn weerstand omhoog te krijgen , op welke manier zou dit kunnen ?

Nu is het maar afwachten of de giardia om zeep is geholpen :-X
Welkom op Barfplaats!

Ik hoop dat deze ene kuur voldoende is, dan kun je weer lekker vooruit gaan denken met je pup!

Door de antibiotica is de darmflora natuurlijk wel fors aangetast. Ik zou zelf niet alleen een goede rauwe voeding geven maar ook een lange kuur van een goede probiotica erbij doen. Dat verbetert de darmflora en ook de weerstand.

Ik heb met mijn pup geen verschil gemerkt of ik wel of geen rood vlees geef maar alleen Farmfood pens en hart vind ik eerlijk gezegd ook niet ideaal. Ik zou inderdaad merken af gaan wisselen. En diersoorten. Ik heb zelf goede ervaring (tijdelijk KVV aan Sjoerd gegeven omdat ik dacht dat dit makkelijker te verteren zou zijn voor hem - wat overigens niet het geval bleek dus ik heb hem gauw weer terug gezet op zelfsamengesteld/BARF) BarfMenu, Tammenga (die vond ik echt mooi grof gemalen en het minst papperig eruit zien - Sjoerd vond Tammenga ook de beste), KB raw (en dan eigenlijk alleen de kalkoen en lammix). Sommige merken heb ik gewoon niet eens geprobeerd omdat die echt te duur voor me waren (Sjoerd at 2 kg KVV per dag en dan is een KVV van €8 a €12 de kilo gewoon niet te doen).

Groenten erbij geven is altijd goed want dat levert je extra vezels en die zijn nu goed. Ook als prebiotica. Je kunt rauw gepureerd geven of gekookt.

Ik raad je aan om over een maandje weer te testen. Als ie dan geen giardia heeft: de vlag uit! En als ie wel giardia heeft, denk ik dat je goed na moet denken over de route die je wilt volgen. Want weer een antibiotica erin is geen goed idee. Overigens is Panacur de eerste keus van de reguliere middelen en niet antibiotica. Maar ook via de natuurlijke weg zijn er mogelijkheden.
Gebruikersavatar
Door Myla
#3444382
Dank je Lizzy voor je snelle en uitgebreide reactie !

Ik heb vanochtend gelijk meer merken van verschillende diersoorten erbij gehaald om te kijken wat Kibo lekker vind en wat wel niet goed gaat .
Ik heb Tammenga , kivo , dogmeat , lotgering raadde ze af omdat deze grof nog voor was hem . Kibo weegt nu 4,1 kilo met 20 weken en word wsl ( geschat ) zo’n kilo of 7 , dus betaalbaar .

Mijn dierenarts had wat voorschriften op papier erbij gegeven , honden idd metrobactin en katten panacur .
Voordat hij echt ziek werd rook ik het al aan zijn vacht en stink scheten , helaas dag later hield hij niks meer binnen waaronder ook water .

Ik wil dat Kibo ook geen antibiotica krijgt meer hiervoor en zal idd andere wegen willen bewandelen mits zijn ontlasting goed blijft gaan . Deze is keihard nu , klopt dit met kvv ?

In de folder stond ook gelijk na kuur weer te testen door 3 dagen ontlasting te verzamelen , hier had ik al gelezen om er meer tijd tussen te laten .
Ik had gelezen dat L glutamine kan helpen bij darmherstel , mag hij nu al probiotica ? Ik had ergens gelezen dat ik hier beter even mee kan wachten omdat giardia hier weer dol op is . Wat dat betreft lees je zoveel tegenstrijdige berichten .


Ik ben voor nu blij dat het weer een levendige & hongerigepup is en hij is weer aangekomen 😄
Door Lizzy
#3444384
Myla schreef: za 07 mei 2022, 13:44 Dank je Lizzy voor je snelle en uitgebreide reactie !

Ik heb vanochtend gelijk meer merken van verschillende diersoorten erbij gehaald om te kijken wat Kibo lekker vind en wat wel niet goed gaat .
Ik heb Tammenga , kivo , dogmeat , lotgering raadde ze af omdat deze grof nog voor was hem . Kibo weegt nu 4,1 kilo met 20 weken en word wsl ( geschat ) zo’n kilo of 7 , dus betaalbaar .
Lotgering ken ik ook, dat is echt niet heel grof gemalen en dat kan ie prima eten. De fokker van Sjoerd voert dit aan haar pups vanaf 4 weken! Mijn pups eten vanaf 4 weken ongemalen voer zelfs.
Mijn dierenarts had wat voorschriften op papier erbij gegeven , honden idd metrobactin en katten panacur .
Voordat hij echt ziek werd rook ik het al aan zijn vacht en stink scheten , helaas dag later hield hij niks meer binnen waaronder ook water .
Ja. Nou ja, nou wil ik niet eigenwijs doen maar dit is gewoon niet waar. Ook voor honden is Panacur het eerste keuze middel. En het werkt niet perfect maar beter dan Metrobactin.
Ik wil dat Kibo ook geen antibiotica krijgt meer hiervoor en zal idd andere wegen willen bewandelen mits zijn ontlasting goed blijft gaan . Deze is keihard nu , klopt dit met kvv ?
Ja, dat kan. Dat is ook wel van de overschakeling. Even wennen dus. En op sommige KVV's is de ontlasting ook harder doordat er meer bot of calcium in zit. Ik zou me daar voor nu geen zorgen over maken.
In de folder stond ook gelijk na kuur weer te testen door 3 dagen ontlasting te verzamelen , hier had ik al gelezen om er meer tijd tussen te laten .
Het hangt er erg vanaf welke test je doet. Als het Woud de test doet: die doen ook een antigen test en als je te snel test zal je hond meestal weer positief testen. Dus even wat langer afwachten, zeg een week of 3 a 4 en dan opnieuw testen. In de tussentijd de ontlasting opruimen.
Ik had gelezen dat L glutamine kan helpen bij darmherstel , mag hij nu al probiotica ? Ik had ergens gelezen dat ik hier beter even mee kan wachten omdat giardia hier weer dol op is . Wat dat betreft lees je zoveel tegenstrijdige berichten .
Ja, daar word je gek van, van die tegenstrijdige berichten..... Misschien is het ook wel erg hond afhankelijk hoor, maar meerdere holistische dierenartsen hebben mij geadviseerd wel probiotica te geven en Sjoerd deed het met probiotica ook echt veel beter dan zonder. L-Glutamine helpt de darm te herstellen maarrrrr, dat heeft geen zin zolang de hond nog giardia heeft dus als ie negatief test: dan kun je L-Glutamine geven als je denkt dat het nodig is.
Ik ben voor nu blij dat het weer een levendige & hongerigepup is en hij is weer aangekomen 😄
Kijk! Dat is top nieuws!!!!!!!!!!! :circle: . En we gaan gewoon positief denken, de volgende test test hij negatief en hij krijgt het nooit meer terug!
Gebruikersavatar
Door Myla
#3444492
Interessant artikel , eigenlijk als de hond / kat nabehandeling geen klachten meer heeft is het niet om weer te testen of begrijp ik dit verkeerd ?

Kibo heeft nog steeds prima drollen :) !
Gebruikersavatar
Door Myla
#3444493
Ik ga morgen weer kvv bij bestellen bij Geus , ik ben daar afgelopen zaterdag geweest .
Van tammenga had ik een vleesmix compleet en de eerste keer had hij zoiets van wat is dat en liep er omheen te springen ;D tot hij het proefde toen smulde hij er van .

Ik wil ook wat andere merken gaan proberen , heb jij of iemand anders nog tips ?

Hoeveel mag Kibo ongeveer ? Hij is nu 4,5 maand en weegt nu 4,1 kilo , wsl word hij 7 kilo . De ene fabrikant zegt 40 gr per kilo en de ander 50 gr ::)

Ik heb gisteren jou verhaal lopen lezen , jeetje dan zakt je de moed in de schoenen en je moet een lange adem hebben .
Door Lizzy
#3444539
De meningen over hertesten zijn verdeeld. Ik weet niet of je op facebook zit? Dan kun je misschien deze reactie van Eva na lezen:



Ik weet niet of het logisch is. Dit is echt wel een onderwerp waar iedereen over elkaar heen buitelt. Ik sprak laatst een dierenarts die helemaal geen toename ziet van giardia. En ik sprak weer een ander die zei "ja, we zien nu veel meer giardia maar ja, iedereen laat voor iedere scheet verkeerd zijn hond ook testen op giardia". Weer een ander zei "vroeger had je honden met hardnekkige diarree. Die konden we toen nog niet testen op giardia. Zullen we wedden dat veel van deze honden ook giardia hadden?". Ik kom overigens zelf niet zo vaak bij dierenartsen hoor, maar ik spreek er wel geregeld. Dus tja. Zien we een toename in huidproblemen en allergieën? Ja, maar dat zien we al 30 jaar. Kunnen die veroorzaakt worden door giardia? Ja, goeie vraag, ik heb werkelijk geen idee. Ik geloof wel dat veel problemen kunnen komen uit een disbalans in de darmen. En ja, volgens mij kan giardia daar wel een oorzaak (of gevolg?) van zijn.

Qua de hoeveelheid voeding moet je nu echt naar jouw hond kijken. Heeft hij heel erg honger? Is ie dun? Of juist een beetje mollig? Het is een hond van een klein ras, in de regel hebben zij meer voeding nodig dan een hond van een groot ras. Maar om je een voorbeeld te geven.... Mijn Sjoerd van 15 maanden jong eet 4,5% van zijn huidige lichaamsgewicht. Een hond van 4 kg die lekker actief is zou in mijn ogen eerder 7% van zijn lichaamsgewicht moeten eten (als pup he!) en dan kom je uit op 280 gram per dag. Laat het 6% zijn, zit je op 240 gram. In de regel vind ik de richtlijn van fabrikanten niet OK.
Gebruikersavatar
Door Myla
#3444561
Even een heel groot baal moment :-X :-[ hier , ondanks het vele wassen enz enz had Kibo vanochtend weer een slappe stinkende drol . Natuurlijk werd deze gedeponeerd op de voordeur mat , schoongemaakt en stoomreiniger opgezet . Gelijk het bewijs dat die metrobactin geen drol helpt :-\

Bah loop zo te balen , ik heb net al mailtje gestuurd naar huisdierendokter hoeveel ik moet geven . Helaas beantwoorden ze nu geen mailtjes ivm drukte . Hij zit qua hoeveelheden net tussen tafellaken en servet in , 300 mg of 1200 mg scheelt nog al wat 😵💫 ::) . Ik neig nu naar 1200 mg en dan deze te halveren.

Psstt Kibo was erg blij je advies om hem meer te geven ;)
Door Lizzy
#3444623
Myla schreef: do 12 mei 2022, 12:32 Even een heel groot baal moment :-X :-[ hier , ondanks het vele wassen enz enz had Kibo vanochtend weer een slappe stinkende drol . Natuurlijk werd deze gedeponeerd op de voordeur mat , schoongemaakt en stoomreiniger opgezet . Gelijk het bewijs dat die metrobactin geen drol helpt :-\

Bah loop zo te balen , ik heb net al mailtje gestuurd naar huisdierendokter hoeveel ik moet geven . Helaas beantwoorden ze nu geen mailtjes ivm drukte . Hij zit qua hoeveelheden net tussen tafellaken en servet in , 300 mg of 1200 mg scheelt nog al wat 😵💫 ::) . Ik neig nu naar 1200 mg en dan deze te halveren.

Psstt Kibo was erg blij je advies om hem meer te geven ;)
Het kan toeval zijn he, dat hij diarree heeft! Misschien moet je eerst toch even testen?

Hij is duidelijk een hond van een klein ras dus hij groeit ook niet zo snel en zal ook niet zo gauw die 7 kg wegen die ie gaat wegen als ie volwassen is. Ik geloof dat ik ook de 1200 mg tabletten zou bestellen en desnoods op een gegeven moment (bij 5 kg) 900 mg per dag gaan geven.
Gebruikersavatar
Door Myla
#3444652
Hoi Lizzy ,

Ik heb inderdaad de grotere tabletten besteld , ze zijn mooi deelbaar .

Vandaag had hij een goede drol en daarna weer een zachtere , nog niet helemaal goed . Ik baal van alle hondenpoep die niet opgeruimd word , lijkt meer dan met mijn vorige honden .
Over 2 weken wil ik zijn ontlasting testen , ik weet niet of ik bij de dierenarts doe via snap test of via Woud -is hier verschil in ?

Dank je wel voor je hulp en een fijn weekend
Door Lizzy
#3444717
Myla schreef: vr 13 mei 2022, 21:15 Hoi Lizzy ,

Ik heb inderdaad de grotere tabletten besteld , ze zijn mooi deelbaar .

Vandaag had hij een goede drol en daarna weer een zachtere , nog niet helemaal goed . Ik baal van alle hondenpoep die niet opgeruimd word , lijkt meer dan met mijn vorige honden .
Over 2 weken wil ik zijn ontlasting testen , ik weet niet of ik bij de dierenarts doe via snap test of via Woud -is hier verschil in ?

Dank je wel voor je hulp en een fijn weekend
Ik denk ook dat de grotere hoeveelheid honden, het niet opruimen van hondenpoep en dat 2021 een super nat jaar is geweest (ze klagen nu over de droogte maar van alle regen die in 2021 gevallen is, hadden ze makkelijk de lente en zomer van 2022 door kunnen komen ::) - giardia doet het lekker op vochtig weer - we gewoon een giardia explosie hebben. Al die Corona-pups hebben daar gewoon echt niet bij geholpen.....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door