Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3444273
het komt en het gaat.... Teun is een ongecastreerde ruwharige teckel reu van nu 3 jaar oud.
we hebben al veel geprobeerd met voeding omdat hij een enorme zeur met eten is en hele gevoelige darmen heeft. kvv had onze voorkeur en hebben we het eerste jaar geprobeerd, maar op brokken deed hij het het beste, dus daar staat hij nu nog steeds op.
hierop blijft zijn ontlasting goed en zijn zijn darmen rustig en hij eet het ook. (hij is moeilijk op gewicht te houden)
hij heeft altijd al een vrij sterke hondenlucht gehad en dat blijft (tenzij regelmatig wassen)
zijn klachten van jeukende oren en grijze klodders in de ogen waren afgelopen maanden zo goed als weg, tot begin maart, begon het weer te verergeren.
ik heb hem toen gestart op puur detoxi en puur pollen, ik heb niet het idee dat het iets doet, maar ga er mee door. detoxi heeft hij een maand achter elkaar dagelijks gehad, en puur pollen iedere 5 dagen en krijgt hij nog steeds.
zijn oren maak ik 2x per week schoon met een oorreiniger (AST) er komt niet veel viezigheid uit, maar het voorkomt erge jeuk. sinds een week loopt hij weer veel met zijn oren te flapperen en trekken en krabt hij er ook wat aan. er komt geen viezigheid uit en ze stinken niet.
ik was hem 1x per week met vetramil shampoo, daarmee voorkom ik dat hij een kriebelige huid krijgt. als ik dat uitstel dan krijgt hij jeukende bultjes/korstjes op de huid (rug) en gaat hij pootjes likken.
het is voor ons eigenlijk wel duidelijk dat hij in het voorjaar last krijgt, dit wordt erger, en in het najaar gaat het weer beter. vermoedelijk dus een soort allergie/hooikoorts op iets wat groeit en bloeit buiten.
van waaruit nu verder?
de voeding... tjsa, mijn voorkeur is nog steeds kvv, maar hij doet het erg goed op zijn huidige voer, en de klachten komen echt door een factor van buitenaf, dus voor zijn darmen en gewicht zou ik hem voor nu op de huidige brok willen houden. dat kan ik later altijd nog aanpakken en veranderen.

verder gaan met puur pollen.
wat kan ik nog meer doen? ik wil met hem naar de DA gaan vanwege zijn oren die nu best opspelen, maar de reguliere DA zal alleen weer een pilletje Apoquel geven vermoed ik (heeft deze al eerder gedaan). weet iemand (in noord-holland) een goede (alternatieve) dierenarts die ook de oorzaak aanpakt?
#3444274
Wat een narigheid. Dit klinkt als een allergie voor iets. Misschien inderdaad iets van pollen. Heb je al geprobeerd om zelf eten voor hem te koken? (zachtjes te garen). Want op highly processed food wordt het, denk ik, heel lastig. Heb je ook al probiotica geprobeerd? Om toch die darmen te ondersteunen/boosten?

Ik weet wel een goede arts. Caspar Broekman. Daar heb je echt wat aan.
#3444285
Zelf voor hem koken heb ik niet geprobeerd. Hoe kan je op die manier een volwaardige voeding samenstellen?

Probiotica heeft hij een hele tijd gehad, gaf geen verschil/resultaat. Hij is 2x getest op giardia via ontlastingonderzoek bij vpl het woud. Daar kwam niks uit.
Aangezien hij nu best goed eet en geen gedoe met zn darmen en ontlasting heeft, weet ik vrijwrl zeket dat de jeukklachten door iets van buitenaf komen. Bedankt voor de DA tips, ga daar even naar kijken.
#3444287
Je zou bij een DA kunnen laten testen waar hij allergisch voor is (welke pollen en mijten ) en een desensibilisatie kuur doen als daar wat uitkomt.
Weet alleen niet stel het is hooikoorts voor nu of je de kuur dan nu kunt doen, maar hopelijk weet de DA dat wel.
Volgens mij slaat dit aan bij een aanzienlijk deel van de honden. Helaas niet allemaal.

Wat mij een vertelt is dat bijv dat puur pollen beter werkzaam is als dat al ruim voor het pollenseizoen wordt ingezet (januari bijv) Klinkt ergens ook wel logisch, aangezien er pollen inzitten die dus ook van tevoren desensibiliseren moeten.
#3444295
TeuntjeT schreef: do 05 mei 2022, 13:14 Zelf voor hem koken heb ik niet geprobeerd. Hoe kan je op die manier een volwaardige voeding samenstellen?

Probiotica heeft hij een hele tijd gehad, gaf geen verschil/resultaat. Hij is 2x getest op giardia via ontlastingonderzoek bij vpl het woud. Daar kwam niks uit.
Aangezien hij nu best goed eet en geen gedoe met zn darmen en ontlasting heeft, weet ik vrijwrl zeket dat de jeukklachten door iets van buitenaf komen. Bedankt voor de DA tips, ga daar even naar kijken.
Er staan recepten op het forum om voeding te koken;

viewtopic.php?f=1&t=83627&hilit=recepten+koken

De kans dat hij een allergie heeft van buitenaf lijkt me zeer aannemelijk hoor. Alleen ja, de darmflora kan wel invloed hebben op allergieën dus vandaar dat ik het toch noemde.
#3444297
TeuntjeT schreef: do 05 mei 2022, 13:14 Zelf voor hem koken heb ik niet geprobeerd. Hoe kan je op die manier een volwaardige voeding samenstellen?

Probiotica heeft hij een hele tijd gehad, gaf geen verschil/resultaat. Hij is 2x getest op giardia via ontlastingonderzoek bij vpl het woud. Daar kwam niks uit.
Aangezien hij nu best goed eet en geen gedoe met zn darmen en ontlasting heeft, weet ik vrijwrl zeket dat de jeukklachten door iets van buitenaf komen. Bedankt voor de DA tips, ga daar even naar kijken.
Ik vind dat je dat echt niet zo kunt stellen hoor. Mijn ervaring is dat al die klachten die jij beschrijft heel erg vaak júist aan de voeding liggen! Het feit dat hij het goed eet, zegt alleen maar dat de fabrikant erin is geslaagd om de geur en smaak van het voer zodanig te maken dat de hond het lust. Hetzelfde geldt voor de ontlasting.
#3444343
TeuntjeT schreef: vr 06 mei 2022, 08:22 Ik begrijp wat julie zeggen, alleen in de periode dat hij kvv kreeg had hij ook deze klachten + klachten met de darmen en ontlasting.
Ik ga mij ook even verdiepen in het zelf koken.
Ook bij kvv is er heel veel verschil tussen de merken. Sommige kvv's zijn naar mijn idee zo'n beetje hetzelfde als de slechtere brok. Het enige verschil is dan dat het niet zover geprocest is. Maar qua samenstelling is het dan nog steeds iets wat je waarschijnlijk echt niet zou voeren als je precies zou weten wat er in zit.
#3444371
nou ik vind het zelf nogal kort door de bocht om te zeggen dat het vooral aan de voeding ligt. ;)
Allergien ed zijn best ingewikkeld. Wel durf ik te zeggen dat goede voeding wel uit maakt. (maar ook goede voeding is niet voor iedereen hetzelfde bij de mens ook niet, er staan zaken bekend als goede voeding waar iemand toch nog slecht op reageert, puur persoonlijk)
Zelfs met de meest fantastische voeding kun je nog bijv. hooikoorts hebben helaas!
Ik wou dat het zo simpel was, maar feit blijft dat veel mensen ontzettend lang tobben met huidproblemen bij de hond. Van alles proberen, en alles heeft een beetje effect maar lost het niet op. Ik zie het best vaker in mijn omgeving.
En heb het zelf ook meegemaakt met een hond. Er is vaak zoveel meer aan de hand in het hele lijf. (En die is met medicatie super blij oud geworden! )
Uiteraard zijn er ook simpele gevallen, allergie voor rund en als je dat weglaat klaar. Nou mooi, altijd de moeite van proberen waard.
Het is mooi als het van die "simpele" allergien zijn, maar helaas is het dat vaak ook niet.
(ik zie soms ook een link naar "lijnen" als ik het over rashond heb, daar kun je al over erfelijke basis praten)

Ik zie gewoon goede voeding (ook minst bewerkt eigenlijk) als basis, daarnaast zo min mogelijk zooi, evt wat middelen ter ondersteuning.
Mocht dat allemaal niet baten of voldoende baten is bij mij kwaliteit van leven een afweging om wel of niet medicatie in te zetten. Jeuk is mega erg om te hebben, kapotte huid is mega erg om te hebben. dat zorgt voor enorm veel stress. En langdurige stress is absoluut ook funest voor het lichaam. Plus kan daarmee ook nog eens de allergien verergeren.
#3444373
Kaio schreef: za 07 mei 2022, 08:10 nou ik vind het zelf nogal kort door de bocht om te zeggen dat het vooral aan de voeding ligt. ;)
Allergien ed zijn best ingewikkeld. Wel durf ik te zeggen dat goede voeding wel uit maakt. (maar ook goede voeding is niet voor iedereen hetzelfde bij de mens ook niet, er staan zaken bekend als goede voeding waar iemand toch nog slecht op reageert, puur persoonlijk)
Zelfs met de meest fantastische voeding kun je nog bijv. hooikoorts hebben helaas!
Ik wou dat het zo simpel was, maar feit blijft dat veel mensen ontzettend lang tobben met huidproblemen bij de hond. Van alles proberen, en alles heeft een beetje effect maar lost het niet op. Ik zie het best vaker in mijn omgeving.
En heb het zelf ook meegemaakt met een hond. Er is vaak zoveel meer aan de hand in het hele lijf. (En die is met medicatie super blij oud geworden! )
Uiteraard zijn er ook simpele gevallen, allergie voor rund en als je dat weglaat klaar. Nou mooi, altijd de moeite van proberen waard.
Het is mooi als het van die "simpele" allergien zijn, maar helaas is het dat vaak ook niet.
(ik zie soms ook een link naar "lijnen" als ik het over rashond heb, daar kun je al over erfelijke basis praten)

Ik zie gewoon goede voeding (ook minst bewerkt eigenlijk) als basis, daarnaast zo min mogelijk zooi, evt wat middelen ter ondersteuning.
Mocht dat allemaal niet baten of voldoende baten is bij mij kwaliteit van leven een afweging om wel of niet medicatie in te zetten. Jeuk is mega erg om te hebben, kapotte huid is mega erg om te hebben. dat zorgt voor enorm veel stress. En langdurige stress is absoluut ook funest voor het lichaam. Plus kan daarmee ook nog eens de allergien verergeren.
Dat is precies wat ik bedoel! Goede voeding is de basis. Van daaruit kun je pas verder kijken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door