Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3444220
Hi all, mijn naam is Caroline. Wij hebben een hond van 7 jaar die vorig jaar ernstige pancreatitis heeft gehad. Net op het nippertje overleefd en eigenlijk deed ze het daarna heel goed. Mooie vacht, stonk niet meer. Altijd op Royal Canin Gastrointestinal low fat. Af en toe een hondenkoekje of bot.

We zijn nu precies een jaar verder en ze lijkt weer niet lekker. Haar zwarte vacht is weer bruinig en ze is lusteloos en lijkt weer te liggen kreunen in haar slaap. Beetje vochtige ogen ook.

Het is natuurlijk bizar dat dat precies een jaar later is (give or take een week) en dat triggerde de gedachte dat het misschien seizoensgerelateerd is. En dan kom je natuurlijk uit bij pollen en hooikoorts.

Ik het Universiteitskliniek Utrecht - waar ze twee weken intern is geweest - gevraagd om mee te denken. Maar misschien zijn hier wel ervaringsdeskundigen!

Erg benieuwd of iemand iets dergelijks heeft meegemaakt. Wil voorkomen dat ze weer zo ziek wordt.

Groetjes, Caroline
#3444222
Getsie, wat vervelend dat ze alweer niet lekker lijkt en last lijkt te hebben van de alvleesklier....

Mij lijkt het heel sterk dat jouw hond een pollen allergie heeft dat zich uit in een pancreatitis. Pollen allergieën komen op een andere manier naar buiten, niet middels een alvleesklierontsteking. Medicatie voor pollen allergieën kunnen wel weer een alvleesklierontsteking triggeren. Sommige onderzoekers denken dat een voedselallergie een trigger kan zijn voor een alvleesklierontsteking. Wat wel een belangrijke trigger lijkt te zijn is gif. En in het voorjaar/zomer wordt er naar mijn idee wel veel rijkelijker gestrooid en gespoten met gif dan andere jaargetijden. Ik weet niet waar je woont maar stel je woont in de buurt van een boer die nu weer rijkelijk is gaan sproeien, zou ik het eerder in die hoek zoeken.

Volgens mij vallen entingen in dezelfde categorie. Ik weet niet, heeft ze bijv. haar jaarlijkse Lepto enting pas gehad?
#3444241
Hi, dank voor je antwoord. Nee, woon in de duinen - geen boer in de buurt. Enting na vorig jaar maar even overgeslagen....

Toevallig belde de internist van Utrecht en zij zag wel iets in de theorie dat er verband is met pollen. En dan niet direct, maar wanneer er een ernstige allergie is, kan dat het immuunsysteem op z'n kop zetten en dat kan weer zorgen dat de pancreatitis opvlamt. Het is te toevallig dat het precies in dezelfde periode gebeurt, terwijl ze de maanden ervoor echt in topvorm was.

Vrijdag dermatoloog en allergietesten. Ik wil voorkomen dat ze weer zo ziek wordt. Hou jullie op de hoogte!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door