Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Bodhi sioux
#3443802
Ik zit hier al een tijdje over te wikken en te wegen dus elke input is welkom.

M'n hondje Bodhi was een aantal jaar geleden chemisch gecastreerd omdat de DA dacht dat dit zou helpen met een aanhoudende voorhuidontsteking, de oorzaak van de ontsteking was iets anders dus wat dat betreft hoeft de castratie niet.

Bodhi is echt ontzettend onzeker en dit werd na de chemische castratie in het begin veel erger, maar op ten duur kwam het weer een beetje in balans. De chemische castratie van een werking van een hald jaar heeft 1.5 jaar gewerkt bij Bodhi, en op het moment dat z'n balletjes terug kwamen merkte ik dat z'n eetlust minder werd. Ik dacht eerst dat dit wel weer weg zou trekken maar het werd in het begin alleen maar erger.

Hij heeft op ten duur een diagnose IBS (door stress) gekregen van de DA en ik heb hem op gekookte voeding gezet van Dog Chef omdat hij z'n rauwe vlees niet meer kon verdragen. De castratie begon in September 2021 uit te werken en dus denk ik dat er een half jaar tussen heeft gezeten voordat ik weer verbetering merkte.
Hij kan nu wel weer rauw vlees eten, vind hij weer smakelijk, alleen op sommige dagen hoor ik z'n buikje dan weer heel even rommelen, of krijgt hij een zachtere ontlasting/vaker ontlasting als ik het weer geef, maar dat is niet elke keer zo.

Dus er zit echt wel verbetering in, alleen merk ik echt dat hij nog zo hormonaal is als de nete ( hij is zo obsessief piesjes aan het doen dat ik elke dag z'n buik schoon moet maken anders stinkt het naar de pies, hij staat super vaak te klappertanden bij geurtjes etc, had hij voor de c.castratie niet zo erg).

Ook merk ik aan z'n gedrag dat hij veel meer stress heeft, veel reactiever is etc. Wat toch echt heel vreemd is want moeten die mannelijke hormonen er niet voor zorgen dat ze meer zelfvertrouwen krijgen??

En buitenom dat kan ik die Dog Chef ECHT niet meer betalen! Ik ben er 70 euro per maand aan kwijt! Dat is dubbel zo veel als biologische rauwe voeding! Dus ik wil echt zo snel mogelijk af gaan bouwen want dit gaat financieel echt niet meer lukken met een uitkering..

Dus ik zit echt te twijfelen.. ga ik het NOG meer tijd moeten geven voordat het in balans komt, of ga ik de knoop door hakken en hem laten castreren??
Door Lizzy
#3443806
Bodhi sioux schreef: do 21 apr 2022, 12:58 Ik zit hier al een tijdje over te wikken en te wegen dus elke input is welkom.

M'n hondje Bodhi was een aantal jaar geleden chemisch gecastreerd omdat de DA dacht dat dit zou helpen met een aanhoudende voorhuidontsteking, de oorzaak van de ontsteking was iets anders dus wat dat betreft hoeft de castratie niet.

Bodhi is echt ontzettend onzeker en dit werd na de chemische castratie in het begin veel erger, maar op ten duur kwam het weer een beetje in balans. De chemische castratie van een werking van een hald jaar heeft 1.5 jaar gewerkt bij Bodhi, en op het moment dat z'n balletjes terug kwamen merkte ik dat z'n eetlust minder werd. Ik dacht eerst dat dit wel weer weg zou trekken maar het werd in het begin alleen maar erger.

Hij heeft op ten duur een diagnose IBS (door stress) gekregen van de DA en ik heb hem op gekookte voeding gezet van Dog Chef omdat hij z'n rauwe vlees niet meer kon verdragen. De castratie begon in September 2021 uit te werken en dus denk ik dat er een half jaar tussen heeft gezeten voordat ik weer verbetering merkte.
Hij kan nu wel weer rauw vlees eten, vind hij weer smakelijk, alleen op sommige dagen hoor ik z'n buikje dan weer heel even rommelen, of krijgt hij een zachtere ontlasting/vaker ontlasting als ik het weer geef, maar dat is niet elke keer zo.

Dus er zit echt wel verbetering in, alleen merk ik echt dat hij nog zo hormonaal is als de nete ( hij is zo obsessief piesjes aan het doen dat ik elke dag z'n buik schoon moet maken anders stinkt het naar de pies, hij staat super vaak te klappertanden bij geurtjes etc, had hij voor de c.castratie niet zo erg).

Ook merk ik aan z'n gedrag dat hij veel meer stress heeft, veel reactiever is etc. Wat toch echt heel vreemd is want moeten die mannelijke hormonen er niet voor zorgen dat ze meer zelfvertrouwen krijgen??

En buitenom dat kan ik die Dog Chef ECHT niet meer betalen! Ik ben er 70 euro per maand aan kwijt! Dat is dubbel zo veel als biologische rauwe voeding! Dus ik wil echt zo snel mogelijk af gaan bouwen want dit gaat financieel echt niet meer lukken met een uitkering..

Dus ik zit echt te twijfelen.. ga ik het NOG meer tijd moeten geven voordat het in balans komt, of ga ik de knoop door hakken en hem laten castreren??
In de regel helpt testosteron bij het zekerder voelen ja. En dat klappertanden en piesen en ruiken: ja, dat hoort bij het reu-zijn. Ik kan er echt niks anders van maken.

Castreren en een implantaat zijn ook weer twee verschillende dingen met twee verschillende uitwerkingen. Misschien eerst nog een keer een implantaat laten zetten?

Verder heb je aan mij vrees ik niks want ik heb nog nooit een (onzekere) reu op zien knappen van een castratie. Ik vind het negen van de tien keer angsthazen of zoutzakken worden.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3443814
Op zich wordt een IBS niet door stress veroorzaakt. Stress kan het wel doen verslechteren ;) (heb zelf PDS en wordt moe ervan dat er telkens simpelweg gezegd wordt komt door stress he, heel duidelijke oorzaak kunnen ze niet aanwijzen helaas, maar wrslijk speelt zoiets als darmflora een rol, of een intolerantie tegen iets of zelfs allergien )

Maar ik snap wel dat ie reactiever is, als je buikpijn hebt....
Wel eens ontlasting laten checken op parasieten ed?
Door Lizzy
#3443818
Kaio schreef: do 21 apr 2022, 16:41 Op zich wordt een IBS niet door stress veroorzaakt. Stress kan het wel doen verslechteren ;) (heb zelf PDS en wordt moe ervan dat er telkens simpelweg gezegd wordt komt door stress he, heel duidelijke oorzaak kunnen ze niet aanwijzen helaas, maar wrslijk speelt zoiets als darmflora een rol, of een intolerantie tegen iets of zelfs allergien )

Maar ik snap wel dat ie reactiever is, als je buikpijn hebt....
Wel eens ontlasting laten checken op parasieten ed?
Ja, ik snap dat ook. Met dat gekloot van Sjoerd met die giardia was ie echt aanmerkelijk kribbiger als ie last had van zijn buik....
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3443822
Ik zou niet castreren. De kans dat je daar mee van alles oplost is klein en sowieso nooit een garantie.
Mijn gecastreerde reu pist als een malle en zelfs het klappertanden boven een lekker ruikend plasje kan hij alsnog doen.

Ik zou eerder kijken wat je aan zijn voeding kunt veranderen en uitzoeken waar hij stress van krijgt.
Door Siberienne
#3443846
Tsja. Sommige honden zijn zo van slag door hun hormonen dat het ook stress geeft. Spot was heel erg, niet slapen, ‘s nachts huilen bij loopse teven in de wijk. Niet willen eten. Rijden op een - naar later bleek zwangere- vriendin. Spot was geen zelfzekere hond maar absoluut beter te hanteren en minder hieper na zijn castratie. Iig minder hormonaal gestuurd, zullen we maar zeggen.

Hij had ook darmproblemen, bij hem heeft Puur Rust wel geholpen om hem beter in balans te brengen. Zijn darmproblemen begonnen Pasen paar jaar na zijn castratie, dusik kan niks zeggen over de samenhang tussen die twee.
Door Bodhi sioux
#3443848
Siberienne schreef: do 21 apr 2022, 22:00 Tsja. Sommige honden zijn zo van slag door hun hormonen dat het ook stress geeft. Spot was heel erg, niet slapen, ‘s nachts huilen bij loopse teven in de wijk. Niet willen eten. Rijden op een - naar later bleek zwangere- vriendin. Spot was geen zelfzekere hond maar absoluut beter te hanteren en minder hieper na zijn castratie. Iig minder hormonaal gestuurd, zullen we maar zeggen.

Hij had ook darmproblemen, bij hem heeft Puur Rust wel geholpen om hem beter in balans te brengen. Zijn darmproblemen begonnen Pasen paar jaar na zijn castratie, dusik kan niks zeggen over de samenhang tussen die twee.
Heb bij Bodhi ook heel sterk het gevoel dat z'n hormonen hem nu stress geven, kwam precies op het moment dat de c.castratie uit was gewerkt en vind hem nu ook veel meer hieper gedrag vertonen, ook veel minder in contact als we wandelen etc.

Ik heb Puur rust helaas ook al geprobeerd, doet allemaal niet zoveel bij hem jammer genoeg.
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#3444232
Mijn reu heeft een castratie erg veel goed gedaan. Levi was een herplaatser, onzettend bang en onzeker toen ik hem kreeg met 1,5 jaar. Hierbij werd hij dus ook nog continu getriggerd door allerlei geurtjes. Je zag hem bijna door draaien in zijn hoofd. Eerst een implantaat geprobeerd. Hij was nog steeds bang en onzeker, maar hij was bereikbaar en aanzienlijk relaxter. Toen het implantaat begon uit te werken begon hij weer hyper te worden, onrustig, gestrest. Heb hem toen direct laten castreren en nooit spijt van gehad. Hij is nu 12,5
Door Bodhi sioux
#3444236
Ontzettend bedankt voor je reactie Remy, ik heb Bodhi een paar dagen geleden nog een keer chemisch laten castreren en even zien hoe dit uitpakt, maar je ervaring met jouw hond is heel bemoedigend om te horen! Ga hem dus ook zeker laten castreren als hij er dit keer ook rustiger van word. Nogmaals bedankt voor het delen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door