Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door KikoVerheyden
#3442733
Dag iedereen !

Mijn hondje ( shiba inu reu 4 jaar ) is helaas een tijdje aan het sukkelen met hoogstwaarschijnlijk voedselallergieen.
Ik zal beginnen bij het begin :).
Hij krijgt al jaren KVV ( verschillende varianten ). Een jaartje geleden ontstond er ernstige jeuk met terugkerende oorontstekingen. Het jeuk ging gepaard met vele hotspots.
Meteen aan het werk gegaan met de voeding te veranderen. BV Kvv lam of vis(telkens 1 diersoort). Dit een tijdje gegeven met amper verandering. Uiteindelijk uit wanhoop brokken op basis van insect gegeven. Hierop doet hij het vele beter. Geen jeuk noch oorontstekingen meer.
Inmiddels al 4 maand.

Het nadeel is dat hij nu zeer snel met slechte ontlasting te maken heeft. Enkele weken geleden had hij een aantal keer slijmerig bloed bij zijn dunne ontlasting. Vermoedelijk had hij kaas uit de vuilbak gegeten. Na een tweetal dagen was dat volledig voorbij. Terug normale ontlasting.
Een weekje nadien heb ik hem een snackje gegeven. Dag nadien hetzelfde verhaal.
Samen met de dierenarts besloten een ontlastingsonderzoek te doen. In combinatie met ontgiften met groene klei ( dit deed ik al een aantal keer in het verleden ivm zijn oorontstekingen etc ) en achteraf een weekje Probiotica.
Na een dag ontlasting terug normaal, ook was het ontlastingsonderzoek perfect in orde.
Deze week is het nogmaals gebeurd na een snackje ( die hij zelf gevonden heeft ik geef uiteraard tegenwoordig niets meer )

Zijn darmen liggen dus volledig overhoop. Momenteel krijgt hij enkel zijn brokken zonder toevoeging. Hebben jullie raad voor bepaalde middeltjes om hem er terug bovenop te helpen?
Ik heb momenteel Chlorella en Psyllium in huis. Kan dit eventueel verlichting bieden?
Ohja, nachts maken zijn darmpjes ook redelijk wat geluid. En verder is zijn energie niveau meestal goed , zijn eetlust is ook niet veranderd.

Graag wil ik hem ook terug op KVV krijgen.Omdat ik het ook niet normaal vind dat hij opeens van het minste diarree krijgt. Maar dat durf ik momenteel nog niet aan.Zijn darmen moeten eerst wat aansterken. Hebben jullie hier eventueel ook raad voor of het een goed idee is hem binnenkort terug op KVV te zetten?

Sorry van het lange bericht ! Maar ik geef liever voldoende informatie en ben hoogstwaarschijnlijk nog een hoop vergeten ;D

Alvast bedankt voor het meedenken !
#3442735
Ik ben nu in een dergelijk traject met een natuurgeneeskundige. Op haar advies krijgt mijn hond nu "houdbare kvv" van die worsten die je als vakantie alternatief of training kan gebruiken bij rauw gevoerde honden.

Doutze vindt het lekker en eet voor het eerst dat ik haar heb (nu bijna 5 jaar, dus dat werd tijd) eindelijk echt goed.
Wat ik ervan begrepen heb is dit makkelijker verteerbaar omdat het al gaar is. Voor Doutze klopt dat. Ze doet het hier echt best goed op en is eindelijk geen wandelend skeletje meer. Barfen deed haar ook wel goed, maar ook daarbij had ze regelmatig spontane vasten-dagen en at ze gewoon niet meer dan strikt noodzakelijk.
Nu met die worsten wel. Ze eet nu meer dan echt nodig waardoor ze eindelijk goed aankomt.

Deze worsten zijn ook wel enkelvoudig te krijgen, maar je hebt minder variatie / keuzes.
Je zou het eventueel kunnen proberen om te zien hoe het voor jouw hond bevalt. En van daaruit dan desgewenst weer door naar gewoon echt rauw.

Moet er heel eerlijk bij zeggen dat ik haar aanpak erg zweverig vindt en daarom nog niet echt durf aan te bevelen ofzo.. eerst zien en dan geloven zeg maar. Maar tot nu toe bevalt het traject wel en nou ja, ik denk dat haar zweverige dingen ook geen kwaad kunnen.
#3442741
Aangezien de brokken lijken te werken en hij zo duidelijk reageert van zodra hij iets anders snaait, lijkt het duidelijk een voedselallergie of intolerantie te zijn.
De vlotste manier om hem terug op kvv te krijgen is een eliminatiedieet. En dan dus grondig, en beginnen met een diersoort die hij nog niet gehad heeft. Daarvoor heb je enkelvoudige kvv nodig zonder premix.
Het nadeel van kvv is dat je nooit zeker weet dat er enkel en alleen in zit wat de producent beweert. Wat als ze tussen de malingen de machine niet grondig genoeg schoonmaken vb?
Je hond reageert meteen wel erg heftig..
Je zou ook barf kunnen overwegen. Dan ben je echt zeker van wat je voert..

Het is uiteraard ook mogelijk dat hij gewoon geen rauw verdraagt. Maar daar zie ik op dit moment in jouw verhaal geen aanwijzing voor en daar kom je dan ook snel genoeg achter.
Door Lizzy
#3442793
KikoVerheyden schreef: di 29 mar 2022, 13:12 Dag iedereen !

Mijn hondje ( shiba inu reu 4 jaar ) is helaas een tijdje aan het sukkelen met hoogstwaarschijnlijk voedselallergieen.
Ik zal beginnen bij het begin :).
Hij krijgt al jaren KVV ( verschillende varianten ). Een jaartje geleden ontstond er ernstige jeuk met terugkerende oorontstekingen. Het jeuk ging gepaard met vele hotspots.
Meteen aan het werk gegaan met de voeding te veranderen. BV Kvv lam of vis(telkens 1 diersoort). Dit een tijdje gegeven met amper verandering. Uiteindelijk uit wanhoop brokken op basis van insect gegeven. Hierop doet hij het vele beter. Geen jeuk noch oorontstekingen meer.
Inmiddels al 4 maand.
Hoi! OK, dit geeft een indicatie voor voedselallergieën ja.
Het nadeel is dat hij nu zeer snel met slechte ontlasting te maken heeft. Enkele weken geleden had hij een aantal keer slijmerig bloed bij zijn dunne ontlasting. Vermoedelijk had hij kaas uit de vuilbak gegeten. Na een tweetal dagen was dat volledig voorbij. Terug normale ontlasting.
Een weekje nadien heb ik hem een snackje gegeven. Dag nadien hetzelfde verhaal.
Samen met de dierenarts besloten een ontlastingsonderzoek te doen. In combinatie met ontgiften met groene klei ( dit deed ik al een aantal keer in het verleden ivm zijn oorontstekingen etc ) en achteraf een weekje Probiotica.
Na een dag ontlasting terug normaal, ook was het ontlastingsonderzoek perfect in orde.
Deze week is het nogmaals gebeurd na een snackje ( die hij zelf gevonden heeft ik geef uiteraard tegenwoordig niets meer )
Wat moet ik me voorstellen bij een ontlasting onderzoek? Is hij gechecked op giardia? En wormen?
Hij lijkt problemen met voeding dus niet alleen via de huid maar ook via de darmen te "ventileren".
Zijn darmen liggen dus volledig overhoop. Momenteel krijgt hij enkel zijn brokken zonder toevoeging. Hebben jullie raad voor bepaalde middeltjes om hem er terug bovenop te helpen?
Ik heb momenteel Chlorella en Psyllium in huis. Kan dit eventueel verlichting bieden?
Ohja, nachts maken zijn darmpjes ook redelijk wat geluid. En verder is zijn energie niveau meestal goed , zijn eetlust is ook niet veranderd.
Dit klinkt inderdaad wel een beetje als darmproblemen en ik denk dan vooral aan de dunne darm. Is het zeker dat hij geen giardia heeft? Chlorella werkt ontgiftend. Psyllium is vooral prebiotica. Maar ik denk beide onvoldoende om zijn darmen weer op te tuigen. Ik zou denken dat deze problemen goed aangepakt zouden kunnen worden met een holistisch dierenarts. Op zich zou bone broth (van biologishe botten!) heel gezond zijn voor jouw hond. Maar dan zit je toch met zijn voedingsallergie. Je zou dus eigenlijk eerst moeten weten waar ie nou allergisch voor is (of overgevoelig).
Graag wil ik hem ook terug op KVV krijgen. Omdat ik het ook niet normaal vind dat hij opeens van het minste diarree krijgt. Maar dat durf ik momenteel nog niet aan. Zijn darmen moeten eerst wat aansterken. Hebben jullie hier eventueel ook raad voor of het een goed idee is hem binnenkort terug op KVV te zetten?
Hoe is je Engels? Bij het lezen van je verhaal moet ik hier aan denken: https://www.dogsnaturallymagazine.com/d ... ents-fail/. Ik denk dat een tekort aan enzymen, nu hij op de brokken staat, misschien ook niet echt helpt. En ik moet ook hier aan denken: https://www.dogsnaturallymagazine.com/w ... esnt-work/.

En nou is het gewoon echt te makkelijk om te zeggen "gooi je hond maar over op KVV, dan komt het vanzelf wel goed". Je moet toch beginnen met eerst de basis spijsvertering weer een beetje op orde te krijgen. En ik weet eigenlijk niet of wij jou daar wel goed genoeg bij kunnen helpen, of je niet beter af bent onder begeleiding. Maar goed, wat geen kwaad zou kunnen is om je hond op een vlees te zetten dat hij nog nooit eerder gehad heeft. Wat heeft hij qua diersoort nog nooit eerder gegeten? Ik zou dit zelf in eerste instantie koken. Om de overgang van brok naar vlees niet te groot te maken. Ik zou daarbij zelf ook verteringsenzymen geven. Ik denk dan aan deze: https://www.oervoer.com/digestive-enzym ... dr-mercola. Je bent overigens goedkoper uit als je 3 potten besteld rechtstreeks bij Mercola in de USA. Werkelijk razendsnel zijn ze daar! (https://products.mercolamarket.com/heal ... s-for-pet/).

Hier kun je ook probiotica bij gaan geven, om de darmen te boosten. Ik zou voorzichtig beginnen, met de halve dosering. En dat langzaam opbouwen naar de volle dosis.

Goed, samen met enzymen zou ik hem dan overzetten op gekookt vlees van een diersoort dat hij nooit eerder gegeten heeft. Je moet daarbij dan een calciumsupplement geven. Calciumcitraat is prima opneembaar. Je kunt dit natuurlijk langzaam overschakelen, dus eerst af en toe een klein beetje gekookt vlees bij de brok. Je moet daar dan ook echt al wel de enzymen geven. Ja, en dan moet je even kijken hoe dat gaat. Langzaam steeds meer gekookt vlees en minder brok. En als je volledig over bent op alleen het vlees, ga je langzaam overschakelen naar rauw. Dan kook je nog 75% en geef je 25% rauw. Dan 50:50. Dan 73% rauw en 25% gekookt en dan helemaal over. Als dat goed gaat, zul je er diersoorten bij moeten gaan geven. Ik weet dus niet wat je allemaal wel/niet gevoerd hebt dus het zou goed zijn als je dat laat weten, dan kunnen we je daar een beetje bij helpen.
Sorry van het lange bericht ! Maar ik geef liever voldoende informatie en ben hoogstwaarschijnlijk nog een hoop vergeten ;D

Alvast bedankt voor het meedenken !
Ja, zie dus bovenstaand of een holistisch dierenarts raadplegen!
#3442831
Eerst en vooral bedankt voor alle antwoorden!
Na het plaatsen van de post zijn de darmen er iets rustiger aan toe. Zijn ontlasting is terug normaal. Nu besef ik goed dat dit maar voor enkele dagen is dus ga in aan de slag.
Ik heb besloten om hem op kvv geit te zetten die ik normaal vandaag kan gaan ophalen.
Ik wen hem Dan rustig over en hierbij krijgt hij dan de enzymen. Daar zou zomaar het probleem kunnen liggen, ik vind het een zeer goede tip.
Overigens heb ik het geluk dat waar ik woon (Tervuren België) er 2 holistische dierenartsen zijn. Waar ik beide al naartoe ging. Ze raadde me aan om zelf te koken voor de hond. Dit heb ik in het verlegen gedaan maar was redelijk moeilijk om uit te zoeken waar hij net slecht op reageerde.
Zijn ontlasting is ook nagekeken op giardia. Dit heeft hij gelukkig niet. Het zit naar mijn gevoel toch echt in de voeding, hij heeft toch al langer problemen met zijn allergieen.
Ik hou jullie op de hoogte en nogmaals bedankt!
#3442833
Wat fijn dat er holistische DA's met je meedenken.
Voedingsproblemen zijn gewoon super lastig en best frustrerend, vindt ik zelf in elk geval.

Klinkt als een goed plan. Succes!
En bij twijfel zeker de holistische DA mee laten denken.

Karen
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door