Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3442556
Gisteravond, tijdens onze laatste ronde voor het slapen gaan, schrok Aismee ergens van en schoot vlak voor mijn man langs. Dusdanig dat hij per ongeluk op haar achterpoot is gaan staan...
Kon hij niet zoveel aan doen, we liepen gewoon vooruit toen zij opeens voor hem langs schoot. Ik zie opeens veel voordelen van een wat grotere maat hond... Maar dat terzijde.

Het gevolg is helaas dat ze een wond heeft bij haar achtervoet. Ik vrees dat ze precies over een uitstekend puntje van een straatsteen is gegaan toen poot tussen de stenen en mijn man zijn voet kwam.
Mijn arme meisje gilde het uit, gelukkig lijkt het verder wel mee te vallen. Alleen oppervlakkige schade. Ze gebruikt de poot nu wel weer gewoon, al is het niet van harte. Maar dat is wel logisch met zo'n wond bij je voet. Zit aan de zijkant van haar voet, dus ze staat er gelukkig niet op. Maar het zal vast gevoelig zijn.

Ik heb er nu honingzalf op gedaan en ze heeft een lampenkap opgekregen zodat de boel goed tot rust kan komen.
Iemand anders nog goede ideeën? Vindt het niet ernstig genoeg om er zondags een DA voor te gaan bellen. Bij twijfel ga ik maandag uiteraard wel heen.

Nou heb ik vorig jaar ergens een EHBO tasje gekocht. Daar had ik ook een tube honingzalf in gedaan (zat er oorspronkelijk niet bij). Dus die er maar bij gepakt.
Mijn oog viel op de "doekjes ?" die er ook in zitten. (zie foto)
Ik heb eigenlijk geen idee waar die voor zijn. Wanneer kan je dat gebruiken?
't is vast nuttig maar ik heb eigenlijk geen idee. Alleen alcohol prep pads zeggen me wel wat. Denk dat je dat gebruikt bij hele lelijke wonden die goed ontsmet moeten worden.. (al bel ik dan denk ik gewoon de DA) Maar die andere 2? Iemand een idee?
Waarom zit dat in een algemeen verkrijgbaar EHBO tasje (waar verder geen handleiding of zo bij zit/zat)
20220327_101106.jpg
EHBO "doekjes?"
20220327_101106.jpg (3.25 MiB) 530 keer bekeken
#3442573
Beetje apart dit. Eigenlijk doekjes met een beetje hetzelfde doel, nl ontsmetten van de huid.

Alcohol prep pads kun je gebruiken voor allerlei oppervlakkige wondjes, in het verhaal wat jij beschrijft zou ik zo’n wondje aan de voet ook even schoonmaken met ontsmettingsmiddel. Daar kun je ook de jodium doekjes voor gebruiken, alleen is dat waarschijnlijk bruin van kleur. Viezer in de vacht.

Evt zou je povidon jood doekjes ook kunnen gebruiken bij een wondje dat al wat geïrriteerd uitziet. Bv een beginnende hotspot. Maar dat prikt wel behoorlijk, ik gebruikte daarvoor meestal een oplossing van povidon jood shampoo tot de kleur van thee.

BZK swabs zijn ook desinfectie swabs en die bevatten benzalkoniumchloride. Dat is een zogenaamde ‘QAV’ oftewel Quaternair ammonium verbinding, een bacterie dodend middel dat in veel schoonmaakmiddelen en desinfecterende zepen zit. Ik ben daar persoonlijk geen fan van - in NL worden ze weinig gebruikt omdat ze resistentie van bacteriën in hand werken als ze op brede schaal worden ingezet. Ze zijn ook niet zo effectief als bv jodium en alcohol. Je zou die bv kunnen gebruiken om je eigen handen te ‘wassen’ als je ergens bent zonder water.

Voor alle doekjes geldt: pas op; vermijdt contact met ogen! Irriterend.

(((Eerlijk gezegd, ik vind het maar raar dat er drie van die verschillende doekjes in zitten, en ik hoop dat de verpakking goed is, want zodra het uitdroogt, kun je al dit soort doekjes net zo goed weggooien. ik heb zelf in de EHBO tas liever een flesje met sterilon of betadinejodium en droge gaasjes))
#3442584
Dankjewel voor de uitleg.
Ja, vond het ook wel apart. Er zitten ook wel droge gaasjes en verband e.d. in. Maar dus ook die doekjes en vanmorgen vroeg ik me dus af waarvoor je die eigenlijk gebruikt...

Gelukkig gaat het best goed met pootje, ze baalt van de kap maar dat is even niet anders.
Vandaag loopt ze relatief normaal op haar poot, ze ontziet hem wel nog wat maar volgens mij is er behalve dat wondje niets ernstigs kapot of zo.
Hele opluchting.

Karen
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door