Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door suzanne 1
#3442429
Woody is nu net 1 jaar maar heeft in beide voorstanders die naast de hoektanden zitten al behoorlijke gaatjes. Dat heeft hij al een poosje. Verder heeft hij al een beetje tandsteen op sommige kiezen.
Ik vind het raar dat zo'n jonge hond al gaatjes heeft. Hij krijgt van pup af aan kvv en barf (menu hier goedgekeurd). Wel heeft hij heel lang giardia gehad en zijn darmen zijn altijd zwak gebleven.
Weet iemand of ik hier iets aan kan doen, en waardoor het komt dat hij zo'n slecht gebit heeft?
PS. Poetsen wordt aan gewerkt maar dat is nog een lange weg te gaan denk ik. Hij vindt het nu een soort van ok dat die borstel in zijn bek komt, maar ik moet dan echt niet gaan bewegen
Door Lizzy
#3442445
suzanne 1 schreef: vr 25 mar 2022, 07:40 Woody is nu net 1 jaar maar heeft in beide voorstanders die naast de hoektanden zitten al behoorlijke gaatjes. Dat heeft hij al een poosje. Verder heeft hij al een beetje tandsteen op sommige kiezen.
Ik vind het raar dat zo'n jonge hond al gaatjes heeft. Hij krijgt van pup af aan kvv en barf (menu hier goedgekeurd). Wel heeft hij heel lang giardia gehad en zijn darmen zijn altijd zwak gebleven.
Weet iemand of ik hier iets aan kan doen, en waardoor het komt dat hij zo'n slecht gebit heeft?
PS. Poetsen wordt aan gewerkt maar dat is nog een lange weg te gaan denk ik. Hij vindt het nu een soort van ok dat die borstel in zijn bek komt, maar ik moet dan echt niet gaan bewegen
Ai, dit is wel heel jong! Heeft hij medicatie gehad in het verleden dat hier de oorzaak voor kan zijn? Er zijn antibiotica's die het gebit van de (ongeboren) pup kunnen aantasten. Misschien eens overleggen met een dierentandarts?
Door suzanne 1
#3442451
Voor zover ik weet heeft zijn moeder tijdens de dracht geen medicatie gekregen. Ik vond haar wel erg mager (werkhond bij schaapskudde). En de brokken die zij en de pups kregen waren ook knudde, Woody was ook echt mager. Maar geen medicatie op de ontworming en vaccinaties na. Hij heeft de 6 weken pup enting gehad en met 9 weken de dhp. Verder niks. Bij ons thuis ook geen ontworming meer gehad, hij had geen wormen na testen. Ik ga eens googlen op dieren tandarts
Door suzanne 1
#3442454
Zit me net te bedenken.....hij heeft toen hij 5 maanden was mijn schildklier medicatie te pakken gekregen en toen een prik gehad om over te geven.
Gebruikersavatar
Door Kromfohrlanders
#3442502
Wat heeft hij gehad tegen de giardia? Misschien dat daar een oorzaak zit?
Antibiotica e.d. schijnt heel slecht te zijn voor het gebit, sowieso is een zwakke darm vaak een boosdoener bij andere problemen.

Ik roep maar wat hoor.. vindt het ook erg jong en zeker voor een rauw gevoerde hond.

Karen
Gebruikersavatar
Door pike
#3442544
pearlsofpassion schreef:En echt gaatjes? Is dat niet erg zeldzaam bij honden? Krijgen die niet eerder tandsteen en tandvleesontsteking?
Volgens mij is het ook zeldzaam, en komt het dan meestal ook nog in de achterste kiezen voor. Het schijnt ook behoorlijk pijnlijk te zijn voor de hond waardoor hij slechter gaat eten. Maar ik heb er verder geen ervaring mee.
Door suzanne 1
#3442628
pearlsofpassion schreef:En echt gaatjes? Is dat niet erg zeldzaam bij honden? Krijgen die niet eerder tandsteen en tandvleesontsteking?
Ja echt gaatjes. In beide onderste tanden die naast de hoektanden zitten. Er loopt ook een barst van boven naar het gaatje. De rest van zijn tanden zien er trouwens wel goed uit.
Door suzanne 1
#3442629
Kromfohrlanders schreef: za 26 mar 2022, 08:47 Wat heeft hij gehad tegen de giardia? Misschien dat daar een oorzaak zit?
Antibiotica e.d. schijnt heel slecht te zijn voor het gebit, sowieso is een zwakke darm vaak een boosdoener bij andere problemen.

Ik roep maar wat hoor.. vindt het ook erg jong en zeker voor een rauw gevoerde hond.

Karen
Hij heeft vooral giardex en gastro (Chinese kruiden) gehad maar ook 1 kuur panacur.
Door suzanne 1
#3442630
pike schreef: za 26 mar 2022, 20:08 Volgens mij is het ook zeldzaam, en komt het dan meestal ook nog in de achterste kiezen voor. Het schijnt ook behoorlijk pijnlijk te zijn voor de hond waardoor hij slechter gaat eten. Maar ik heb er verder geen ervaring mee.
Ik merk verder niks aan hem. Hij lijkt er geen last van te hebben.. ik zal eens proberen er een foto van te maken.
Door Lizzy
#3442644
suzanne 1 schreef: zo 27 mar 2022, 20:50 Hij heeft vooral giardex en gastro (Chinese kruiden) gehad maar ook 1 kuur panacur.
Panacur is rotzooi maar geeft niet dit soort problemen.
Door Siberienne
#3442649
Kromfohrlanders schreef: za 26 mar 2022, 08:47 Wat heeft hij gehad tegen de giardia? Misschien dat daar een oorzaak zit?
Antibiotica e.d. schijnt heel slecht te zijn voor het gebit, sowieso is een zwakke darm vaak een boosdoener bij andere problemen.

Ik roep maar wat hoor.. vindt het ook erg jong en zeker voor een rauw gevoerde hond.

Karen

Er is 1 soort antibiotica die tand aanmaak verstoord, de groep van de tetracyclines, o.a. tetracycline, doxycycline en minocycline. Andere antibiotica doen dat dat niet.

Mondflora samenstelling kan wel variëren, deels is dat door dieet en deels ook erfelijk bepaald en dat heeft dan ook weer invloed op tandbederf. Maar ik ben er bij de mens niet goed genoeg in thuis, laat staan bij de hond, om er een zinnig iets over te zeggen.

Het hele mond bacteriën - zuren - biofilm - tandbederf geheel is een wetenschap op zich….
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door