Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3442390
Begin deze week heeft Honyx een uitgebreid bloedonderzoek gehad. Alle waarden vielen binnen de referentiewaarden behalve hematocriet (net te hoog) en trombocyten (te laag). Hij heeft dus te veel rode bloedcellen in combinatie met te weinig bloedplaatjes. Weet iemand misschien wat dat betekent?
#3442393
Doranto schreef: do 24 mar 2022, 09:37 Begin deze week heeft Honyx een uitgebreid bloedonderzoek gehad. Alle waarden vielen binnen de referentiewaarden behalve hematocriet (net te hoog) en trombocyten (te laag). Hij heeft dus te veel rode bloedcellen in combinatie met te weinig bloedplaatjes. Weet iemand misschien wat dat betekent?
Wat was de reden dat je uitgebreid bloedonderzoek hebt laten doen?

Ik weet niet zo goed wat de combinatie van de twee betekent. Of het uberhaupt wat betekent.

Te lage trombocyten kan het gevolg van van alles zijn:

https://diergeneeskunde.nl/kennisbank/t ... cytopenie/

Wat zegt je dierenarts zelf?
#3442394
De rede van het bloedonderzoek is dat hij plotseling veel beter ging eten terwijl er niets aan het eten was veranderd. Ook is hij te dik geworden. Ik heb een paar keer de hoeveelheid wat terug gebracht, maar hij viel niet af. Daarom dacht ik dat zijn schildklier misschien te langzaam werkte. Omdat hij inmiddels 10 jaar is, en als er dan toch bloed afgenomen moet worden, dan maar gelijk een algeheel bloedonderzoek.
Alles bleek dus goed behalve de rode bloedcellen en bloedplaatjes. De da. had gezegd dat alles oke was. Ik heb echter een kopie van de uitslagen opgevraagd, die ik vanochtend ontving en zag toen de 2 afwijkende waarden. Ik heb er nog niet met de da. over gebeld, dat ga ik zo even doen.
Omdat het te dik worden dus geen lichamelijke oorzaak heeft, komt het waarschijnlijk door het veranderen van zijn dieet n.a.v. zijn cystine stenen. Van tevoren was hij altijd goed op gewicht.
Ik ga nu in ieder geval proberen de calorie-inname te verlagen door de calorie-rijke groenten te vervangen door calorie-arme, dus bataat vervangen door pompoen en erwtjes door sperziebonen enzo. Mocht dat nog niet genoeg helpen, dan de hoeveelheid eten maar nog wat verder verlagen. Maar daar heb ik best wel moeite mee, omdat hij al veel honger heeft.
#3442396
signal-2022-03-24-123727_001.jpg
signal-2022-03-24-123727_001.jpg (28.97 KiB) 1624 keer bekeken
Met name hematocriet in maar minimaal afwijkend.
Hij zit verder gelukkig goed in zijn vel, behalve dan dat hij vindt dat hij te weinig te eten krijgt.
Ja, ik had het niet verwacht dat hij van het veranderde dieet te dik zou worden. Ik had de caloriewaarde van wat hij kreeg ongeveer gelijk gehouden dacht ik. Zijn portie is toen wel omhoog gegaan, maar dat is omdat groente veel minder calorieën bevat dan vlees. Nu ik zo terug denk, denk ik dat het aankomen toen begonnen is. Maar ja, dat gaat heel geleidelijk, dus tegen de tijd dat het echt op gaat vallen, zitten er al wel wat killootjes aan. Dat hij ineens honger kreeg is van een maand of 2 geleden, toen ik de hoeveelheid van zijn eten nog niet had aangepast. Dat vind ik ook zo raar.
Ik hoop dat het vervangen nu van de bataat genoeg scheelt om af te kunnen vallen.
Ik heb zojuist de dierenkliniek gebeld en wordt als het goed is vanmiddag terug gebeld.
#3442417
Ik zou me totaal geen zorgen maken met deze waarden.
Als een hond een dag wat minder drinkt kan een hematocrietwaarde al verhoogd zijn en deze echt miniscule verhoging is klinisch totaal niet relevant.

De trombo’s zijn iets verlaagd, maar nog steeds hoog genoeg om geen problemen met stolling of iets dergelijks te krijgen. Ook niet zorgelijk dus.

Als je op safe wilt spelen kun je over een maand of zo nog eens laten prikken.

Ter lering ende vermaeck: de hematocrietwaarde zegt niet alleen iets over het aantal rode bloedcellen (RBC). Het zegt iets over de verhouding cellen/vocht. En bloed bevat naast RBC ook witte bloedcellen, bloedplaatjes en andere cellen. Iemand die is uitgedroogd heeft relatief weinig vloeistof en relatief veel cellen: het bloed is minder vloeibaar en het hematocriet heel hoog.

Iemand die heel erg veel drinkt heeft het omgekeerde en een laag hematocriet.

Iemand die veel bloedverlies heeft door een wond bijvoorbeeld heeft zowel een laag hemglobinegehalte als een laag hematocriet: zowel de bloedcellen als het vocht waarin dat circuleert verdwijnen via de wond uit het lichaam. Het gaat dus om de verhouding tussen alle cellen in het bloed en het vocht in het bloed.

*Beëindigt haar college en gaat haar honden eten geven* :biggrin2:
#3442418
De hematocriet is verhoogd maar het aantal rode bloedcellen niet (erytrocyten). De rode bloedcellen zijn ook niet te groot. Dus geen reden tot paniek.

Hematocriet is de waarde voor hemoglobine. Niet het aantal rode bloedcellen. En aangezien die niet te groot zijn, wil dat gewoon zeggen dat hij goed veel hemoglobine heeft in zijn cellen. Dat is wat vb wielrenners willen bereiken door een hoogtestage te gaan doen.
Hij is goed afgetraind. :cool:

Beetje minder bloedplaatjes, zonder andere lage waarden of verhoogde reticulocyten (premature erytrocyten) is volgens mij ook niet verontrustend.
#3442419
Dank voor de reacties :-*
Ik denk dat ik me een beetje druk maakte om niets. Wat jullie zeggen, zegt de da ook. De afwijking is zó laag dat het verwaarloosbaar is, en ook binnen de 'foutmarge' valt die er is bij het meten van de waarden.
Pfff, dan kan de stress-mode dus weer uitgeschakeld worden 😅
#3442444
Doranto schreef: do 24 mar 2022, 23:07 Ik weet inmiddels dat ik me niet druk hoef te maken, maar wat ik wel vreemd vind is dat juist een lage hematocriet waarde logischer zou zijn, omdat Honyx verdeeld over de dag een liter of 2 extra drinken krijgt vanwege de vorming van cystine stenen.
Maar die is dus ook hoger bij vers etende honden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door