Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kromfohrlanders
#3441957
Wat vervelend.
Dagboek bijhouden idd.

Je kan bij diverse online leveranciers wel exotische dingen krijgen, gemalen kwartel maar ook gemalen hertenvlees enzo wel.
Moet even kijken waar ik dat haal als je dat wilt weten.

Kwartel en struisvogel zijn qua eiwitten echt anders dan kip.
Mijn dames verdragen absoluut geen kip, ook geen kippenvet of andere dingen die ook maar iets met kip te maken hebben.
Maar eend, kwartel en struisvogel zijn vooralsnog prima.

Bij BC's kan het idd ook stress zijn, of een aangeleerde gewoonte. Maar dan zou je een patroon moeten kunnen zien. Dan moet er iets zijn wat het triggert.

Sterkte!
Niets zo vervelend als een hond met jeuk.

Karen
Door Ema
#3442577
Kromfohrlanders schreef: di 15 mar 2022, 09:11 Wat vervelend.
Dagboek bijhouden idd.

Je kan bij diverse online leveranciers wel exotische dingen krijgen, gemalen kwartel maar ook gemalen hertenvlees enzo wel.
Moet even kijken waar ik dat haal als je dat wilt weten.

Kwartel en struisvogel zijn qua eiwitten echt anders dan kip.
Mijn dames verdragen absoluut geen kip, ook geen kippenvet of andere dingen die ook maar iets met kip te maken hebben.
Maar eend, kwartel en struisvogel zijn vooralsnog prima.

Bij BC's kan het idd ook stress zijn, of een aangeleerde gewoonte. Maar dan zou je een patroon moeten kunnen zien. Dan moet er iets zijn wat het triggert.

Sterkte!
Niets zo vervelend als een hond met jeuk.

Karen
Helaas heb ik de meeste dierensoorten al gevoerd...dus ook de hert. Inmiddels ben ik weer bij de DA/dermatoloog geweest. Uit de testen is uitgekomen dat er geen schimmels en gisten aanwezigheid zijn. De volgende stap is elimineren. Weer een gesprek gehad over de kip en parelhoen en kwartel.. waar het op neer komt dat ze niet precies weten hoe veel overeenkomsten deze eiwitten met elkaar hebben. En dan kan het zo zijn dat de klachten misschien wat beter worden maar misschien niet helemaal, of helemaal niet en je weet nog niks . Wilde duif heb ik een keer geprobeerd voeren máar dat lust hij echt niet
Ik ben zelf histamine intolerant en weet hoe elimineren werkt. Ik verdraag geen kippen ei, wel een eenden ei. Maar er zijn mensen met de zelfde aandoening die ook geen eenden ei verdragen. Hierdoor zou ik liefst de gevogelte buiten laten.
DA geeft voorkeur aan elimineren met brokken (RC). Anders rauw dan 1 dierensoort en liefst geen gevogelte. Bijvoorbeeld paard. En omdat ik ongeveer alle soorten gevoerd heb die er bestaan zou ik kunnen overwegen om de eliminatie doen met een dierensoort die ik al eerder heb gevoerd maar dan niet zo vaak? Ik zou het moeten nakijken wat ik minst vaak besteld had maar hert zou dan waarschijnlijk een optie kunnen zijn.
Want als hert probleem veroorzaakt zou hij juist meer klachten krijgen op zeer korte termijn als het dagelijks gevoerd wordt? Of denk ik te makkelijk?
Ik heb me ook in verschillende brokken ingelezen maar bijvoorbeeld RC zit voornamelijk mais in naast andere voor mij onherkenbaare ingedrienten. Ik voer nu granen vrij en dit staat me echt tegen.
Er zijn ook brokken die bijvoorbeeld van waterbuffel vlees gemaakt zijn maar daar zitten wel erg veel plantaardige ingrediënten. Hierop kan hij op ook reageren al komt het niet vaak voor .
Aan de andere kant ... is het zo erg 8 weken een brok voeren en dan weet ik zeker of het aan voeding ligt en kan vanaf 0 beginnen met introductie van vlees?
De supplementen die ik ben gaan geven hebben tot nu toe niet veel verschil gemaakt.
Gebruikersavatar
Door Kromfohrlanders
#3442585
In mijn ogen is er in basis niets tegen het proberen van brok als dat jouw hond helpt.
Maar goede brokken zijn zeldzaam en mijn ervaring is dat er in bijna alles wel iets verstopt zit waar een gevoelige hond niet tegen kan.
Er bestaan ook best veel namen voor kip, dingen als bouillon, polderhoen, gevogelte, dierlijke vetten en dierlijke eiwitten zou ik sowieso vermijden want dat betekend vaak gewoon kip.

Persoonlijk zou ik veel liever een aantal weken 1 diersoort geven en dan misschien maar niet compleet dan een brok, omdat je bij een brok gewoon niet zeker weet wat je voert. En van daar uit dan weer opbouwen naar een volledig menu.

Is ook niet makkelijk hoor, mijn Doutze eet dan na een paar dagen gewoon niet meer. Da's ook niet gezond. Maar ok, hopelijk is jouw hond minder lastig op dat gebied.
Met Doutze ben ik nu bezig met een hersteltraject via een natuurgeneeskundige. Of dat de oplossing is weet ik nog niet, vindt het best zweverig eigenlijk.

Karen
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3442595
Ik denk dat eliminatie met een diersoort die hij al gehad heeft nog steeds te verkiezen is. Het idee is dat hij niet kan reageren op een diersoort die hij nog niet gehad heeft. En daarin zijn alle soorten toch verschillend. Dus zou ik toch ook met gevogelte durven beginnen dat hij nog niet gehad heeft. Ik vind het onterecht om alle gevogelte over 1 kam te scheren.
Maar als dat niet kan, dan maar iets dat hij wel al gehad heeft. Als hij erop reageert merk je dat wel en begin je weer opnieuw met wat anders.

Eliminatie met brok is volgens mij via hypoallergeen voer. En dat is grote rommel. En daarna moet je dan nog kiezen. Ofwel enkel dat voor de rest van z'n leven ofwel toch terug naar rauw en toch nog elimineren. Het enige wat je door zo'n brok weet is of het zeker voedselallergie is.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3442611
De ervaring op dit forum leert keer op keer dat dierenartsen alle gevogelte onder 1 kam scheren en dat dit in de praktijk totaal niet zo blijkt te zijn.

Ik zou dus gerust kiezen voor een gevogeltesoort die hij nog niet gehad heeft. Als tweede keus een diersoort die weinig gevoerd is en pas als laatste een brok.
Door Ema
#3442626
Bedankt allemaal voor jullie adviezen.
Ik ga het eerst met kvv proberen.
Ik heb keuze uit kwartel (niet eerder gehad) van Kiezerbrink of minder bekend bij mij Kangoeroe van runner. Kangoeroe heeft die wel eens gegeten in Darfmix Casper. Er zit daarin 10%kangoeroe.
Ik las iets van struisvogel...bestaat daar kvv van? Ik kon niks vinden.
Door Too
#3442631
Ema schreef: zo 27 mar 2022, 20:27 Bedankt allemaal voor jullie adviezen.
Ik ga het eerst met kvv proberen.
Ik heb keuze uit kwartel (niet eerder gehad) van Kiezerbrink of minder bekend bij mij Kangoeroe van runner. Kangoeroe heeft die wel eens gegeten in Darfmix Casper. Er zit daarin 10%kangoeroe.
Ik las iets van struisvogel...bestaat daar kvv van? Ik kon niks vinden.
Uit nieuwsgierigheid keek ik naar de kangoeroe van Runner daar blijkt een premix in te zitten.
Als je dan zoveel moeite doet om een nieuwe eiwitbron te vinden zou ik dat een beetje jammer vinden, het zou je eliminatie kunnen vertroebelen.

Kwartel lijkt me trouwens wel een mooie optie voor wat kauwen zou je kunnen afwisselen met hele kwartels
Door Ema
#3442633
Too schreef: ma 28 mar 2022, 06:35 Uit nieuwsgierigheid keek ik naar de kangoeroe van Runner daar blijkt een premix in te zitten.
Als je dan zoveel moeite doet om een nieuwe eiwitbron te vinden zou ik dat een beetje jammer vinden, het zou je eliminatie kunnen vertroebelen.

Kwartel lijkt me trouwens wel een mooie optie voor wat kauwen zou je kunnen afwisselen met hele kwartels
Oh ...dank je wel ... Ik zie het, wat jammer. Dan ga ik kwartel bestellen.
Nu maar hopen dat die het gaat eten.
Wilde duif wou die echt niet , fazant wordt met lange tanden gegeten hier.
Door Lizzy
#3442640
Haas heeft ie al gehad he? Want anders kun je deze nog doen: https://www.kvvwebwinkel.nl/a-57438934/ ... -mix-haas/

Hee, en zebra? https://www.gunshies.nl/huismerk/zebra- ... rs-1000-gr en dat aanvullen met een calciumsupplement? Kan prima hoor, 10 weken totaal incompleet voeren!

Volgens mij heb ik het al eens eerder geroepen maar ik zou zeker te weten liever nog een KVV op basis van insect voeren dan een brok:

https://www.rawveterinarydiets.com/prod ... ic-insect/

Nee, niet ideaal. Maar voor tijdelijk kan het er mee door.

Ik zou zelf ook eerst een KVV met kwartel kiezen en kwartelkarkasjes kopen. Of haas of zebra.

En qua kwartel : weet je, stel je hond knapt 95% op maar niet helemaal, dan weet je in ieder geval dat je het in de voedinghoek moet zoeken. Doet het niks, geen reet: dan kun je nog een poging wagen en zebra geven. Of een poging wagen en hem op insectenvoer zetten. Doet dat ook niks: is het gewoon niet de voeding. Zo kijk ik er tegenaan.
Door Ema
#3442641
Lizzy schreef: ma 28 mar 2022, 09:50 Haas heeft ie al gehad he? Want anders kun je deze nog doen: https://www.kvvwebwinkel.nl/a-57438934/ ... -mix-haas/

Hee, en zebra? https://www.gunshies.nl/huismerk/zebra- ... rs-1000-gr en dat aanvullen met een calciumsupplement? Kan prima hoor, 10 weken totaal incompleet voeren!

Volgens mij heb ik het al eens eerder geroepen maar ik zou zeker te weten liever nog een KVV op basis van insect voeren dan een brok:

https://www.rawveterinarydiets.com/prod ... ic-insect/

Nee, niet ideaal. Maar voor tijdelijk kan het er mee door.

Ik zou zelf ook eerst een KVV met kwartel kiezen en kwartelkarkasjes kopen. Of haas of zebra.

En qua kwartel : weet je, stel je hond knapt 95% op maar niet helemaal, dan weet je in ieder geval dat je het in de voedinghoek moet zoeken. Doet het niks, geen reet: dan kun je nog een poging wagen en zebra geven. Of een poging wagen en hem op insectenvoer zetten. Doet dat ook niks: is het gewoon niet de voeding. Zo kijk ik er tegenaan.
Helaas...haas heb ik ook al gehad.
Zebra ben ik nog niet tegengekomen, bedankt voor de tip. Ik heb wel zelf gekeken naar Lama en dacht ook aan combinatie met calcium poeder. Maar ik heb alleen poeder gevonden van rund/ varken beenderen of eierschaal. Of bestaat ook iets anders dat wel past? Als ik nog een eliminatie moet doen zou calcium poeder met zebra of lama zeker een optie zijn. Insecten voel ik nog niet veel voor maar wie weet...als het nodig is...
Ik heb besloten voor kwartel gaan voor nu.
Door Lizzy
#3442643
Je kunt gewoon calciumcitraat gebruiken. Even uit het barfplaats verleden, een citaat van Hitam (Tannetje Koning, dierenarts en maker van Bandit):
Ga er vanuit dat zo ongeveer 100 mg calciumcitraat nodig is per half pond vlees dat je geeft. Liefst met ongeveer eenzelfde hoeveelheid magnesium erbij.
Dit kun je ook gebruiken:

https://www.medpets.nl/canina-algenkalk ... 0magnesium
Door Ema
#3442672
Dank je wel Lizzy. Fijn om nog iets achter hand te hebben.
Door Ema
#3443028
Ik ben nu een paar dagen bezig met voeren van kwartel. Helaas is de ontlasting van Pip wat aan het harde kant. De KB kwartel rol bevat helaas geen orgaan. Is er iets wat ik zou kunnen geven in plaats van orgaan zodat zijn ontlasting wat zachter wordt? Helaas kan ik kwartel orgaan nergens vinden.
Door Too
#3443038
Wat jammer
Is de poep flink hard /erg stevig of echt knetterhard en droog en komt het er moeilijk uit?

Om je eliminatie zuiver te houden moet je eigenlijk wel kwartel geven en echt niks anders. Kwartels voor humane consumptie zijn vaak erg goed bevleesd, wat beter dan ex-layers .
Ik vermoed dat de laatste soort in de kvv zit
Misschien helpt t om bv een stukje kwartel bij de kvv te geven

Geen orgaan is voor een tijd geen probleem
Gebruikersavatar
Door doranto
#3443040
Ik weet niet of bij een eliminatie dieet psylliumvezels toegestaan zijn? Bij Honyx helpt dat heel goed tegen te harde ontlasting.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door