Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#3441475
Nou even een vervolgje van Wolffje.

We zijn er nog steeds mee bezig. Wolffe gaat overigens wel heel erg goed nu.
We zijn langzaam meer aan het toevoegen maar eigenlijk zonder een echt plan. Behalve dan dat we vet vermijden (proberen). In het verleden had hij meer moeite met vette dingen maar afgelopen half jaar at hij met smaak een zalmkop.

Maar goed, bloed wijst niks uit, ontlasting net terug gehad. Geen bijzondere parasieten maarrrr wel giardia.

Nou weet ik van de kitten opvang dat behandelen van giardia alleen nodig is bij klachten. We deden het bij de kittens standaard maar kwamen er achter dat behandelen in sommige gevallen meer kwaad dan goed deed. Er was het afgelopen seizoen een explosie van giardia besmettingen bij dierenartsen.

Wolffe heeft nu nagenoeg geen klachten meer behalve dat we nog heel voorzichtig zijn, 3 keer per dag eten geven om hem niet in 1x een bak voer te geven met als gevolg veel aanmaak van maagzuur en alert zijn als hij onrustig wordt. Soms lijkt t alsof hij dat doet omdat hij gewoon zijn zin wil hebben, maar we denken toch wel dat het ook vaak voorkomt uit dingen als last van zijn maag/misselijk/maagzuur. Alleen zijn daar dan verder geen aanwijzingen voor.

Wolffe heeft goede ontlasting. Soms wel een witte drol zonder dat hij nu zijn goede percentage bot krijgt. Dat durven we nog niet te verhogen. Dus witte poep komt niet door het bot. We geven ook nog wel Kivo rollen. De konijn zit meer calcium in. Ben er alleen nog niet achter of hij na het konijn die witte drollen heeft.

We zijn nog zoekende dus…
Maar mijn vraag eigenlijk is nu, wel of niet behandelen tegen de giardia?
Panacur levert vaak weer klachten op en mijn idee is dat je nu behandeld en na de behandeling loopt hij het ws zo weer op straat op. Kan theoretisch zelfs in de tuin aangezien hij daar ook poept maar ook gras eet.

Wat is wijsheid?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3441489
Met de huidige inzichten, het feit dat zijn spijsvertering kwetsbaar is en hij geen klachten heeft behorende bij de giardia zou ik er persoonlijk nu geen rotzooi in gooien.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#3441499
dinky89 schreef:Met de huidige inzichten, het feit dat zijn spijsvertering kwetsbaar is en hij geen klachten heeft behorende bij de giardia zou ik er persoonlijk nu geen rotzooi in gooien.
Ikzelf wil dat ook niet. En het lijkt mij dat het zuur en de misselijkheid niet zozeer van de giardia komen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Door Lizzy
#3441500
Ik zou wel behandelen want giardia geeft geen eenduidige klachten. Maar ik zou dat gezien de omstandigheden niet doen met Panacur maar wel met Giardex en Gastro van de huisdierendokter.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#3441503
Lizzy schreef:Ik zou wel behandelen want giardia geeft geen eenduidige klachten. Maar ik zou dat gezien de omstandigheden niet doen met Panacur maar wel met Giardex en Gastro van de huisdierendokter.
Maar is de kans op herbesmetting niet enorm gezien hij in de tuin poept en ook gras eet?

Het probleem is niet zozeer alleen het behandelen van Wolffe. Ook de katten en het huis moeten behandeld worden. Ik ga even lezen bij de huisdieren dokter. Dank je!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Door Lizzy
#3441530
spreeuwtje schreef: di 08 mar 2022, 11:40 Maar is de kans op herbesmetting niet enorm gezien hij in de tuin poept en ook gras eet?

Het probleem is niet zozeer alleen het behandelen van Wolffe. Ook de katten en het huis moeten behandeld worden. Ik ga even lezen bij de huisdieren dokter. Dank je!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dit is dus niet zo. Alleen dieren die last hebben: die behandel je. Dus als de katten nergens last van hebben, dan behandel je die echt niet. En dat verzin ik niet hoor, dat zijn echt de nieuwste inzichten.

Wolffe blinkt toch niet helemaal uit in een optimaal functionerend spijsverteringssysteem. Hij is ook moeilijk dikker te krijgen. Beide zijn symptomen van giardia....

Om herbesmetting tegen te gaan zou je de poep uit je tuin onmiddellijk op moeten ruimen en dan kun je daarna met een onkruidbrander even nabehandelen. Die dingen kosten niks. Je hebt ze op gasflesjes, volgens mij hebben wij er €15 euro ofzo voor betaald en volgens ons heeft ons dit echt uit de problemen gehaald!
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#3441534
Lizzy schreef: Dit is dus niet zo. Alleen dieren die last hebben: die behandel je. Dus als de katten nergens last van hebben, dan behandel je die echt niet. En dat verzin ik niet hoor, dat zijn echt de nieuwste inzichten.

Wolffe blinkt toch niet helemaal uit in een optimaal functionerend spijsverteringssysteem. Hij is ook moeilijk dikker te krijgen. Beide zijn symptomen van giardia....

Om herbesmetting tegen te gaan zou je de poep uit je tuin onmiddellijk op moeten ruimen en dan kun je daarna met een onkruidbrander even nabehandelen. Die dingen kosten niks. Je hebt ze op gasflesjes, volgens mij hebben wij er €15 euro ofzo voor betaald en volgens ons heeft ons dit echt uit de problemen gehaald!
Dank je Lizzy,

Heb je zelf positieve ervaring met de Chinese kruiden? In het verleden hebben we via een diergenezer ook kruiden gehad, maar we merkten geen enkel resultaat. Was voor iets anders overigens.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Door Lizzy
#3441535
spreeuwtje schreef: di 08 mar 2022, 15:17 Dank je Lizzy,

Heb je zelf positieve ervaring met de Chinese kruiden? In het verleden hebben we via een diergenezer ook kruiden gehad, maar we merkten geen enkel resultaat. Was voor iets anders overigens.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nou, Sjoerd heeft dus giardia gehad. En werd doodziek van Panacur. En we kregen de giardia niet weg... Van pure ellende op advies van (een heel lief) iemand hier op Barfplaats heb ik Sjoerd op de Giardex en Gastro gezet. Ik geloofde er (eerlijkheidshalve) zelf niet zo in. Wat ben ik blij dat ik dat ben gaan geven! Vanaf dag 1 dat ik het ben gaan geven ging Sjoerd vooruit. En het was echt wel doffe ellende met hem. En is hij van de giardia af.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#3441546
Lizzy schreef: Nou, Sjoerd heeft dus giardia gehad. En werd doodziek van Panacur. En we kregen de giardia niet weg... Van pure ellende op advies van (een heel lief) iemand hier op Barfplaats heb ik Sjoerd op de Giardex en Gastro gezet. Ik geloofde er (eerlijkheidshalve) zelf niet zo in. Wat ben ik blij dat ik dat ben gaan geven! Vanaf dag 1 dat ik het ben gaan geven ging Sjoerd vooruit. En het was echt wel doffe ellende met hem. En is hij van de giardia af.
Mijn ervaring met de kittenopvang is ook drama door de panacur. Vandaar dat ik ook huiverig ben om te behandelen.
Oke. Ik ga het voorleggen aan manlief.

Dank je wel voor je hulp weer! Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door