Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door denise.smeijers
#3435869
Nou fingers crossed, het lijkt hier de goede kant op te gaan! Ze is sinds ik haar heb over gezet op BF Premium en Bibi binnen een paar dagen volledig gestabiliseerd naar PH 6 tot 6,5. Nog steeds 2x daags een cranberry tabletje maar azijn en bouillon heeft ze nu al een paar dagen niet gehad. Ze heeft ineens weer controle over haar blaas, geen ongelukjes en meerdere plasmomentjes die we haar geven hoeft ze gewoon niet te gaan. Plas ziet er weer goed uit en we horen of zien niets meer van ongemak. Morgen ga ik d’r waardes en de aanwezigheid van kristallen opnieuw laten checken, ik ben zo benieuwd hoe het ervoor staat maar gewoon al superblij om deze giga verbetering op te merken. En dat zonder die dieetvoer rommel :)
Door denise.smeijers
#3436543
Weer even een tussentijdse update! Het gaat nog steeds goed hier met dezelfde aanpak, PH blijft vrij consistent, gedurende de dag kan het giga schommelen maar ‘s ochtends voor de maaltijd vrijwel altijd 6 en rond middernacht voor het slapen gaan ook weer. Verder zien we weer wat meer blaascontrole en geen kleine plasjes meer, maar sporadisch nog een uitschieter naar PH-waarde van 8 en gedurende de meeste dagen schommelt het verder tussen 6 en 7 dus da’s redelijk normaal. Gisteren haar plasje ingeleverd en vandaag de uitslag, er was nu sprake van ‘nog enkele struvieten’ ipv ‘het zit ramvol struviet’ en de DA zei vooral zo doorgaan en over 2-3 weken nog een keer checken! Heel fijn zo’n tussentijdse opluchting ;D
Ze krijgt nu ook uitsluitend snacks van 100% gedroogd vlees zonder enige toevoeging, sinds die overstap lijkt het nog een stukje harder te gaan. Snacks zijn ook altijd goed om uitvoerig te checken op ingrediënten zo blijkt maar weer, ik lette er wel al op dat ik snacks met al teveel rommel en graan liet liggen maar wat die toegevoegde ‘mineralen en vitaminen’ overal in zijn, nooit bij stilgestaan.
Door Lizzy
#3436557
Wow, wat super leuk om te lezen! Dank je wel voor je update. Ben benieuwd of ze over een paar weken helemaal struvietvrij is!
Door denise.smeijers
#3437800
Nou deze week gaan we maar weer eens laten checken hoe het ervoor staat! Ik ben heel benieuwd. Het gaat goed hier, we geven haar nog steeds veel vocht, nog steeds nauwelijks koolhydraten, 2x daags een cranberrytabletje en af en toe een drupje appelciderazijn. In de tussentijd hebben we weinig ongemak of ongelukjes gezien. Als ze een ongelukje had was het volgens mij een puber oepsie (ze is nu bijna 6 maanden), ik heb haar bijvoorbeeld aanstalten zien maken om te plassen en dan ineens stoppen, mij aankijken en naar de deur lopen en alsnog braaf buiten plassen. Met een ontsteking of veel ongemak van het gruis lijkt het me niet dat ze die controle kan behouden. Verder had ze een keer op de bank gepist wat ze echt nog nooit heeft gedaan, dus dat lijkt me ook al genoeg zeggen ;D
(Ik heb altijd puberhonden die het ineens interessant vinden om toch op de bank te gaan zeiken..)
Ik gebruik nu iets andere stripjes, maar 2 kleurenvensters maar de helft goedkoper én je kunt meten per 0.25, dus veel nauwkeuriger en ik vind het echt een aanrader!

https://www.bol.com/nl/p/100-ph-test-st ... _iphoneapp

Verder ga ik dit ook bij de DA neerleggen maar ik ben benieuwd naar jullie visie/ervaring hiermee. Ze moet nu natuurlijk over naar 2x per dag eten, ik begin ook wel te merken dat ze daar klaar voor is. Ik twijfel alleen of ik nog door zal gaan met 3X per dag tot het gruis is opgelost of nu gewoon over zal gaan. Ik meen een aantal keer gelezen te hebben dat het beter is voor de verzuring om de maaltijden meer te spreiden.
Door Lizzy
#3437805
denise.smeijers schreef: do 06 jan 2022, 13:06 Nou deze week gaan we maar weer eens laten checken hoe het ervoor staat! Ik ben heel benieuwd. Het gaat goed hier, we geven haar nog steeds veel vocht, nog steeds nauwelijks koolhydraten, 2x daags een cranberrytabletje en af en toe een drupje appelciderazijn. In de tussentijd hebben we weinig ongemak of ongelukjes gezien. Als ze een ongelukje had was het volgens mij een puber oepsie (ze is nu bijna 6 maanden), ik heb haar bijvoorbeeld aanstalten zien maken om te plassen en dan ineens stoppen, mij aankijken en naar de deur lopen en alsnog braaf buiten plassen. Met een ontsteking of veel ongemak van het gruis lijkt het me niet dat ze die controle kan behouden. Verder had ze een keer op de bank gepist wat ze echt nog nooit heeft gedaan, dus dat lijkt me ook al genoeg zeggen ;D
(Ik heb altijd puberhonden die het ineens interessant vinden om toch op de bank te gaan zeiken..)
Ik gebruik nu iets andere stripjes, maar 2 kleurenvensters maar de helft goedkoper én je kunt meten per 0.25, dus veel nauwkeuriger en ik vind het echt een aanrader!

https://www.bol.com/nl/p/100-ph-test-st ... _iphoneapp
Oh die zien er goed uit zeg! Die ga ik de volgende keer ook bestellen, dank je wel voor de tip!
Verder ga ik dit ook bij de DA neerleggen maar ik ben benieuwd naar jullie visie/ervaring hiermee. Ze moet nu natuurlijk over naar 2x per dag eten, ik begin ook wel te merken dat ze daar klaar voor is. Ik twijfel alleen of ik nog door zal gaan met 3X per dag tot het gruis is opgelost of nu gewoon over zal gaan. Ik meen een aantal keer gelezen te hebben dat het beter is voor de verzuring om de maaltijden meer te spreiden.
Ik zou naar twee keer per dag over gaan. Ik denk niet dat het echt uit gaat maken, qua verzuren. Misschien de eerste twee dagen de pH waarde even meten.
Door denise.smeijers
#3437858
De DA zei idd ook lekker overzetten naar 2x per dag, dat gaat niks uitmaken. Verder was de uitslag weer redelijk goed, ik vond het plasje dat ik heb ingeleverd ook mooi helder en had een PH van 6 thuis (gek genoeg was ie bij de DA 5? Maar dat kan zei ze). Soortelijk gewicht was wat gezakt (1044 nu), gruis was minimaal en er zaten nog wat leukocyten en bloed in (dat laatste niet te zien met het blote oog maar wel onder de microscoop dus).
Advies was wederom zo doorgaan, vooral veel vocht blijven geven en spoelen en over 2 weken weer controle. Mocht er dan nog bloed in haar urine zitten, wil de DA uit voorzorg wel graag nog een echo maken om haar blaaswand te onderzoeken op afwijkingen. Dat maakt me dan wel weer een beetje nerveus, stel dat ze toch iets vinden :(
Tis me een avontuur, blaasgruis..
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3437859
Ja, ik snap het advies van de DA wel.
Dat bloed moet echt verdwijnen. En die leucocytes nog meer.
Maar ik snap ook zeker dat je er nerveus voor bent. Maar als er echt iets mis is, is het beter om het te weten.

Je doet het goed hoor. Je kan niet meer doen. Ze geeft het maar getroffen met jou! ;)
Door Lizzy
#3437865
denise.smeijers schreef: vr 07 jan 2022, 15:17 De DA zei idd ook lekker overzetten naar 2x per dag, dat gaat niks uitmaken. Verder was de uitslag weer redelijk goed, ik vond het plasje dat ik heb ingeleverd ook mooi helder en had een PH van 6 thuis (gek genoeg was ie bij de DA 5? Maar dat kan zei ze). Soortelijk gewicht was wat gezakt (1044 nu), gruis was minimaal en er zaten nog wat leukocyten en bloed in (dat laatste niet te zien met het blote oog maar wel onder de microscoop dus).
Advies was wederom zo doorgaan, vooral veel vocht blijven geven en spoelen en over 2 weken weer controle. Mocht er dan nog bloed in haar urine zitten, wil de DA uit voorzorg wel graag nog een echo maken om haar blaaswand te onderzoeken op afwijkingen. Dat maakt me dan wel weer een beetje nerveus, stel dat ze toch iets vinden :(
Tis me een avontuur, blaasgruis..
OK. Nou ja, dat hoort er niet in te zitten natuurlijk en dat zou een laatste restje ontsteking kunnen zijn. Ik vind het op zich niet gek dat ze voor de zekerheid een echo wil maken over twee weken, mocht er nog steeds bloed/leukocyten in zitten. Gewoon hopen dat het helemaal weg is, die kans is natuurlijk ook vet aanwezig :-*
Door denise.smeijers
#3440306
Het is al een tijdje geleden en jullie voelen de bui al hangen.. Vandaag de uitslag gekregen van urineonderzoek en wij hebben een pup helemaal vrij van gruis en ontstekingen! Tot een echo is het gelukkig niet gekomen en ik ben zo blij dat ons schatje dat bespaard is gebleven. We hebben haar nog een aantal weken klachtenvrij gehouden, merken dat ze nu eigenlijk de zindelijkheid heeft die je gemiddeld van een hond van 7 maanden mag verwachten. Geven haar nog veel de gelegenheid om te plassen en de helft van de tijd staart ze ons alleen maar aan van ‘wat doen we hier nu alweer’! :o

Vandaag met goede hoop een piesje ingeleverd en ik had de nuchtere instelling ‘daar zit nog wat bloed en eiwit in’ en ik was het bezoek voor de echo in mijn hoofd al aan het plannen en uitdenken voor volgende week. Urine helemaal schoon, waarden perfect. Jeeeezus wat een verlossing! Het is echt best intensief geweest maar het zo 100% waard om het op deze manier aan te pakken.

Wij blijven overigens de Puur cranberry tabletjes nog een poosje doorgeven om op een gegeven moment langzaam af te bouwen. Waarschijnlijk is ze tot haar eerste loopsheid wat gevoeliger voor ontstekingen en volgens onze DA is het hartstikke goed cranberry door te blijven geven. KVV met premix geef ik nooit meer, ook niet aan een andere hond in de toekomst. Op Bibi en Barf Premium alle smaken afgewisseld doet ze het hartstikke goed. Appelazijn heeft ze eigenlijk al weken niet gehad, dat gebruikten we in het begin weleens ter ondersteuning. We mixten het dan door wat pure pindakaas en dan ging het zo op, echt een aanrader. Maar als ik naar het totaal kijk dan hebben extra vocht, KVV zonder premix, alles graanvrij houden en 2x daags de cranberrytabletjes denk ik de truc vooral gedaan. Extra vitamine C hebben wij niet gegeven (dat zit ook al een beetje in Puur Cranberry, niet de maximale dosering). Er is denk ik nauwelijks een koolhydraat en geen enkele tarwekiem die hond ingegaan de afgelopen maanden, dus ik vind het wel een beetje spannend langzaamaan weer wat groente en fruit enzo toe te gaan voegen aan haar dieet. Maar wel zo blij dat dat weer kan en wij hopelijk heel lang mogen genieten van onze gezonde hond! ;D

Dus echt.. ik hoop dat steeds meer mensen hier lezen over dit probleem en zich niet gek laten maken met adviezen zoals dieetvoer. En zich af laten schepen met 5 verschillende steeds duurdere antibioticakuren. Dat kunnen snelle effectieve oplossingen zijn maar dit werkt op de lange termijn echt, je hond kan gewoon lekker blijven genieten van lekker eten en optimale weerstand behouden om zo’n kwaal zelf te kunnen bestrijden zonder chemische rotzooi. Je moet het de tijd gunnen en je hond goed in de gaten houden, maar wij hebben hier echt geen enkel moment met een doodzieke hond gezeten. Onze oude DA deed net alsof ze een extreem zeldzame ziekte had waar ze dood aan zou gaan als ze niet accuut dieetvoer zou krijgen.. :(

Ik ben blij met al jullie kennis en wijsheid hier! En de moeite die jullie hebben genomen om je eigen kennis en ervaring te delen en anderen even de hart onder de riem te steken. Dank jullie wel!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door