Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Pattie
#3434928
Hoi barfplaatsers !

Heel verhaal maar hoop dat jullie de tijd hebben het door te lezen !

2,5 maand geleden heb ik een jonge hond (nu 9 maand) via een stichting geadopteerd uit Bosnie.
Hij had flink wat jeuk op zn poten en een stinkende, dunne vacht. Ik heb hem behandeld voor demodex met zeep, neemolie en tea trea.
Ik heb hem eigenlijk direct overgezet op vlees en na een kleine week volledig rauw zonder gekookt water.
Hij kreeg voornamelijk kiezebrink en wat losse botten/barfproducten.
Hij is inmiddels vrij van demodex, 6,5 kilo aangekomen en deed het eigenlijk super goed. Totaal geen jeuk meer en een mooie, dikke en glanzende vacht gekregen. Hij is de eerste periode wel vreselijk gaan verharen en had groene pus uit zn ogen..

Sinds een week of 3 heeft hij erg veel jeuk over zn hele lichaam en krabt en likt hij zijn liezen open.
Zijn vacht is wel nog steeds mooi en heeft geen kale poten zoals met de demodex maar wel een rode buik.
Ook heeft hij, gelijk gekomen met de jeuk, wat groen pus bij zn piemeltje, dat spoel ik 2x per dag met gekoelde thee. Ik weet niet of dit door zn hormonen komt of dat het met de jeuk te maken heeft.

De jeuk is ineens begonnen, ik kan het niet helemaal achterhalen maar 28 oktober had hij het nog niet.
Met flink wat nadenken leek het in eerste instantie samen te zijn gekomen met een nieuwe baal hooi die mijn paarden kregen(30/31okt) Hij eet wel eens mest en die mest rook sinds die baal wat peperig (naar pepers ;).
Ik heb 14 oktober een zak runderkophuid gekocht en 25 oktober Carnis houdbare worst als trainertjes. Verder niks veranderd met ervoor.

Om uit te sluiten dat het van de paarden komt loopt hij pas los nadat ik heb uitgemest en kan dus geen mest meer eten. De runderkophuid krijgt hij niet meer en in plaats daarvan heb ik kamelenkophuid gekocht.
Nu ik dit zo opschrijf ben ik nog niet gestopt met die houdbare worst, misschien is dit de oorzaak ? :o

Helaas lijkt de jeuk op zn liezen en poten erger en erger te worden dus het leek me slim om niet te lang te wachten met elimineren. Er is voor hem zoveel veranderd in de afgelopen 2 maanden dat het voer aanpassen de makkelijkste start lijkt.
Ik heb ook nog grijze roodstaarten (met bijbehorend veerstof) en katten maar die kan ik niet zo makkelijk uitsluiten :-X

Het liefst zou ik elimineren met de 100% konijn mix van KB maar ik las ergens op de site dat het beter is om dan volledig te barfen omdat er in de mixen wellicht toch ander vlees zit. Klopt dat of zou ik het wel kunnen proberen ?

Ondanks ik al bijna 20 jaar rauw voer heb ik me nooit verdiept in volledig zelf samenstellen, mijn vorige hond kon alles eten en ik vind KVV echt veel makkelijker..

Op de site van prooidier.nl staan "hele konijnen met veel vlees" maar is dit voldoende voor 6 of 8 weken ?
Nog aangevuld met organen denk ik dan? Ik weet niet of er nog ingewanden inzitten en of dit dan samen kan met het eliminatie dieet ivm wat het konijn te eten heeft gehad?

De karkassen lijken me niet genoeg spiervlees te hebben en ik heb geen idee waar ik konijnen spiervlees kan vinden.

Zouden jullie mij op weg kunnen helpen hiermee ?! Eventueel adressen rondom amsterdam waar ik konijnen of konijnen producten kan kopen. Of online ?

Of gaat het hier nu helemaal fout en moet ik het totaal anders doen ?
Ik heb hem alle diersoorten al gevoerd maar konijn en paard is het enige waar hij maar 1x 500 gram van heeft gehad. Beide de KB mixen.

In ieder geval bedankt voor het lezen !
groetjes Patricia
#3434934
Hoi hoi,
Advies heb ik niet, maar voor konijnen producten, zoals vlees zag ik dat Floris vlees (alias Remco) konijnenvlees heeft. En die brengt het aan huis.
Het schijnt voor leveranciers erg lastig te zijn om aan konijn ed te komen, gezien de tijd van het jaar (kerst)

Verstuurd vanaf mijn M2102J20SG met Tapatalk

#3434937
Pattie schreef: za 20 nov 2021, 21:18 Hoi barfplaatsers !

Heel verhaal maar hoop dat jullie de tijd hebben het door te lezen !

2,5 maand geleden heb ik een jonge hond (nu 9 maand) via een stichting geadopteerd uit Bosnie.
Hij had flink wat jeuk op zn poten en een stinkende, dunne vacht. Ik heb hem behandeld voor demodex met zeep, neemolie en tea trea.
Ik heb hem eigenlijk direct overgezet op vlees en na een kleine week volledig rauw zonder gekookt water.
Hij kreeg voornamelijk kiezebrink en wat losse botten/barfproducten.
Hij is inmiddels vrij van demodex, 6,5 kilo aangekomen en deed het eigenlijk super goed. Totaal geen jeuk meer en een mooie, dikke en glanzende vacht gekregen. Hij is de eerste periode wel vreselijk gaan verharen en had groene pus uit zn ogen..

Sinds een week of 3 heeft hij erg veel jeuk over zn hele lichaam en krabt en likt hij zijn liezen open.
Zijn vacht is wel nog steeds mooi en heeft geen kale poten zoals met de demodex maar wel een rode buik.
Ook heeft hij, gelijk gekomen met de jeuk, wat groen pus bij zn piemeltje, dat spoel ik 2x per dag met gekoelde thee. Ik weet niet of dit door zn hormonen komt of dat het met de jeuk te maken heeft.
Hoi Patricia, welkom. Jeuk.... een super echt super vervelend probleem! Maar de puspiemel is de leeftijd hoor! Ik heb hier ook een reu van iets meer als 9 maanden en die kloddert wat rond :-X :biggrin2: . Schoonmaken met Echinacea Extra Forte van Bloem (waar ook Cat's Claw en Plantago in zit) vind ik goed helpen. Ik doe dat in een doseerspuit en spoel de boel schoon.
De jeuk is ineens begonnen, ik kan het niet helemaal achterhalen maar 28 oktober had hij het nog niet. Met flink wat nadenken leek het in eerste instantie samen te zijn gekomen met een nieuwe baal hooi die mijn paarden kregen(30/31okt) Hij eet wel eens mest en die mest rook sinds die baal wat peperig (naar pepers ;).
Kan hij herfstgrasmijt/hooimijt hebben? https://www.zooplus.nl/magazine/hond/ho ... bij-honden. Dat jeuk als de hel.
Ik heb 14 oktober een zak runderkophuid gekocht en 25 oktober Carnis houdbare worst als trainertjes. Verder niks veranderd met ervoor.

Om uit te sluiten dat het van de paarden komt loopt hij pas los nadat ik heb uitgemest en kan dus geen mest meer eten. De runderkophuid krijgt hij niet meer en in plaats daarvan heb ik kamelenkophuid gekocht.
Nu ik dit zo opschrijf ben ik nog niet gestopt met die houdbare worst, misschien is dit de oorzaak ? :o
Alles kan. Ik zou daar voor nu ook even mee stoppen.
Helaas lijkt de jeuk op zn liezen en poten erger en erger te worden dus het leek me slim om niet te lang te wachten met elimineren. Er is voor hem zoveel veranderd in de afgelopen 2 maanden dat het voer aanpassen de makkelijkste start lijkt.
Ik heb ook nog grijze roodstaarten (met bijbehorend veerstof) en katten maar die kan ik niet zo makkelijk uitsluiten :-X
Het kan voeding zijn maar zoals je zelf al zegt, het kan van alles zijn. Zou je naar een dermatoloog gaan, zouden zij altijd eerst de vacht en huid heel goed inspecteren (om bijv. mijt uit te sluiten, zie boven) en een afkrabsel maken om gisten/schimmels uit te sluiten. En daarna zetten ze je op een eliminatie dieet, puur omdat dat een makkelijke stap is om te maken.
Het liefst zou ik elimineren met de 100% konijn mix van KB maar ik las ergens op de site dat het beter is om dan volledig te barfen omdat er in de mixen wellicht toch ander vlees zit. Klopt dat of zou ik het wel kunnen proberen ?
Met mixen weet je nooit of er geen "besmetting" van andere diersoorten mogelijk zijn. Deze KVV garandeert dat er geen besmetting van andere diersoorten heeft kunnen plaats vinden: https://www.rawveterinarydiets.com/prod ... ein-horse/. Ze hebben trouwens ook iets op basis van insecten: https://www.rawveterinarydiets.com/prod ... ic-insect/
Ondanks ik al bijna 20 jaar rauw voer heb ik me nooit verdiept in volledig zelf samenstellen, mijn vorige hond kon alles eten en ik vind KVV echt veel makkelijker..

Op de site van prooidier.nl staan "hele konijnen met veel vlees" maar is dit voldoende voor 6 of 8 weken ? Nog aangevuld met organen denk ik dan? Ik weet niet of er nog ingewanden inzitten en of dit dan samen kan met het eliminatie dieet ivm wat het konijn te eten heeft gehad?

De karkassen lijken me niet genoeg spiervlees te hebben en ik heb geen idee waar ik konijnen spiervlees kan vinden.

Zouden jullie mij op weg kunnen helpen hiermee ?! Eventueel adressen rondom amsterdam waar ik konijnen of konijnen producten kan kopen. Of online ?
Je kunt dus een KVV geven zoals hierboven (Energique) of je kunt inderdaad zelf iets doen met bijv. konijn. Je hoeft maar relatief kort een eliminatie dieet te geven. En je kunt een hond makkelijk 10 weken onvolledig voeren zonder dat dit schade toe brengt. Ik zou dus niet te huiverig zijn. Hele konijnen zijn dus prima!
Of gaat het hier nu helemaal fout en moet ik het totaal anders doen ?
Ik heb hem alle diersoorten al gevoerd maar konijn en paard is het enige waar hij maar 1x 500 gram van heeft gehad. Beide de KB mixen.

In ieder geval bedankt voor het lezen !
groetjes Patricia
Ik zie niet dat je iets fout doet. Ik zou zelf eerst de houdbare worst uit het dieet gooien. Ik weet niet of je hem recent gewassen hebt? Dat zou ik doen, om de boel sowieso te verlichten. En hem daarna in sprayen met een oplossing biologische appelazijn / water (50/50). Dat verlicht vaak de jeuk. Als hij mijt heeft, moet je hem daar tegen moeten behandelen (zou zijn huid en vacht grondig inspecteren). Je kunt al een eliminatie dieet gaan doen. Met of hele konijnen van Prooidier bijv. of de KVV van Energique (moet wel bij een dierenarts gehaald worden). Ik zou ook dit onderwerp doorlezen want vaak gaat het fout na het eliminatie dieet omdat mensen niet goed weten wat ze moeten doen: viewtopic.php?f=11&t=125781

Als dat geen oplossing biedt, dan denk ik dat je je het beste door kunt laten sturen naar een dermatoloog. Of naar een holistisch dierenarts moet gaan.
#3434939
BlissSpirit schreef: zo 21 nov 2021, 08:22 Hoi hoi,
Advies heb ik niet, maar voor konijnen producten, zoals vlees zag ik dat Floris vlees (alias Remco) konijnenvlees heeft. En die brengt het aan huis.
Het schijnt voor leveranciers erg lastig te zijn om aan konijn ed te komen, gezien de tijd van het jaar (kerst)

Verstuurd vanaf mijn M2102J20SG met Tapatalk
Bedankt ! Ik ga die site ook even doorspitten :)


Bedankt voor je tips Lizzy!

De appelazijn is een goede tip, daar was ik gister middag mee begonnen en dat helpt duidelijk tegen de jeuk. Vanochtend waren zijn liezen een heel stuk minder geïrriteerd.

De KVV van energique is enkel in paard beschikbaar. Welke onderdelen van paard zijn geschikt als kauwbotten ? En is dit te doen als je zelf een menu zou moeten samenstellen ?
Konijn leek me daarin makkelijker omdat ik op verschillende sites wel konijn orgaanvlees kon vinden maar helemaal niets van paard.

Bij nader inzien heeft hij ook nog geen lamsvlees gehad. Ik heb deze nog onaangebroken in de vriezer liggen dus dat zou ook nog een optie zijn denk ik. Daar is vast ook makkelijk aan te komen bij de halal slagers.
Is lam een betere optie dan konijn of paard ?
Hij mag echt niet afvallen want hij was al veel te mager toen hij bij ons kwam en er mag nog wel 3 of 4 kilo bij.

Super bedankt, ik ga de site verder doorspitten op deze 3 dieren en dan voorbereiden voor een dieet !

Oh en wat betreft de mijt, hij is door mij 2 keer behandeld met stronghold voor schurft.
De stichting heeft aangegeven hem bij binnenkomst in Nederland ook behandeld te hebben (was een ander product maar ben de naam vergeten) uiteraard weet ik dit niet 100% zeker.
Ik heb je linkje nog niet gelezen maar ik ga even uitzoeken of dit ook werkzaam is tegen de mijt die jij noemt want de stronghold zou nog wel werkzaam moeten zijn en dan zou ik dat kunnen uitsluiten vermoed ik.
#3434964
Paard en lam zijn doorgaans wel harde botten voor een beginner. Paard altijd, van lam kan je soms zachte ribbetjes vinden.

Ik zou voor de hele konijnen gaan. Dat is eenvoudig qua samenstellen en goed eetbaar bot.
Eens bestellen en dan kijken welke organen er nog in zitten. Hart, nier en lever zijn noodzakelijk en het zou goed kunnen dat die er nog in zitten (samen met de longen). Maag en darmen beter niet idd als je gaat elimineren. En zoals gezegd kan het geen kwaad als je toch nog wat orgaan moet bijbestellen en hij dat vb 2 weken niet krijgt.
Gebruikersavatar
Door pike
#3434969
Ik zou ook voor konijn gaan.
Floris verkoopt ook "hele" konijnen met orgaan er nog in (maar zonder kop, zonder vacht en zonder maag en darmen):
https://florisvlees.nl/product/heel-kon ... a-15-kilo/
en die brengt het bovendien diepgevroren bij je aan huis.
Ook heeft hij nog diverse konijnen onderdelen.
Succes ermee, hopelijk gaat het werken voor je hond.

(Bot van paard is te hard)
#3435358
Bedankt jongens !

Ik heb 3 hele konijnen besteld, 10 kilo KB konijn en vul dat aan met konijnen vlees omdat de KB mix volgens mij wat veel bot bevat ? (24%)
Het leek me goed om 100 gram extra vlees per dag bij te voeren en volgens mij kom ik dan op 20% bot.
(Maar ik ben nog niet zo goed in de percentages uitrekenen dus corrigeer me als ik er helemaal naast zit en ik het fout doe !)

Kiezebrink kon me vertellen dat er in de mix in principe alleen konijn zit maar de machines niet tussentijds worden schoongemaakt. Wel gooien ze het eerste deel gemixt vlees weg. Met een beetje pech zou hij daar dus nog wel jeuk van kunnen houden.

Nu vroeg ik me af of de hele konijnen (van floris die ik nu heb besteld) ook als enig voer zouden kunnen ipv de KB mix ? Zit daar voldoende vlees aan ?
Pike, de link die jij me gaf zijn de konijnen waar ik er 3 van heb besteld maar er staat niet bij dat de darmen eruit zijn. Ik zie in de link 5kilo staan maar als ik erop klik kom ik weer bij de konijnen die ik heb besteld. ::)

En de konijnenkoppen, zou je er daar dan bijv elke 2 of 3 dagen 1 extra van kunnen geven ?

Ik ben me aan het inlezen op volledig zelf samenstellen maar vind het toch wel een beetje eng. Vooral door de verhouding vleesbotten / spiervlees.

Ik wil wel vast beginnen met zelf beloninkjes drogen :D
In jullie topics staat dat het leuk en verslavend is en er in gedroogde snackjes toch vaak nog rommel kan zitten :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:
De hendi 9 heb ik gekozen, voornamelijk voor de metalen roostertjes.
Zijn hier goede (of minder goede) ervaringen mee toevallig ?
#3435365
Pattie schreef: zo 28 nov 2021, 15:56 Bedankt jongens !

Ik heb 3 hele konijnen besteld, 10 kilo KB konijn en vul dat aan met konijnen vlees omdat de KB mix volgens mij wat veel bot bevat ? (24%)
Het leek me goed om 100 gram extra vlees per dag bij te voeren en volgens mij kom ik dan op 20% bot.
(Maar ik ben nog niet zo goed in de percentages uitrekenen dus corrigeer me als ik er helemaal naast zit en ik het fout doe !)
Het was ook mijn ervaring dat KB konijn heel harde ontlasting geeft/veel bot bevat. Dus dat is prima, om daar extra vlees bij te geven. Ik moet even kijken hoeveel KVV (gram) je per dag voert om te kijken of 100 gram spiervlees erbij die 20% geeft. Kom ik op terug.
Kiezebrink kon me vertellen dat er in de mix in principe alleen konijn zit maar de machines niet tussentijds worden schoongemaakt. Wel gooien ze het eerste deel gemixt vlees weg. Met een beetje pech zou hij daar dus nog wel jeuk van kunnen houden.
Eerlijk! Maar niet goed genoeg dus.
Nu vroeg ik me af of de hele konijnen (van floris die ik nu heb besteld) ook als enig voer zouden kunnen ipv de KB mix ? Zit daar voldoende vlees aan ?
Ja, daar zit genoeg vlees aan.
En de konijnenkoppen, zou je er daar dan bijv elke 2 of 3 dagen 1 extra van kunnen geven ?
Ja hoor, dat kan makkelijk. Je hoeft voor die korte periode ook niet 100% perfect te voeren!
Ik ben me aan het inlezen op volledig zelf samenstellen maar vind het toch wel een beetje eng. Vooral door de verhouding vleesbotten / spiervlees.
Ja, als je permanent overstapt moet je inderdaad goed weten wat je doet. Maar het is echt niet moeilijk. Je voert zeg 40% a 50% vleesbot. Je neemt altijd vleesbotten waar voldoende vlees aan zit (dat leer je op het oog inschatten maar nekken, vleugels en karkassen bevatten zo ongeveer evenveel bot als vlees). Dan voer je zeg 10% groenten, 10% pens, 10% organen zoals lever, hart en nier en dan is de rest spiervlees.
Ik wil wel vast beginnen met zelf beloninkjes drogen :D
In jullie topics staat dat het leuk en verslavend is en er in gedroogde snackjes toch vaak nog rommel kan zitten :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:
De hendi 9 heb ik gekozen, voornamelijk voor de metalen roostertjes.
Zijn hier goede (of minder goede) ervaringen mee toevallig ?
Slim om zelf te gaan drogen! Is ook beter omdat je niet op te hoge temperatuur droogt. Ik ken de Hendi 9 niet. Maar hij ziet er super goed uit! Metalen roosters zijn echt handig! Die kunnen in de vaatwasser of met heet sop gewassen worden.
#3435369
Bedankt lizzy !

Over het percentage, hij krijgt nu 500 gram vlees per dag en is hiervan 6 kilo aangekomen in 2 maanden tijd.
Op het forum las ik dat konijn wat mager vlees is en het leek me dan het best om er 100 gram konijnenvlees bij te doen ipv een deel van de mix te vevangen.
Als je tijd heb om het na te rekenen zou dat echt heel fijn zijn ! Dan weet ik ook gelijk of ik het goed bereken :biggrin2:

De KB mix bevat
60%rug
10% hart
7%long
5%lever
10% oor
4% nier
4% vet

24% bot, 38% vlees, 28% orgaan, 10% extra.

Met 100 gram extra vlees kom ik dan op 20%bot, 48% vlees, 23% orgaan en 8% extra
Als ik het goed heb gedaan :???:

Vrijdag komt het vlees binnen en ga dan starten met het dieet. Stel dat hij toch nog jeuk blijft houden, kan ik dan zonder problemen nog 3 of 4 weken doorgaan maar met enkel de konijnen of moet ik dan eigenlijk opnieuw beginnen met een ander dier ?


En wat betreft het zelf samenstellen, eigenlijk voer je dus 20% kaal bot en 45-50% spiervlees of zie ik dat verkeerd ?
Dat is namelijk hetgeen waar ik weinig van begrijp ::)

40/50% vleesbot komt dus overeen met 20/25% bot en 20/25% vlees waar dan nog extra 20% spiervlees bovenop komt ?
#3435371
Vandaar dat ik zei dat die hele konijnen (als er effectief enkel de darmen uit zijn) gemakkelijk zijn. Aan hele prooien moet je niet rekenen..

De barfpercentages zijn er nl om, als je geen hele prooidieren voert, toch de verhoudingen in een prooi te benaderen. Wel benaderen, niet kopiëren, want de meeste honden doen het beter op de tikje meer bot.
Maar goed, de percentages in een prooi zijn dus waarop de barfpercentages gebaseerd zijn. De oorspronkelijke vorm. En daar hoef je dus niet aan te sleutelen.. Dat is al ideaal.
Je geeft daar hoogstens wat spier of bot bij als je zou merken dat dat voor je hond zijn ontlasting beter zou zijn..
En aangezien het een klein dier is zonder pens zou dat er ook bij kunnen moest je niet elimineren.
Snap je?
#3435935
Ja ik snap het ! Bedankt :)

We zijn 5 december begonnen met het dieet en hou in een boekje bij wat hij eet.

De hele konijnen hebben geen maag en darmen meer, ben ik ook wel blij mee :D
Heb wel hart, longetjes, lever en niertjes gezien.
Ze passen alleen niet in de vriezerlade :biggrin2:

Binnen hoeveel tijd zou je verbetering moeten zien als het een voedselallergie is ?

En wat als het dieet niet werkt, kan ik er dan vanuit gaan dat het een omgevingsallergie is of moet ik er dan nog vanuit gaan dat het eventueel een konijnen overgevoeligheid is ?
#3435941
Pattie schreef: di 07 dec 2021, 15:28 Ja ik snap het ! Bedankt :)

We zijn 5 december begonnen met het dieet en hou in een boekje bij wat hij eet.

De hele konijnen hebben geen maag en darmen meer, ben ik ook wel blij mee :D
Heb wel hart, longetjes, lever en niertjes gezien.
Ze passen alleen niet in de vriezerlade :biggrin2:

Binnen hoeveel tijd zou je verbetering moeten zien als het een voedselallergie is ?

En wat als het dieet niet werkt, kan ik er dan vanuit gaan dat het een omgevingsallergie is of moet ik er dan nog vanuit gaan dat het eventueel een konijnen overgevoeligheid is ?
Meestal duurt het wel vier tot zes weken voordat je echt verschil gaat zien.

Als je hond nooit eerder konijn heeft gehad, dan is de kans niet groot dat hij daar allergisch voor is. Niet dat je het 100% uit kunt sluiten (dat het toch voeding is) maar je kunt dan toch serieus gaan denken aan iets in de omgeving. Zeker als het nul, niks, nada heeft geholpen.
#3436493
Even een kleine update !

We zijn sinds 5 december enkel over op konijn. De jeuk is nog niet volledig weg maar echt wel zichtbaar verbeterd.
Zijn rode, warme buik is wel helemaal verdwenen :)

Tot nu toe ben ik dus al erg blij :)

We zijn donderdag bij een holistisch DA geweest en hebben 3 potjes meegekregen voor als we verder in de eliminatie zijn.
Een gemmo oplossing (hepato) voor zn lever en poeder. (resistentia en multi vit)

Kan ik dit 1 voor 1 beginnen geven zodra hij bijv 2 weken stabiel is of echt beter volledig 6 weken wachten en dan pas toevoegen ?
#3436530
Pattie schreef: di 14 dec 2021, 04:13 Even een kleine update !

We zijn sinds 5 december enkel over op konijn. De jeuk is nog niet volledig weg maar echt wel zichtbaar verbeterd.
Zijn rode, warme buik is wel helemaal verdwenen :)

Tot nu toe ben ik dus al erg blij :)

We zijn donderdag bij een holistisch DA geweest en hebben 3 potjes meegekregen voor als we verder in de eliminatie zijn.
Een gemmo oplossing (hepato) voor zn lever en poeder. (resistentia en multi vit)

Kan ik dit 1 voor 1 beginnen geven zodra hij bijv 2 weken stabiel is of echt beter volledig 6 weken wachten en dan pas toevoegen ?
Ik weet het niet, ik denk dat dit een goede vraag is voor de holistisch dierenarts!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door