Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Martine M
#3433899
Lizzy,

Jij gaf me ergens eens een link over dat je een niet ingedaalde teelbal niet persee moet weg laten nemen maar ik vind hem niet meer (vergeten op te slaan denk ik)

Senshi is nu bijna 9 maanden en de teelbal is nog altijd niet ingedaald, mijn dierenarts zegt dat hij best op 12 maanden verwijderd wordt, wel alleen die ene die niet ingedaald is. Volledige castratie zou ik sowieso niet overwegen tot hij volwassen is en indien nodig.

Ineens nog is wat foto's plaatsen, het wordt een echte 'heer' met zijn 41 kg en 69 cm schoft al.
Bijlagen
2021-11-01 09.31.46.jpg
2021-11-01 09.31.46.jpg (8.17 MiB) 3463 keer bekeken
2021-11-01 09.33.59.jpg
2021-11-01 09.33.59.jpg (9.05 MiB) 3463 keer bekeken
2021-11-01 09.34.13.jpg
2021-11-01 09.34.13.jpg (9.25 MiB) 3463 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3433919
Lizzy schreef: di 02 nov 2021, 17:40 Wow, wat is ie imposant aan het worden! Prachtig!
Dank je :D hij heeft een heel mooie bouw vind ikzelf ook.
Lizzy schreef: di 02 nov 2021, 17:40
De een zegt dit, de ander zegt dat.... Voor iedere dierenarts zie zegt dat de bal eruit moet is er weer een dierenarts die zegt dat het onzin is.

Was het niet deze site?

https://www.eduvet.nl/cryptorchidie-en- ... ij-de-reu/

Of deze?

https://www.kliniek-klaver4dieren.nl/ar ... ptorchidie
Het was de eerste, maar bedankt voor de 2de ook.
Ik heb nog tijd om alles is goed te bekijken en me in te lezen.
Het zou pas vanaf 12 maanden eventueel moeten.
Gebruikersavatar
Door Miekie
#3433947
Mijn vorige reu had dit ook. Ik heb de bal laten verwijderen. Dit heeft 2 operaties gekost want de bal was onvindbaar. Dierenarts Kranendonk uit Putten is het uiteindelijk wel gelukt,de bal bleek diep in het lieskanaal te zitten. Ik heb de bal na de operatie kunnen bekijken en hij zag er vreemd en misvormd uit. Heel blij dat ie verwijderd is, dit had tot allerlei ellende kunnen leiden!
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3433962
Miekie schreef: wo 03 nov 2021, 17:13 Mijn vorige reu had dit ook. Ik heb de bal laten verwijderen. Dit heeft 2 operaties gekost want de bal was onvindbaar. Dierenarts Kranendonk uit Putten is het uiteindelijk wel gelukt,de bal bleek diep in het lieskanaal te zitten. Ik heb de bal na de operatie kunnen bekijken en hij zag er vreemd en misvormd uit. Heel blij dat ie verwijderd is, dit had tot allerlei ellende kunnen leiden!
Ok bedankt voor je antwoord. Bij Senshi zou hij gelukkig voelbaar zijn in de lies toch voor de dierenarts want ikzelf voel het niet zitten.
Dierenarts zei me dat het even makkelijk zou zijn als een gewone verwijdering van de teelbal dus dat is al goed nieuws.
Door MillyMol
#3433976
Tobias had ook 1 niet-ingedaalde teelbal en ook ik heb deze na zes maanden laten verwijderen. Het ding zat diep in de buik en was maar een miezerig residu van wat ooit een teelballetje was.

Destijds was ik opgelucht dat het eruit was, want ik had zowat nachtmerries van woekerende teelbalcellen in de buik.

Als ik nu weer in dezelfde situatie zou zitten zou ik het niet meer laten verwijderen. De kans op kwaadaardige ontaarding van een niet-ingedaalde teelbal is ten opzichte van wel ingedaalde testes niet significant verhoogd volgens de laatste wetenschappelijke inzichten. Ik kan het artikel waarin ik het gelezen heb zo snel niet vinden, maar ik ga nog verder zoeken.

Als de teelbal voelbaar is dan zou ik er nu voor kiezen om het te laten zitten en jaarlijks laten controleren of de vorm, omvang en consistentie veranderen. Als dat zo is zou ik een echo laten doen. Een operatie kan altijd nog, mocht de noodzaak daar zijn.
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3433978
MillyMol schreef: do 04 nov 2021, 11:16 Tobias had ook 1 niet-ingedaalde teelbal en ook ik heb deze na zes maanden laten verwijderen. Het ding zat diep in de buik en was maar een miezerig residu van wat ooit een teelballetje was.

Destijds was ik opgelucht dat het eruit was, want ik had zowat nachtmerries van woekerende teelbalcellen in de buik.

Als ik nu weer in dezelfde situatie zou zitten zou ik het niet meer laten verwijderen. De kans op kwaadaardige ontaarding van een niet-ingedaalde teelbal is ten opzichte van wel ingedaalde testes niet significant verhoogd volgens de laatste wetenschappelijke inzichten. Ik kan het artikel waarin ik het gelezen heb zo snel niet vinden, maar ik ga nog verder zoeken.

Als de teelbal voelbaar is dan zou ik er nu voor kiezen om het te laten zitten en jaarlijks laten controleren of de vorm, omvang en consistentie veranderen. Als dat zo is zou ik een echo laten doen. Een operatie kan altijd nog, mocht de noodzaak daar zijn.
Voor een echo zal die later ook telkens in slaap moeten vrees ik en dat is ook niet gezond natuurlijk.
Ik ga regelmatig naar de dierenarts voor gewenning maar ik blijkbaar staan Akita's en A. Akita's er om bekend dat ze zich niet graag laten betasten op die plaatsen zeker niet door vreemden. Ze zijn misschien niet allemaal hetzelfde maar de kans is wel groot dat hij het niet meer gaat toelaten. Echo duurt ook langer dan even betasten natuurlijk.

Ik heb nog niets beslist hoor, ik zet gewoon alles even op een rijtje.
Door yazzie
#3433982
Hier ook een reu van nu bijna 14 maanden met maar één ingedaalde teelbal.

Ik heb hierover een paar maanden geleden overleg met de UKG in Utrecht gehad. Mocht ik besluiten te laten castreren, dan wilde ik dat sowieso alleen in Utrecht laten doen vanwege de aanwezigheid van echte narcotiseurs in het UKG in plaats van paraveterinairs. Ik ben in 2018 een hond aan narcose verloren... :'( Alleen in Utrecht zijn er 'echte' narcotiseurs, vandaar.

Utrecht gaf dus aan dat mocht de teelbal in de lies zitten, zij niet gingen opereren. Mocht de bal in de buik zitten, zou een echo ter controle volgen zodat vooraf bekend is waar de teelbal precies zit. Dus... Dat kan ik met je delen voor wat betreft het advies door de UKG.

Verder denk ik er hetzelfde over als MillyMol. Ik heb besloten om de eerste zes jaar niet te opereren omdat de kans in deze periode heel minimaal is op kwaadaardige ontwikkeling. Ik laat het voor nu verder rusten en als hij zes is, bekijk ik het opnieuw.

Wat echo's betreft: bij mijn honden gaat dat altijd goed zonder narcose zolang ik er zelf bij ben. Na wat ik heb meegemaakt, gaat geen hond van mij meer voor een echo of foto's onder narcose.
Gebruikersavatar
Door pike
#3433984
MIjn reu had ook een niet ingedaalde teelbal in het lieskanaal zitten. Voor mij was hij niet voelbaar. Hij is verleden jaar december (bijna 13 jaar) gecastreerd. Beide teelballen waren toen al een tijdje verdacht (de uitwendige was zwaarder geworden, en de inwendige kon ik zelf zonder moeite vinden dus die was groter geworden). De eigenlijke reden voor castratie was het feit dat hij allemaal kleine circumanaalkliertumoren kreeg. Die zijn operatief verwijderd. Maar die dingen ontstaan onder invloed van testosteron, dus zonder castratie zouden ze blijven terugkomen. Er was nu dus wel een medische noodzaak ontstaan. Gelijktijdig met de tumoren zijn beide testikels verwijderd. De teelbal in het lieskanaal kon na enige manipulatie door dezelfde snede naar buiten gehaald worden als de uitwendige en zo had hij maar één operatiewond (naast wat kleintjes van de tumoren natuurlijk).
Zou ik weer een hond hebben met een niet ingedaalde testikel in het lieskanaal, zou ik er ook weer niets aan laten doen zolang er geen verdere medische noodzaak aanwezig is. Je kan zelf het verschil heel goed voelen, heb ik nu geleerd.

Ik had het niet meer verwacht, maar Duc zijn vacht is met 13 jaar, alsnog ontploft. Het haar groeit als een gek.
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3434030
yazzie schreef: do 04 nov 2021, 20:15 Hier ook een reu van nu bijna 14 maanden met maar één ingedaalde teelbal.

Ik heb hierover een paar maanden geleden overleg met de UKG in Utrecht gehad. Mocht ik besluiten te laten castreren, dan wilde ik dat sowieso alleen in Utrecht laten doen vanwege de aanwezigheid van echte narcotiseurs in het UKG in plaats van paraveterinairs. Ik ben in 2018 een hond aan narcose verloren... :'( Alleen in Utrecht zijn er 'echte' narcotiseurs, vandaar.
Oh hoe erg :'( Ik heb echt helaas nogal gehoord.
yazzie schreef: do 04 nov 2021, 20:15 Utrecht gaf dus aan dat mocht de teelbal in de lies zitten, zij niet gingen opereren. Mocht de bal in de buik zitten, zou een echo ter controle volgen zodat vooraf bekend is waar de teelbal precies zit. Dus... Dat kan ik met je delen voor wat betreft het advies door de UKG.
Dank je wel.
yazzie schreef: do 04 nov 2021, 20:15 Wat echo's betreft: bij mijn honden gaat dat altijd goed zonder narcose zolang ik er zelf bij ben. Na wat ik heb meegemaakt, gaat geen hond van mij meer voor een echo of foto's onder narcose.
Ja dat valt af te wachten met Senshi of hij dat allemaal goed gaat laten doen, hij kent de dierenarts wel goed daar heb ik voor gezorgd maar vraag me niet waarom maar de Akita's hebben er blijkbaar meestal een probleem mee om zich te laten betasten op buik, lies en poten zelfs door de baas. Ik wist dat en heb er van begin aan gewerkt en ik kan hem gelukkig overal betasten en ben veel met hem naar de dierenarts geweest maar als die wil betasten heeft hij dat toch niet zo graag. enfin we zien het wel.
pike schreef:MIjn reu had ook een niet ingedaalde teelbal in het lieskanaal zitten. Voor mij was hij niet voelbaar. Hij is verleden jaar december (bijna 13 jaar) gecastreerd. Beide teelballen waren toen al een tijdje verdacht (de uitwendige was zwaarder geworden, en de inwendige kon ik zelf zonder moeite vinden dus die was groter geworden). De eigenlijke reden voor castratie was het feit dat hij allemaal kleine circumanaalkliertumoren kreeg. Die zijn operatief verwijderd. Maar die dingen ontstaan onder invloed van testosteron, dus zonder castratie zouden ze blijven terugkomen. Er was nu dus wel een medische noodzaak ontstaan. Gelijktijdig met de tumoren zijn beide testikels verwijderd. De teelbal in het lieskanaal kon na enige manipulatie door dezelfde snede naar buiten gehaald worden als de uitwendige en zo had hij maar één operatiewond (naast wat kleintjes van de tumoren natuurlijk).
Zou ik weer een hond hebben met een niet ingedaalde testikel in het lieskanaal, zou ik er ook weer niets aan laten doen zolang er geen verdere medische noodzaak aanwezig is. Je kan zelf het verschil heel goed voelen, heb ik nu geleerd.

Ik had het niet meer verwacht, maar Duc zijn vacht is met 13 jaar, alsnog ontploft. Het haar groeit als een gek.
JA na castratie kan de vacht echt wel ontploffen en ze blijven dan ook ruien.
In Senshi zijn geval overweeg ik alleen om die ene niet ingedaalde teelbal te alten wegnemen want volledig castreren zou ik zeker nooit doen tot die volledig uitgegroeid is en ook alleen als het echt niet anders kan.

Ik hoop nog altijd dat hij toch nog zakt hij is nu 9 maanden, het kan nog maar de kans wordt kleiner natuurlijk, ik vroeg me ook al af of ze die niet naar beneden kunnen manipuleren.

Enfin ik heb nog 3 maanden om er goed over na te denken, bedankt alvast om jullie ervaringen en meningen erover te delen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3434046
Tja, Akita's zien er zo schattig uit, maar zijn helemaal geen knuffelhonden van oorsprong... Verbaast me niet als die zich niet laten betasten. Het zijn zelfstandige honden.

Maar ik vroeg me ook af of, als hij met manipulatie te halen is bij castratie, hij dan nu niet gewoon te halen is om te behouden.. Idd onder narcose en waarschijnlijk met een sneetje. Maar zoals de dierenartsen tegenwoordig pro castratie zijn, zou het me niet verbazen als dat perfect mogelijk is, maar men toch standaard tot castratie overgaat als de hond dan toch al onder narcose is en op de juiste plaats een sneetje krijgt.

Als ik me goed herinner (het zit een beetje ver) hangen de teelballen aan ligamenten en zakken ze normaal door een opening uit de buikholte in het scrotum tijdens het opgroeien. Om dan permanent in het scrotum te blijven eens de puberteit komt. Die opening naar de buikholte gaat dan dicht of zo. Men kan die waarschijnlijk ook met een klein hechtingetje nauwer maken zodat die bal ook niet terug kan. Ale, het is alleszinds de moeite het te vragen. Op deze leeftijd is die teelbal misschien nog gewoon normaal ipv verschrompeld.
Ik weet trouwens ook niet waarom die ene bal een probleem zou zijn als hij wel in de buikholte blijft, behalve als je ooit wel tot volledige castratie wil overgaan en hij dan moeilijk tot niet te vinden kan zijn. Dan wordt het een zware operatie als hij er echt uit moet. En hij zou iets vatbaarder zijn voor teelbalkanker dacht ik (weet ik niet zeker) maar dat komt zowiezo maar weinig voor he.
Je weet nztuurlijk nooit of castratie ooit toch medisch noodzakelijk wordt. Ik zou hem er waarschijnlijk toch graag uit willen hebben.

Shensi is trouwens idd een pracht van een hond aan het worden. En je weet er duidelijk goed mee om te gaan. Heel leuk om hem te volgen! :)
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3434048
pearlsofpassion schreef: za 06 nov 2021, 16:14 Tja, Akita's zien er zo schattig uit, maar zijn helemaal geen knuffelhonden van oorsprong... Verbaast me niet als die zich niet laten betasten. Het zijn zelfstandige honden.

Maar ik vroeg me ook af of, als hij met manipulatie te halen is bij castratie, hij dan nu niet gewoon te halen is om te behouden.. Idd onder narcose en waarschijnlijk met een sneetje. Maar zoals de dierenartsen tegenwoordig pro castratie zijn, zou het me niet verbazen als dat perfect mogelijk is, maar men toch standaard tot castratie overgaat als de hond dan toch al onder narcose is en op de juiste plaats een sneetje krijgt.

Als ik me goed herinner (het zit een beetje ver) hangen de teelballen aan ligamenten en zakken ze normaal door een opening uit de buikholte in het scrotum tijdens het opgroeien. Om dan permanent in het scrotum te blijven eens de puberteit komt. Die opening naar de buikholte gaat dan dicht of zo. Men kan die waarschijnlijk ook met een klein hechtingetje nauwer maken zodat die bal ook niet terug kan. Ale, het is alleszinds de moeite het te vragen. Op deze leeftijd is die teelbal misschien nog gewoon normaal ipv verschrompeld.
Ik kan het inderdaad altijd is vragen aan de dierenarts.
Gebruikersavatar
Door pike
#3434051
Een dierenarts heeft mij verteld dat de niet ingedaalde teelbal, als hij in het lieskanaal zit, operatief te halen is. (Doen ze (volgens mijn moeder) bij mensenjongetjes ook). Maar die da wou dat niet doen voor dat de hond de 1,5 jarige leeftijd had bereikt, omdat hij tot die tijd nog uit zichzelf kon indalen. Zei hij. En eigenlijk had ik dat plan voor Duc getrokken, maar met 9 maanden bleek dat hij idiopatische epilepsie had. Toen heb ik ervoor gekozen het te laten voor wat het was. Een narcose durfde ik niet meer aan.
Het schijnt dat je ook door met regelmaat zachtjes de juiste kant op te masseren je ze tevoorschijn kunt toveren. Geen ervaring mee. Ik denk dat je daar dan al heel vroeg mee moet beginnen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door