Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Bodhi sioux
#3433880
Sinds een aantal weken word de eetlust van m'n hondje steeds slechter. Hij wil nog wel graag z'n beloningskoekjes en pensstaafjes hebben, maar z'n rauwe voer eet hij amper nog op. (Ik geef hem Alroda en Bandid waar hij normaal verzot op is.) Ik geef hem nu veel minder koekjes en botjes, maar dat heeft nog niets veranderd.

Hij is voor de rest nog wel levendig en oogt absoluut niet ziek, gaat nog heel enthousiast mee wandelen etc. Alleen heb ik wel het idee dat hij wat meer slaapt overdags. Ook zijn z'n tandpoliepen een maand geleden weggehaald dus daar kan hij ook geen last van hebben.

Ik maak me wel wat zorgen dat hij nu niet genoeg vocht binnen krijg want hij heeft een genetische nierafwijking en dus moet hij veel drinken, dit gaat nu ook veel lastiger nu hij z'n neus optrekt voor het vleeswater.

Het enige waar ik aan denk is dat dit hormonaal kan zijn? Hij is anderhalf jaar geleden chemisch gecastreerd die eigenlijk maar een half jaar geldig was, en ik zie dat deze nu uit begint te werken.

Hij is ook wat verdikt door de castratie, ondanks dat ik hem veel minder ben gaan geven.

Kan dit de oorzaak zijn? En hoe pak ik dit het beste aan? Enig idee hoelang dit kan duren?

En wat zijn de signalen dat het een meer serieus probleem word?
Door Lizzy
#3433888
Bodhi sioux schreef: ma 01 nov 2021, 21:11 Sinds een aantal weken word de eetlust van m'n hondje steeds slechter. Hij wil nog wel graag z'n beloningskoekjes en pensstaafjes hebben, maar z'n rauwe voer eet hij amper nog op. (Ik geef hem Alroda en Bandid waar hij normaal verzot op is.) Ik geef hem nu veel minder koekjes en botjes, maar dat heeft nog niets veranderd.
Misschien toch ook een ander merk proberen?
Hij is voor de rest nog wel levendig en oogt absoluut niet ziek, gaat nog heel enthousiast mee wandelen etc. Alleen heb ik wel het idee dat hij wat meer slaapt overdags. Ook zijn z'n tandpoliepen een maand geleden weggehaald dus daar kan hij ook geen last van hebben.

Ik maak me wel wat zorgen dat hij nu niet genoeg vocht binnen krijg want hij heeft een genetische nierafwijking en dus moet hij veel drinken, dit gaat nu ook veel lastiger nu hij z'n neus optrekt voor het vleeswater.
Lust hij geitenmelk? Als je een boer in de buurt hebt zitten des te beter, kun je rauwe geitenmelk geven!
Het enige waar ik aan denk is dat dit hormonaal kan zijn? Hij is anderhalf jaar geleden chemisch gecastreerd die eigenlijk maar een half jaar geldig was, en ik zie dat deze nu uit begint te werken.

Hij is ook wat verdikt door de castratie, ondanks dat ik hem veel minder ben gaan geven.

Kan dit de oorzaak zijn? En hoe pak ik dit het beste aan? Enig idee hoelang dit kan duren?

En wat zijn de signalen dat het een meer serieus probleem word?
Dat kan. Als er dan leuke dames in de buurt rondlopen, dan heeft dat bij sommige honden wel invloed op de eetlust. Hij moet niet te mager worden. En je zou als je twijfelt bloed kunnen laten prikken bij de dierenarts.

Ik zou hem toch proberen aan het eten te krijgen. Biologische kippenvleugeltjes proberen. Beetje biologisch rundvlees in stukjes gesneden. Kijk eens hoe hij het vindt als je dat zachtjes een beetje kookt met bijv. wat kleine stukjes courgette.
Door src_esther
#3433925
Hier ook een reu die met regelmaat kieskeurig wordt, vaak krijgt hij dan ook hier en daar wat vetjes. Lekkere trek (snacks, beloningssnoepjes) is er bijna altijd, maar zelfs daarin kan hij bijzonder mieperig worden. Zonder pardon krijgt hij dan een paar dagen heel veel minder eten. Je ziet dan met de dag de vetjes verdwijnen (veel mensen vinden hem dan vaak veel te dun worden (vergeleken met hun vette monsters)) en dan is het gemiep ook snel over.
Door Bodhi sioux
#3433935
Bedankt voor de reacties, lijkt me dus duidelijk dat het de hormonen zijn. Gek genoeg heeft hij hier nooit eerder last van gehad voor de chenische castratie dus ik hoop dat het weer terug in baland komt.

Ik geef hem nu ook veel minder eten en geen snacks meer, en als hij z'n eten niet wil haal ik het gelijk weer weg, hij mag wel wat gewicht verliezen want door de castratie was hij veel aangekomen ondanks minder voeding.
Het enige waar ik me een beetje zorgen om maak is of hij nu wel genoeg vocht binnen krijgt, (hij lust geen geitenmelk) maar ik heb hem gisteren 2x zien drinken en ik heb er een beetje vleeswater in gekregen dus fingers grossed dat dit genoeg is.
Door Too
#3433936
Zou hij een scheut karnemelk in het water wel lekker vinden?

Ik Snap dat je je daar wat zorgen over maakt toch regelen ze dat vaak zelf wel lebberen uit een plas regenwater tijdens de wandeling, een vieze sloot :-X , een bakje.in tuin of op balkon.
Probeer de kleur van zn plasjes een beetje in de gaten te houden en of een huidplooi zich snel herstelt
Door Bodhi sioux
#3433938
Hey Too,

Hij heeft een hekel aan melk helaas, maar ik heb hem deze ochtend na het uitlaten wel uit een plas regenwater zien drinken uit m'n achtertuin, (ik heb een ligstoel buiten staan waar hij vaak opspringt en water uit drinkt na de wandeling.) Ook heb ik er een heel klein beetje vlees met wat water naar binnen gekregen.
Ik zal z'n plasjes ook in de gaten houden.

Ik heb daarnet de assistente van de DA aan de telefoon gehad en die wilde gelijk een afspraak inplannen, lijkt mij een beetje overbodig niet? Heb gevraagd of ik eerst telefonisch even met de DA kon overleggen.
Door src_esther
#3433941
Als hij verder goed te pas is zou ik niet meteen naar de DA rennen. Maar als het lang aan zou houden zou ik wel bloedonderzoek willen.
Door Too
#3433970
Bodhi sioux schreef: wo 03 nov 2021, 11:36 Hey Too,

Hij heeft een hekel aan melk helaas, maar ik heb hem deze ochtend na het uitlaten wel uit een plas regenwater zien drinken uit m'n achtertuin, (ik heb een ligstoel buiten staan waar hij vaak opspringt en water uit drinkt na de wandeling.) Ook heb ik er een heel klein beetje vlees met wat water naar binnen gekregen.
Ik zal z'n plasjes ook in de gaten houden.
.
Karnemelk is net als oa yoghurt en kwark een zuur melkprodukt, de smaak lijkt niet eens op die van melk , soms kan een scheut in het water met genoeg zijn om ze aan het drinken te krijgen als hij het zelf al.oplost is dat natuurlijk helemaal.mooi
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3434035
Een van mijn reuen at ook slecht, die bleek dus last van zijn prostaat te hebben. Ik kan aan zijn eetgedrag zo zien dat het weer tijd wordt voor prostaatmedicatie, dan eet ie niet goed meer.
En nee hij had niet de typische symptomen van vergrote prostaat, slechts veel kakken en niet eten.
Wellicht iets om ook in je achterhoofd te houden ;)
Door Bodhi sioux
#3434042
Hey Pike, bedankt voor het meedenken, ik heb bottenbouillon gemaakt maar dat wil hij ook niet hebben. Gelukkig heeft hij wel een beetje vlees willen eten vandaag met een heel klein scheutje water erbij met iets minder lange tanden, dus das positief :)

@Kaio, ga ik zeker in de gaten houden, dank je!
Gebruikersavatar
Door pike
#3434058
Bodhi sioux schreef: za 06 nov 2021, 13:59 Hey Pike, bedankt voor het meedenken, ik heb bottenbouillon gemaakt maar dat wil hij ook niet hebben. Gelukkig heeft hij wel een beetje vlees willen eten vandaag met een heel klein scheutje water erbij met iets minder lange tanden, dus das positief :)

@Kaio, ga ik zeker in de gaten houden, dank je!
Ik zou dat toch niet vertrouwen en er een bloedonderzoek op loslaten. In je eerste post heb je erover dat hij al een aantal weken slecht eet. Inmiddels zijn we een week verder. Ik vind dat wel erg lang duren.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door