Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door nova
#3433378
Naar aanleiding van mijn post in het BP cafe hier een vraag van mij.
Linde is een Bernerpup van nu 4,5 mnd en weegt ruim 20 kg.
Begin september is bij Linde giardia vastgesteld, hiervoor kreeg ze panacur voor 5 dagen, waarna 10 stopdagen , gevolgd door 5 dagen panacur. De eerste week na de laatste tablet panacur ging de poeperij goed, om daarna weer over te gaan in diarree. Tevens had ik de indruk dat Linde zich ook ziek voelde, het eten wilde wel goed gaan, maar lopen was n drama. Alsmaar liggen en zitten, niet de energie hebben wat hoort bij een jonge pup.
Linde kreeg bij de fokker deels brok en deels vlees voeding, kvv , en dat heb ik thuis aangehouden.
Sinds ik weet dat ze Giardia heeft, krijgt ze alleen kvv. De ontlasting is nu goed, geen diarree meer sinds een dikke week
Na het nodige op IN gezocht te hebben, krijgt Linde naast haar voer sanofor veendrenstof en bokashi om haar darmen en spijsvertering te ondersteunen.
Nadien heb ik Chinese kruiden besteld bij de huisdierendokter, gastro en giardex. Mag daar nu nog geen resultaat van verwachten. Hier op BP las ik dat Clear intestine ook een goede ondersteuning biedt, en dat heb ik gisteren ontvangen.
Mijn vraag voor nu is: kan ik die Clear intestine geven zonder dat het drollen te hard worden?
Een verstopping kan ik missen. In haar drollen kunnen harde delen zitten, Linde bijt op takjes. En dat komt er als houtsnippers weer uit, hard, gewoon hard,. Sanofor zou hier goed voor zijn, maar dat kan ik nog niet bevestigen. Mogelijk dat dit meer tijd nodig heeft.

Mijn eigen dierenarts heb ik op dit moment erg weinig aan, meer dan panacur voorschrijven, 2 x5 dgn met 10 dgn pause ertussen is er niet voorgeschreven, verder nul advies...., echt nul advies. :-\
Heb aangegeven dat niks doen geen optie is, en dat ik voor een second opinion zou gaan. Dit was vorige week maandag . Daarna heb ik geen contact meer gehad met de praktijk.

Ontlasting wil ik opnieuw laten testen, maar dan via het Woud. Wanneer zou dat het beste tijdstip zijn?
Panacur, indien nodig, kan ik on line bestellen.
Ontlasting van Linde is vast zoals ze hoort te zijn.

En ja, verder schoonmaken , schoonmaken en nog eens schoonmaken.
Ik grossier in chloor, en op de website van Eva Tesselaar? Las ik dat de chloor oplossing 1 op 10 moet zijn :o :o
Linde mag, net als mijn andere en honden niet naar boven. En ja, dat weet ze inmiddels en verder dan de onderste trede komt ze niet.
In mijn woonkamer ligt sinds maart een pvc vloer, met chloor en de stoomreiniger kan ik daar niks beginnen.
De woonkamer is dus nu tijdelijk tot verboden gebied verklaard voor Linde. Sneu, maar ik weet geen andere oplossing. :-\ :-\
"Kontje poetsen" weet ze wat betekent en ze gaat op een zij liggen :biggrin2: :biggrin2: ;D
Vandaag ben ik naar de dogwash gegaan met haar om haar volledig te wassen, achterhand kan tussendoor extra en dan thuis.
Dit is in grote lijnen mijn verhaal. ;) , aanvullen kan ik altijd nog.

Hoe nu verder?


.
Door Lizzy
#3433386
nova schreef: wo 13 okt 2021, 17:32 Naar aanleiding van mijn post in het BP cafe hier een vraag van mij.
Linde is een Bernerpup van nu 4,5 mnd en weegt ruim 20 kg.
Begin september is bij Linde giardia vastgesteld, hiervoor kreeg ze panacur voor 5 dagen, waarna 10 stopdagen , gevolgd door 5 dagen panacur. De eerste week na de laatste tablet panacur ging de poeperij goed, om daarna weer over te gaan in diarree. Tevens had ik de indruk dat Linde zich ook ziek voelde, het eten wilde wel goed gaan, maar lopen was n drama. Alsmaar liggen en zitten, niet de energie hebben wat hoort bij een jonge pup.
Ja, dit hoor ik echt vaker. Sjoerd heeft daar dan niet zoveel last van gehad maar ik hoor vaker dat pups totaaaal lamlendig zijn van die kut parasiet.

Overigens is het beter (gewoon, ter info) om 5 dagen Panacur, 5 dagen pauze, 5 dagen Panacur te geven. En de ruime dosering te geven. Dus weegt je pup zeg 12 kg, doseer dan voor een hond van 15 kg en niet van 10 kg.

Linde kreeg bij de fokker deels brok en deels vlees voeding, kvv , en dat heb ik thuis aangehouden. Sinds ik weet dat ze Giardia heeft, krijgt ze alleen kvv. De ontlasting is nu goed, geen diarree meer sinds een dikke week
Heeeeeeeeeeeeeeeel verstandig om haar van de brok af te halen. Daar zitten altijd koolhydraten in en daar voedt giardia zich "lekker" mee.
Na het nodige op IN gezocht te hebben, krijgt Linde naast haar voer sanofor veendrenstof en bokashi om haar darmen en spijsvertering te ondersteunen.
Ja... OK.... Ik heb met beide niks.
Nadien heb ik Chinese kruiden besteld bij de huisdierendokter, gastro en giardex. Mag daar nu nog geen resultaat van verwachten.

Nee nou, hier werkte het razend snel in de zin dat Sjoerd zijn ontlasting verbeterde. Of hij van de giardia af is weten we nog steeds niet want ik heb hem niet laten testen. Blijf dit voorlopig maar geven en ook hier geldt weer: ruim doseren! Ik vind het wonderspul!
Hier op BP las ik dat Clear intestine ook een goede ondersteuning biedt, en dat heb ik gisteren ontvangen. Mijn vraag voor nu is: kan ik die Clear intestine geven zonder dat het drollen te hard worden?
Bij Sjoerd worden zijn drollen "luchtiger" maar beslist niet hard. Ik denk echt dat je daar niet bang voor hoeft te zijn. Als haar drollen je te hard worden: doe er dan een beetje water bij, bij de voeding + clear intestine.
Een verstopping kan ik missen. In haar drollen kunnen harde delen zitten, Linde bijt op takjes. En dat komt er als houtsnippers weer uit, hard, gewoon hard,. Sanofor zou hier goed voor zijn, maar dat kan ik nog niet bevestigen. Mogelijk dat dit meer tijd nodig heeft.
Je hoeft echt niet bang te zijn voor een verstopping met de Phytonics.
Mijn eigen dierenarts heb ik op dit moment erg weinig aan, meer dan panacur voorschrijven, 2 x5 dgn met 10 dgn pause ertussen is er niet voorgeschreven, verder nul advies...., echt nul advies. :-\
Heb aangegeven dat niks doen geen optie is, en dat ik voor een second opinion zou gaan. Dit was vorige week maandag . Daarna heb ik geen contact meer gehad met de praktijk.
Joh, de meeste dierenartsen weten het niet met Giardia. Dus mocht je naar een andere dierenarts willen: kies dan gelijk een holistische. Of gaan gewoon even door waar je mee bezig bent.
Ontlasting wil ik opnieuw laten testen, maar dan via het Woud. Wanneer zou dat het beste tijdstip zijn? Panacur, indien nodig, kan ik on line bestellen. Ontlasting van Linde is vast zoals ze hoort te zijn.
Als de ontlasting goed is: door gaan met de Giardex en Gastro en dan over een week of 8 opnieuw testen bij het Woud. Panacur: als het niet nodig is, laat dat in Godsnaam liggen!
En ja, verder schoonmaken , schoonmaken en nog eens schoonmaken.
Ik grossier in chloor, en op de website van Eva Tesselaar? Las ik dat de chloor oplossing 1 op 10 moet zijn :o :o
Eva vindt volgens mij ook; chloor gaat je niks helpen. Is bovendien onwijs slecht voor het milieu en alles om je heen. Ik heb het niet gebruikt.
Linde mag, net als mijn andere en honden niet naar boven. En ja, dat weet ze inmiddels en verder dan de onderste trede komt ze niet. In mijn woonkamer ligt sinds maart een pvc vloer, met chloor en de stoomreiniger kan ik daar niks beginnen.
De woonkamer is dus nu tijdelijk tot verboden gebied verklaard voor Linde. Sneu, maar ik weet geen andere oplossing. :-\ :-\
Als het de bedoeling is dat Linde niet naar boven mag, is dit de tijd om het haar te leren. Dus dan is het niet naar boven. Hier heb ik geen keus. Sjoerd gaat mee de woonkamer in, ik heb ook PVC en ik maak schoon met een eco friendly schoonmaakmiddel. Ik zet wel een UV-C lamp aan als wij weg gaan (met de honden en al het vee en ik haal ook de planten weg want die gaan ook dood van deze lamp) om de vloer te ontdoen van giardia cystes. Ik heb de bureau-lamp van Philips. Die zet ik aan als ik met het hele spul ga wandelen. Op de vloer. De ene dag op de ene helft en de andere dag op de andere helft. Dan is mijn vloer lekker ontsmet. Ik doe er ook de auto mee, de ruimte waar ze in zitten. Nogmaals, dit licht is schadelijk voor jezelf, je honden en planten. En alle levende organisme. Dus zorg dat er niemand in het licht zit als je de lamp aan zet (behalve giardia dan, die willen we maar wat graag roosteren ;D ).
"Kontje poetsen" weet ze wat betekent en ze gaat op een zij liggen :biggrin2: :biggrin2: ;D
Vandaag ben ik naar de dogwash gegaan met haar om haar volledig te wassen, achterhand kan tussendoor extra en dan thuis.
Dit is in grote lijnen mijn verhaal. ;) , aanvullen kan ik altijd nog.

Hoe nu verder?
Hahahaha, nou mooi! Jij hebt een langer-harige hond. Als ze diarree heeft gehad, dan zou ik haar zelf wel even willen wassen. Na het poepen even de kont afvegen met een nat gemaakt WC papiertje en daarna met een droog WC papiertje is prima

Hoe nu verder?

Nou, verder gaan met de Giardex en Gastro en Clear Intestine. En ik zou er zelf ook een goede probiotica bij geven. Ik zou haar zelf ook gewoon in de kamer laten. En ik zou verder over een week of 6 a 8 a 12 opnieuw laten testen bij het Woud.

In de tussentijd moet je wel de ontlasting opruimen, totdat ze "vrij" is verklaard.

Als ze geen diarree heeft: dan ben je serieus op de goede weg!
Gebruikersavatar
Door nova
#3433391
Lizzy, dank je wel voor de uitgebreide reactie.
Dan laat ik niet eerder testen dan nodig is op geleide van haar drollen.
Clear intestine ga ik geven vanaf nu, vanzelfsprekend blijf ik haar poep opruimen.
Deze ellende wil ik geen andere hond of hun baas aandoen.

Linde vrat eerder de ontlasting van andere honden op, dit is wel minder geworden.
Of dat nu door de veendrenkstof komt, of omdat ik daar heel erg op le t . .. ik weet het niet.
Denk dat ze de besmetting heeft opgelopen door t poep vreten zeker zal ik dat nooit weten.

We gaan door op t ingeslagen pad. :)
Door Lizzy
#3433399
nova schreef: wo 13 okt 2021, 21:37 Lizzy, dank je wel voor de uitgebreide reactie.
Dan laat ik niet eerder testen dan nodig is op geleide van haar drollen.
Clear intestine ga ik geven vanaf nu, vanzelfsprekend blijf ik haar poep opruimen.
Deze ellende wil ik geen andere hond of hun baas aandoen.

Linde vrat eerder de ontlasting van andere honden op, dit is wel minder geworden.
Of dat nu door de veendrenkstof komt, of omdat ik daar heel erg op le t . .. ik weet het niet.
Denk dat ze de besmetting heeft opgelopen door t poep vreten zeker zal ik dat nooit weten.

We gaan door op t ingeslagen pad. :)
Ik denk dat de kans groot is dat ze het zo opgelopen heeft. Pups zijn ook gevoeliger om last te krijgen van giardia.

Oh, ik weet niet of Linde in de tuin poept? Bij mij doen ze dat wel. Omdat de poep-afdruk ook giardia achter laat..... : wat ik doe als Sjoerd gepoept heeft: ik zet er de onkruidbrander op. Ik heb een goedkope gekocht die op gasflesjes werkt. Je doet verbazingwekkend lang met zo'n flesje. Ik heb zelf het idee dat deze actie echt helpt (geholpen heeft). Als ik naar het bos ga kan ik die brander natuurlijk niet meenemen.... Daar ruim ik de poep dus zeer zorgvuldig op.

Probiotica kan ik je dus wel van harte aanbevelen. En mocht Linde zeer gevoelige darmen houden, dan kun je in de toekomst nog L Glutamine geven.
Gebruikersavatar
Door nova
#3433406
Linde poept nu ook nog wel eens in de tuin, mijn andere honden heb ik dat kunnen afleren en hoop dat ik dit Linde ook krijg bijgebracht.
Het gebruik van die gasbrander had ik al gelezen bij Sjoerd, en het idee vind ik echt geniaal :biggrin2:
Helaas kan ik dat hier niet toepassen, hier ligt grind in kunststof grindroosters. Dat gaat er allemaal aan door de vlam.
Maaaaarrr.., ik ruim de poep natuurlijk op ' zet het zakje met inhoud op de plek des onheils ;D om die zo te markeren, en dan gaat er een waterkoker vol kokend water over de plek .
Op de terrastegels doet Linde niks.

Overigens, ondanks alle diarree wat ze heeft gehad, :Linde heeft niet één keer in huis of in de benche gepoept,
Ik ind dit ongelooflijk knap van mijn lieverd.


Ik heb wel nog wat vragen omtrent die UV -C lamp en het gebruik ervan.o

Edit: welke probiotica is te adviseren?
Door Lizzy
#3433414
nova schreef: do 14 okt 2021, 11:20 Linde poept nu ook nog wel eens in de tuin, mijn andere honden heb ik dat kunnen afleren en hoop dat ik dit Linde ook krijg bijgebracht.
Het gebruik van die gasbrander had ik al gelezen bij Sjoerd, en het idee vind ik echt geniaal :biggrin2:
Helaas kan ik dat hier niet toepassen, hier ligt grind in kunststof grindroosters. Dat gaat er allemaal aan door de vlam.
Maaaaarrr.., ik ruim de poep natuurlijk op ' zet het zakje met inhoud op de plek des onheils ;D om die zo te markeren, en dan gaat er een waterkoker vol kokend water over de plek .
Op de terrastegels doet Linde niks.

Overigens, ondanks alle diarree wat ze heeft gehad, :Linde heeft niet één keer in huis of in de benche gepoept,
Ik ind dit ongelooflijk knap van mijn lieverd.
Ja nee, dat is dan niet handig met die brander.

En ja, ik vind het ook ongelofelijk knap van je schatje!
Ik heb wel nog wat vragen omtrent die UV -C lamp en het gebruik ervan.
Vraag maar raak! Ik heb dus deze:

Afbeelding

Bij bol.com is ie nu €82. Toen ik 'm kocht was ie 40 euro duurder :o ! Dat komt zeker door corona... (UV-C licht doodt ook het corona virus). Ik zet de lamp aan als ik met alle 3 de honden naar het bos ga. Op een stenen bakje, op de grond. En dan laat ik 'm 45 minuten aan staan. Alle planten en dieren moet je weg halen want die gaan echt dood van dit licht. Ik dacht dat het met planten niet zo'n vaart zou lopen. Dat doet het dus wel. Alles is hier dood gegaan. Of het geholpen heeft tegen de giardia: dat weet ik natuurlijk niet zeker. Ik weet wel zeker dat UV-C licht giardia cystes doodt. Dus ik ga er vanuit dat alle kleine beetjes helpen en het wel geholpen heeft.
Edit: welke probiotica is te adviseren?
Ik ben dus zelf bij de onwijs dure Dr. Mercola uit gekomen. Te bestellen via Oervoer. Eigenlijk vind ik die prijs belachelijk maar het punt is een beetje dat alle andere probiotica's of te weinig bacteriestammen hebben of niet de goeie of er zitten vul of hulpstoffen in die ik nu juist niet wil geven. Zoals Maltodextrine. Ik ben wel met de halve dosering begonnen. Dat wil zeggen: ik heb de dosering na de eerste dag de volle dosering te hebben gegeven direct terug gedraaid naar de halve dosering. Want Sjoerd ging onwijs aan de slinger zeg! Dus eerst een paar dagen de halve dosering, langzaam opgebouwd en nu krijgt hij de volle dosering.
Gebruikersavatar
Door nova
#3433467
Gisteren heb ik een uv c lamp gekocht, Van V tech, de 3238, en tot mijn verbazing is deze vanmorgen al bezorgd :D :D Deze lamp is minder luxe dan jouw exemplaar, maar alles bij elkaar geteld lopen de kosten best op en ik ben er nog niet he? ::)
Deze lamp heeft n timer, ik wil gebruik maken van een verlengsnoer om op veilige afstand de lamp in te schakelen. De timer schakelt ze uit.

Nu mijn vraag:
Is de lamp alleen effectief in het donker, of kan je de lamp overdag ook aanzetten ivm daglicht

Waarom plaats jij de lamp op een bakje?

Is het nodig om ramen af te schermen, bijvoorbeeld het glas van de voordeur als ik de lamp op de gang zet, of bijvoorbeeld het autoraam. Mijn buren zouden door de lichtbundel lopen...

Er zullen mij nog wel wat vragen te binnen schieten, ik stel ze dan

Verder: gisteren de eerste x clear intestine gegeven met de bijgevoegde maatschep, en vanmorgen heeft Linde een perfecte aaneengesloten drol geproduceerd . Eerder had het meer de vorm van een hoopje cocktailworstjes ;D , en hard.
Door Lizzy
#3433468
nova schreef: vr 15 okt 2021, 09:50 Gisteren heb ik een uv c lamp gekocht, Van V tech, de 3238, en tot mijn verbazing is deze vanmorgen al bezorgd :D :D Deze lamp is minder luxe dan jouw exemplaar, maar alles bij elkaar geteld lopen de kosten best op en ik ben er nog niet he? ::)
Deze lamp heeft n timer, ik wil gebruik maken van een verlengsnoer om op veilige afstand de lamp in te schakelen. De timer schakelt ze uit.

Nu mijn vraag:
Is de lamp alleen effectief in het donker, of kan je de lamp overdag ook aanzetten ivm daglicht
Nee hoor, je kunt 'm ook overdag aan zetten. Alleen mogen er geen levende wezens in dezelfde ruimte als de lamp verblijven als ie aan gaat.
Waarom plaats jij de lamp op een bakje?
In verband met de warmte die de lamp produceert, durf ik 'm niet zo op de vloer te zetten. Ik ben zo blij met mijn vloer dat ik daar voorzichtig mee ben.
Is het nodig om ramen af te schermen, bijvoorbeeld het glas van de voordeur als ik de lamp op de gang zet, of bijvoorbeeld het autoraam. Mijn buren zouden door de lichtbundel lopen...
Nee, dat hoeft niet. UV-C straling gaat niet door de ramen.
Er zullen mij nog wel wat vragen te binnen schieten, ik stel ze dan
Goed zo!
Verder: gisteren de eerste x clear intestine gegeven met de bijgevoegde maatschep, en vanmorgen heeft Linde een perfecte aaneengesloten drol geproduceerd . Eerder had het meer de vorm van een hoopje cocktailworstjes ;D , en hard.
Prima! Ze lijkt er nog vrij weinig last van te hebben, van de giardia? Heeft ze helemaal geen diarree meer? Ze is inmiddels misschien wel vrij van giardia?
Gebruikersavatar
Door nova
#3433474
6 oktober ben ik gestart met de tabletten van de huisdierendokter.
Sindsdien heeft ze geen diarree meer gehad, wel eergisteren een slijmerige drol neergelegd. Die was wel gevormd, geen brei en geen diarree. Een dag eerder had ze een rauw ei over haar eten, maar zonder schaal. Denk zelf dat het door dat ei kwam. Daarna weer goed gevormde ontlasting.
Samen met die slijmerige drol leek ze buikpijn te hebben, ik merk dan aan haar dat ze vaak gaat zitten onderweg of in het gras liggen.
Het gaat écht beter met Linde, maar ik durf nog niet te beweren dat ze nu vrij is.
Ik ga een testkit bestellen bij het Woud, en op 6 nov. versturen.
Volgens mij reikt mijn tabletvoorraad ook tot dan, anders ga ik nabestellen. Ik heb geen voorraad voor 10 weken.

En tot die dag blijf ik ontsmetten, ontsmetten en nog eens ontsmetten, laat ik mijn licht schijnen , en maakt de wasmachine overuren.

Bedankt voor de info omtrent het gebruik van de lamp

Edit: pro biotica ga ik voor kijken :)
Door Lizzy
#3433476
nova schreef: vr 15 okt 2021, 13:03 6 oktober ben ik gestart met de tabletten van de huisdierendokter.
Sindsdien heeft ze geen diarree meer gehad, wel eergisteren een slijmerige drol neergelegd. Die was wel gevormd, geen brei en geen diarree. Een dag eerder had ze een rauw ei over haar eten, maar zonder schaal. Denk zelf dat het door dat ei kwam. Daarna weer goed gevormde ontlasting.
Zo, nou dat gaat lekker! Oh, ei is hier ook een ding. Sjoerd kan nu 1/2 geklutst ei verdragen. Ik geef wel de schil (en die wrijf ik tussen mijn vingers tot kleine stukjes). Een heel ei gaat hij nog steeds van aan de schijt.
Samen met die slijmerige drol leek ze buikpijn te hebben, ik merk dan aan haar dat ze vaak gaat zitten onderweg of in het gras liggen.
Ja, dat klinkt echt als buikpijn. Sneu he. Hier gaf ik Sjoerd dan een Okugest.
Het gaat écht beter met Linde, maar ik durf nog niet te beweren dat ze nu vrij is.
Fijn! Je gaat in ieder geval de goede kant op! Misschien is ze nog niet vrij hoor, maar ze doet het in ieder geval behoooorlijk goed!
Ik ga een testkit bestellen bij het Woud, en op 6 nov. versturen.
Volgens mij reikt mijn tabletvoorraad ook tot dan, anders ga ik nabestellen. Ik heb geen voorraad voor 10 weken.

En tot die dag blijf ik ontsmetten, ontsmetten en nog eens ontsmetten, laat ik mijn licht schijnen , en maakt de wasmachine overuren.

Bedankt voor de info omtrent het gebruik van de lamp

Edit: pro biotica ga ik voor kijken :)
Ja, ik werd hier ook gek van het schoonmaken (ik gebruikte dan geen ontsmettingsmiddel) en het wassen op 90 graden :-X . Daar ben ik trouwens mee gestopt, met extra schoonmaken en wassen. Ik heb het gevoel dat het niet meer nodig is.
Gebruikersavatar
Door nova
#3433477
Ik zal nog ff moeten volhouden met schoonmaken, maar er gloort hoop. :)
Linde reageert écht goed op de aanpak.
Gebruikersavatar
Door nova
#3433908
Zojuist heb ik de uitslag ontvangen van een 3 daags mestonderzoek uitgevoerd door het Woud.
Yeeaaaaahhhh!!!, Linde is negatief getest op giardia :circle: :circle: :circle: :circle:
Advies om Linde over 4 weken opnieuw te testen, gaan we natuurlijk doen.

Lizzy, dank dat je mijn vragen hebt willen beantwoorden, en voor Sjoerd hoop ik ook op n goede uitslag. :)
Door Lizzy
#3433914
Ohwww, wat FIJN!!!!!!!!!!!!!!!! Gefeliciteerd :-* :-* :-* :-* ! Ik ben echt mega blij voor jullie :-*

Ik hoop het ook (goeie van jou, ik moet een test gaan aanvragen bij het Woud!).
Gebruikersavatar
Door nova
#3438309
Helaas, nadat een eerder ontlasting onderzoek giardia neg. testte, kreeg ik eerder deze week toch weer een giardia pos uitslag van Linde.

Ondanks dat ik tot en met vorige week giardex en ook gastro heb gegeven, gekocht bij de huisdierendokter. Edit: Linde kreeg ook clear intestine
Verder heeft Linde alleen kvv gekregen, wel vaker een beloning waar dan ook granen in zaten.
Het gaat dan om minimale hoeveelheden.

Met andere woorden,
Kosten nog moeite gespaard en toch terug bij af :( :( :( :( :(
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door