Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3432821
OK. Vandaag echt een shocking moment gehad bij de dierenarts. We waren daar voor een pre-narcose onderzoek, woensdag wordt Fritzi gecastreerd :-X . We hebben echt geen andere keus. Ze is zoooo ziek geweest van de schijnzwangerschap, Leo en ik hebben om de beurt de afgelopen twee maanden beneden bij haar geslapen omdat ze 's nachts of de weg kwijt was, misselijk was, wilde eten (zure bommen met slagroom) :-X . De stokken moeten er nu echt echt echt uit.

Maar goed, dat Fritzi aanleg heeft om dik te worden is een understatement. En dat ze niet te zwaar mag worden is ook een understatement (d'r platvoet!). Dat ze aanleg heeft om dik te worden is al jaren zo hoor. Ik heb haar schildklier al na laten kijken maar het is echt een kind van d'r vader....

Maar we waren dus bij de dierenarts en ze weegt serieus bijna 31 kg :-X :-X :-X :-X . Haar normale gewicht is 27 kg. En ze is dus al weken op dieet :-X . En als we haar minder eten geven, wordt ze dus niet goed (misselijk). En of ik haar nou 1, 2 of 4 keer per dag eten geef: dat maakt niet uit. Misselijk wordt ze. Standaard krijgen ze hier trouwens 1 keer per dag eten maar de afgelopen maanden hebben we alles geprobeerd.

Hoe ga ik voorkomen dat Fritzi alleen maar meer gaat aankomen na de castratie :-\ :'(

En niet castreren is gewoon geen optie. Ze is iedere krap 6 maanden loops en is na de loopsheid 9 weken echt ZWANGER (in hoofdletters dus) en daarna is ze 9 weken aan het PUPS AFSPENEN (ook in hoofdletters). Vorige loopsheid was dat al zo maar duurde het pups afspenen "maar" 5 weken. En de keren daarvoor maar 4 weken, toen was ze er wel klaar mee. Nu is ze echt 9 weken aan het tobben geweest :-\ . Sinds een week of twee is ze eindelijk weer een beetje normaal. Vindt ze het leven ook weer leuk.
#3432822
Tjee, wat lastig zeg! :(
Een hond die altijd maar honger heeft en daar dan weer misselijk van wordt is ook zo sneu..
Kun je haar misschien meer gedroogde knaagsnacks geven? Dat kan nooit veel aanzetten maar dan heeft ze wel wat te kauwen.
Slokdarm of luchtpijp of zo.
#3432825
eelke schreef: ma 27 sep 2021, 18:14 Ik zou eerst eens kijken wat evenwichtige hormonen doen met haar gewicht en hongergevoel.

Hoe eet ze haar groente?
Mmmm. Jij denkt dat het misschien nog wel eens mee kan vallen juist?

Ze eet haar groenten redelijk. Afhankelijk welke hormoon-fase ze zit. Ophogen naar..... XX % ?
#3432826
Pfffff…. Moeilijk… Hier Saar die de laatste tijd ook meer piept omdat ze honger heeft, terwijl ze genoeg krijgt (is wel 2 kg aangekomen sinds ze kvv krijgt ipv barf, idem met Appie :-[ )… Ik zou zelf aankijken hoe het gaat na de castratie en dan kijken of ze iets meer kan eten zonder aan te komen of toch op de zelfde hoeveelheid eten moet blijven… Missxhien anderen beter advies????
#3432832
Meer water bij kan ook een voldaner gevoel geven. Of zelfs een soepje geven. Jij geeft al bone broth zeker?
Cuzco heeft ook erg veel aanleg om dik te worden. Hij is 1 van de uitzonderingen die als kitten al te dik werd. Hij heeft jaren op het randje gekregen. Zo dat hij net voldoende had om niet gek te worden van de honger, ookal bleef hij net iets te dik. Beetje balans zoeken. Dat was jaren zo en zijn gewicht bleef stabiel. Maar de laatste keer bij de dierenarts bleek hij plots wat afgevallen. Dus nu krijgt hij net ietsje meer dan voorheen. Hij is nu 12 jaar.

Wat ik bij hem altijd deed was ongelijke maaltijden. De katten krijgen 2 maaltijden op een dag en door 1 maaltijd groter te maken had hij toch 1x per dag een voldaan gevoel. Dat was op 2 gelijke maaltijden niet zo.
Dus in jouw geval zou ik zeker haar vlees in 1 keer geven. En dan evt nog een extra maaltijd in de vorm van soepje of bone broth of wat geitenmelk oid. Das gewoon om haar wat tevreden te houden, het is niet de bedoeling dat daar veel calorieën in zitten.
Zeker geen honing, zo weinig mogelijk koolhydraten want die werken hongerbevorderend.

Wat Cuzco ook altijd mocht is het dooibakje uitlikken. Nadat het leeg was dus, gewoon het dooivocht uitlikken. Klinkt heel stom, maar daar is hij dan na het eten nog een paar minuten mee bezig, waardoor het eten zakt en wat het voldaan gevoel echt behoorlijk verhoogt.
#3432834
Je zou inderdaad ook naar wat meer groenten kunnen kijken en dan met name de calorie-arme soorten dus geen bataat. Alleen wordt haar urine dan misschien wat alkalischer. Meer drinken is altijd goed, maar ook daar wordt de urine alkalischer van. Misschien dat je dat dan weer kunt compenseren met iets wat verzuurt?
#3432835
Wat een dilemma’s!!
Onze Joy had door de prednison die ze kreeg altijd geeuwhonger. En ivm haar gezondheid/ slechte heupen mocht ze echt niet te zwaar worden.
Om haar toch een voldaan gevoel te geven kreeg ze bij haar eten flinke porties gekookte sperziebonen in grote stukken. En stukken komkommer buiten het eten om. Soms wel een halve komkommer per dag voor een hondje van 10 kilo.
Maar de wanhopige bedelpartijen en het snaaien van alles wat los en vast zat waren gestopt.
#3432839
Ik zou echt eerst even afwachten wat er gebeurd na haar castratie.
Hier 2 ontstokte dames en de dame waarvan we het gewicht ook in de gaten moeten houden ivm slecht lijf als gevolg van slechte start in Spanje (althans, dat geven wij de schuld) en zij eet heel haar leven al gewoon 2%
Heel soms een weekje iets minder als ze teveel gesnackt heeft, maar dan is het ook gewoon weer goed.
Ik let wel op de hoeveelheid vet en ze eet ook 2 keer per dag, anders is ze echt niet blij.
's Morgens krijgt ze 1 derde en in de avond 2 derde en dan gaat het ook goed qua hongergevoel .... anders krijgt ze 's nachts rommelbuiken en onrustig gedrag.

De andere dame eet merendeels KVV en dan kies ik ook nog de niet al te magere soorten en die zit nog altijd tussen de 3 en 5%, afhankelijk van het weer en haar activiteiten.

Het is echt niet zo dat alle gecastreerde dames opeens de pan uitgroeien......er is dus nog hoop voor Fritzi ;)
#3432840

Lizzy schreef: Mmmm. Jij denkt dat het misschien nog wel eens mee kan vallen juist?

Ze eet haar groenten redelijk. Afhankelijk welke hormoon-fase ze zit. Ophogen naar..... XX % ?
Nou ja, de kans is natuurlijk reëel dat ze meer honger heeft en aankomt. Maar je weet het nog niet zeker, natuurlijk.
Misschien dat het juist meer rust en regelmaat geeft?

Joep kreeg hier veel groente. Anders had ie echt nog honger. Dus, berekenen wat ze minimaal aan vlees hoort te eten en de rest ophogen? Ik zou denken dat als ze de groente niet op eet, de honger dan toch ook wel mee valt.
Mits dat kan met urine inderdaad.

Overigens was Joep alsnog te dik. Dat aankomen ging wel snel maar die extra kgs gingen er niet meer af.
#3432841
Hylos schreef: ma 27 sep 2021, 17:44 Tjee, wat lastig zeg! :(
Een hond die altijd maar honger heeft en daar dan weer misselijk van wordt is ook zo sneu..
Kun je haar misschien meer gedroogde knaagsnacks geven? Dat kan nooit veel aanzetten maar dan heeft ze wel wat te kauwen.
Slokdarm of luchtpijp of zo.
Ja geen idee eigenlijk! Dat is wel een goeie om in ieder geval in huis te hebben!
#3432842
Chouka schreef: ma 27 sep 2021, 18:50 Ik kreeg toen de goede raad om nog 2/3 van haar voeding te geven. Dat was niet gemakkelijk, maar dat went.
Ja, ik ga haar zeker direct na de operatie nog minder geven. Leo zei gisteren "heb je het haar al verteld?". Er zijn helaas weinig dingen die zij zo belangrijk vindt als eten....
#3432843
pearlsofpassion schreef: ma 27 sep 2021, 19:44 Meer water bij kan ook een voldaner gevoel geven. Of zelfs een soepje geven. Jij geeft al bone broth zeker?
Nee, op dit moment gaat alle bone broth naar Sjoerd vanwege zijn darmen. Dus Fritzi bone broth gaan geven is een goeie tip!
Cuzco heeft ook erg veel aanleg om dik te worden. Hij is 1 van de uitzonderingen die als kitten al te dik werd. Hij heeft jaren op het randje gekregen. Zo dat hij net voldoende had om niet gek te worden van de honger, ookal bleef hij net iets te dik. Beetje balans zoeken. Dat was jaren zo en zijn gewicht bleef stabiel. Maar de laatste keer bij de dierenarts bleek hij plots wat afgevallen. Dus nu krijgt hij net ietsje meer dan voorheen. Hij is nu 12 jaar.

Wat ik bij hem altijd deed was ongelijke maaltijden. De katten krijgen 2 maaltijden op een dag en door 1 maaltijd groter te maken had hij toch 1x per dag een voldaan gevoel. Dat was op 2 gelijke maaltijden niet zo.
Dus in jouw geval zou ik zeker haar vlees in 1 keer geven. En dan evt nog een extra maaltijd in de vorm van soepje of bone broth of wat geitenmelk oid. Das gewoon om haar wat tevreden te houden, het is niet de bedoeling dat daar veel calorieën in zitten.
Zeker geen honing, zo weinig mogelijk koolhydraten want die werken hongerbevorderend.
Goeie tip! Ik hoop dat ze bone broth zo lust. En dat ik er dan wat gekookte groenten doorheen kan doen en ze zo in de middag nog een soepje kan eten! Dat klinkt eigenlijk wel goed!
Wat Cuzco ook altijd mocht is het dooibakje uitlikken. Nadat het leeg was dus, gewoon het dooivocht uitlikken. Klinkt heel stom, maar daar is hij dan na het eten nog een paar minuten mee bezig, waardoor het eten zakt en wat het voldaan gevoel echt behoorlijk verhoogt.
Niet stom, slim! Dank je voor deze tip, dat gaan we ook doen!
#3432844
Doranto schreef: ma 27 sep 2021, 19:51 Je zou inderdaad ook naar wat meer groenten kunnen kijken en dan met name de calorie-arme soorten dus geen bataat. Alleen wordt haar urine dan misschien wat alkalischer. Meer drinken is altijd goed, maar ook daar wordt de urine alkalischer van. Misschien dat je dat dan weer kunt compenseren met iets wat verzuurt?
Groenten en alkalische urine is voor Fritzi geen probleem. Ze is een HUA Dalmaat en heeft van nature zure urine. Dat kan ik makkelijk alkalischer maken, zit ze nog op een pH waarde van onder de 6.5.

Rauwe gepureerde groenten vindt ze wel lekker maar gekookt vindt ze lekkerder. Ik ga een groentensoep voor haar maken met bone broth!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door