Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3432903
Kromfohrlanders schreef: di 28 sep 2021, 20:37 Wat lastig.
Aismee heb ik ook laten helpen vanwege schijnzwangerschappen met bijbehorende schijnweeën en een schijnbevalling om vervolgens super depri te worden omdat ze haar pups mist.
Echt he, ik heb normaal niks met de uitdrukking "laten helpen" in geval van een castratie maar jij bij Aismee en ik bij Fritzi: ik vind het hier met recht "laten helpen". Dat zei ik maandag ook tegen mijn dierenarts.

De operatie gaat vandaag trouwens niet door. Teveel medewerkers ziek om de operatie comfortabel uit te voeren. Volgende week woensdag gaat ze onder het mes.
Voor Aismee (of eigenlijk samen met) had ik een Border Collie mix, Teddy.
Die werd ook al dik van het maar denken aan eten, en eten deed ie graag.
Hahahaha, wat een zalige uitdrukking, al dik worden van het alleen maar denken aan eten ;D ! Maar zo is het wel he!
Hem voerde ik om de dag, dus de ene dag een dubbele portie en de volgende dag niets of een klein muisje of zo voor mijn gevoel.
Teddy was mijn Barf prooidier etende hond, hij vond het zalig en at bij voorkeur een groot konijn om dan tonnetje rond op de bank uit te gaan liggen buiken.
Sinds ik dat deed schooide hij niet meer en zat hij veel beter in zijn vel met een beter gewicht.
Teddy had een enorme waslijst aan problemen waaronder super slechte heupen dus een gezond gewicht was heel belangrijk voor hem.

Nou klinkt Fritzi meer als Doutze die al misselijk wordt als ze een dagdeel niet heeft gegeten dus weet niet of dit geschikt is voor jouw hond. Maar wilde het je toch meegeven.
Ik wil toch proberen om Fritzi niet meerdere keren per dag eten te gaan geven en te houden bij 1 keer per dag. Maar om de dag.... Ik houd 'm wel in mijn achterhoofd! Altijd fijn om ideeen te hebben om te kunnen experimenteren!
#3432904
Wellicht wordt haar honger gevoel ook hormonaal beinvloed? Dat zou natuurlijk mooi zijn.

Ik kom niet verder dan meer groenten geven die niet dik maken of dieetbrokken (grapje he :P ;D )
Snap dat je zeker met haar platvoet niet wilt dat ze te zwaar wordt, aangezien die met de leeftijd ook sowieso meer te lijden gaat krijgen....
#3432913
Ik heb Thara direct na de castratie minder voeding gegeven
Voor haar komt dat neer op 1 maaltijd per week minder ,verdeelt over 7 dagen
Ze eet eenmaal daags ,en krijgt wat extra groenten
Overdag kreeg ze bv een kauwstaafje ,weegt 10 gram . Dat deel ik nu door vieren
Ze hebben toch altijd het idee ,als ik maar iets krijg .En of dat 2 of 10 gram is ,dat merken ze toch niet .
Overgewicht sluipt er soms in , en het is oh zo lastig om het er weer vanaf te krijgen
Thara is een tijd veel minder actief geweest vanwege het ongemak wat ze had . Ik zag dat ze ondanks mijn vrij strenge beleid toch wat aan ging komen . Getracht nog minder te voeren . Ik heb het opgegeven , dat ging echt niet . Straatvreten , wat ze anders nooit doet . Zelfs een scherp stuk plastic . En geen rust meer kunnen vinden na de maaltijd , wat ze anders wel deed . Voldaan slapen
Dus ja , ik let goed op wat ze eet ,weeg alles af . Maar ik heb geen zin in een probleem erbij . Obsessief straatvreten , dan kan ze niet meer los .En juist als ze los zijn kunnen ze rennen en dus calorieën verbranden
Ik had de laatste tijd een strippenkaart en woog haar steeds in de kliniek .ga nu geregeld naar de Welkoop waar een weegschaal staat . Ik had een periode waarop ze 100 gram per week afviel . Prima , maar toen was ze weer wat minder actief en dan zit het er soms weer aan .
#3432939
Nou Zoë is al jaren iets te dik, ging nooit iets af qua gewicht, ook niet erbij gelukkig. Nu valt ze af op Duck en energique. Ik zou zeggen ga dat voeren
Ik zou zelf kijken naar de tips hier. Minder bot en magerder vlees. Eventueel aanvullen met witvis. Denk ook dat bone broth zal helpen, zeker als je dat warm geeft. Warme maaginhoud geeft ook een voldaner gevoel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

#3432942
smulpaap schreef: wo 29 sep 2021, 12:59 Ik heb Thara direct na de castratie minder voeding gegeven
Voor haar komt dat neer op 1 maaltijd per week minder ,verdeelt over 7 dagen
Ze eet eenmaal daags ,en krijgt wat extra groenten
Overdag kreeg ze bv een kauwstaafje ,weegt 10 gram . Dat deel ik nu door vieren
Ze hebben toch altijd het idee ,als ik maar iets krijg .En of dat 2 of 10 gram is ,dat merken ze toch niet .
Overgewicht sluipt er soms in , en het is oh zo lastig om het er weer vanaf te krijgen
Thara is een tijd veel minder actief geweest vanwege het ongemak wat ze had . Ik zag dat ze ondanks mijn vrij strenge beleid toch wat aan ging komen . Getracht nog minder te voeren . Ik heb het opgegeven , dat ging echt niet . Straatvreten , wat ze anders nooit doet . Zelfs een scherp stuk plastic . En geen rust meer kunnen vinden na de maaltijd , wat ze anders wel deed . Voldaan slapen
Dus ja , ik let goed op wat ze eet ,weeg alles af . Maar ik heb geen zin in een probleem erbij . Obsessief straatvreten , dan kan ze niet meer los .En juist als ze los zijn kunnen ze rennen en dus calorieën verbranden
Ik had de laatste tijd een strippenkaart en woog haar steeds in de kliniek .ga nu geregeld naar de Welkoop waar een weegschaal staat . Ik had een periode waarop ze 100 gram per week afviel . Prima , maar toen was ze weer wat minder actief en dan zit het er soms weer aan .
Dat moet ik ook nog zien hoor, hoe Fritzi zich ontwikkeld op een streng dieet (qua straatvreten). Ze is nu echt de hele dag al bezig met eten. Loopt de hele Godganse dag achter ons aan (als ze de kans krijgt), ze heeft echt klappende honger.
#3432943
hannabelgje schreef: do 30 sep 2021, 09:27 Nou Zoë is al jaren iets te dik, ging nooit iets af qua gewicht, ook niet erbij gelukkig. Nu valt ze af op Duck en energique. Ik zou zeggen ga dat voeren AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Ik zou zelf kijken naar de tips hier. Minder bot en magerder vlees. Eventueel aanvullen met witvis. Denk ook dat bone broth zal helpen, zeker als je dat warm geeft. Warme maaginhoud geeft ook een voldaner gevoel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Naaaaah, dat wilde ik maar niet gaan doen ;D

Ik wilde haar eigenlijk meer vleesbot gaan geven. Bonebroth ga ik warm geven, goed idee!
#3432945
Moeilijk hoor, dit. Je wilt toch een beetje een happy hond zien, al was het maar omdat je zelf ook een beetje happy wilt worden van het hebben van honden.

Helpt het als ze langdurig iets te knagen heeft? Als ik de boel hier stil wil leggen, geeft ik ze een gigantische bullenpees (wel in een Boneguard, want ik ben als de dood dat ze het laatste stukje heelhuids doorslikken) (de gaatjes boor ik zelf in de pezen). Dat geeft niet alleen veel voldoening, het maakt ook lekker moe, en een slapende hond loopt je niet achterna om te bedelen. :D

Sterkte met de hele toestand. Ik hoop dat de castratie haar in ieder geval happier maakt qua schijnzwangerschap! :-*
#3432948
Lizzy, ik heb nergens gezegd, dat het makkelijk is. Maar jij zegt, dat er gewicht af moet, nou dan moet dat. Punt uit, af.
Ja, die honger en achter je aan lopen zeuren kan toch ook wel gewoontevorming zijn, want wat is echte honger?
Tom is nu bezig om eendkarkas door midden te snijden enz., de twee dames staan er bij en wachten en wachten op een klein stukje.
Dat is niet omdat ze zo'n honger hebben, maar wel omdat ze best wel een lekker hapje lusten.
Tom geeft ze soms een lekker stukje, dus het loont om te blijven staan wachten. Zo werkt dat hier en dat lijkt me normaal.
Er zullen vast wel honden zijn, die geen interesse hebben, maar hier wel, kaas, brood, zoute pinda's, chippies, leverworst en vast nog wel veel meer. Daar vragen ze om en heus niet omdat ze honger hebben, maar gewoon omdat het zo lekker is.
Wat is honger?
Een streng dieet klinkt zo onhaalbaar, wat minder eten klinkt vriendelijker en wie weet hetzelfde resultaat.
Is vier kilo een jaar planning?
Succes,

Hanny
#3432949
Anne in Zweden schreef: do 30 sep 2021, 12:22 Moeilijk hoor, dit. Je wilt toch een beetje een happy hond zien, al was het maar omdat je zelf ook een beetje happy wilt worden van het hebben van honden.

Helpt het als ze langdurig iets te knagen heeft? Als ik de boel hier stil wil leggen, geeft ik ze een gigantische bullenpees (wel in een Boneguard, want ik ben als de dood dat ze het laatste stukje heelhuids doorslikken) (de gaatjes boor ik zelf in de pezen). Dat geeft niet alleen veel voldoening, het maakt ook lekker moe, en een slapende hond loopt je niet achterna om te bedelen. :D

Sterkte met de hele toestand. Ik hoop dat de castratie haar in ieder geval happier maakt qua schijnzwangerschap! :-*
Yep , iets waar ze lang op kunnen knagen
Dat werkt hier ook wel . Ik heb bv een bot gevuld met pens . Daar zit iets te eten in , dus daar wil ik best lang mee bezig zijn , uiterst geduldig worden de stukjes,pens eruit gehaald :biggrin2: maar ze word er ook moe van , een flink stuk runderkophuid idem
#3432951
Hanny, wanneer ik het verhaal van Lizzy lees dan gaat het bij Fritzi niet alleen om 'zeuren om eten' maar ook om misselijk worden van te weinig eten. Dat is wel iets anders dan 'kijken of ik wat lekkers kan krijgen wanneer de baasjes met eten bezig zijn'.
#3432953
Blijft voor mij de vraag, of ziek worden van niet eten ook aangeleerd gedrag is?
Gal spugen en dan daarop reageren door de etenstijd te wijzigen, zou dat niet ook zoiets zijn? Wat zou er gebeuren als je als eigenaar er helemaal niet op reageert. Ik weet niet, hoe ziek, ziek is.
Maakt ook verder niet uit en het is lief, dat je Lizzy op deze manier helpt.
Mensen zijn verschillend, wij hebben hier ook heftig schijnzwangere teven gehad, maar ik heb echt nooit er bij geslapen. Lizzy wel, zij vond dat nodig en ik denk er niet over. Zo is het verschillend.

Hanny
#3432960
Gal spuwen is nu wel geen aangeleerd gedrag. Het is niet omdat etenstijd veranderen of iets kleins eten geven helpt, dat het aangeleerd is. Het is iets puur lichamelijks, niet geestelijk.
En het zal idd kunnen dat het zoiets is bij Fritzi. Maar daarom dat Lizzy ook alternatieven zoekt. Want bij gal spugen of misselijk van de honger (dan krijg je naar mijn ervaring ook hevige buikpijn en wordt je duizelig) vind ik het nu wel geen optie om het gewoon te negeren. Maar gewoon dezelfde hoeveelheid eten wat anders verdelen of wat caloriearme voeding te geven, kan het zomaar veel beter gaan.

Ik zag het bij Cuzco toch ook, een duidelijke grens vanaf wanneer hij tevreden was. Eronder ging het echt niet, hij werd echt super onrustig, de hele dag. Vanaf die grens ging het wel. Trek heeft hij altijd wel. Hij is letterlijk onverzadigbaar. Maar er is een verschil tussen doenbaar qua honger, dus een beetje ongemak of de hele dag echt last hebben.
#3432963
Gal spugen kan never nooit aangeleerd gedrag zijn. En ziek worden van de honger ook niet.

Wij zagen het bij Oscar ook. Altijd een vuilnisvat geweest. At in zijn magere jaren rustig anderhalve kilo barf weg en ja dan stond ie nog mee te kijken voor lekkere hapjes.
Maar toen hij vanwege alle medicijnen en maagproblemen op brok moest, kreeg ie klaphonger. En dat is écht wat anders. Hij zat nooit aan mijn eten, maar toen haalde ik boterhammen uit de vriezer voor mijn lunch en als ik me omdraaide jatte hij die van het aanrecht. Hij leek er helemaal gek van te worden, het arme dier. Je zag gewoon hoe akelig hij zich voelde en dat was compleet anders als de normale vreetzakkerij.

Alle kleine beetjes helpen, er zijn al zoveel tips gegeven. Succes Lizzy en hopelijk valt het allemaal reuze mee voor je meisje!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door