Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3432845
Ina schreef: ma 27 sep 2021, 21:16 Ik zou echt eerst even afwachten wat er gebeurd na haar castratie.
Hier 2 ontstokte dames en de dame waarvan we het gewicht ook in de gaten moeten houden ivm slecht lijf als gevolg van slechte start in Spanje (althans, dat geven wij de schuld) en zij eet heel haar leven al gewoon 2%
Heel soms een weekje iets minder als ze teveel gesnackt heeft, maar dan is het ook gewoon weer goed.
Ik let wel op de hoeveelheid vet en ze eet ook 2 keer per dag, anders is ze echt niet blij.
's Morgens krijgt ze 1 derde en in de avond 2 derde en dan gaat het ook goed qua hongergevoel .... anders krijgt ze 's nachts rommelbuiken en onrustig gedrag.

De andere dame eet merendeels KVV en dan kies ik ook nog de niet al te magere soorten en die zit nog altijd tussen de 3 en 5%, afhankelijk van het weer en haar activiteiten.

Het is echt niet zo dat alle gecastreerde dames opeens de pan uitgroeien......er is dus nog hoop voor Fritzi ;)
Nee, tot nu toe is geen van mijn teven na de castratie dik geworden. Maar Fritzi is de enige die voor de castratie al dik is.... Ze heeft echt mega aanleg.

Ik ben daar dus ook bang voor, dat ze 's nachts niet lekker wordt van de honger. Dat heeft ze tijdens "het zogen van de pups" ook gehad de afgelopen maanden :-\
#3432846
eelke schreef: ma 27 sep 2021, 21:56 Nou ja, de kans is natuurlijk reëel dat ze meer honger heeft en aankomt. Maar je weet het nog niet zeker, natuurlijk.
Misschien dat het juist meer rust en regelmaat geeft?
Ja, daar kan ik alleen maar op hopen. Het zijn nu inderdaad enorme hormoonpieken.
Joep kreeg hier veel groente. Anders had ie echt nog honger. Dus, berekenen wat ze minimaal aan vlees hoort te eten en de rest ophogen? Ik zou denken dat als ze de groente niet op eet, de honger dan toch ook wel mee valt.
Mits dat kan met urine inderdaad.

Overigens was Joep alsnog te dik. Dat aankomen ging wel snel maar die extra kgs gingen er niet meer af.
OK, groenten omhoog. Voor Fritzi met d'r zure urine (HUA Dalmaat) geen probleem! Daar ben ik dus ook bang voor he, dat wat ze aangekomen is: ik er nooit meer af krijg. Ze is nu dus gewoon al 4 kg te dik :-\
#3432848
Ik zat inderdaad ook al te denken aan komkommer bijvoeren omdat dit grotendeels water is. Zelfs voor 97% is komkommer water. Maar ook wel wat andere groenten worden hier genoemd als veel water: https://www.quest.nl/mens/voeding/a3715 ... uit-water/

Hopelijk maak je het nu allemaal erger dan het uiteindelijk uit zal pakken :-* Sterkte met de ingreep bij je meisje!
#3432850
dinky89 schreef: di 28 sep 2021, 08:23 Ik zat inderdaad ook al te denken aan komkommer bijvoeren omdat dit grotendeels water is. Zelfs voor 97% is komkommer water. Maar ook wel wat andere groenten worden hier genoemd als veel water: https://www.quest.nl/mens/voeding/a3715 ... uit-water/

Hopelijk maak je het nu allemaal erger dan het uiteindelijk uit zal pakken :-* Sterkte met de ingreep bij je meisje!
Dank je voor de link! Ja, de komkommer tussendoor als snack geven vind ik ook een hele goeie! Dat gaan we ook doen!
#3432851
hamada schreef: ma 27 sep 2021, 20:17 Wat een dilemma’s!!
Onze Joy had door de prednison die ze kreeg altijd geeuwhonger. En ivm haar gezondheid/ slechte heupen mocht ze echt niet te zwaar worden.
Om haar toch een voldaan gevoel te geven kreeg ze bij haar eten flinke porties gekookte sperziebonen in grote stukken. En stukken komkommer buiten het eten om. Soms wel een halve komkommer per dag voor een hondje van 10 kilo.
Maar de wanhopige bedelpartijen en het snaaien van alles wat los en vast zat waren gestopt.
Dank je wel voor de tips. Ik ga komkommers voor Fritzi in slaan. En dan hopen dat ze het moet hoor, want het is nog al een eigenwijs. Soms vindt ze komkommer heerlijk maar ze kan het net zo makkelijk uitspugen en me aankijken van "wil je me dood hebben ofzo?".
#3432852
Lizzy schreef: di 28 sep 2021, 07:47 Ja, ik ga haar zeker direct na de operatie nog minder geven. Leo zei gisteren "heb je het haar al verteld?". Er zijn helaas weinig dingen die zij zo belangrijk vindt als eten....
Dat herken ik. Nu herinner ik me weer dat ik toen veel bullepezen heb gegeven. Dat is een snack waar ze het langst over doen. En meer bot, wel rekening houdend met hun ontlasting.
#3432856
Lizzy, ik ben blijven nadenken voor jou:
Alles waardoor het lager duurt om te eten. Zoals een antischrokbak, een kong,...
Ken je zo een bal die dient om brokjes in te doen? En dan natuurlijk geen brokjes, maar zelf gedroogde hapjes.
Zo een gevlochten bal waar je zelfgedroogde snacks in kan wringen. Of eventueel een barfhap.
Het vlees en/of orgaan in een kong wringen, snijden, mixen,... en dan ook nog even in de diepvries.
Een potje yoghurt of platte kaas in de kong en dan volledige laten bevriezen.

Een barfhap vasthouden zodat het langer duurt. Alleen krijg jij dan waarschijnlijk een boze blik vanop de eerste rij.
#3432858
Oei, oei, dat is dus echt te veel gewicht.
Natuurlijk kan ze gewicht verliezen. Honger heeft ze toch en dat zal wel zo blijven. Ik ben daar heel makkelijk in, minder voeren en dat is het.
Geen gezeur met meer groenten enz. ze krijgt al groenten, dat zal wel genoeg zijn Het wordt anders zo'n gedoe. Gewoon een keer per dag eten en dat is het. Misschien een slokje karnemelk 's morgens. Dat geeft ik altijd, nu hoeft het niet meer, maar met met de oude dame ging daar wat spul door heen. Je kunt ook kefir of zoiets geven, als je tegen karnemelk bent.
Voor mij zelf zou ik het makkelijk en haalbaar houden. Ze moet afvallen, nou en?????
Een liedje zingen als ze meent dat ze honger heeft en dan went het wel. Misschien moet jij wel meer wennen dan Fritzi.
Ze moet gewicht verliezen, omdat je dat nodig vindt voor haar voet. Nou, dan moet dat in een lange termijn planning.
Succes,

Hanny
#3432863
Nou er zijn wel gradaties in honger hoor. Van, rond 17.00 eens opkijken als ik naar de keuken loop; zou ze het gaan pakken?!! naar, vanaf 13.00 niet meer rustig kunnen liggen omdat er bij elke teen die ik beweeg opgesprongen wordt; JAAAAAAAAA DAAAAAR KOMT HET ETEN VAST!!!!!!!
#3432872
Chouka schreef: di 28 sep 2021, 12:01 Lizzy, ik ben blijven nadenken voor jou:
Alles waardoor het lager duurt om te eten. Zoals een antischrokbak, een kong,...
Ken je zo een bal die dient om brokjes in te doen? En dan natuurlijk geen brokjes, maar zelf gedroogde hapjes.
Zo een gevlochten bal waar je zelfgedroogde snacks in kan wringen. Of eventueel een barfhap.
Het vlees en/of orgaan in een kong wringen, snijden, mixen,... en dan ook nog even in de diepvries.
Een potje yoghurt of platte kaas in de kong en dan volledige laten bevriezen.

Een barfhap vasthouden zodat het langer duurt. Alleen krijg jij dan waarschijnlijk een boze blik vanop de eerste rij.
Echt zo lief van je, dank je! Ik ga deze tips zeker meenemen en ook uitproberen! Uit de hand laten eten gaat mogelijk niet werken, maar uit een Kong of iets dergelijks zeker wel!
#3432876
Pippa is na haar loopsheid altijd wat te zwaar. Alsof ze vocht vasthoudt want qua hoeveelheid eten veranderd er niets. Na verloop vantijd komt ze weer terug op haar gewicht. In die periode let ik altijd wel goed op met de extraatjes maar ze gaat niet echt op dieet.
Wellicht dat Fritzi ook zoiets heeft? Dan zouden haar 4 kilootjes te veel nog kunnen verdwijnen....
#3432881
Lizzy schreef: di 28 sep 2021, 17:10 En voordat iemand nou de dierenbescherming gaat bellen... Fritzi vandaag:

IMG_20210928_170803.jpg
Oh ja, als ik heel goed ga zoeken kan ik met een vergrootglas wel een vetrolletje ontdekken.
:cool:
Nou serieus, als ze te dik is, is ze te dik. Zeker met haar voet. Maar je moet alles wel in perspectief blijven zien. Volgens mij is ziek zijn van de honger wel erger dan evt ooit pijn krijgen in de tenen. Dus ik zou idd kijken naar die balans. Zo slank mogelijk proberen houden, binnen wat voor haar doenbaar is qua honger.
Komt vast wel goed.

Off topic, maar ik zie je bruin gevlekte hond daarnaast. Wanneer krijgen we daar nog wat meer foto's van? :biggrin2:
#3432884
Wat lastig.
Aismee heb ik ook laten helpen vanwege schijnzwangerschappen met bijbehorende schijnweeën en een schijnbevalling om vervolgens super depri te worden omdat ze haar pups mist.

Voor Aismee (of eigenlijk samen met) had ik een Border Collie mix, Teddy.
Die werd ook al dik van het maar denken aan eten, en eten deed ie graag.
Hem voerde ik om de dag, dus de ene dag een dubbele portie en de volgende dag niets of een klein muisje of zo voor mijn gevoel.
Teddy was mijn Barf prooidier etende hond, hij vond het zalig en at bij voorkeur een groot konijn om dan tonnetje rond op de bank uit te gaan liggen buiken.
Sinds ik dat deed schooide hij niet meer en zat hij veel beter in zijn vel met een beter gewicht.
Teddy had een enorme waslijst aan problemen waaronder super slechte heupen dus een gezond gewicht was heel belangrijk voor hem.

Nou klinkt Fritzi meer als Doutze die al misselijk wordt als ze een dagdeel niet heeft gegeten dus weet niet of dit geschikt is voor jouw hond. Maar wilde het je toch meegeven.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door