Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3432757
Lizzy schreef: za 25 sep 2021, 07:41 Misschien dat je een klein beetje eten kunt maken (apart van de andere maaltijd) waar je dat muscle mass doorheen kunt doen. Dan verpest je niet zijn hele maaltijd. En dan bijv. een stukje sardien in olijfolie of water (niet in zonnebloemolie, deze olie bevat omega 6 vetzuren en is ontstekingsbevorderend, aangezien hij daar al middels de voeding voldoende van binnen krijgt) erdoorheen prakken. Dat maskeert vaak wel vieze geur en smaak een beetje. Beter dan huttekase.
Dat hoop ik toch niet want dan kan ik het maar beter nooit meer gebruiken...
#3432759
src_esther schreef: za 25 sep 2021, 08:08 Dat hoop ik toch niet want dan kan ik het maar beter nooit meer gebruiken...
Ja, toch wel. Je kunt niet zonder, daar gaat het niet om. Maar wij (mens en hond) krijgen er veel te veel van binnen (honden middels het vlees dat zij eten, wij mensen vooral door het vlees zoals kip en het gebruik van plantaardige oliën/margarine), zeker ook in verhouding tot omega 3. En dan werkt het wel degelijk ontstekingsbevorderend. Goegel er maar eens op.
#3432760
src_esther schreef: za 25 sep 2021, 08:08 Dat hoop ik toch niet want dan kan ik het maar beter nooit meer gebruiken...
Omega 6 vetzuren zijn ook essentiële vetzuren dus je kunt niet zonder. Het gaat vooral om de balans. Marwans voor effect dat heeft is volgens mij nog steeds ‘Much debated’. Ik wordt een beetje huiverig als ik zie dat alle artikelen in pubmed met de sterke gezondheidsclaims over de disbalans komen van de hand van 1 auteur, een meneer Simopoulos die ze ook nog eens allemaal alleen geschreven heeft.

Ik vind wel dingen over effect van te veel omega 6 op bv triglyceriden en hart en vaatziekten. Kortom, ik denk dat het laatste er nog niet over gezegd is hoe ‘gevaarlijk’het is.
#3432761
Lizzy schreef: za 25 sep 2021, 08:17 Ja, toch wel. Je kunt niet zonder, daar gaat het niet om. Maar wij (mens en hond) krijgen er veel te veel van binnen (honden middels het vlees dat zij eten, wij mensen vooral door het vlees zoals kip en het gebruik van plantaardige oliën/margarine), zeker ook in verhouding tot omega 3. En dan werkt het wel degelijk ontstekingsbevorderend. Goegel er maar eens op.
Onbalans in voeding is sowieso slecht. Waarom mensen margarine gebruiken heb ik nooit begrepen, smerige troep.
#3432762
Zit wel in allerlei verwerkte producten ook. Koekjes, kant en klare maaltijden, noem maar op. Onder de term 'plantaardige oliën' of als je geluk hebt 'gehydrolyseerde vetten'. En de meeste mensen bakken nog steeds in 'bakboter' :-X
Tis nog lang de wereld niet uit!
En waarom men het gebruikt? Omdat dierlijke vetten ooit zeer negatief bericht werden en als zeer ongezond gezien werden en dat nog steeds niet weg is.. Plantaardig klinkt veeel beter.
Op de kip staat tegenwoordig ook steeds dat ze met enkel plantaardig voedsel is grootgebracht. Waarom je een omnivoor dier als een kip wil vegetarisch maken en dat als iets positiefs naar voren brengen, begrijp ik ook niet. Maar mensen zijn nog steeds (terecht) bang van beender-en vleesmeel door de ernstige gevolgen in het verleden, en linken dat met voeders van dierlijke oorsprong (spijtig genoeg ook terecht). Maar men zou beter iets aan het gebruiken van die melen doen dan alle dierlijke voeren dan maar te bannen. Soja kweken is nu ook niet bepaald duurzaam en gezond...

Nou ben ik een beetje off topic gegaan vrees ik.. ::)
Sorry.. :cool:
#3432764
Siberienne schreef: za 25 sep 2021, 09:00 Omega 6 vetzuren zijn ook essentiële vetzuren dus je kunt niet zonder. Het gaat vooral om de balans. Marwans voor effect dat heeft is volgens mij nog steeds ‘Much debated’. Ik wordt een beetje huiverig als ik zie dat alle artikelen in pubmed met de sterke gezondheidsclaims over de disbalans komen van de hand van 1 auteur, een meneer Simopoulos die ze ook nog eens allemaal alleen geschreven heeft.

Ik vind wel dingen over effect van te veel omega 6 op bv triglyceriden en hart en vaatziekten. Kortom, ik denk dat het laatste er nog niet over gezegd is hoe ‘gevaarlijk’het is.
Ja, dat schrijf ik, we hebben ze ook nodig. Doch weten we toch al jaren dat zoals we vandaag de dag eten, met enorme hoeveelheden plantaardige olie uit zonnebloem, soja, maiskiemolie, margarines om op de boterham te smeren en in te bakken en te braden, de balans tussen omega 3 en 6 totaal zoek is?

Honden krijgen door de enorme bergen vlees (meestal toch uit de bio-industrie) enorme hoeveelheden omega 6 binnen. Dus mijn advies is en blijft daarom om geen blikkies vis in zonnebloem of sojaolie te geven.
#3432765
pearlsofpassion schreef: za 25 sep 2021, 09:56 Zit wel in allerlei verwerkte producten ook. Koekjes, kant en klare maaltijden, noem maar op. Onder de term 'plantaardige oliën' of als je geluk hebt 'gehydrolyseerde vetten'. En de meeste mensen bakken nog steeds in 'bakboter' :-X
Tis nog lang de wereld niet uit!
En waarom men het gebruikt? Omdat dierlijke vetten ooit zeer negatief bericht werden en als zeer ongezond gezien werden en dat nog steeds niet weg is.. Plantaardig klinkt veeel beter.
Op de kip staat tegenwoordig ook steeds dat ze met enkel plantaardig voedsel is grootgebracht. Waarom je een omnivoor dier als een kip wil vegetarisch maken en dat als iets positiefs naar voren brengen, begrijp ik ook niet. Maar mensen zijn nog steeds (terecht) bang van beender-en vleesmeel door de ernstige gevolgen in het verleden, en linken dat met voeders van dierlijke oorsprong (spijtig genoeg ook terecht). Maar men zou beter iets aan het gebruiken van die melen doen dan alle dierlijke voeren dan maar te bannen. Soja kweken is nu ook niet bepaald duurzaam en gezond...

Nou ben ik een beetje off topic gegaan vrees ik.. ::)
Sorry.. :cool:
Ja, dit dus.
#3432766
Lizzy schreef: za 25 sep 2021, 11:13 Ja, dat schrijf ik, we hebben ze ook nodig. Doch weten we toch al jaren dat zoals we vandaag de dag eten, met enorme hoeveelheden plantaardige olie uit zonnebloem, soja, maiskiemolie, margarines om op de boterham te smeren en in te bakken en te braden, de balans tussen omega 3 en 6 totaal zoek is?

Honden krijgen door de enorme bergen vlees (meestal toch uit de bio-industrie) enorme hoeveelheden omega 6 binnen. Dus mijn advies is en blijft daarom om geen blikkies vis in zonnebloem of sojaolie te geven.
Het was meer een commentaar op de stelling dat die disbalans ontstekingen geeft. Of die samenhang nou zo duidelijk aangetoond is, dat vroeg in me af naar aanleiding van de opmerking van Ester over ‘niet gebruiken’.
#3432795
indyvidu schreef: zo 26 sep 2021, 17:10 Ik geef hem nu 3 dagen de golden paste. Hij heeft nu wel hele erge diarree. Miss toch teveel gegeven dan? In kleinere stapjes opbouwen?

Ik geef nu ongeveer 1/4 theelepel per keer en dat twee keer per dag.
Dat is op zich niet zoveel hoor maar voor hem moet je het dan toch langzamer opbouwen. Beginnen met de helft. Het is een beetje aankijken. De enige hond reageert gewoon niet nul op Golden Paste en de ander krijgt er diarree van.
#3432857
Ben bij de dierenarts geweest. En wel een beetje geschrokken.
Zijn rugje is dus idd wat vernauwd in het allerlaatste gedeelte. Daarnaast heeft hij wat lichte artrose klachten in zijn gewrichtjes.
Alleen voelde de dierenarts n in zijn linkerknie iets. Ze heeft een heel erg sterk vermoeden dat zijn kniebanden daar zijn gescheurd.
Gebruikelijk is dat om fotos te maken en daarna een operatie. Alleen op zijn leeftijd is het risico te groot.
Andere optie was een brace aan laten maken of anabolen om al zijn spiertjes rondom het gewricht zo sterk mogelijk te maken.

Ik heb nu voor het laatste gekozen. Hij heeft dus net anabolen spuitje gekregen. Over 3 weken zijn tweede en dan kijken of het zijn
werk doet en om de aantal maanden het waars. gaan herhalen. Ook gaf de dierenarts aan, zoals hier ook al naar voren kwam,
dat ik glucosamine, visolie en golden paste moest blijven geven. Ook de carporal ivm de onstekingen die kunnen blijven ontstaan in zijn knietje.
Nu twee weken maximale dosis, en dan kijken en misschien langzaam afbouwen naar een wat lagere dosis.

Osteopaat kan misschien ook nog helpen. Ik ga daar contact mee opnemen nadat hij zijn tweede anabolen spuitje heeft genomen.

Ik ga daarnaast toch ook verder zoeken naar andere middelen, zaken, ideeen die kunnen helpen met dit probleem.
Ben allang blij dat hij nog steeds heel vrolijk is en steeds beter mee wandelt, alleen is dit wel even schrikken.
#3432868
Info over primeval wat ik gevonden heb:

PrimeVal Gelatinaat bestaat voor 66,57% uit collageenhydrolysaat, dat een bijzonder aminozurenspectrum bevat. Aminozuren verbinden zich met elkaar in ketens waarvan duizenden combinaties mogelijk zijn. Veel van deze combinaties komen overeen met een soort eiwit dat zich in het hondenlichaam bevindt. De bijzondere aminozurenketen van PrimeVal Gelatinaat correspondeert met die van het kraakbeen in de gewrichten van de hond en is een hoofdbestanddeel van het bindweefsel, de nagels, botten, pezen, banden en de huid.

PrimeVal Gelatinaat versus glucosamine
Zonder afbreuk te doen aan de betekenis van glucosamine voor het kraakbeen, dient vermeld te worden dat Gelatinaat een bredere werking heeft in het lichaam dan glucosamine alleen. Glucosamine is naast chondroïtine, msm zwavel, omega vetzuren, calcium, koper magnesium en ijzer, één van de belangrijkste voedingsstoffen voor het kraakbeen. Gelatinaat is echter tevens actief in het bot (botdichtheid en breuken), banden en pezen (verrekking), de nagels (scheuren) en de haren; dus in feite in de gehele hond, met uitzondering van zijn spieren.
PrimeVal Gelatinaat werkt anders dan glucosamine; is beter dan glucosamine.

PrimeVal Gelatinaat heeft een bredere werking op het kraakbeen dan glucosamine. Kraakbeen bestaat voor 70% uit collageen en voor bijna 30% uit proteoglycanen. Glucosamine werkt uitsluitend op de proteoglycanen, wat overeenkomt met bijna 30% van het kraakbeen. Het innovatieve PrimeVal Gelatinaat werkt dus op bijna 100% van het kraakbeen, namelijk op zowel het collageen als de proteoglycanen.

Dus miss is dit nu beter voor hem met zijn opgerekte/ingescheurde/gescheurde kniebanden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door