Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3432267
Advies gevraagd voor onze hond die met een aantal aandoeningen kampt, waar ze zichzelf trouwens allerminst aan stoort; zo lang ze zich goed voelt, doet ze namelijk alles waar ze zin in heeft ;-)

Sita, een witte herder teef, wordt 11 in december.
Ze heeft zware HD vanaf haar vroege jeugd, hiervoor hebben wij hydrotherapie gegeven om spieren op orde te houden. Regelmatig gaan we naar de fysio voor onderhoud. Vanaf een jaar of 7 krijgt ze dan wel dagelijks de maximale dosering previcox tegen de pijn.

Ergens in de zomer van 2019 (ze is dan 8 jaar, bijna 9) kan ze ineens niet meer poepen. uiteindelijk is het er die dag gelukkig wel uitgekomen. Dierenarts constateert peri anale fistels en ze krijgt modulis hiervoor. Opereren raadt hij af vanwege kans op onzindelijkheid. Bijwerking van de modulis is vachtgroei, dus daarom doen we soms een rustperiode van de modulis.

Ergens begin dit jaar ben ik gestart met af en toe extra pijnstillers voor de pijn v/d heupen te geven (tralieve).
Sinds een paar maanden krijgt ze dat bijna standaard 1x p/d 80mg en soms 2x per dag. Ik bekijk dat per dag; hoe ze erbij loopt of/en hoeveel ze dan nodig heeft.

Begin augustus dit jaar kan ze ineens weer niet poepen en nu komt het er écht niet meer uit, en moeten we met spoed naar de DA. Sita moest uiteindelijk onder een roesje, zodat ze vanaf de buitenkant de ontlasting naar buiten zullen duwen. Dat lukte niet, DA vroeg toestemming om haar open te maken om vanaf de binnenkant de darmen te bewerken om te ontlasting naar buiten te werken.
Daar zagen ze dat de milt ontstoken of verkankerd is/was, die moest er óók uit!
Alles goed gegaan, AB kuur mee voor de darmen en herstellen van de operatie. Het ging eigenlijk best wel prima met af en toe moeite met poepen. Na een zwempartijtje in de vijver (beweging) vlakbij kwam het altijd weer op gang.

Dan, vandaag (5 weken later) kan ze wederom niet poepen en nu komt het er echt niet uit, wij wéér naar de DA. zij heeft de ontlasting eruit getrokken. Toen de harde keutels eruit waren, kon de rest van de (normaal, redelijk zachte) ontlasting er op de normale manier uitkomen gelukkig.
Nu is het advies van de DA: geen vlees meer geven, alleen de RC Gastro Intestinal brokken of blikvoer.
Daarbij laxatract en modulis en ik heb om AB gevraagd en gekregen.

Voor nu ga ik mee met de DA om haar alleen brokken + AB + modulis + laxatract te geven om hier thuis weer rust in de tent te krijgen. En ook om een plan de campagne te maken. Ik wil namelijk wel dat Sita weer terug op vlees gaat en zij wil dat zelf ook (vooral bot knagen!) Maar wij willen niet weer die ellende van om de paar weken ontlasting eruit laten trekken: voor haar niet, maar ook voor onszelf niet.

ik heb daarom een paar uur op BP gezocht naar eerdere topics over fistels, bijwerkingen van medicijnen en dergelijke en heb dan een paar vragen.
Ik lees dat morfine achtige medicijnen de darmperistaltiek lamleggen. Kan ik nu de conclusie trekken dat deze ellende door de tralieve veroorzaakt wordt? En moet ik dát dan niet meer geven? Er zou naast de tralieve wel laxantia gegeven kunnen worden, wat is dat en wat doet het? Of is laxatract net zoiets?
Ik lees ook dat er zovirax of optimune op de wondjes gesmeerd wordt, werkt dat echt en welke van de 2 is beter?
Dan een vraag m.b.t. menu, welke vleessoorten kan ik beter niet geven, welke wel en in welke hoeveelheden?
Sita is helaas heel kieskeurig en kan daarbij niet alles meer krijgen, omdat haar gebit niet heel goed meer is. Ze is bijvoorbeeld dol op kalkoennekken, maar ze kan die niet meer kapot kauwen. De biologische parelhoenkarkassen idem dito. Zelfs met platmeppen eet ze het niet meer.

Naast deze 'shit' is ze trouwens super goed hersteld van de operatie en voelt zich ontzettend goed. Ze huppelt weer rond als een jonge hinde en oogt zelfs jaren jonger en voelt zich in het algemeen een stuk fitter. ik denk dat we godsblij kunnen zijn dat ze niet kon poepen waardoor die verrotte milt is ontdekt!
Alvast bedankt voor het lezen van dit -lange- verhaal en hopelijk jullie adviezen!
#3432278
Tralieve = tramadolhydrochloride en dat is wat jij een opiaat noemt.
Alle opiaten hebben een negatieve werking op de darmperistaltiek en kunnen obstipatie veroorzaken.

De laxatract bevordert de darmperistaltiek en helpt obstipatie voorkomen, dus deze zou ik zeker blijven gebruiken.

Je zou haar vlees en bot kunnen vermalen en anders kunnen overstappen op goede KVV. Wellicht moet het botpercentage iets naar beneden toe aangepast worden om zo te helpen de kans op obstipatie te verminderen. Er zijn hier op dit forum met veel meer expertise op dat gebied dan ik, dus wellicht kunnen zij daarin adviseren.
#3432295
Simone V schreef: za 11 sep 2021, 20:36 Advies gevraagd voor onze hond die met een aantal aandoeningen kampt, waar ze zichzelf trouwens allerminst aan stoort; zo lang ze zich goed voelt, doet ze namelijk alles waar ze zin in heeft ;-)
Fijn dat ze zich goed voelt! Daar gaat het tenslotte om!
Sita, een witte herder teef, wordt 11 in december.
Ze heeft zware HD vanaf haar vroege jeugd, hiervoor hebben wij hydrotherapie gegeven om spieren op orde te houden. Regelmatig gaan we naar de fysio voor onderhoud. Vanaf een jaar of 7 krijgt ze dan wel dagelijks de maximale dosering previcox tegen de pijn.

Ergens in de zomer van 2019 (ze is dan 8 jaar, bijna 9) kan ze ineens niet meer poepen. uiteindelijk is het er die dag gelukkig wel uitgekomen. Dierenarts constateert peri anale fistels en ze krijgt modulis hiervoor. Opereren raadt hij af vanwege kans op onzindelijkheid. Bijwerking van de modulis is vachtgroei, dus daarom doen we soms een rustperiode van de modulis.
De werkzame stof van Modulis is Ciclosporine en dat heeft een immunosuppressieve werking. Best heftig dat spulletje. Mijn hond Linga is ooit ook geopereerd aan een fistel. Dat is zeer goed genezen maar ik zeg erbij dat ik mijn dierenarts op dit gebied bijzonder kundig vind. Hij had echt net zo makkelijk plastisch chirurg kunnen worden volgens mij. Gaat het op deze medicatie wel goed, die peri anaal fistel?
Ergens begin dit jaar ben ik gestart met af en toe extra pijnstillers voor de pijn v/d heupen te geven (tralieve).
Sinds een paar maanden krijgt ze dat bijna standaard 1x p/d 80mg en soms 2x per dag. Ik bekijk dat per dag; hoe ze erbij loopt of/en hoeveel ze dan nodig heeft.

Begin augustus dit jaar kan ze ineens weer niet poepen en nu komt het er écht niet meer uit, en moeten we met spoed naar de DA. Sita moest uiteindelijk onder een roesje, zodat ze vanaf de buitenkant de ontlasting naar buiten zullen duwen. Dat lukte niet, DA vroeg toestemming om haar open te maken om vanaf de binnenkant de darmen te bewerken om te ontlasting naar buiten te werken.
Daar zagen ze dat de milt ontstoken of verkankerd is/was, die moest er óók uit!
Alles goed gegaan, AB kuur mee voor de darmen en herstellen van de operatie. Het ging eigenlijk best wel prima met af en toe moeite met poepen. Na een zwempartijtje in de vijver (beweging) vlakbij kwam het altijd weer op gang.

Dan, vandaag (5 weken later) kan ze wederom niet poepen en nu komt het er echt niet uit, wij wéér naar de DA. zij heeft de ontlasting eruit getrokken. Toen de harde keutels eruit waren, kon de rest van de (normaal, redelijk zachte) ontlasting er op de normale manier uitkomen gelukkig.
Nu is het advies van de DA: geen vlees meer geven, alleen de RC Gastro Intestinal brokken of blikvoer.
Daarbij laxatract en modulis en ik heb om AB gevraagd en gekregen.

Voor nu ga ik mee met de DA om haar alleen brokken + AB + modulis + laxatract te geven om hier thuis weer rust in de tent te krijgen. En ook om een plan de campagne te maken. Ik wil namelijk wel dat Sita weer terug op vlees gaat en zij wil dat zelf ook (vooral bot knagen!) Maar wij willen niet weer die ellende van om de paar weken ontlasting eruit laten trekken: voor haar niet, maar ook voor onszelf niet.

ik heb daarom een paar uur op BP gezocht naar eerdere topics over fistels, bijwerkingen van medicijnen en dergelijke en heb dan een paar vragen.
Ik lees dat morfine achtige medicijnen de darmperistaltiek lamleggen. Kan ik nu de conclusie trekken dat deze ellende door de tralieve veroorzaakt wordt? En moet ik dát dan niet meer geven?
Die kans is groot ja, dat het door de tralieve. Of de combinatie met veel bot. Want bot... Ja, een klein percentage gemalen bot kan nog wel maar ik zou haar geen botten meer te kluiven geven. En eigenlijk alleen een KVV met een laag botgehalte of zelf samengesteld met een laag bot gehalte.
Er zou naast de tralieve wel laxantia gegeven kunnen worden, wat is dat en wat doet het? Of is laxatract net zoiets?
Ja, dat kan. Maar ik zou toch ook het botpercentage zo laag mogelijk houden.
Ik lees ook dat er zovirax of optimune op de wondjes gesmeerd wordt, werkt dat echt en welke van de 2 is beter?
Ik heb daar geen ervaring mee dus daar kan ik je helaas geen antwoord op geven.
Dan een vraag m.b.t. menu, welke vleessoorten kan ik beter niet geven, welke wel en in welke hoeveelheden? Sita is helaas heel kieskeurig en kan daarbij niet alles meer krijgen, omdat haar gebit niet heel goed meer is. Ze is bijvoorbeeld dol op kalkoennekken, maar ze kan die niet meer kapot kauwen. De biologische parelhoenkarkassen idem dito. Zelfs met platmeppen eet ze het niet meer.
Naar mijn idee kun je haar alle vleessoorten blijven geven. Maar ik zou het vleesbot percentage verlagen naar maximaal 30% vleesbot (dus zeg grofweg 15% bot kaal). Kalkoennekken: Het is maar goed dat ze die niet meer kan eten want dat is echt veel te veel bot voor haar. Gezonde honden hebben al vaak moeite met het bot percentage in kalkoennek (in uberhaupt nek).

Kwartel karkas, lust ze dat? En gewoon kippenvleugels (plat gemept)? Konijnkarkas (die puntjes zijn zeer zacht). Je kunt haar ook hier alles geven, als je het maar plat mept, als het maar van kleine dieren is en je qua totaalhoeveelheid niet boven de 30% uit komt. Daarbij laxeert orgaan en pens lekker dus je zou bijv. kunnen geven:

30% vleesbot, 15% pens, 15% orgaanvlees, 10% bladgroenten (laxeert ook), 30% spiervlees. Als extra's mag ze vette visjes (zeg 2 sardientjes of 2 panharingen per week) en 2 rauwe eitjes (laxeert ook).
Naast deze 'shit' is ze trouwens super goed hersteld van de operatie en voelt zich ontzettend goed. Ze huppelt weer rond als een jonge hinde en oogt zelfs jaren jonger en voelt zich in het algemeen een stuk fitter. ik denk dat we godsblij kunnen zijn dat ze niet kon poepen waardoor die verrotte milt is ontdekt! Alvast bedankt voor het lezen van dit -lange- verhaal en hopelijk jullie adviezen!
Fijn dat ze zich zo goed voelt!!!
#3432300
De werkzame stof van Modulis is Ciclosporine en dat heeft een immunosuppressieve werking. Best heftig dat spulletje. Mijn hond Linga is ooit ook geopereerd aan een fistel. Dat is zeer goed genezen maar ik zeg erbij dat ik mijn dierenarts op dit gebied bijzonder kundig vind. Hij had echt net zo makkelijk plastisch chirurg kunnen worden volgens mij. Gaat het op deze medicatie wel goed, die peri anaal fistel?

Gaat redelijk goed inderdaad!

Die kans is groot ja, dat het door de tralieve. Of de combinatie met veel bot. Want bot... Ja, een klein percentage gemalen bot kan nog wel maar ik zou haar geen botten meer te kluiven geven. En eigenlijk alleen een KVV met een laag botgehalte of zelf samengesteld met een laag bot gehalte.

OK!

Ik heb daar geen ervaring mee dus daar kan ik je helaas geen antwoord op geven.

OK!


Naar mijn idee kun je haar alle vleessoorten blijven geven. Maar ik zou het vleesbot percentage verlagen naar maximaal 30% vleesbot (dus zeg grofweg 15% bot kaal). Kalkoennekken: Het is maar goed dat ze die niet meer kan eten want dat is echt veel te veel bot voor haar. Gezonde honden hebben al vaak moeite met het bot percentage in kalkoennek (in uberhaupt nek).

Kwartel karkas, lust ze dat? En gewoon kippenvleugels (plat gemept)? Konijnkarkas (die puntjes zijn zeer zacht). Je kunt haar ook hier alles geven, als je het maar plat mept, als het maar van kleine dieren is en je qua totaalhoeveelheid niet boven de 30% uit komt. Daarbij laxeert orgaan en pens lekker dus je zou bijv. kunnen geven:

kippenvleugels moet te doen zijn, kwartel weet ik eigenlijk niet, gaan we proberen. Konijnkarkas bleh ;-) En zou je zeggen, dat ik alles moet malen zodat ze niet hoeft te kluiven? of helemaal tot moes meppen? is dan toch net iets lekkerder dan gemalen denk ik.

30% vleesbot, 15% pens, 15% orgaanvlees, 10% bladgroenten (laxeert ook), 30% spiervlees. Als extra's mag ze vette visjes (zeg 2 sardientjes of 2 panharingen per week) en 2 rauwe eitjes (laxeert ook).

ik ga het berekenen en laat het binnenkort even checken als dat mag!
Oh trouwens, qua groentemix, we hadden net een mix van pompoen, biet en een kleine wortel gemaakt. Pompoen en biet gekookt. Zou dit okay zijn?
En wat denk je van gedroogde konijnenoren, gedroogde spiering? zou dat te doen moeten zijn?
onwijs bedankt zover!!
#3432303
kippenvleugels moet te doen zijn, kwartel weet ik eigenlijk niet, gaan we proberen. Konijnkarkas bleh ;-) En zou je zeggen, dat ik alles moet malen zodat ze niet hoeft te kluiven? of helemaal tot moes meppen? is dan toch net iets lekkerder dan gemalen denk ik.
Vindt je hond dat niet eetbaar, nijn? Nee, niet tot moes slaan. Gewoon een beetje inmeppen zodat het net niet meer grote/harde botdeeltjes bevat.
ik ga het berekenen en laat het binnenkort even checken als dat mag!
Oh trouwens, qua groentemix, we hadden net een mix van pompoen, biet en een kleine wortel gemaakt. Pompoen en biet gekookt. Zou dit okay zijn?
En wat denk je van gedroogde konijnenoren, gedroogde spiering? zou dat te doen moeten zijn?
onwijs bedankt zover!!
Ja natuuuuurlijk! Daar zijn we hier voor!!
Biet en wortel zijn beide groenten van onder de grond en werken stoppend. Ik zou zelf deze groentenmix combineren met wat gekookte of gepureerde bladgroenten, een beetje 50/50 maar de volgende keer vooral bladgroenten gebruiken. Je mag wel iets aan groenten van onder de grond geven hoor, maar niet teveel omdat het ietsjes stoppend werkt. Als de ontlasting weer helemaal goed is, kun je dat eventueel weer iets opvoeren.
#3432397
ik ben aan het rekenen, maar kom er niet meer uit :???: . ik ga nu uit van 660 gram per dag met de volgende percentages:
30% bot = 200 gram
30% spier = 200 gram
15% pens = 100 gram
15% orgaan = 100 gram (gedeeld door 3 soorten is 33)
10% groenten = 70 gram

Pens en orgaan krijgt ze 3x per week, spiervlees 4x per week.
hoe krijg ik dat nu ook alweer uitgerekend? Is dat:
200 gram spier x 7 delen door 4 = 350 | dat klinkt redelijk okay.
100 gram pens x 7 delen door 3 = 230 | dat klinkt zoveel!
100 gram orgaan idem dito. Maar dan kan ik 230 delen door 3 voor de hart lever en nier? Dus dat wordt dan 76?

ik denk aan het volgende verdeling:
maandag kipnek / lam of rundpens / lamshart / groenten (voornamelijk blad, zodra de pompoen op is)
dinsdag kwartelkarkas / paardvlees / groenten / eitje
woensdag kipvleugels / pens met lever / groenten
donderdag kwartelkk / rundvlees / groenten / visje
vrijdag kip nek / pens met nier / groenten
zaterdag kwartel / rund / groenten / eitje
zondag kipvleugels / paard / groenten / visje

En dan hoop ik dat ze de kwartel lekker vindt. Wat zou ik anders nog kunnen geven?
Konijn is BLEH.
Eend zal te hard en/of te vet zijn? of karkas misschien niet?
En als extra
Gedroogde konijnenoren? gedroogde spiering?

ik was van plan deze week brokken te blijven geven om stabiliteit te krijgen. Maar dat is niet gelukt ;D
Dus we gaan zo snel mogelijk weer over.
#3432399
Wilde eend is te hard maar tamme eend zal waarschijnlijk wel gaan.
Nekken, ook kip, zou ik gezien de klachten niet geven. Liever karkas.

Qua orgaan zou ik overwegen een ander orgaan toe te voegen. Bijvoorbeeld maagjes of long, te veel lever of nier is ook niet gewenst.

Uitgaande dat je berekening klopt - en dat doet het lijkt mij - klinkt 230 gram pens veel, maar volgens mij klopt het als ik kijk naar wat ik onze meneer geef.
#3432404
Het is natuurlijk 15%, dus het is ook vrij veel.
Als je1x per week lever heeft is het ook 230gr per keer he. Als je telkens alledrie geeft is het wel 76gr per keer. Zoals jij het er staan hebt, is het effectief steeds 230gr pens en 230gr ander orgaan.
Het is logisch dat het veel is want samen ook 30% van je menu maar gedeeld door 3 ipv 4 als je spier.
Aangezien dit gaat over niet te stoppend menu, zou ik je aanraden je orgaan te verdelen over 4 dagen en spier over 3. Omdat orgaan dus laxerender werkt dan spier en je dan liever wat meer spier per keer geeft. En zo kan je idd een extra orgaan voeren. Maagjes zou ik dan weer niet doen, maar long of tong vb.. Of wat afwisselen.
En de vis zou ik dan bij het hart voeren. Omdat hart minder laxeert dan ander orgaan. Of bij spier, ondanks dat die dagen al wat gevulder zijn..
#3432405
Simone V schreef: wo 15 sep 2021, 19:43 ik ben aan het rekenen, maar kom er niet meer uit :???: . ik ga nu uit van 660 gram per dag met de volgende percentages:
30% bot = 200 gram
30% spier = 200 gram
15% pens = 100 gram
15% orgaan = 100 gram (gedeeld door 3 soorten is 33)
10% groenten = 70 gram

Pens en orgaan krijgt ze 3x per week, spiervlees 4x per week.
hoe krijg ik dat nu ook alweer uitgerekend? Is dat:
200 gram spier x 7 delen door 4 = 350 | dat klinkt redelijk okay.
100 gram pens x 7 delen door 3 = 230 | dat klinkt zoveel!
100 gram orgaan idem dito. Maar dan kan ik 230 delen door 3 voor de hart lever en nier? Dus dat wordt dan 76?

ik denk aan het volgende verdeling:
maandag kipnek / lam of rundpens / lamshart / groenten (voornamelijk blad, zodra de pompoen op is)
dinsdag kwartelkarkas / paardvlees / groenten / eitje
woensdag kipvleugels / pens met lever / groenten
donderdag kwartelkk / rundvlees / groenten / visje
vrijdag kip nek / pens met nier / groenten
zaterdag kwartel / rund / groenten / eitje
zondag kipvleugels / paard / groenten / visje

En dan hoop ik dat ze de kwartel lekker vindt. Wat zou ik anders nog kunnen geven?
Konijn is BLEH.
Eend zal te hard en/of te vet zijn? of karkas misschien niet?
En als extra
Gedroogde konijnenoren? gedroogde spiering?

ik was van plan deze week brokken te blijven geven om stabiliteit te krijgen. Maar dat is niet gelukt ;D
Dus we gaan zo snel mogelijk weer over.
Ik kom op :

1400 gram vleesbot per week
470 gram groenten per week
700 gram pens per week
700 gram orgaanvlees per week
1400 gram spiervlees per week

1400 gram vleesbot gedeeld door 7 dagen van de week = 200 gram per dag
470 gram groenten gedeeld door 7 dagen per week = 65 a 70 gram per dag
700 gram pens gedeeld door 3 dagen per week = 230 gram, 3 dagen per week
700 gram orgaanvlees gedeeld door 3 dagen per week = 230 gram, 3 dagen per week
1400 gram spiervlees gedeeld door 4 dagen per week = 350 gram, 4 dagen per week

Op een orgaanvlees/pensdag ziet de dag er zo uit: 200 gram vleesbot + 65 gram groenten + 230 gram pens + 230 gram andere organen = 725 gram in totaal per dag

Op een spiervlees dag ziet de dag er zo uit: 200 gram vleesbot + 65 gram groenten + 350 gram spiervlees = 615 gram in totaal per dag

De organen (lever, nier, hart) kun je door 3 delen inderdaad. Dat maakt 75 gram hart, lever, nier. Naar mijn mening kan 5% lever (en nier en hart) prima. Meer moet het niet worden.

In detail kan ik het niet na gaan maar je voert 4 a 5 diersoorten. Ik weet niet precies wanneer je iets van lam voert, maar ik zou meer als 1 keer per week iets van lam geven. Dan kom je netjes aan 5 diersoorten.

Kwartel vinden de meeste honden echt lekker. Maar mocht dat niet lukken: ik vind eendkarkas behoorlijk zacht. En als je het vel er een beetje afhaalt, is het ook niet te vet. Parelhoen zou ook kunnen.

Gedroogde nijnoren zijn prima. Je hebt ze tegenwoordig met en zonder haar. Verder kun je ook andere gedroogde spiervlees of huidsoorten geven. Gedroogde long vinden ze vaak lekker. Gedroogde runderoren ook. Bullepezen. Luchtpijp. Enzovoorts.
#3432519
hoi, ik heb het menu aangepast en pens/orgaan verdeeld over 4 dagen, omdat de pens meer laxeert.
visje bij het hart gevoegd
extra long/tong toegevoegd
Groenten worden voornamelijk bladgroenten en waarschijnlijk komkommer of courgette om iets vloeibaar te maken.

200 gram bot
465 gram spier
230 gram pens
75 gram hart (230 /3)
75 gram lever
75 gram nier
65 gram groenten
long als extra op de vierde pensdag, dan ook 75 gram denk ik?
Of past dit niet qua berekening en moet ik de hart/lever/nier met de long door 4 delen: wordt dan 60 gram per orgaansoort?

ma kipnek (moet ik nog opmaken, wordt vervangen door kipvleugels) | lamspens | lamshart| groenten | vis
di kwartel | rundvlees | groenten | eitje
wo eendkk (tam, want wild is volgens haar niet te eten ;) )| lamspens | lever | groenten
do parelhoen | paardvlees | groenten | vis
vr kipvleugels | lamspens | nier | groenten
za kwartel | rundvlees | groenten | eitje
zo eendkk | lamspens | long of tong (van welk dier is handig en moet dat rauw zijn of kan dat gedroogd?) | groenten

Lever en nier wissel ik af qua diersoort. Vaak hert en rund.(konijnnier is te vet)
En ik zit te denken om het bot, ofwel in de ochtend te geven, samen met de tralieve en laxatract, zodat er de hele dag nog tijd is om die ontlasting eruit te krijgen. is dat logisch?
Of zal ik dat liever verdelen over de 2 maaltijden?

Alvast bedankt weer!
#3432526
Je hebt je orgaan nu door 3 gedeeld ipv door 4. 700gr gedeeld door 4 geeft 175gr.
Als je telkens alle 4 deze orgaansoorten samen voert, voer je ongeveer 44gr van elk (of van het ene ietsje meer en het ander ietsje minder), zodat het samen 175gr is. Dat moet je nl per keer voeren.
Als je telkens maar 1 soort voert, zoals het nu in je menu staat, dan voer je daar 175gr van. Zo krijg je 700gr per week.

Ik denk dat je idealiter het bot verdeelt, maar ik weet niet of dat haalbaar is, want dan moet je het in stukken van 100 gr voeren en dat is misschien wat klein?
Ik zou de groenten, vis en ei al zeker bij het bot geven.

Courgette mag je voeren maar maakt je mix dikker ipv lopender hoor.. ;)
#3432527
Ik zou het bot verdelen over 2 maaltijden of over gaan op 1 maaltijd per dag en alles in 1 keer geven.

Naar mijn beleving hoef je orgaan niet over 4 dagen te verdelen, was drie prima. Op de dagen dat je geen orgaan geeft, geef je spiervlees (dat echt niet constipeert) en een eitje, dat ook laxeert.

Als je hond nog steeds onvoldoende kan ontlasten, moet je het toch ook weer in het vleesbot gaan zoeken (en nog verder omlaag).
#3432531
Ik vind dat toch beter, op 4 dagen, omdat spiervlees constipeert noch laxeert maar orgaan wel laxeert. En steviger dan een eitje.
En omdat als je enkel hart lever en nier in gelijke delen voert bij in totaal 15% orgaan dat 5% van elk wordt. Dat is toch echt tegen de maximumgrens aan voor een hond? Toch?

Enfin, ik vind dat precies logischer... :)
#3432535
pearlsofpassion schreef: za 18 sep 2021, 09:36 Ik vind dat toch beter, op 4 dagen, omdat spiervlees constipeert noch laxeert maar orgaan wel laxeert. En steviger dan een eitje.
En omdat als je enkel hart lever en nier in gelijke delen voert bij in totaal 15% orgaan dat 5% van elk wordt. Dat is toch echt tegen de maximumgrens aan voor een hond? Toch?

Enfin, ik vind dat precies logischer... :)
Nee hoor, 15% is prima. Er zijn zelfs nieuwe geluiden die de 10% die wij hanteren te laag vinden.

En verder denk ik dat er maar 1 kan laten zien wat het beste werkt: de hond zelf :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door