Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3432122
Afgelopen vrijdag was het weer eens zover. Ian had een pad te pakken. Hij begon meteen te kwijlen/spugen.
Zaterdag was het een grote kikker.
Beide keren was hij 'gewoon' bulldozer aan het spelen in de achtertuin... Arme plantjes ;)

Hier op het forum heb ik gelezen dat je, zeker bij een pad, zo snel mogelijk de bek moet spoelen. Dit hebben we zo goed en kwaad als het ging gedaan. Maar niet echt goed: hij heeft zaterdag waarschijnlijk op de verkeerde manier water naar binnen gekregen en daar (veel) meer last van gehad dan van de kikker.

Mijn vraag is nu: hoe spoel je de bek van een tegenstribbelende hond die het liefst dat lekkere kikkerhapje (verder) op wil vreten?
#3432123
Ik zet de tuinslang erop maar dan wel met de opening van de tuinslang richting het uiteinde van de bek. Zodat je het water dus niet in de keel spuit. En je kun de tuinslang heel zacht zetten, dus zachte straal. Maar als ie tegenstribbelt moet je hem in de houtgreep nemen vrees ik.
#3432131
Lizzy schreef: ma 06 sep 2021, 12:18 Ik zet de tuinslang erop maar dan wel met de opening van de tuinslang richting het uiteinde van de bek. Zodat je het water dus niet in de keel spuit. En je kun de tuinslang heel zacht zetten, dus zachte straal. Maar als ie tegenstribbelt moet je hem in de houtgreep nemen vrees ik.
Een tuinslang hebben we niet standaard aangesloten liggen (geen buitenkraan). Dus dat gaat 'm niet worden.
Zou een knijpfles met water ook werken? Of andere ideeën?
smulpaap schreef:Ik weet niet of je ontwormt , of mestonderzoek laat doen

Maar : als je mestonderzoek laat doen dan adviseer ik je met klem om ook driemaandelijks te laten testen of er geen sprake is van longworm

Zeker met een terriër
Ian werd standaard ontwormt. Maar wij willen mestonderzoek laten doen, maar zijn nog steeds aan het oefenen met geen poep eten. Dat gaat al een stuk beter sinds we Ian veendrenkstof geven :)

En waarom raad je (zeker) voor een terriër longworm testen aan?
#3432141
Je kunt bij Het Woud naast de standaard wormentest ook de longworm mee laten testen , of de giardia
En helaas komt longworm steeds vaker voor , en het kan een sluipmoordenaar zijn .
En juist de terriër is dol op kikkers ,padden ,muizen , slakken , ratten , noem het allemaal maar op
En ze zijn echt niet onder de indruk hoor , als ze even last hebben van het eten van een pad en de vervelende gevolgen . Zijn jachtdrift wint altijd . We zullen door gaan , dit kan ik wel zelfstandig doen , ze zijn zo vlug als een vlo , en hebben mogelijk al talloze padden te pakken gehad .Op een kip zal ie als het goed is niet jagen , daarin wordt ie gecorrigeerd door de eigenaar. Dus als je dan bv in een tuin met vijver lekker van alles kan scoren , zet een terriër in de buurt van een Ven, hij kan er de hele dag zoet zijn . En ze zijn Maar klein , een hond van 40 kg die een pad opeet of een hondje van circa 6,5 kg . Ik laat longworm altijd mee testen , kost iets meer . Maar beter safe dan sorry .
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door