Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Nikass
#3431954
Thanks. Ik moet me er in verdiepen wat het beste past. Dat een vlo verdrinkt in water mwoh.. ik heb mijn allergische hond destijds herhaaldelijk grondig gewassen onder de douche, maar daar trokken de vlooien zich niets van aan. Ook voorkóm ik liever vlooien, dan pas ingrijpen als ze er eenmaal zijn. Je hele huis vlo vrij maken vind ik een geweldige klus.
Het gaat me even tijd kosten om al jullie artikelen/linkjes te lezen, maar vast bedankt voor de input! Ik hou mijn hond (en) sowieso ook liever vrij van gif :-)

Wat betreft voeding denk ik dat ik hem alleen Darf en Alroda en evt Renske ga voeren, zo nu en dan aangevuld met extra spiervlees, groenten en ei.
Voor de koekjes bedacht ik me dat er natuurlijk wèl een simpele oplossing is, namelijk graanvrije brokjes voor mini hondjes :-)
Darf brokken bevatten gierst dus dat wordt m niet. Misschien Renske, moet ik even op gaan zoeken.

Hoe denken jullie over boekmaag? Dat geef ik maar heel af en toe, maar het kan een graantje bevatten. Beter helemaal uitsluiten? En geldt dat ook voor pens? (Of vraag ik nu iets heel stoms...)

Ik vroeg me ook af: is graanvrij automatisch koolhydraatvrij? Of moet het streven niet persé koolhydraatvrij zijn?

Dank voor jullie hulp!!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3431956
In brok zit altijd koolhydraat. Zonder zetmeel valt hij nl uit elkaar.
In graanvrije brok is dat meestal erwten (wat dus ook niet mag, vermoed ik) , soms aardappels.

Ik begrijp je bezorgdheid ivm vlooien, maar als je hond epilepsie heeft is die remedie toch echt erger dan de kwaal, lijkt me..
Ik wil er enkel op wijzen dat er ook nog andere middelen bestaan tegen vlooien en teken. Geen pipetjes. Maar dingen die (bijna volledig) uitwendig blijven.
Gebruikersavatar
Door pike
#3431977
Mijn epilepsiehond heeft dus wel altijd een scalibor gedragen zonder daar problemen van te ondervinden. Natuurlijke middeltjes heb ik wel geprobeerd maar die werkten niet. Maar, de ene hond is natuurlijk de andere niet.
Ik zou zeggen, als het niet absoluut noodzakelijk is laat je die dingen achterwege.
En als je de hond laat nakijken kan ik je adviseren naar een neuroloog te gaan (Paul Mandigers). De meeste dierenartsen weten er helaas te weinig van af.
Door Nikass
#3431981
Zijn er groenten die normaal op het lijstje toegestane groenten staan die ik nu moet vermijden? Sperziebonen? Snijbonen? Aardappel?

Kom ik terug bij de vraag of het graanvrij of koolhydraatvrij moet zijn? Want die laatste is wel een stapje moeilijker!
Gebruikersavatar
Door pike
#3431994
Nikass schreef: wo 01 sep 2021, 18:42 Zijn er groenten die normaal op het lijstje toegestane groenten staan die ik nu moet vermijden? Sperziebonen? Snijbonen? Aardappel?

Kom ik terug bij de vraag of het graanvrij of koolhydraatvrij moet zijn? Want die laatste is wel een stapje moeilijker!
Allereerst graanvrij. En dan koolhydraatarm. Dus: Geen aardappel, geen peulvruchten (in de vorm van erwten, capucijners, witte bonen e.d.. Die zijn zowiezo ook voor een gezonde hond niet goed net zo min als uien en prei. Sperzieboontjes kunnen wel. Groentes bevatten altijd wel een klein beetje koolhydraat.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3431999
Nikass schreef: wo 01 sep 2021, 16:02 Thanks. Ik moet me er in verdiepen wat het beste past. Dat een vlo verdrinkt in water mwoh.. ik heb mijn allergische hond destijds herhaaldelijk grondig gewassen onder de douche, maar daar trokken de vlooien zich niets van aan. Ook voorkóm ik liever vlooien, dan pas ingrijpen als ze er eenmaal zijn. Je hele huis vlo vrij maken vind ik een geweldige klus.
Het gaat me even tijd kosten om al jullie artikelen/linkjes te lezen, maar vast bedankt voor de input! Ik hou mijn hond (en) sowieso ook liever vrij van gif :-)

Wat betreft voeding denk ik dat ik hem alleen Darf en Alroda en evt Renske ga voeren, zo nu en dan aangevuld met extra spiervlees, groenten en ei.
Voor de koekjes bedacht ik me dat er natuurlijk wèl een simpele oplossing is, namelijk graanvrije brokjes voor mini hondjes :-)
Darf brokken bevatten gierst dus dat wordt m niet. Misschien Renske, moet ik even op gaan zoeken.

Hoe denken jullie over boekmaag? Dat geef ik maar heel af en toe, maar het kan een graantje bevatten. Beter helemaal uitsluiten? En geldt dat ook voor pens? (Of vraag ik nu iets heel stoms...)

Ik vroeg me ook af: is graanvrij automatisch koolhydraatvrij? Of moet het streven niet persé koolhydraatvrij zijn?

Dank voor jullie hulp!!
Ja, dat is inderdaad best moeilijk. Vlooien vinden vaak nog wel een plekje waar lucht zit in een natte vacht. Maar als je een vlo in een bekertje schoon water doet, zakt hij meteen naar de bodem en kan dus niet zwemmen. Het kan wél zonder gif maar kost wel meer moeite. Ik kan dat weten omdat ik 30 jaar een hondentrimsalon aan huis heb gehad en mijn honden nooit met gif heb behandeld. Een vlooienplaag heb ik nooit gehad in huis. (En je wilt niet weten wat voor wandelende vlooienpaketten er af en toe binnen kwamen! :-X ) Ik moet toegeven, dat ik wel na een vlooieninvasie, de trimsalon met een omgevingsspray behandelde om er zeker van te zijn dat ik geen levende vlooien over het hoofd had gezien.
Door Nikass
#3432004
Ah ja, dat verklaart waarom de vlooien niet verdronken!
Het is niet dat ik zonder gif afwijs ofzo hoor, zeker niet! Maar het is even goed ervaringen horen en opdoen wat werkt. En teken?
Wij proberen zelf ook gezond te leven en hebben veel over voor onze beestjes, dus daarom dat ik onder andere hier ook advies kom inwinnen :-)
Sinds de aanval is onze hond niet meer alleen gelaten en gelukkig heeft zich nog geen tweede aanval voor gedaan.
Door Lizzy
#3432047
Nikass schreef: vr 03 sep 2021, 11:08 In haaksbarf zit hennep, wat is hennep en wat doet het voor een hond?
https://pantanova.nl/missie/wat-is-vezelhennep

en

https://www.bodec.eu/case/volledige-ben ... le-hennep/

Waarom ze het er in doen moet je aan Haaksbarf vragen maar volgens mij levert het alleen ruwvezel. Er zit geen THC in (of in ieder geval heel weinig). Maar de echte waardevolle oliën zijn er volgens mij al uitgeperst (die bijv. omega 6 leveren). Een beetje het zelfde als de konijnenvacht die Barf Menu in de voeding stopt als ruwvezel maar dan anders :biggrin2:
Door Nikass
#3432990
Het is even geleden dat ik me hier gemeld heb. Ik ben intussen geïnteresseerd geraakt in het zelf gaan drogen van vlees, om zodoende snacks te kunnen gaan maken waarvan ik zelf precies weet wat er in zit.
Maar daarvoor heb ik een voedseldroger nodig begrijp ik?
Kan iemand mij adviseren?
Mijn voorkeur gaat uit naar een klein en betaalbaar apparaat.

Dank jullie wel alvast!
Door Lizzy
#3433012
Het is geweldig, om zelf snacks te drogen! Je weet dan inderdaad precies wat je hond eet. Ik moet wel zeggen dat gedroogd vlees dat je koop vaak op hogere temperatuur en langer is gedroogd (en geen idee wat ze er nog verder mee hebben gedaan) maar bij mij bederven gedroogde snacks (afhankelijk van de hoeveelheid vet) best snel. Ik stop gedroogde snacks (die ik niet direct gebruik) daarom in de vriezer. Doordat er geen vocht meer in zit (nauwelijks), zijn ze zo ontdooit.

Volgens mij hebben aardig wat mensen hier een Bomann. Ik zag dat zelfs de Lidl tegenwoordig een voedseldroger verkoopt.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3433017
Lizzy schreef: za 02 okt 2021, 22:11 Het is geweldig, om zelf snacks te drogen! Je weet dan inderdaad precies wat je hond eet. Ik moet wel zeggen dat gedroogd vlees dat je koop vaak op hogere temperatuur en langer is gedroogd (en geen idee wat ze er nog verder mee hebben gedaan) maar bij mij bederven gedroogde snacks (afhankelijk van de hoeveelheid vet) best snel. Ik stop gedroogde snacks (die ik niet direct gebruik) daarom in de vriezer. Doordat er geen vocht meer in zit (nauwelijks), zijn ze zo ontdooit.

Volgens mij hebben aardig wat mensen hier een Bomann. Ik zag dat zelfs de Lidl tegenwoordig een voedseldroger verkoopt.
Ik heb juist het idee dat ik als het goed droog is, het héél lang houdbaar is. Ik droog meestal tussen de 40 en 50 graden schat ik, en heb het nog nooit in de vriezer bewaard. Ik heb wel eens een zakje gehad dat zéker langer dan een jaar heeft gelegen (vergeten) en dat was ook nog goed.
Door Lizzy
#3433018
Doranto schreef: zo 03 okt 2021, 09:07 Ik heb juist het idee dat ik als het goed droog is, het héél lang houdbaar is. Ik droog meestal tussen de 40 en 50 graden schat ik, en heb het nog nooit in de vriezer bewaard. Ik heb wel eens een zakje gehad dat zéker langer dan een jaar heeft gelegen (vergeten) en dat was ook nog goed.
Het hangt er wel vanaf wat het is voor vlees. Mijn ervaring met spiervlees is hetzelfde. En dingen als long. Heel lang houdbaar. Maar kippennekken en tong...? Oh bah, dat is met een paar dagen beschimmelt :-X. Ik denk door de hoeveelheid vet?
Gebruikersavatar
Door doranto
#3433019
Lizzy schreef: zo 03 okt 2021, 09:11 Het hangt er wel vanaf wat het is voor vlees. Mijn ervaring met spiervlees is hetzelfde. En dingen als long. Heel lang houdbaar. Maar kippennekken en tong...? Oh bah, dat is met een paar dagen beschimmelt :-X. Ik denk door de hoeveelheid vet?
Oh, ieks :-X dan is dat waarschijnlijk niet echt goed droog te krijgen. Ik droog inderdaad nooit iets met bot. Met tong heb ik ook geen ervaring.
Door tt-tjes
#3433023
Ik heb al jaren een severin voedseldroger. Mijn eerste heeft het 14 jaar gedaan. Nu mijn 2e gekocht. Ben daar super tevreden over.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door