Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Nikass
#3431857
Hoi allemaal,

Mijn herder reu, vijf jaar oud, heeft onlangs een epileptische aanval gehad. We gaan binnenkort naar de dierenarts voor een algeheel uitgebreid gezondheidsonderzoek.
Nu las ik intussen dat er een verband kan zijn tussen de voeding van honden en epilepsie.
Is jullie hierover iets bekend?

Bedankt alvast,

Groetjes, Nikass
Door Lizzy
#3431867
Ja, dat is mij zeker wel bekend. Vroeger hadden wij iemand hier op Barfplaats die ook een website daarvoor op had gericht.

Wat je moet vermijden bij epilepsie is: graan (in iedere vorm), bonen (heel populair in de nieuwe brok!) en zuivel. En eigenlijk moet je sowieso brokken vermijden door alle andere slechte ingrediënten die daar in zitten.

Er is ook wel onderzoek gedaan maar nog onvoldoende. Kleine aanwijzingen zijn er wel dat rauwe vleesvoeding soms heel goed werkt, iets dat wij al lang weten maar waar de wetenschap nog niet aan wil.

Hier: https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01 ... 001_AC.pdf

En dan beginnen de zieligerts gelijk te piepen over "ja maar, enge beestjes in voeding" ::)

Ik weet niet wat je hond nu eet, maar een overschakeling naar een graanvrije rauwe, verse voeding kan een eerste goede stap zijn. Waarmee je helemaal niet gegarandeerd epilepsie vrije honden krijgt natuurlijk. Maar ze staan dan sowieso op een gezonde basis.

Waar ook nog niet voldoende onderzoek naar is gedaan maar al wel bemoedigende geluiden over zijn is MCT olie. Als je daar op googled kom je best veel informatie tegen.
Door Nikass
#3431868
Dank je wel. Mijn hond krijgt kvv, met af en toe extra spiervlees, groenten en een ei. Maar ook wel gewone koekjes (waar uiteraard granen inzitten) en hij is echt verzot op yoghurt.
In het verleden heeft hij een tijdje ook Barf gegeten, maar dat past niet zo bij hem. Hij is een erg kieskeurige eter, en wil qua vleesbot eigenlijk alleen maar kip. En hij moet regelmatig overgeven van vleesbot. Waarschijnlijk kauwt hij er te weinig op.
Mijn andere hond vindt Barf geweldig en heeft er nooit problemen mee, maar voor hem ben ik dus overgegaan op kvv.
Verschillende merken, maar liefst de in mijn ogen wat betere: Carnibest, Darf, Alroda, Renske
Door Lizzy
#3431871
Nikass schreef: di 31 aug 2021, 08:42 Dank je wel. Mijn hond krijgt kvv, met af en toe extra spiervlees, groenten en een ei. Maar ook wel gewone koekjes (waar uiteraard granen inzitten) en hij is echt verzot op yoghurt.
In het verleden heeft hij een tijdje ook Barf gegeten, maar dat past niet zo bij hem. Hij is een erg kieskeurige eter, en wil qua vleesbot eigenlijk alleen maar kip. En hij moet regelmatig overgeven van vleesbot. Waarschijnlijk kauwt hij er te weinig op.
Mijn andere hond vindt Barf geweldig en heeft er nooit problemen mee, maar voor hem ben ik dus overgegaan op kvv.
Verschillende merken, maar liefst de in mijn ogen wat betere: Carnibest, Darf, Alroda, Renske
OK. Gelukkig staat hij dus niet op brokjes!

Maar Carnibest bevat wel wat rijst. Ik zou alle merken/varianten met rijst (of een andere graan) schrappen. De diabetes versie van Carnibest bevat weer geen rijst dus die kan wel.

De koekjes en de yoghurt zou ik schrappen. Hoe vervelend ook voor hem. Puur gedroogd vlees is ook lekker!
Door smulpaap
#3431873
Misschien weet je het

Maar vaccinaties en ontworming word ook vaak afgeraden

Beter is om een titerbepaling te laten doen
En mestonderzoek voordat je blind gaat ontwormen
Door Nikass
#3431876
Ik weet nog niet veel van epilepsie, want nooit mee te maken gehad. Ik probeer me er nu in te verdiepen, onder andere door jullie te raadplegen :-)
Ik ga uitzoeken welke kvv graanvrij is, en koekjes wordt wel een gedoe. Hij lust echt geen gedroogd vlees en ik geef veel trainers en dat soort koekjes zijn verschrikkelijk duur. Maar, daar ga ik dus ook naar kijken hoe ik het op kan lossen.
Ik geef wel vlooien pipetjes in de zomer. Ontwormen heel af en toe. Inenten niet standaard.
Door Lizzy
#3431878
Nikass schreef: di 31 aug 2021, 12:20 Ik weet nog niet veel van epilepsie, want nooit mee te maken gehad. Ik probeer me er nu in te verdiepen, onder andere door jullie te raadplegen :-)
Ik ga uitzoeken welke kvv graanvrij is, en koekjes wordt wel een gedoe. Hij lust echt geen gedroogd vlees en ik geef veel trainers en dat soort koekjes zijn verschrikkelijk duur. Maar, daar ga ik dus ook naar kijken hoe ik het op kan lossen.
Ik geef wel vlooien pipetjes in de zomer. Ontwormen heel af en toe. Inenten niet standaard.
De meeste KVV's zijn wel graanvrij hoor. Dus dat wordt niet moeilijk. Je voert ook al een paar merken die geen graan bevatten zoals Alroda en Darf.

Vlooienpipetten, hoe makkelijk ook, zijn ook een no-no. Jouw hond zal echt de eerste niet zijn die epilepsie krijgt van die rotzooi :-\ . Men doet alsof het onschuldig is, maar helaas, dat is het gewoon niet. Ik vind het echt jammer dat daar in NL zo weinig over te horen/lezen is.

Ontwormen hoeft alleen als je hond ook wormen heeft. Je kunt de ontlasting opsturen naar het Woud.

Lust hij ook geen gedroogde rundertong? Daar doen ze hier een moord voor. En wat ze hier ook lekker vinden is de Carnis houdbare worst eend. Ik vind het erg zacht/viezig aanvoelen tijdens de training dus ik snijd het in blokjes en dan gooi ik het 2 uurtjes op de droger. Is het net nog lekker zacht maar niet meer zo zacht. Natuurlijk gebruik je zo'n worst niet op 1 dag dus ik vries het in (in kleine blokjes).
Door Nikass
#3431917
Nee kvv is het probleem niet. Ik bedoelde de koekjes. Mijn hond is erg gevoelig voor stress en ik begeleid hem op de wandelingen onder meer door koekjes op de grond te strooien. Hiervoor gebruik ik op dit moment nog gewone brokjes in mini formaat.
Hij eet niets gedroogd, geen pens, oren, long, al die dingen die je kunt kopen in de dierenwinkel zeg maar. En het is wel heel belangrijk dat ik de voertjes kan blijven in zetten.
Wat hij wel lust zijn de zg "kipfilets". Ik moet nakijken of daar graan in zit. Deze zou ik in stukjes kunnen knippen. Graanvrije worst zou ook kunnen al vind ik dat voor mezelf niet zo fijn werken. Maar als het hem helpt heb ik het er uiteraard voor over :-)

Wat doe je tegen vlooien/teken?
Vroeger gaf ik mijn honden nooit iets en verwijderde ik de eventuele teken. Maar dit is mijn eerste langharige hond en hoe goed ik hem ook check ik zie teken niet terug in zijn vacht. En met de toenemende kans op ernstige ziektes via een tekenbesmetting vind ik dat wel erg gevaarlijk. Vandaar dat ik bij hem ben begonnen met pipetjes van advantix. Ik heb dit merk gekozen omdat ik bij mijn vorige hond alle merken geprobeerd heb na een vlooienbeet en allergische reactie. En werkelijk niets hielp. De vlooien liepen vrolijk door de vloeistof van de pipetjes en door de shampoo.
Advantix was het enige dat uiteindelijk hielp. Mijn hond beet haar hele rug tot bloedens toe kapot.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3431931
Pipetjes tegen vlooien zou ik acuut mee stoppen! Ik heb al heel vaak gehoord dat het zelfs de oorzaak van epilepsie zou kunnen zijn. Ik zou het sowieso niet geven en zéker niet aan een hond met epilepsie.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3431934
Nikass schreef: wo 01 sep 2021, 12:55 Maar wat dan wel?
Ik geef helemaal niets. Daardoor mis ik wel eens een teek, al kijk ik ze regelmatig na. Maar ik vind het risico van gif groter dan het risico op een tekenziekte.
Als de tekendruk hoog is, spray ik ze voor het wandelen in met een mengsel van allerlei etherische oliën en azijn. Dat helpt voldoende vind ik.
Door Nikass
#3431935
Oja snap ik, maar dat vind ik toch geen optie. Ik vind de teken echt niet terug in zijn vacht, maar hij heeft ze wel, ik vind ze dan namelijk terug op de grond of in de hondenmand als ze helemaal volgezogen zijn. Ik vind het niet ongevaarlijk, dus ik wil daar wel graag iets tegen kunnen doen.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3431937
Nikass schreef: wo 01 sep 2021, 13:50 Oja snap ik, maar dat vind ik toch geen optie. Ik vind de teken echt niet terug in zijn vacht, maar hij heeft ze wel, ik vind ze dan namelijk terug op de grond of in de hondenmand als ze helemaal volgezogen zijn. Ik vind het niet ongevaarlijk, dus ik wil daar wel graag iets tegen kunnen doen.
Dan zou je een spray met etherische oliën en een scheut azijn kunnen gebruiken. Zelf gebruik ik dan als basis de deospray van tasman, waar ik dan etherische olie en azijn aan toe voeg. Dat helpt hier afdoende. Je hebt dan altijd nog wel een hele kleine kans dat er toch nog een teek op zit, maar die kans is zeker niet kleiner bij het gebruik van gif.
Bij vlooien zou ik een lekkere sopbeurt met teatree shampoo van Urtekram geven. Daarna grondig uitspoelen. Een vlo kan niet zwemmen en verdrinkt al in schoon water. Dus al dat gif is helemaal niet nodig.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door