Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3431138
Mijn oudste Kromi Aismee heeft haar hele leven al een intolerantie voor kip, wat inmiddels een allergie is. (Omdat ik het actief ben gaan vermijden?)
Dat ging jaren prima, maar inmiddels verdraagt ze ook geen rund, zalm of konijn meer. Hier heeft ze wel 10 jaar over gedaan en het lijstje groeit langzaam. Bij haar reageren vooral haar ogen, de ogen worden rood en gaan tranen. De traanbuisjes zijn op zo'n moment ook vernauwt waardoor ze traanstrepen krijgt. Zo af en toe knaagt ze ook op haar poten als de reactie heel erg is. Nooit erg veel jeuk gezien en zeker geen plekjes of korstjes.

Mijn 2e kromi Doutze is echter nog maar 4. Zij reageert ook slecht op kip, net als Aismee krijgt ze daar tranende ogen van.
Ze lijkt echter ook niet best tegen rund of konijn te kunnen maar reageert hierbij vooral met allerlei plekjes op haar liezen en heeft soms overal korstjes. Ook is ze veel jeukeriger dan Aismee.

Ik weet niet goed wat ik hiermee moet.
Doutze heeft een poosje op een eliminatiedieet gestaan en toen gingen alle plekken langzaam maar zeker weg. (dat was een brok op basis van patrijs en struisvogel)
Met het huidige eten gaat het aardig maar soms laaien de klachten toch weer op.

Soms denk ik dat ze niet tegen bepaalde omgeving dingen kan, zoals pas gemaaid gras. Echter reageert ze daar dan bijv. 1x heel erg op en de volgende keer daarna juist weer totaal niet.. dus dan kwam die 1e reactie toch ergens anders van??
Er komen best veel auto-immuunziektes voor bij de kromi, dus soms denk ik dat het wellicht wel helemaal niet door de voeding komt maar door iets in de omgeving of ... Het is zo wisselend dat ik er maar slecht de vinger op kan leggen.
En als ze in dit tempo doorgaat met reageren op voedingseiwitten zijn er op een gegeven moment ook geen dieren meer over waar ze nog wel tegen kan..

Vandaar dat ik me afvroeg of er betrouwbare allergie testen bestaan voor honden?
En als ze ergens intolerant voor is, zou ik dat dan inderdaad wel moeten willen vermijden of zou ze het eigenlijk juist wel af en toe toch moeten krijgen..?

Ik denk niet dat er nog diersoorten bestaan/te krijgen zijn die ze nog niet gegeten heeft..

Karen
#3431164
Ik dacht dat de test van Dr. Jean Dodds betrouwbaar/goed is.

https://hemopet.org/nutriscan/

Wat is dat toch super vervelend he, dit soort problemen met allergieën.... Ik las laatst een artikel dat spirulina voedselallergieën kan voorkomen maar ik weet niet of Spirulina het ook kan verhelpen. Misschien een idee om daar ook in te duiken?

Een beetje meer daarover:

https://www.dogsnaturallymagazine.com/b ... spirulina/

https://thecaninehealthnut.com/spirulin ... er-review/
#3431165
Traanogen is wel iets dat je typisch bij brokhondjes ziet. Ik denk dat vele eigenaren er zelfs geen aandacht aan besteden.
Waarmee ik niet wil zeggen dat het normaal is he! En jeukende poten zeker niet! ;)

Je zegt dat ze het nu nog steeds krijgt? En ze krijgt enkel maar vers? Geen commerciële kauwsnacks of beloningen?

Vroeger (toen ik met barf begon) werd gezegd dat de rauwe eiwitten niet hetzelfde waren als de verhitte en dat als een hond dus op kip in brok reageerde dat niet noodzakelijk wou zeggen dat hij ook niet tegen rauwe kip kon. Maar misschien is dat ondertussen achterhaald?

Alleszinds denk ik dat een eliminatiedieet wel het betrouwbaarste is. Wel kan je een test doen en dan die diersoorten bewust gaan testen om te kijken of ze ook effectief reageert. Maar als je ze gewoon schrapt, heb je idd kans dat je er te veel schrapt en vrijwel niets over houdt. En hoe vaker ze een diersoort krijgen, hoe meer kans dat ze er allergie tegen ontwikkelen. Dus je moet de diersoort in principe niet meer geven, ook geen klein beetje, maar voor de rest wel zoveel mogelijk afwisselen.
Als ze alle diersoorten al gegeten heeft, zou ik toch nog steeds durven elimineren met een diersoort waarvan je vermoed dat ze er tegen kan. Als het niet zo is merk je dat meteen. En je kan er vanuitgaan dat het wel degelijk voedingsgerelateerd is omdat het op die speciale brok wel goed ging.
#3431168
Dankjewel!

Het is super vervelend. Aismee ging nog wel, die reageert doorgaans binnen enkele uren met rode traanogen dus dat is vrij duidelijk.
Als ik zie dat er weer problemen zijn bij haar heb ik doorgaans snel door waar het probleem in zit en dan laat ik dat diersoort achterwege. Bij haar zijn de klachten dan ook doorgaans snel weer weg.

Doutze echter, is op alle terreinen, een uitdaging.
Ze heeft ook verreweg de meeste klachten en als ze korstjes heeft is dat ook niet zomaar weer weg. Duurt echt weken voordat alles weer gekalmeerd is..
Om het ingewikkelder te maken vindt ze kattendrollen echt heel lekker en dus is het haast onmogelijk om haar echt 100% zuiver op haar eliminatiedieet te houden.

Mijn oudste hond Aismee is op rauw afgespeend en heeft bij mij ook alleen rauw gehad. (vooral kvv, een blauwe maandag een brok toen ik me heb laten overhalen door de DA, maar ben heel snel weer terug gegaan naar rauw)
Voor haar is zeker Kip echt heel erg, ze verdraagt niets van kip. Geen brok met kip maar ook geen "pluimveevet" wat nog wel eens in een brok of beloningsbrokje zit) maar ook ei, kipfilet of iets anders met kip geeft meteen problemen.

Doutze is eigenlijk altijd een uitdaging geweest, deed het niet goed op kvv, meeste brokken vreet ze niet, de enige brok die ze wel een periode goed gegeten heeft en waar ze het redelijk goed op deed was die speciale hypoallergene, maar na een poosje hoefde ze dat ook niet meer.
Nu doet ze het wel goed op BARF. Waarbij ik probeer alle allergenen te vermijden.

Ik train met gedroogde vleestrainers, die koop ik wel maar zouden in principe alleen gedroogd vlees mogen zijn.
Ik heb nu gedroogde struisvogel en gedroogde zeebaars snacks van animal food expres.

Karen
#3431172
Tot een paar jaar terug ging dat wel omdat het eigenlijk alleen om kip ging.
Dat was nog wel te doen.

Maar inmiddels BARF ik idd alleen maar. Daar doet Doutze het ook veel beter op qua ontlasting e.d. en ze eet nu in principe elke dag haar maaltje op.. dat was wel anders tot ik ging Barfen.

Heel blij met deze keuze qua voeding.
Nu alleen haar nog goed klachtenvrij zien te krijgen.

Karen
#3431173
Het is vandaag weer menu-maak dag.
Elke 2 weken maak ik 14 dagmenu's klaar.

Voor Doutze nu maar even heel weinig variatie, de komende 2 weken krijgt ze kwartelkarkas, zebravlees en geitenorgaan.
Zebravlees heeft ze nog niet zo veel gehad dus die beschouw ik als veilig. De rest is denk ik ook veilig maar moet maar even zien hoe het dan de komende 2 weken gaat.

Karen
#3431175
Kromfohrlanders schreef: ma 16 aug 2021, 09:50 Het is vandaag weer menu-maak dag.
Elke 2 weken maak ik 14 dagmenu's klaar.

Voor Doutze nu maar even heel weinig variatie, de komende 2 weken krijgt ze kwartelkarkas, zebravlees en geitenorgaan.
Zebravlees heeft ze nog niet zo veel gehad dus die beschouw ik als veilig. De rest is denk ik ook veilig maar moet maar even zien hoe het dan de komende 2 weken gaat.

Karen
Ik weet niet of dit handig is? Als er een reactie komt, weet je niet van wat. Ik zou zelf (zou je een eliminatie dieet willen doen) het strak aanpakken en maar 1 diersoort geven. En dat een paar weken achter elkaar.
#3431182
1 diersoort is inderdaad wel beter. Maar hoe doe ik dat dan met orgaan en bot?
Ik heb nu dit gekozen omdat ik het in de vriezer had, en zo toch een fatsoenlijk goed menu heb.

Zebra is het diersoort die ze het minst heeft gehad, maar daar is natuurlijk geen orgaan of bot van te krijgen.

karen
#3431185
Kromfohrlanders schreef: ma 16 aug 2021, 13:49 1 diersoort is inderdaad wel beter. Maar hoe doe ik dat dan met orgaan en bot?
Ik heb nu dit gekozen omdat ik het in de vriezer had, en zo toch een fatsoenlijk goed menu heb.

Zebra is het diersoort die ze het minst heeft gehad, maar daar is natuurlijk geen orgaan of bot van te krijgen.

karen
Nee, maar waarom zou je haar dan niet bijv. op 100% kwartel zetten? Of heeft ze dat al gehad? En haas? Of misschien wilde duif ofzo? En anders zou je een groot diersoort moeten geven (Paard? Of hert?) waar je wel orgaan van kunt krijgen en waarbij je dan een calciumsupplement geeft. Het is trouwens serieus geen probleem om je hond niet helemaal compleet te voeren voor een week of 10.
#3431187
Kwartel heeft ze nog niet vaak gehad, heb ik maandje terug een bulk van ingekocht (karkassen) dus die had ik nu wel ruim liggen en eet ze goed.
Hert, paard en haas heeft ze al wel vaker gehad. Beschouw ik wel als veilig en heb ik ook wel in de vriezer liggen.

Dankjewel, ik ga dan eerst idd een eliminatie uitproberen met maar 1 diersoort tot ze weer helemaal klachtenvrij is.

Karen
#3431235
Probeer maar eens op kwartel..
Zijn het karkassen met orgaan erin? En genoeg vlees op?
Want in dat geval kan je enkel dat voeren. Niet goedkoop, maar wel gemakkelijk. De ex-layers zijn goedkoper.
En animal food express heeft er zeker met orgaan (soms zelfs met darmen ook, das minder handig want doorgaans moet jij die er dan uit halen), anders eens navragen.

Een dikke maand enkel dat en als dat goed gaat kan je uitbreiden met diersoorten waarvan je denkt dat het goed gaat. Steeds 1 diersoort per keer en weer 2 weken afwachten of er reactie komt.

En kattendrollen toch echt proberen vermijden en ook geen snackjes anders dan je zelf maakt van kwartel dan.
#3431488
Lizzy schreef: ma 16 aug 2021, 08:33

Wat is dat toch super vervelend he, dit soort problemen met allergieën.... Ik las laatst een artikel dat spirulina voedselallergieën kan voorkomen maar ik weet niet of Spirulina het ook kan verhelpen. Misschien een idee om daar ook in te duiken?

Een beetje meer daarover:

https://www.dogsnaturallymagazine.com/b ... spirulina/

https://thecaninehealthnut.com/spirulin ... er-review/
Lizzy, welk merk spirulina raad jij aan? Er schijnen ook hele slechte van te zijn, ik weet niet welke
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door