Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3431512
Ik doe maar een dotje qua doseren dus daar heb je weinig aan. In het 2de linkje (dat van het onderzoek) staat dat ze de honden:

Basically what they did is take a group of thirty dogs, and they vaccinated all the dogs with a three-year rabies vaccination (Merial IMRAB 3) – then after the vaccination, they divided them into a “control group” and a “test group”, with fifteen dogs in each group.

The control group was placed on a kibbled diet with the general composition of 26% protein, 42% fat, and 32% carbohydrates on a caloric basis. The test group was placed on the control diet with the addition of 0.2% Spirulina.

Ik ga er dan vanuit dat stel je voert 400 gram rauwe voeding per dag, 0.2% daarvan is volgens mij 0.8 gram dan? Volgens mij is 1 pil 500 mg. Zou een hond die 400 gram eet bijna 2 pillen nodig hebben? Of zit ik er naast? Rekenen is gewoon echt niet mijn sterkste kant :biggrin2:

Sjoerd eet ruim 1 kg per dag. Zonder dat ik dit uitgerekend had, geef ik hem gevoelsmatig 4 pillen per dag. Omdat hij misschien extra risico loopt omdat ie giardia heeft (op voedselallergieën in de toekomst).
#3431666
pearlsofpassion schreef: za 21 aug 2021, 19:46 Het is wel 0,2%van brokvoeding. Dus dat is maar de helft van wat een hond aan vers voer eet. Dus zou ik maar 0,1% van wat je hond aan vers eet, geven. ;)
Wacht even dat kan mijn suffe verstand niet volgen :biggrin2: Hoezo is dat maar de helft? Het is toch een percentage. Als je meer of minder voert wordt de hoeveelheid die dat percentage oplevert vanzelf toch ook meer of minder? Maak ik een denkfout?
En als ik jouw redenering wel volg (een vers vlees etende hond eet het dubbele) dan zou je toch juist het dubbele moeten geven en niet de helft ? Of maak ik hier ook een denkfout? :biggrin2:

Overigens, die brok uit dat onderzoek bevat 42% :o vet??? Is dat normaal voor een brok???
#3431683
Je moet een hoeveelheid per kg hond geven toch. Per grootte van de hond.
En dat kan adhv de voeding die die hond krijgt.. Maar niet als je brok en rauw door elkaar gooit want doordat rauw 60% vocht bevat en brok maar 10, eet diezelfde hond van brok maar de helft zoveel. De rest moet ie drinken.

Als een hond 1kg brok eet en daarbij een liter water drinkt, krijgt hij ongeveer hetzelfde binnen als een hond die 2kg rauw eet. Zelfde hond, zelfde calorische waarde, zelfde hoeveelheid vocht. Grofweg.
0,2% van 1 kg brok is 2gr.
0,2% van 2kg vers is echter 4gr.
0,1% van 2kg vers is weer 2gr. ;)

In dezelfde trand is 42% vet in brok dus ongeveer 21% vet in kvv. Dat lijkt me niet abnormaal.
Dat zijn grove schattingen hé, dat varieert natuurlijk. Maar dat is bij kvv ook zo. En zover zit je er op deze manier niet naast.
Qua inhoud moet je brok eigenlijk bekijken alsof je vers neemt en daar de helft aan puur water uitneemt. Dan houdt je 40% droge stof en een kleine 10% vocht over. Dat dan weer verdubbelen om tot 100% te komen. In praktijk is dat dus niet geheel juist want dan kom je op 80% droge stof uit ipv op 90%, wat het doorgaans bij brok is. Maar dat is toch werkbaar en zoals gezegd, er zit ook verschil op die vochtgehaltes, dat is niet zo erg.
Bij brok zit er ook meer rommel in.die er langs achteren weer uitkomt, dus als je vb wil uitrekenen hoeveel een hond die nu brok eet, aan kvv gaat eten, is het dubbele echt een goede schatting en hoeveelheid om mee te beginnen.
#3431731
pearlsofpassion schreef: do 26 aug 2021, 10:16 Je moet een hoeveelheid per kg hond geven toch. Per grootte van de hond.
En dat kan adhv de voeding die die hond krijgt.. Maar niet als je brok en rauw door elkaar gooit want doordat rauw 60% vocht bevat en brok maar 10, eet diezelfde hond van brok maar de helft zoveel. De rest moet ie drinken.

Als een hond 1kg brok eet en daarbij een liter water drinkt, krijgt hij ongeveer hetzelfde binnen als een hond die 2kg rauw eet. Zelfde hond, zelfde calorische waarde, zelfde hoeveelheid vocht. Grofweg.
0,2% van 1 kg brok is 2gr.
0,2% van 2kg vers is echter 4gr.
0,1% van 2kg vers is weer 2gr. ;)
Ja dat is wel duidelijk zo

In dezelfde trand is 42% vet in brok dus ongeveer 21% vet in kvv. Dat lijkt me niet abnormaal.
Dat zijn grove schattingen hé, dat varieert natuurlijk. Maar dat is bij kvv ook zo. En zover zit je er op deze manier niet naast.
Qua inhoud moet je brok eigenlijk bekijken alsof je vers neemt en daar de helft aan puur water uitneemt. Dan houdt je 40% droge stof en een kleine 10% vocht over. Dat dan weer verdubbelen om tot 100% te komen. In praktijk is dat dus niet geheel juist want dan kom je op 80% droge stof uit ipv op 90%, wat het doorgaans bij brok is. Maar dat is toch werkbaar en zoals gezegd, er zit ook verschil op die vochtgehaltes, dat is niet zo erg.
Bij brok zit er ook meer rommel in.die er langs achteren weer uitkomt, dus als je vb wil uitrekenen hoeveel een hond die nu brok eet, aan kvv gaat eten, is het dubbele echt een goede schatting en hoeveelheid om mee te beginnen.
Ik vind dat dus wel abnormaal veel. Zo vet heb ik nooit gevoerd. Niet met barf en ook nu niet met kvv. Aanvankelijk voerde ik met kvv met max 12-14% vet. Meer werd gewoon niet goed verdragen. Dus haalde ik het vet van de pens, het hart, de niertjes, en de klodders uit de karkassen. Op dit moment voer ik nog 8 verschillende rollen met een vetgehalte varierend van 6 tot 12%, gemiddeld 9,1%. Ik doe dat nu zo omdat mijn hond oud is en niet veel meer beweegt, vanwege recente castratie de neiging heeft om veel te dik te worden, en omdat ik de alvleesklier moet ontzien. Maar dat vette voer kwam er nooit in. Ik had hoog actieve honden, maar ik voerde liever meer dan vetter. Ze hebben jarenlang op 4% gestaan.
#3431734
Was toch een beetje nieuwsgierig dus heb een klein rondje gegoogled:
vetgehalte brokken van
merk Kenner, rund adult, 7,5%
Farmfood classic alle leeftijden: 14%
Eukanuba adult medium: 13%
Royal C adult medium: 14%

en speciale High Energy brokken
Biofood: 20%
Royal Canin: 16%

Dus die 40+% vet lijkt me dan toch echt behoorlijk abnormaal.

Gaat wel off-topic, sorry daarvoor!
#3431741
pike schreef: vr 27 aug 2021, 13:32 Was toch een beetje nieuwsgierig dus heb een klein rondje gegoogled:
vetgehalte brokken van
merk Kenner, rund adult, 7,5%
Farmfood classic alle leeftijden: 14%
Eukanuba adult medium: 13%
Royal C adult medium: 14%

en speciale High Energy brokken
Biofood: 20%
Royal Canin: 16%

Dus die 40+% vet lijkt me dan toch echt behoorlijk abnormaal.

Gaat wel off-topic, sorry daarvoor!
Lijkt mij ook; als ik voerwijzer kijk haalt Ziwipeak de 30% -38% en dat is eigenlijk geen brok maar gevriesdroogd vlees

De rest komt vrijwel niet hoger dan 20% vet
#3431743
Heb originele artikel gevonden, de honden kregen een purina brok met 19% vet.

En dus 0,2% spirulina toegevoegd aan de brok, dus op droog gewicht.

Als KVV in gewicht 2x zo veel is, zou je kunnen zeggen 0,1%, volgens mij klopt dat. Maar het was wel Hawaaiiense spirulina ( en de honden waren husky mixen) dus geen idee wat je van andere soorten aan een Kromfohrlander geeft…

Sorry beetje melig na een dag vol moeizame vergaderingen
#3431753
Lizzy schreef: vr 27 aug 2021, 13:26 Ik voer ook lang niet zo vet hoor. Ik denk dat ik rond de 10% zit. Maar hoeveel pillen spirulina van 500 mg voor een hond die ongeveer 500 gram vers eet? Is mijn rekensom wel/niet correct?
Eentje dan, zou ik zeggen.
0,1% van 500gr is toch een halve gram of 500mg?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door