Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3431094
Gisteren is onze duitse herder van 9 mnd een arthroscopie aan beide ellebogen gehad.

Nu dachten we overladen met advies weer naar huis te gaan over herstel. Maar helaas ... 6 weken herstel, wandelen opbouwen.. niet spelen, niet springen.. was advies.
Trouwens verder heel goed geholpen en superlief voor onze Aisyah.
Maar nu ze weer veilig thuis is ... wat nu.

Ze is een super sociale hond en vol energie, Dus zal daar geheid last van krijgen dat ze bijv niet kan ravotten mer oa haar grote liefde de rotweiller van de buurman ... maar ook ballen etc mag niet. En hoelang is niet lang lopen .. normaal loopt ze zeker 3x daags minimaal uur + daarnaast nog spelen. Vanmorgen rondje van nog geen 10 min.

Heeft iemand hier ervaring mee.
En buiten omega 3 algenolie , wat kunnen we haar nog meer geven als ondersteuning qua voeding, supllementen.

Het ging allemaal erg snel dus qua voorbereiding na de operatie heb ik dus te weinig gedaan ::)

Ze is vandaag al weer fit en vol energie... en zeer verbaasd over haar kale pootjes en borst :biggrin2:
#3431095
Ik zou even contact opnemen met de kliniek waar ze geopereerd is en vragen om meer informatie over wat wel en niet mag en hoe je het beste kunt opbouwen.

En om te voorkomen dat het herstel niet goed verloopt zou ik dan zelf het contact met haar vriend(in) de rottweiler de komende zes weken vermijden en nadenken over hoe je haar op andere manieren kan vermaken zonder haar ellebogen te overbelasten. Denk aan zoekspelletjes binnenhuis door lekkere dingen te verstoppen (voorlopig niet op grote hoogte, zodat ze niet hoeft op te springen), trainingsspelletjes op het gebied van gehoorzaamheid: alles waarbij ze op een andere manier moe gemaakt kan worden zonder haar herstel in gevaar te brengen.

Succes en beterschap voor Aisyah!
#3431100
Ik heb je topic even vanuit de bibliotheek naar hier gezet, dan wordt hij iets beter gelezen en gezien.

Ik zou ook nog even contact opnemen met de kliniek en wat meer informatie vragen over wat wel en wat niet en voor hoe lang.
Zoekspelletjes is een hele goede om haar moe te maken. Beter nu goed rust houden zodat straks alles weer kan.
Beterschap voor haar.
#3431101
Djarah schreef: vr 13 aug 2021, 09:17 Gisteren is onze duitse herder van 9 mnd een arthroscopie aan beide ellebogen gehad.

Nu dachten we overladen met advies weer naar huis te gaan over herstel. Maar helaas ... 6 weken herstel, wandelen opbouwen.. niet spelen, niet springen.. was advies.
Trouwens verder heel goed geholpen en superlief voor onze Aisyah.
Maar nu ze weer veilig thuis is ... wat nu.

Ze is een super sociale hond en vol energie, Dus zal daar geheid last van krijgen dat ze bijv niet kan ravotten mer oa haar grote liefde de rotweiller van de buurman ... maar ook ballen etc mag niet. En hoelang is niet lang lopen .. normaal loopt ze zeker 3x daags minimaal uur + daarnaast nog spelen. Vanmorgen rondje van nog geen 10 min.

Heeft iemand hier ervaring mee.
En buiten omega 3 algenolie , wat kunnen we haar nog meer geven als ondersteuning qua voeding, supllementen.

Het ging allemaal erg snel dus qua voorbereiding na de operatie heb ik dus te weinig gedaan ::)

Ze is vandaag al weer fit en vol energie... en zeer verbaasd over haar kale pootjes en borst :biggrin2:
Ik wilde al zeggen: algenolie. Of visolie. Algenolie moet wel DHA en EPA bevatten. Niet alle algenolie bevat dit. En ik zou zeker collageen type 2 geven. En ik zou ook Golden Paste gaan geven (gemaakt van kurkuma - er staat wel een topic in de bieb met het recept).

Verder zou ik spelletjes met haar gaan doen. Super handig, spelletjes huren:

https://www.doggywinkel.nl/c-5156338/speel-o-theek/

En Lickimatten kopen, om haar daar mee bezig te houden. En verder zou ik zelf naar een fysiotherapeut gaan om raad te vragen bij het herstel. Ik heb geen ervaring met deze operatie maar wel met herstel na een kruisband operatie (en een kapotte meniscus) en mijn hond had heel veel baat bij de oefeningen die ik daar kreeg.

Sterkte. Dit gaat gewoon niet meevallen vrees ik. Misschien dat speurlessen nu wel leuk zijn, hoewel ik dat alleen zou doen na overleg met de kliniek en/of fysio want ik heb geen idee hoe belastend dat is.
#3431105
Djarah schreef: vr 13 aug 2021, 09:17 Gisteren is onze duitse herder van 9 mnd een arthroscopie aan beide ellebogen gehad.

Nu dachten we overladen met advies weer naar huis te gaan over herstel. Maar helaas ... 6 weken herstel, wandelen opbouwen.. niet spelen, niet springen.. was advies.
Trouwens verder heel goed geholpen en superlief voor onze Aisyah.
Maar nu ze weer veilig thuis is ... wat nu.

Ze is een super sociale hond en vol energie, Dus zal daar geheid last van krijgen dat ze bijv niet kan ravotten mer oa haar grote liefde de rotweiller van de buurman ... maar ook ballen etc mag niet. En hoelang is niet lang lopen .. normaal loopt ze zeker 3x daags minimaal uur + daarnaast nog spelen. Vanmorgen rondje van nog geen 10 min.

Heeft iemand hier ervaring mee.
En buiten omega 3 algenolie , wat kunnen we haar nog meer geven als ondersteuning qua voeding, supllementen.

Het ging allemaal erg snel dus qua voorbereiding na de operatie heb ik dus te weinig gedaan ::)

Ze is vandaag al weer fit en vol energie... en zeer verbaasd over haar kale pootjes en borst :biggrin2:
Ik zou contact opnemen met de kliniek , maar ook met de fysio . Mijn ervaring is dat je daar heel veel aan hebt , ook t.a,v hersenwerk en spelletjes
Ik heb met deze ingreep geen ervaring , wel met veel knieën leed en de daarbij behorende hel die revalidatie heet . Met jonge stuiterbal

De sleutel naar succes,is dus een zorgvuldige revalidatie
Dat betekend in jou geval denk ik ook heel vaak korte stukjes lopen . Liever 10 x 10 minuten dan gelijk een heel eind
De fysio zal dan advies geven over uitbreiding en duur van het wandelschema
Maar je krijgt ook huiswerk mee om thuis te oefenen
En het is heel zuur , maar houd je echt aan de adviezen .
Wat ik o.a deed om onverwachte lompe acties te voorkomen
Deurbel uit . Ze barsten van de energie ,dus de deurbel is dan ook leuk
Geen toezicht , dan in de bench
Probeer contact met andere honden te voorkomen rare wendingen moet je beslist niet hebben
Ik vraag me verder af of je bepaalde spellen wel mag doen , ze belasten dan toch de voorhand? Ik zou dit goed navragen
Ik zette,mijn stuiterbal in de bench , waar ik een deurmat in had gelegd om lompe bewegingen te voorkomen . Ze zijn op een gegeven moment niet meer te houden
Ik denk dat bv de voerbak ook hoog moet staan ?
En ik zou het gewicht in de gaten houden
Ik gaf de eerste,weken minder voeding
Toename gewicht is niet wat je wilt
En ik ging er geregeld op uit met de wandelkar , ter afleiding
En je eigen houding . Hoe rustiger je zelf bent in die moeilijke periode , hoe beter
Succes
#3431107
Dank jullie wel allemaal. Daar kan ik wat mee :)

Ga op zoek naar fysio en/of hydro. Kijken wat kan /mag.ze is gek op water dus dat zou leuk zijn als daar iets mee te doen is.

Ze is echt een ondernemend en eigen-wijs meisje dus dat is enorme uitdaging maar misschien weer voordeel met die spelen.

Heb gebeld naar kliniek , beter 6 x 5 min zeiden ze dan 2x 15 min.

We doen haar weer met regelmaat in bench ook als we thuis zijn... beetje de puppie regelmaat ,toen moest ze op vaste tijden omdat ze anders niet ging slapen en hyper werd.
Dus is gelukkig bench gewend.

We hebben ook maar bedacht om soort slenterrondjes te lopen. Langzaam en onderweg vaak zitten.
Al haar vaste speelkameraden zijn al gewaarschuwd dat ze 6 weken genegeerd worden en we de andere kant op lopen als we ze zien. Dus zij werken er aan mee :)
#3431108
Lizzy schreef: vr 13 aug 2021, 16:49 Ik wilde al zeggen: algenolie. Of visolie. Algenolie moet wel DHA en EPA bevatten. Niet alle algenolie bevat dit. En ik zou zeker collageen type 2 geven. En ik zou ook Golden Paste gaan geven (gemaakt van kurkuma - er staat wel een topic in de bieb met het recept).

Verder zou ik spelletjes met haar gaan doen. Super handig, spelletjes huren:

https://www.doggywinkel.nl/c-5156338/speel-o-theek/

En Lickimatten kopen, om haar daar mee bezig te houden. En verder zou ik zelf naar een fysiotherapeut gaan om raad te vragen bij het herstel. Ik heb geen ervaring met deze operatie maar wel met herstel na een kruisband operatie (en een kapotte meniscus) en mijn hond had heel veel baat bij de oefeningen die ik daar kreeg.

Sterkte. Dit gaat gewoon niet meevallen vrees ik. Misschien dat speurlessen nu wel leuk zijn, hoewel ik dat alleen zou doen na overleg met de kliniek en/of fysio want ik heb geen idee hoe belastend dat is.

Bedankt voor de tips, ga ik wat mee doen.

Ik heb algenolie van Tesla, daar zit beide in. Ze is allergisch voor vis vandaar algenolie.
Collogeen en golden pasta ga ik geven. Ga ik morgen naar op zoek. Golden pasta heb ik mijn andere honden ook gegeven eerder.
#3431109
En misschien een rare tip, maar ik geef hem toch: maak het hele proces voor jezelf niet erger dan het is.

Daarmee bedoel ik, dat het allemaal reuze mee kan vallen. Ik las hier ergens “de hel die revalideren heet”. Wij hebben met onze werklijn mechelse herder ook een pittige revalidatie (fysiek dan) doorlopen en ik vond het geen hel. Ja je moet goed opletten en managen en ja soms lopen ze over van energie. Maar als je daar zelf nuchter en praktisch instaat, komt dat wel goed.
Je hebt allemaal fijne tips gekregen en daar kun je wat mee. Maar wat wij dus ook gewoon deden als Oscar druk en energiek was, was onze schouders ophalen en zeggen dat ie het er maar gewoon even mee te doen had. En dan gaan die momenten ook weer voorbij.

Ondanks mijn portie nuchterheid natuurlijk wel heel veel sterkte gewenst! Hopelijk gaat het herstel goed!
#3431110
In het begin na zo'n operatie mag echt niks. Ja 6x 5 minuutjes.
We hebben het hier ook gehad met Fozzy, in het begin was het gillen als we weer terug naar huis omdraaien. Maar ze wennen wel.
En 6 weken betekent minimaal 6 weken. Na die 6 weken is het nog steeds langzaam opbouwen, dus ook weer spelen met andere honden voorzichtig opbouwen.
Fysio is sowieso goed als revalidatie. Deze zal ook weten en adviseren wat je wel kunt en niet, beter als de DA vind ik. ( omdat deze de hond dan ook wekelijks begeleid)
#3431111
Mijn teefje van nu bijna 7 is ook aan beide ellebogen geopereerd met 1 jaar. Ik gaf 4 druppels CBD van 5% om haar rustig te houden. T is een superaktief hondje nl. Alles in huis omgedraaid zodat ze nergens meer bovenop kon springen. En buiten zo min mogelijk lopen. Nu had ik het buiten makkelijk. Zij mocht op mijn scootmobiel en mijn andere ernaast. Zo maakte ze toch nog iets mee. Want ik ben geen spelletjes mens. Maar ze heeft nergens last meer van. Krijgt wel s'morgens flexijoint en s'avonds kurkuma.
#3431114
Kaela schreef: za 14 aug 2021, 08:34 En misschien een rare tip, maar ik geef hem toch: maak het hele proces voor jezelf niet erger dan het is.

Daarmee bedoel ik, dat het allemaal reuze mee kan vallen. Ik las hier ergens “de hel die revalideren heet”. Wij hebben met onze werklijn mechelse herder ook een pittige revalidatie (fysiek dan) doorlopen en ik vond het geen hel. Ja je moet goed opletten en managen en ja soms lopen ze over van energie. Maar als je daar zelf nuchter en praktisch instaat, komt dat wel goed.
Je hebt allemaal fijne tips gekregen en daar kun je wat mee. Maar wat wij dus ook gewoon deden als Oscar druk en energiek was, was onze schouders ophalen en zeggen dat ie het er maar gewoon even mee te doen had. En dan gaan die momenten ook weer voorbij.

Ondanks mijn portie nuchterheid natuurlijk wel heel veel sterkte gewenst! Hopelijk gaat het herstel goed!
Dank je wel, daar heb je gelijk in. Ik merk idd dat ik die nuchterheid wat was verloren. Me zorgen maakte over hoe het fysiek goed kan worden begeleid .. vooral met nog 2 katten in huis en andere hond.
Wat deze 2 dagen dus goed gaat.
En mentaal... ze is zo'n enorm sociale hond, leest andere honden heel goed. Weet precies hoe ze met ze om moet gaan. Zo geweldig om te zien. Zelfs de honden die agressief gedrag vertonen of angstig zijn naar andere honden hebben met haar geen moeite. Ze snapt gewoon wat ze wel en niet moet doen. Zo bijzonder.
Ook naar mensen toe heel sociaal/ vriendelijk.
Zou zo zonde zijn als dat hierdoor veranderd omdat ze nu toch in puberteit zit.

Dus ik ben blij met je tip. Zet me weer even met benen op de grond.
#3431115
Kaio schreef: za 14 aug 2021, 08:53 In het begin na zo'n operatie mag echt niks. Ja 6x 5 minuutjes.
We hebben het hier ook gehad met Fozzy, in het begin was het gillen als we weer terug naar huis omdraaien. Maar ze wennen wel.
En 6 weken betekent minimaal 6 weken. Na die 6 weken is het nog steeds langzaam opbouwen, dus ook weer spelen met andere honden voorzichtig opbouwen.
Fysio is sowieso goed als revalidatie. Deze zal ook weten en adviseren wat je wel kunt en niet, beter als de DA vind ik. ( omdat deze de hond dan ook wekelijks begeleid)
Gelukkig loopt Aisyah zonder protest mee naar huis. We geven haar nou iets in haar bek wat ze dan trots draagt. Is ze wat afgeleid :)
#3431116
winni schreef: za 14 aug 2021, 12:11 Mijn teefje van nu bijna 7 is ook aan beide ellebogen geopereerd met 1 jaar. Ik gaf 4 druppels CBD van 5% om haar rustig te houden. T is een superaktief hondje nl. Alles in huis omgedraaid zodat ze nergens meer bovenop kon springen. En buiten zo min mogelijk lopen. Nu had ik het buiten makkelijk. Zij mocht op mijn scootmobiel en mijn andere ernaast. Zo maakte ze toch nog iets mee. Want ik ben geen spelletjes mens. Maar ze heeft nergens last meer van. Krijgt wel s'morgens flexijoint en s'avonds kurkuma.
Haar favoriete plaats is op de bank. Dus daar liggen nu barkrukken op tot haar verbijstering. En 1 voor de achterdeur zodat ze die niet open kan springen.
Cbd heb ik in huis , krijgen ze af en toe een druppel van. Kurkuma krijgt ze nu ook :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door