Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door hamada
#3430867
Spike, cavalier king charles van rond de 13- jaar begon vorige week donderdag giga over te geven, werd snel erg ziek en slap, en bleek uiteindelijk een afwijkend bloedbeeld te hebben (pancreas waardes en lever/nier waardes afwijkend) Hij is 3 dagen aan het infuus geweest (geeft een hele nieuwe dimensie aan het houden van huisdieren, als niet medisch geschoold typetje :D ) maar hij heeft het gehaald. Hij eet nu weer zelf, en als een bootwerker, waarbij ik het op BP gevonden advies toepas van tot pap gekookte witte rijst, met gekookt vetarm vlees (rund of kip) met de bouillon.
Gelukkig is hij ook weer wat aangekomen: hij was al afgevallen naar 9.2 kilo, maar met die ziekte binnen drie dagen nog een kilo kwijt geraakt naar 8.2 kilo. Nu is het gelukkig, na een kleine week weer zelf eten, weer een beetje normaal hondje om te zien.
Nu willen we de eerste paar weken nog doorgaan met dit dieet, maar op de lange termijn is rijst met mager vlees wel wat eenzijdig. We willen dus wel weer kijken naar een traject richting zo normaal mogelijk. De dierenarts is niet pro-vers, en geeft niet echt duidelijke richtlijnen behalve "vetvrij". Spike at altijd KVV, en dan Smuldier omdat daar geen bot in zit en hij dat slecht verteert (heeft in zijn jongere jaren een dennenappel ingeslikt met alle gevolgen van dien).
Wat zou een realistisch dieet kunnen zijn voor hem?
Evt. pancreas KVV? Dierenarts kiest nog niet voor Zymoral o.i.d. en wil ook nog een soort controle bloedonderzoek doen. Maar daar twijfelen we wel wat aan. Klinisch beeld is prima, dus vraag is wat de meerwaarde kan zijn van extra bloedonderzoek. :-\
Pancreas waarden waren boven de 2000, maar hij eet goed, heeft geen pijn, ontlasting is prima, geeft niet over.
Ben benieuwd of hier nog ideeën zijn hierover.
Door Lizzy
#3430881
hamada schreef: za 07 aug 2021, 15:55 Spike, cavalier king charles van rond de 13- jaar begon vorige week donderdag giga over te geven, werd snel erg ziek en slap, en bleek uiteindelijk een afwijkend bloedbeeld te hebben (pancreas waardes en lever/nier waardes afwijkend) Hij is 3 dagen aan het infuus geweest (geeft een hele nieuwe dimensie aan het houden van huisdieren, als niet medisch geschoold typetje :D ) maar hij heeft het gehaald. Hij eet nu weer zelf, en als een bootwerker, waarbij ik het op BP gevonden advies toepas van tot pap gekookte witte rijst, met gekookt vetarm vlees (rund of kip) met de bouillon.
Gelukkig is hij ook weer wat aangekomen: hij was al afgevallen naar 9.2 kilo, maar met die ziekte binnen drie dagen nog een kilo kwijt geraakt naar 8.2 kilo. Nu is het gelukkig, na een kleine week weer zelf eten, weer een beetje normaal hondje om te zien.
Nu willen we de eerste paar weken nog doorgaan met dit dieet, maar op de lange termijn is rijst met mager vlees wel wat eenzijdig. We willen dus wel weer kijken naar een traject richting zo normaal mogelijk. De dierenarts is niet pro-vers, en geeft niet echt duidelijke richtlijnen behalve "vetvrij". Spike at altijd KVV, en dan Smuldier omdat daar geen bot in zit en hij dat slecht verteert (heeft in zijn jongere jaren een dennenappel ingeslikt met alle gevolgen van dien).
Wat zou een realistisch dieet kunnen zijn voor hem?
Evt. pancreas KVV? Dierenarts kiest nog niet voor Zymoral o.i.d. en wil ook nog een soort controle bloedonderzoek doen. Maar daar twijfelen we wel wat aan. Klinisch beeld is prima, dus vraag is wat de meerwaarde kan zijn van extra bloedonderzoek. :-\
Pancreas waarden waren boven de 2000, maar hij eet goed, heeft geen pijn, ontlasting is prima, geeft niet over.
Ben benieuwd of hier nog ideeën zijn hierover.
Dit klinkt eerder als een pancreas ontsteking? Ik denk niet dat een KVV pancreas daar bij gaat helpen. Je kunt het proberen natuurlijk maar ik denk dat je het toch voorlopig in voeding met zo weinig vet moet zoeken. En ik denk dat je dan niet ontkomt om zelf voor hem te blijven koken met wit vis, mager vlees, rijst (dat is ook voor de kcal) en gekookte groenten. Er staan volgens mij wel recepten op Barfplaats of aanwijzingen hoe je bij een pancreasontsteking moet voeren.

Ik denk overigens niet dat als je vleessoorten afwisselt en daar ook orgaanvlees bij doet en groenten dat dit onvoldoende afwisseling is. Ik denk dat dat prima is juist.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door