Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3430620
Mijn hond heeft een plooi bij haar vulva wat continu dik word en gaat ontsteken.

Ik heb via de dierenarts dermalgin gekregen en dit ging een hele lange tijd goed(samen met een poeder erover dat het droog blijft)

Maar nu werkt het zalfje niet meer, (ik heb ook steeds 3 dagen ertussen gehouden door het niet op te smeren omdat je het niet langer dan 14 dagen mag gebruiken )

Ik heb ook surolan gekregen en geprobeerd maar dit werkte niet.

Heeft iemand nog tips? Ik ben anders bang dat het alleen nog verholpen kan worden om het te laten opereren maar dat dus liever niet... :(
Door Lizzy
#3430658
eva.koppen schreef: ma 02 aug 2021, 15:25 Mijn hond heeft een plooi bij haar vulva wat continu dik word en gaat ontsteken.

Ik heb via de dierenarts dermalgin gekregen en dit ging een hele lange tijd goed(samen met een poeder erover dat het droog blijft)

Maar nu werkt het zalfje niet meer, (ik heb ook steeds 3 dagen ertussen gehouden door het niet op te smeren omdat je het niet langer dan 14 dagen mag gebruiken )

Ik heb ook surolan gekregen en geprobeerd maar dit werkte niet.

Heeft iemand nog tips? Ik ben anders bang dat het alleen nog verholpen kan worden om het te laten opereren maar dat dus liever niet... :(
Wat vervelend joh!

Misschien kun je uitwendig "Chi Eerst Hulp Balsem" proberen:

Afbeelding

Dat is wereldspul!

En verder denk ik dat je misschien moet werken aan een verbetering van haar immuunsysteem. Ik denk dan aan een goede probiotica en misschien Echinacea Extra Forte van Bloem, waar Cat's Claw en Plantago in zit.

Ik neem aan dat ze al op rauwe verse voeding staat? Want dat vind ik wel stap 1.
#3430663
Ik heb het even opgezocht naar dermalgin en surolan bevatten hetzelfde antibioticum; colistine en polymyxine B zijn twee namen voor hetzelfde middel. Als de ene niet werkt, dan zal de andere het ook niet (meer)doen, hoewel surolan ook nog een antigist middel bevat (maar blijkbaar zijn die gisten het probleem niet).

Ik snap het idee van om de drie dagen smeren ook niet helemaal, het lijkt me dat dat eerder de kans op resistentie bevordert. Het is niet voor niks dat je normaal maximaal 14 dagen geeft. Wat je met om de drie dagen smeren doet, is steeds weer blootstellen aan lage concentraties en dat geeft een hoger risico op resistentie.

Is er ooit gekweekt? Zijn het gisten of bacteriën?
Droog houden lijkt me een goed idee en liever nu geen nieuwe AB zalf. Als het toch moet, dan kiezen voor een kuur met een middel dat aangepast is aan wat er zit. Colistine is vooral gericht op gram negatieve bacteriën terwijl dit soort infecties ook goed veroorzaakt kunnen worden door stafylokokken, streptokokken of anaeroben. Of dus gisten. Dan zou je mogelijk veel beter af zijn met iets als een clindamycine zalf. Maar nogmaals; ik zou eens laten kweken als het zo blijft.
#3430664
Het is gekweekt en ik moest het ontsmetten en daarna met een spray op basis van chloorhexidine maar dat werkte geheel averechts.. er waren geen gisten aanwezig, wel bacteriën.

Via andere dierenarts moest ik het zo doen door 3 dagen niet te smeren, maar nu is ze resistent voor geworden en werkt het goedje niet meer ...

Alleen droog en schoon houden werkt helaas niet voldoende..

Waar kan ik die zalf halen?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door