Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3429382
Biopt uitslag komt pas begin volgende week.
Tijdens het bespreken van hoe of wat kwam een (eventuele) operatie ter sprake als de uitslag van het biopt kwaadaardige cellen laat zien.

Ik was natuurlijk al aan het speuren geweest over hoe of wat lever/nier/milt en zag in vogelvlucht het oude topic van Sella voorbij komen over laparoscopisch milt verwijderen.
viewtopic.php?f=8&t=120477&hilit=milt+verwijderen

Ik vroeg dus tussen neus en lippen door of dat door hun ook gedaan wordt.....maar daar hadden ze dus ook nog nooit van gehoord en waren erg benieuwd waar en hoe dat gedaan was.

Nu vind ik in het topic de naam Paul (als DA zijnde) en een verwijzing naar Sneek.
Weet ook iemand wie die meneer Paul in Sneek is, is dat Paul Groenestein bij Anicura?
#3429383
Ina schreef: vr 09 jul 2021, 12:19 Biopt uitslag komt pas begin volgende week.
Tijdens het bespreken van hoe of wat kwam een (eventuele) operatie ter sprake als de uitslag van het biopt kwaadaardige cellen laat zien.

Ik was natuurlijk al aan het speuren geweest over hoe of wat lever/nier/milt en zag in vogelvlucht het oude topic van Sella voorbij komen over laparoscopisch milt verwijderen.
viewtopic.php?f=8&t=120477&hilit=milt+verwijderen

Ik vroeg dus tussen neus en lippen door of dat door hun ook gedaan wordt.....maar daar hadden ze dus ook nog nooit van gehoord en waren erg benieuwd waar en hoe dat gedaan was.

Nu vind ik in het topic de naam Paul (als DA zijnde) en een verwijzing naar Sneek.
Weet ook iemand wie die meneer Paul in Sneek is, is dat Paul Groenestein bij Anicura?
Ja, dat is Paul Groenestein. En die kliniek is overgekocht door AniCura ja.
#3429537
Nierwaarden zijn niet verontrustend vind ik.
SDMA laat vroeger dan de rest een verminderde werking zien maar dat valt te verwachten op haar leeftijd en is zeer waarschijnlijk dat ze er nooit last van krijgt. Bovendien is het geen super nauwkeurige test dus het kan goed zijn dat ze volgende keer onder de 14 test. Ureum is typisch iets dat onder invloed van de voeding staat zeker als ze niet nuchter geprikt is. Maar ook wel nuchter kan dat nog licht verhogen. Zolang de créa zo goed is, geen duidelijke zorgen..

De leverwaarden idd wel verhoogd he.

Ik lees dat de milt vergroot zou zijn. Ik zou die nu wel niet parascopisch laten verwijderen. Niet als hij vergroot is en misschien nooit. Een milt is zo ontzettend doorbloed, als het misloopt en er komt een hevige bloedingdie ze niet meteen kunnen vinden, zien ze al snel niets meer, moeten ze haar toch nog openen, wat meer tijd vraagt en verliest ze ondertussen misschien veel te veel bloed. Bovendien moeten ze de milt dan wss in stukjes eruit halen om door het gaatje te passen, als hij vergroot is, en dat is volgens mij risico's opzoeken bij een orgaan dat zoveel bloed bevat.

Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt en een diagnose met behandelplan. Je gevoel zat dan toch juist.
#3429544
pearlsofpassion schreef: ma 12 jul 2021, 07:30 Nierwaarden zijn niet verontrustend vind ik.
SDMA laat vroeger dan de rest een verminderde werking zien maar dat valt te verwachten op haar leeftijd en is zeer waarschijnlijk dat ze er nooit last van krijgt. Bovendien is het geen super nauwkeurige test dus het kan goed zijn dat ze volgende keer onder de 14 test. Ureum is typisch iets dat onder invloed van de voeding staat zeker als ze niet nuchter geprikt is. Maar ook wel nuchter kan dat nog licht verhogen. Zolang de créa zo goed is, geen duidelijke zorgen..

De leverwaarden idd wel verhoogd he.

Ik lees dat de milt vergroot zou zijn. Ik zou die nu wel niet parascopisch laten verwijderen. Niet als hij vergroot is en misschien nooit. Een milt is zo ontzettend doorbloed, als het misloopt en er komt een hevige bloedingdie ze niet meteen kunnen vinden, zien ze al snel niets meer, moeten ze haar toch nog openen, wat meer tijd vraagt en verliest ze ondertussen misschien veel te veel bloed. Bovendien moeten ze de milt dan wss in stukjes eruit halen om door het gaatje te passen, als hij vergroot is, en dat is volgens mij risico's opzoeken bij een orgaan dat zoveel bloed bevat.

Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt en een diagnose met behandelplan. Je gevoel zat dan toch juist.

Je analyses qua bloeduitslagen kloppen met wat de DA zei hoor.
Voor de nieren bevestigde de echo hun gevoel dat de uitslag van oa SDMA door 'slijtage' komt, ze was wel nuchter geprikt, maar 's avonds een flinke barfmaaltijd zal misschien van invloed zijn geweest op het verhoogde ureum.

En (voor zover ik me herinner) waren ze ook niet echt in shock over de afwijking richting lever, maar dat durf ik niet echt met zekerheid te zeggen, ze maakte ergens een opmerking van "zolang dat niet boven de 2000 is gaan we niet uit van iets accuuts......." ..... maar daar kan ik ook een linkje gemist hebben ::)

Voor de eventuele operatie, ik was alleen benieuwd of laparoscopisch tegenwoordig een 'normale' optie is.....helemaal omdat het gevonden topic uit 2014 of zo kwam en er verder eigenlijk helemaal niet iets over te vinden is.
Gezien hun reactie is dit dus duidelijk niet het geval, want ze hadden er echt nog nooit van gehoord en konden zich er ook niks bij voorstellen.


En nu......nu zit ik zo ongeveer boven op mijn mobieltje, terwijl dat 1 item is waar ik normaal gesproken prima zonder kan....., mag toch hopen dat de uitslag niet nog 2 dagen duurt..... 'begin van de week' is natuurlijk een relatief rekbaar begrip, behalve als jij die gene bent die op het telefoontje wacht :-X
#3429750
Daarnet telefonisch contact gehad met de DA.
Uitslag punctie in combinatie met echo....positief (of negatief, hoe je het maar bekijkt)....ze heeft er zelfs nog contact over opgenomen met de patholoog omdat ze zo verbaasd was.
Maar de verdikking die ze zagen in de milt is absoluut niks kwaadaardigs en zeker niet in dien mate dat er geopereerd zou moeten worden.
De cellen zijn schoon.
Ze noemde iets van 'extra medullaire......?????'(niet helemaal goed opgevangen tijdens het gesprek, maar had te maken met overnemen van bloedaanmaak naast beenmerg)

Hoe dan ook, met de milt hoeft dus niks te gebeuren.

Blijft voor nu alleen nog de optie over van de ontsteking die ze zagen op de overgang dunne naar dikkedarm.
Als die is ingekapseld zou je daar niet perse afwijkingen zien zijn in bloed.

Hoe dan ook, de vraag was hoe we dat moeten gaan onderzoeken.
Kijkoperatie is mogelijk, mri-scan.....of eerst maar eens beginnen met antibiotica en over een week opnieuw gaan zien hoe het dan met haar is.

Voor nu hebben we gekozen voor de AB (metrobactin) voor 7 dagen en dan controle.
Puur omdat ze verder gewoon niet ziek toont/is....geen klachten heeft waar acuut iets mee moet en zowel de kijkoperatie als de mri natuurlijk best belastend zijn, beide is narcose nodig.

Ik heb nog een hoop vraagtekens, aangezien ze absoluut geen klachten heeft qua spijsvertering, niet misselijk, niet 'geen honger', geen dunne ontlasting.

Dus we duimen hard dat de AB zijn werk doet en het meisje vrolijk door blijft huppelen
#3429771
Ik denk ‘extra medullaire hematopoiese’ dat wil zeggen dat de milt bloedcellen aanmaakt naast het beenmerg, soms omdat het beenmerg dat niet meer (goed) kan. Dat zou ook het verhoogde bilirubine kunnen verklaren.

Maar dit is zo bijzonder, is dit ook besproken met een internist? Want er zou toch ook een reden moeten zijn dat de milt dit is gaan overnemen?
#3429776
Doranto schreef: do 15 jul 2021, 18:59 Nou dat klinkt toch allemaal best positief!
Dat zal een hele opluchting zijn.

Op zich absoluut positief, ik had me al ingesteld op een operatie één dezer dagen, maar helemaal opgelucht ook nog niet omdat er toch nog wel wat vragen blijven hangen.

Voor nu duimen we maar gewoon heel hard dat de AB zijn werk gaat doen en mevrouw over een aantal dagen weer fris en fruitig rond huppelt :)
#3429777
Siberienne schreef: do 15 jul 2021, 21:20 Ik denk ‘extra medullaire hematopoiese’ dat wil zeggen dat de milt bloedcellen aanmaakt naast het beenmerg, soms omdat het beenmerg dat niet meer (goed) kan. Dat zou ook het verhoogde bilirubine kunnen verklaren.

Maar dit is zo bijzonder, is dit ook besproken met een internist? Want er zou toch ook een reden moeten zijn dat de milt dit is gaan overnemen?
Dat zal het hoogstwaarschijnlijk zijn geweest (begrijp ik dat het dus niet helemaal aankwam door de telefoon ::) )

Het woord bijzonder viel ook inderdaad....ik maakte tenminste de opmerking dat die honden van ons nu nooit eens iets 'normaals' hebben ;)

Voor zover ik weet is er behalve contact met de patholoog, geen contact met een internist geweest.
En voor zover ik begreep was het mede door leeftijd niet helemaal ongebruikelijk dat dit gebeurd, maar wel bijzonder.

Voor nu eerst maar de AB, volgende week terug op consult en dan gaat mijn vragenbriefje mee, want er kronkelen er nog wel een aantal door mijn hoofd ;)
#3429795
Lizzy schreef: vr 16 jul 2021, 08:06 Nou, dit is volgens mij geen slecht nieuws :-* ! Ik denk dat ik hetzelfde zou doen, de AB kuur afmaken (hoewel ik altijd wel graag begrijp waarom ik AB moet geven en ik weet niet, voor mij is dat nu niet helemaal duidelijk?) en dan verder bespreken, indien nodig.
De AB krijgt ze omdat ze tijdens het onderzoek duidelijk aangaf 'pijn' te hebben, zowel tijdens het voelen door de DA als tijdens de echo toen ze er met dat ding overheen gingen.
De hoop is dat het dus een ingekapselde ontsteking is die gaat reageren op de AB, want anders zou de andere optie een kijkoperatie of een MRI zijn.

Qua lichamelijke klachten is dat eigenlijk iets waar ik niet voor wil kiezen nu.
Het enige wat ze momenteel aangeeft als klacht is een tong die uit haar bek hangt ondanks dat het niet echt warm is.
Vanochtend tijdens de wandeling heeft ze vrolijk tot China lopen graven om te zien of daar de muizen lekkerder zijn en laat zich dan ook echt niet opzij zetten door blondje die ook even wil controleren.

Dat is ook gewoon het dubbele gevoel wat ik nu heb.
Super blij dat (voor nu) de milt dus niet iets is waar ik bang voor hoef te zijn dat die op klappen staat, want daar was ik echt bang voor.
Aan de andere kant heeft ze dus ergens wel ongemak..... maar als dat 'alleen maar' een darm is die opspeelt ga ik liever voor de AB en eventueel aanpassing in voer als dat ik haar nu onder narcose laat gaan.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door