Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3429223
Onze lieve sportieve slanke labrador teef was vorige week voor de 9e keer loops. Net als de voorgaande keren werd ze vooraf al wat suf en rustig.

Tijdens de loopsheid kregen we de schrik van ons leven. Ze kreeg een aanval en viel flauw. De volgende dagen volgden er nog 12 epileptische aanvallen.

Bloedonderzoek heeft geen onderliggende oorzaak aangetoond, dus wordt uitgegaan van primaire epilepsie (dus zonder onderliggende oorzaak). Eigenlijk komt dit alleen voor bij honden tot vijf jaar.

Gelukkig doet zij het heel goed op de medicijnen, maar omdat zij al zeven en een half is vragen wij toch af of er een samenhang kan zijn met de loopsheid?

Heeft iemand misschien een vergelijkbare ervaring?
#3429226
Hier wel ervaring met epilepsie maar niet tijdens de loopsheid (reu). Maar een hondje die zo maar uit het niets op die leeftijd zoveel aanvallen kreeg liet ik verder onderzoeken door bijv Paul Mandigers. Primair is inderdaad niet uit het bloed te halen, maar secundair ook vaak niet. Ik ben geen arts uiteraard maar mijn eerste gevoel is dat ze wat oud is voor een primaire epilepsie.
Moeilijk is dat ze het bijv ook al heel lang snachts gehad kan hebben en je het dus niet weet wanneer het echt begonnen is. Onze hond had bijv zelden overdag maar vaak snachts en dan altijd ‘toevallig’ als mijn vriend er niet was en hij dus bij mij sliep. Voor mij een bevestiging dat hij het vast vaker snachts had.
#3429229
Beste toscak,
Dank voor jouw reactie.
Omdat we ook nog een oude dame van 15 hebben, moeten we er 's-nachts vaak uit en nemen ze dan beide mee om een plasje te doen. Zo was het ook in de nacht van de eerste aanval.
Interessant dat je de naam van Paul Mandigers noemt. We hebben van het weekend zijn artikelen over epilepsie gelezen. Gaan we zeker overwegen.
Bedankt.
#3429230
Jeetje, wat een shock joh!

Ik heb een vriendin met een Jack Russell Terriër en ook zij kreeg epilepsie die gerelateerd leek aan de loopsheid. Zij is bij Paul Mandigers geweest. Mij staat bij (maar ik zou het haar moeten navragen) dat haar hond op advies van Paul gecastreerd is.
#3429231
Beste Lizzy,
Haar laten castreren is precies waar we ook aan denken. We zijn geen fan van onnodige operaties en weten wat de nadelen kunnen zijn (incontinentie), maar nadat we dit hebben meegemaakt denken we daar heeeel anders over.
We horen het graag als je nog aanvullende info hebt.
Dank en groetjes.
#3429285
12 aanvallen in korte tijd is heftig zeg :'( Epileptie op latere leeftijd komt wel voor al is het in mindere mate. De combinatie met loopsheid heb ik geen ervaring mee dus of castratie helpt zou ik niet weten. Ik zou in jouw geval inderdaad naar Paul Mandigers gaan voordat ik iets in die richting zou ondernemen. Een operatie (narcose) is ook een risico bij epileptie. Maar als iemand je kan helpen en van goed advies kan dienen is hij het wel.
#3429460
Bij Kromfohrländers zie je vaak pas rond het 6e levensjaar de 1e epileptische aanvallen dus op zich kan het zeker voorkomen.
Tenminste, voor zover ik dat hoor binnen mijn ras.
Hoe dat zit met loopsheden e.d. weet ik niet, helemaal onlogisch klinkt het ook niet.

Lijkt me heel heftig om mee te maken, zeker zoveel aanvallen in korte tijd.
Hopelijk kan Paul je snel meer vertellen.

Karen
#3431467
Ik heb een teefje gehad, die met 3,5 jaar haar eerste epileptische aanval kreeg. Tijdens de loopsheid zelfs tot 5 keer per week. Ik heb haar toen laten steriliseren en toen ging het een stuk beter. Ik heb haar toen ook van brok op KVV gezet en uiteindelijk werd het 2 á 3 keer per maand. Zij heeft er nooit medicijnen voor gehad en is uiteindelijk 14 jaar geworden.
#3431473
Ook ik heb ooit een ouder asiel hondje geadopteerd . Met epilepsie , en veel meer aanvallen als ze loops moest worden
Na castratie ging het echt veel beter , we konden de,medicatie halveren en de aanvallen kwamen zo ongeveer eens per drie maanden voor
Ze is 14 geworden op die manier
#3444806
Allemaal bedankt voor jullie reacties.
Even een update ...
Inmiddels is ze gesteriliseerd en hebben we de dosis Phenoral iets moeten verhogen.
Gelukkig nu nog slechts een enkele aanval, ongeveer 1 per drie maanden.
Inmiddels hebben we van verschillende kanten gehoord dat het bij Labradors uit een jachtlijn vaker voorkomt.
Nu komt ze uit een bekende jachtlijn, dus zou dat best wel eens de oorzaak kunnen zijn ...
Mocht er iemand op dit vlak ervaring hebben, dan horen we dat graag.
#3444814
Johan en Lena schreef: wo 18 mei 2022, 20:23 Allemaal bedankt voor jullie reacties.
Even een update ...
Inmiddels is ze gesteriliseerd en hebben we de dosis Phenoral iets moeten verhogen.
Gelukkig nu nog slechts een enkele aanval, ongeveer 1 per drie maanden.
Inmiddels hebben we van verschillende kanten gehoord dat het bij Labradors uit een jachtlijn vaker voorkomt.
Nu komt ze uit een bekende jachtlijn, dus zou dat best wel eens de oorzaak kunnen zijn ...
Mocht er iemand op dit vlak ervaring hebben, dan horen we dat graag.
Gelukkig dat jullie het aantal aanvallen redelijk onder controle hebben. Ik vind 7 jaar best oud hoor, voor primaire epilepsie. Het kan, maar volgens mij bij de Lab niet echt te doen gebruikelijk. Jullie zijn bij Paul geweest he, met haar?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door