Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3428507
sam28 schreef: za 26 jun 2021, 08:58 Ik hoop dat zij je goed kan helpen en Sjoerd van de giardia af komt.

Wat zijn de lange termijn effecten van deze besmetting? Of is het gewoon zo dat hij super besmettelijk blijft.
Het idee is dat Sjoerd op een gegeven moment giardia-vrij is! We gaan hem over 4 weken opnieuw testen. Tenzij hij verslechtert in de tussentijd. Dan moeten we over op Plan B (en ik weet nog niet wat dat Plan B is maar mogelijk een nieuwe kuur Panacur - 5 dagen Panacur, 5 dagen pauze, 5 dagen Panacur).

En ik voel de behoefte om wat meer uit te leggen. De geregistreerde middelen tegen Giardia (en ook de niet geregistreerde middelen) roeien Giardia niet helemaal uit. Het doodt niet alles. Of je nou Panacur of Metrazol kiest: het doodt niet alle giardia, het verminderd de infectie. En dan moet het lichaam het zelf oppakken en het resterende deel zelf elimineren. Er bestaat geen middel dat de giardia 100% effectief bestrijd. Helaas.

Bij Sjoerd kunnen er meerdere redenen zijn waarom hij nog steeds giardia heeft: de Panacur heeft onvoldoende gewerkt en de infectie onvoldoende verminderd. Of hij heeft het na de Panacur onvoldoende zelf opgepakt. Of hij heeft zichzelf na de kuur opnieuw besmet.

Dat laatste kan heel goed want voor de duidelijkheid: Giardia is overal. En omdat mensen de ontlasting van hun hond niet opruimen (zeker niet wanneer er geen opruimplicht is zoals de bosjes in Z'meer en omgeving) : staan al die hondenlosloopbossen "stijf van de giardia". Vooral na dit hopeloze voorjaar want giardia is dol op nattigheid! Nou, het heeft 5 maanden geregend :-\ . Dus ik ontsmet hier m'n hele huis en auto en zet de verfbrander op de plekken waar Sjoerd's poep heeft gelegen in de tuin, en maak iedere keer als ie gepoept heeft zijn kont schoon en ik heb hem al een keer of vier gewassen: we rijden naar het bos, hij drinkt daar uit een plas of sloot (probeer maar te voorkomen.... het is me gewoon niet gelukt): en hop, met dat ie 10 cysten of meer binnen krijgt is ie weer besmet :-\

De afgelopen jaren is de hoeveelheid giardia toegenomen door het toenemend aantal honden in ons land. Wat ook meespeelt is dat er een grotere awareness is bij eigenaren en vooral dierenartsen op giardia. Maar je ziet dat in hele droge hete voorjaren er minder pups ziek zijn worden dan in voorjaars zoals deze. Het zijn vooral pups en zwakke oudere dieren die diarree krijgen/ziek worden van giardia. Doordat zij een minder goed functionerend immuunsysteem hebben.

Dus niet alleen Sjoerd raakt op deze wijze besmet. Ook gezonde volwassen honden. Alleen, de meeste volwassen honden zijn niet bevattelijk of werken de besmetting zelf het lijf uit en ervaren niet eens diarree. Uit onderzoek blijkt ook dat ongeveer 15% van de volwassen honden giardia bij zicht draagt en daar merk je helemaal niks aan: https://www.uu.nl/sites/default/files/a ... 2015-1.pdf.

Dieren zonder symptomen wordt je geacht niet te behandelen. En nog steeds adviseren dierenartsen alle dieren binnen één huishouden wel te behandelen. Verbaal maar ook op hun websites. En je ziet dus nu ook een toenemende resistentie van giardia voor de middelen die we hebben..... Toppie ::) :-X :-\

Goed. Terug naar Sjoerd. Wij gaan nog steeds wel naar het bos. Waarom? Omdat ik hier in de buurt A)ook giardia heb (de honden poepen hier massaal op straat en in de graskanten) B)het hier sterft van de grasaren, echt ongekend en C)Sjoerd gewoon echt onmogelijk wordt als ie alsmaar aan de riem moet wandelen. Het is een jonge Dalmaat, hij moet zijn energie kwijt.

We kiezen nu een route op een fietspad en wij dachten dat deze slootvrij was. Gisteren zijn we erachter gekomen (of eigenlijk Sjoerd) dat er vier slootjes zijn (heel hoog gras en riet erlangs dus dat valt niet op) en in alle vier de slootjes is ie pikaal ingesprongen :-X . Vandaag maar weer zoeken naar een andere route (dat wordt dan de 6de nieuwe poging om slootvrij/plassen-vrij te wandelen).

Sjoerd draagt nog giardia bij zich. Vandaar dat ik zijn ontlasting strikt opruim (en de vraag is hoe zinvol dat nou werkelijk is hoor, want nogmaals: 15% van de honden die daar loopt en besmet is: die poep blijft daar ook liggen.... Ik wil alleen niet diegenen zijn wiens besmette hond daar kakt en de kak blijft liggen). Helaas valt er weinig te zeggen over de ernst van de besmetting. De test wijst uit: positief of negatief. Maar gezien het feit dat Sjoerd de afgelopen 15 dagen 3 keer slechte ontlasting heeft gehad: durven we het vooralsnog aan om er geen Panacur in te stoppen. Worden zijn klachten erger: dan moeten we naar Plan B (en dat is mogelijk toch weer een nieuwe kuur Panacur).

We moeten het dus even afwachten maar het is dus niet zo dat ik met een super besmettelijke levensgevaarlijke hond door het bos loop.
Door smulpaap
#3428511
Enorm frustrerend. En de mensen die altijd goed voor hun hond zorgen lijken altijd wel de dupe te zijn

Ik vraag me ook weleens af of eigenaren beseffen dat giardia een serieus probleem is
Hond kakt overal , de baas ruimt het niet op en heeft dus geen flets idee hoe de ontlasting er uit ziet

Of : oh hij is kerngezond hoor . Dan zie ik wat voor een gore flats er word neergelegd

En er word zo vaak voor gewaarschuwd door dierenartsen . Mensen ruim de uitwerpselen op , maar ja :-X
Door Lizzy
#3428516
Het is ook lastig om diarree flatsen op te ruimen natuurlijk. Ik loop met een tas vol zakjes en een schepje :-X

We hebben Echinacea niet genoemd eigenlijk. Ik ben het ook nog niet tegen gekomen in (wetenschappelijke) onderzoeken of als middel tegen Giardia. Maar het is de moeite waard om naar te kijken, dank je voor de tip!
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3428517
Echinacea wordt meer gebruikt als algemene weerstand verhoger dus niet specifiek tegen giardia. Omdat jij het had over weerstand om het zelf te kunnen bestrijden.
Door Hanny
#3428518
Wat goed, dat je contact hebt met Eva. Lijkt me heel prettig om advies te kunnen krijgen.
Haar blog heb ik gelezen en zoals te verwachten weinig spectaculaire dingen, maar wel heel zorgvuldig, uiteraard vanuit haar standpunt.
Succes.
Wat ik niet begrijp, is dat je met hem naar les ging. Ik weet het, besmetting is overal, maar toch, ik bleef thuis. Is toch wat anders dan een boswandeling. zo zie je maar, verschillende mensen, verschillende gedachten.

Hanny
Door Lizzy
#3428521
Hanny schreef: za 26 jun 2021, 13:05 Wat goed, dat je contact hebt met Eva. Lijkt me heel prettig om advies te kunnen krijgen.
Haar blog heb ik gelezen en zoals te verwachten weinig spectaculaire dingen, maar wel heel zorgvuldig, uiteraard vanuit haar standpunt.
Succes.
Wat ik niet begrijp, is dat je met hem naar les ging. Ik weet het, besmetting is overal, maar toch, ik bleef thuis. Is toch wat anders dan een boswandeling. zo zie je maar, verschillende mensen, verschillende gedachten.

Hanny
Ja, zoveel mensen zoveel meningen inderdaad. Maar heb je enig idee hoe een hond besmet raakt met giardia? Ik acht de kans dat hij op training besmet raakt namelijk ongeveer 1000 keer kleiner als in het bos (en een Zoetermeers bos is natuurlijk niet te vergelijken met een bos in bijv. Drenthe). Ze trainen op dat stukje veld maar eens per week en wij zijn de eerste groep. Bovendien heb ik er nog nooit een hond zien poepen. Maar misschien heb jij andere inzichten? De kans dat hij daar een andere hond besmet is helemaal zo goed als nihil want A)hij heeft vooraf gepoept en B)mag hij alleen met zijn broer spelen (en de eigenaresse is op de hoogte van de situatie en ze is zelf dierenarts).
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3428533
Klinkt me als een puik plan hoor Lizzy!
Beter dan er maar blijven rommel in stoppen waar z'n weerstand duidelijk een duik van neemt. Duidelijk, niet omdat hij nog giardia heeft maar doordat hij er zo slecht op reageert tijdens een kuur.

Ik heb het bij m'n kippen nu ook. Duidelijk wormen. Maar dat blijft gewoon in de omgeving van alle wilde vogels in de buurt en hoe meer ik ontworm, hoe erger het lijkt te worden. Het werkt even en dan komt het minstens zo hard weer terug..
Dus ik ben er nu maar mee gestopt, met ontwormen.
Duimen dat ze het zelf overwinnen...

Het is ook waar de hier altijd vanuit gaan hé. Het lichaam zo sterk mogelijk maken zodat het zo'n dingen zelf aankan. En dat is natuurlijk moeilijk met medicatie erin te stoppen.
Dus hopelijk blijft het handelbaar, zodat hij niet weer aan de Panacur moet en wordt zijn weerstand sterk genoeg om het eruit te krijgen.

Verder heb je inderdaad wel een ontzettend gevoelige test hé! Het kleinste beetje vind die test terug...
En die test antigenen als ik het goed lees? Dus wat Sjoerd aanmaakt tegen de giardia, niet de giardia zelf ? Is het dan niet mogelijk dat die wat langer aanwezig blijven dan de eigenlijke besmetting? Of zeg ik nu iets heel doms?
Door Lizzy
#3428536
Wat ik ervan begrijp is dat de test de aanwezigheid van eiwitten van giardia detecteert. En wat ik ook heb begrepen is dat je na 1 week gerust weer kunt testen, als er geen giardia is krijg je een negatieve uitslag. Ik heb nu 2 weken gewacht na de laatste Panacur.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3428537
Lizzy schreef:En ik voel de behoefte om wat meer uit te leggen.
Mijn vraag kwam uit interesse voort. Niet als veroordeling oid.
Ik vroeg me af wat de lange termijn effecten zijn en de besmettelijkheidsvraag kwam ook voort uit een; jeetje, wat als hij nu altijd besmettelijk blijft. Meer zat er niet achter :)

Ook kwam het voort uit mijn gedachten of dat Ziva miss giardia gehad heeft als pup en daarna, zij was ook snel aan de dunne altijd. Zeker als pup! Nooit over giardia nagedacht.
En je weet hoe het geëindigd is, dat ik me afvraag of ziva dat dus gehad heeft en dat dit deze kanker veroorzaakt kan hebben.
Door Lizzy
#3428539
sam28 schreef: za 26 jun 2021, 15:55 Mijn vraag kwam uit interesse voort. Niet als veroordeling oid.
Ik vroeg me af wat de lange termijn effecten zijn en de besmettelijkheidsvraag kwam ook voort uit een; jeetje, wat als hij nu altijd besmettelijk blijft. Meer zat er niet achter :)

Ook kwam het voort uit mijn gedachten of dat Ziva miss giardia gehad heeft als pup en daarna, zij was ook snel aan de dunne altijd. Zeker als pup! Nooit over giardia nagedacht.
En je weet hoe het geëindigd is, dat ik me afvraag of ziva dat dus gehad heeft en dat dit deze kanker veroorzaakt kan hebben.
Oh maar zo had ik hem ook niet opgevat hoor :-* ! Maar ik heb zelf echt een beetje met een behhh gevoel in het bos rondgelopen. Ja, je loopt daar toch met een hond waarvan je weet dat ie beesies heeft.....

Het kan overigens zeker wel levenslang gevolgen hebben. Ja nee, niet als je de recht-toe-recht-aan websites mag geloven. Die zeggen allemaal dat giardia geen onherstelbare schade aan richt. Maar ga je naar de iets meer holistische websites kijken (en dat hoeven echt niet de super zweverige te zijn hoor :biggrin2: ), dan lees je al snel: levenslang snel diarree, huidproblemen, (voedsel) allergie, etc. Je ziet wel wat artikeltjes over kinderen en de relatie giardia/allergie: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9759805/

Dat is ook wel één van de redenen dat ik ontzettend baal. En we moeten natuurlijk wel af van deze kl*te parasiet. Als Sjoerd giardia-vrij is, is het volgende plan om zijn darmflora weer te optimaliseren.
Door Lizzy
#3428556
dinky89 schreef: za 26 jun 2021, 12:20 Echinacea wordt meer gebruikt als algemene weerstand verhoger dus niet specifiek tegen giardia. Omdat jij het had over weerstand om het zelf te kunnen bestrijden.
Ja, maar ik bedoelde meer dat ik het middel nog niet genoemd heb zien worden in de strijd tegen giardia.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door