Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3433432
Wat goed Lizzy, dat het beter lijkt te gaan! :)

Ivm die visolie, Luis kan ook niet tegen vis he...
Hij krijgt nu 2x per week een piepkleine hoeveelheid (3gr of zo) . En 1x per week ietsje meer (bij konijnkarkas omdat ik daar geen spier of orgaan bij geef). Lang niet genoeg, maar alle beetjes helpen, denk ik dan maar.
Ik heb hem eerst een paar maanden gewoon geen vis meer gegeven. Niets. En dan voorzichtig uitgetest als ik eens een klein stukje gaf. Bij voorkeur op een dagje met wat meer bot.
En nu gaat het wel goed.
Als ik iets te overmoedig wordt, merk ik het meteen. Moet ik mee opletten dat niet te doen.
Ow en sprotjes die ik heel koop gaan goed, maar de vette vismix van kiezebrink niet, zelfs niet een beetje. De soort vis kan dus idd ook nog schelen, of algenolie in jouw geval. Hopelijk gaat dat beter.

Bij Sjoerd kan die gevoelige darmen goed het gevolg zijn van de giardia en dan kan het ook nog beteren. Herstellen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3433498
Lizzy schreef: do 14 okt 2021, 13:17 Ja OK. Nou. Ik durf dat niet hardop te zeggen. Want steeds als ik het hardop zeg, is ie dezelfde dag aan de schijt. Maar het gaat dus heel goed met Sjoerd. Ik denk zelf dat hij giardia vrij is en ik ga hem binnenkort laten testen.

Mijn ervaring met Giardex en Gastro is echt super super super! Had ik dit geweten, had ik Sjoerd direct hier op gezet en hem nooit Panacur gegeven. De afgelopen weken (zeker de eerste 4 weken) had hij echt af en toe nog wel diarree. Maar daar had de huisdierendokter ook voor gewaarschuwd. Maar al heel snel niet meer in de mate waarop hij diarree heeft gehad.

En nu nog steeds heeft hij af en toe wel diarree, maar dat is altijd nadat hij iets fouts heeft gegeten. Dan moet je denken aan "gerecyclede Chinees" (oftewel mensenschijt) of snacks van iemand gehad (per ongeluk). Of net een paar druppels teveel visolie (reageert hij niet goed op - hij krijgt nu algenolie maar ook daar kan hij geen hele capsule van krijgen). Kortom, zijn darmen zijn echt wel heel gevoelig.

Omdat ik er eigenlijk zeker van ben dat hij giardia-vrij is, ben ik hem ook L-Glutamine gaan geven. Dat krijgt hij nu een weekje maar ik las dat je dit niet met iets moet mengen waar eiwit in zit. En ik meng het met bone broth dus dat is niet handig geweest. Toch had ik eigenlijk het idee dat het al wel iets deed. L-Glutamine moet helpen om de darmen weer in goede conditie te krijgen. Samen met de Clear Intestine en de probiotica (hij krijgt nog steeds die van Dr. Mercola).
Dat kan ik niet zo goed plaatsen. L-Glutamine (een aminozuur) komt van nature voor in o.a. vlees en eieren. Dus in zijn natuurlijke vorm wordt het dan toch ook samen met veel eiwitten opgenomen.
Door Lizzy
#3433499
pike schreef: za 16 okt 2021, 13:12 Dat kan ik niet zo goed plaatsen. L-Glutamine (een aminozuur) komt van nature voor in o.a. vlees en eieren. Dus in zijn natuurlijke vorm wordt het dan toch ook samen met veel eiwitten opgenomen.
Ik zat er eerlijk gezegd ook naar te kijken van "huh?". Ik zal ff de bron erbij zoeken!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3433518
Misschien gaat het dan binden?
In 'natuurlijke' vorm komen aminozuren zelden of nooit alleen voor hé. Misschien is dat bij deze net de werking om dat wel te doen?
Ik denk maar luidop hoor.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3433521
Het gaat over competitie in opname.
Dus dat de andere aminozuren de receptoren kunnen bezetten en daardoor dit minder goed opgenomen wordt. Of dat klopt weet ik niet, want receptoren zijn normaal erg specifiek, maar misschien in de darmen niet.
Gebruikersavatar
Door pike
#3433534
Lizzy schreef: zo 17 okt 2021, 11:12 Geldt dan niet alleen voor bone broth maar alle voeding en dranken:

https://happymammoth.com/blogs/happy-bl ... -leaky-gut
Dit hele verhaal gaat dan wel speciaal over suppletie in geval van een leaky gut.

Maar, wat moet ik hier nou mee:
"While you should take free-form L-Glutamine with food, you shouldn't take Trans-Alanyl-Glutamine with food." Heb jij dan die TAG in huis? Dat moet dan een superieure vorm van L-glutamine zijn?

En, hoe gezaghebbend is deze site? Dit staat er ook helemaal aan het eind:
"The statements made on this website have not been evaluated by the FDA (U.S. Food & Drug Administration). The products sold on this website are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease." Misschien wel een verplicht zinnetje.

Niet dat ik wil betwisten wat ze schrijven, ik weet dat gewoon echt niet. Maar ik vraag me wel af in hoeverre je het het kan geloven. Ik lees ook op sites dat je het het beste in je eiwitshake kunt doen ::) En de ene site spreekt de andere na. Het gaat dan wel over opname bij spierherstel en niet over lekkende darm.

Trouwens, als je de indruk had dat Sjoerd baat had bij de bone-broth met L-glutamine, dan zou ik het hem toch gewoon zo geven. Of drinkt hij het ook op als je het in water doet? (Ik neem aan dat je poeder hebt en geen capsules.) Daar zou Duc nooit intrappen :biggrin2:
Door Lizzy
#3433544
Lastig he? Je leest zoveel tegenstrijdigheden.... Ik weet zo bijvoorbeeld ook niet hoe lang ik het moet geven. Ook een en al onduidelijkheid over. Weet jij dat toevallig?

Als ik het poeder meng met water krijg ik het met een grote spuit wel naar binnen maar dan is dat toch min of meer met lichte dwang terwijl hij het gemengd met bone broth zo opdrinkt. Dus ja, dat is wel makkelijker.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3433550
Ik heb een willekeurige bron open gedaan en die verwees wel naar een artikel op science direct... Das toch niet zomaar wat geschreven. Maar goed, dan zou je ook die bron moeten checken en nagaan of dat onderzoek juist gevoerd is en vooral of ze in dit eerste artikel ook effectief vertellen wat er in de bron staat..

Food is trouwens niet noodzakelijk eiwitten he.

Ik bedenk me trouwens ook nog dat mensen en honden anders werken, dus of je dat kan doortrekken is ook de vraag.
Gebruikersavatar
Door pike
#3433560
Lizzy schreef:Lastig he? Je leest zoveel tegenstrijdigheden.... Ik weet zo bijvoorbeeld ook niet hoe lang ik het moet geven. Ook een en al onduidelijkheid over. Weet jij dat toevallig?

Als ik het poeder meng met water krijg ik het met een grote spuit wel naar binnen maar dan is dat toch min of meer met lichte dwang terwijl hij het gemengd met bone broth zo opdrinkt. Dus ja, dat is wel makkelijker.
Sorry maar ik moet het antwoord schuldig blijven. Kan er ook niets duidelijks over vinden. Is ook afhankelijk van de reden waarom je het geeft en de dosering. Maar echte aanduidingen van gebruiksduur bij darmherstel heb ik nog niet gevonden. Op sites die L-glutamine voor honden verkopen lees ik echter ook dat je het het beste buiten de maaltijd om kan geven, opgelost in water en toedienen met een spuitje.
En gebruiksduur, tja, ik zou dan zeggen als je zeker weet dat de giardia weg is en hij een tijdje gewoon goede ontlasting heeft dan stop je ermee (of bouw je af, ik weet niet of dat misschien nodig is).
Is er niet iemand die daarin zou kunnen adviseren??

pearlsofpassion schreef:
Food is trouwens niet noodzakelijk eiwitten he.

Ik bedenk me trouwens ook nog dat mensen en honden anders werken, dus of je dat kan doortrekken is ook de vraag.
Nee, maar eiwitten is wel food :biggrin2:
En wat de laatste zin betreft: Dit geldt natuurlijk ook voor de hoogte van de doseringen en gebruiksduur.
Door Lizzy
#3433566
Ik zit net in een ouder boekje van de Groene Os te lezen. Zij hebben ooit een darmprotocol geschreven. Daar in staat 8 weken. Dus dat gaan we dan maar doen. Dit darmprotocol bestaat niet meer als zodanig omdat de Groene Os geen L-Glutamine meer verkoopt.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door