Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Anne in Zweden
#3430285
Lizzy schreef: di 27 jul 2021, 13:41 En nog steeds giardia...................
O man, wat stomvervelend! En nog steeds diarree dus ook? Hopelijk neemt ie wel voldoende voedingsstoffen op. Al is dat misschien meer een dingetje wanneer de diarree voedselgerelateerd is (en het voedsel dus niet lang genoeg in de darmen is).

Bah, zo sneu! :bigarmhug:
Door Lizzy
#3430286
Sjoerd heeft af en toe diarree. Dus bijvoorbeeld afgelopen vrijdag en zaterdag heeft hij 3 a 4 keer ontlasting gehad op die dag en daarvan 1 keer diarree gehad. Zondag en maandag ook 3 a 4 keer ontlasting en nul keer diarree. Dat maakt het voor mij nu wel even lastig wat te doen. Ofwel opnieuw toch weer Panacur erin ofwel plan B (die heb ik nog niet hoor, plan B).
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3430289
Ik zou zeker geen Panacur doen.
Werkt duidelijk niet tegen deze giardia en doet meer kwaad dan goed. Kan net zo goed zijn dat het zijn darmen net beschadigt (want hij reageert er toch niet goed op?) en het uitdrijven van de parasiet net bemoeilijkt.
We zijn als barfers toch van het principe dat een gezond lijf meer kan bestrijden en verdragen dan een lijf op junk+medicatie. Als de medicatie niet werkt moet hij het zelf gaan doen. En daarvoor moet hij dus zo gezond mogelijk worden zodat zijn darmen sterker worden. Goede voeding, evt ondersteunende supplementen, en geen gif..

Zo denk ik erover...
Zou nog wat anders zijn moest hij aan 1 stuk lopende diarree hebben...
Door toscak
#3430290
Phoe wat irritant zeg. En ja wat moet je?

Ik denk dat ik eens een internist (en) zou bellen om te vragen hoe schadelijk het nou eigenlijk is als hij door giardia eens in de zoveel dagen een keer diarree heeft en of het mogelijk is dat je op bepaalde vitamines (B12 bijv) kunt testen om te checken of hij wel gewoon alles goed opneemt. En dat je dan dus niet behandeld.
Als het verhaal is dat ze dagelijks honden met maagproblemen voorbij zien komen door een jarenlange onbehandelde giardia, ja dan kun je bijna niet anders dan toch echt proberen dit te bestrijden met troep. Als ze alleen giardia problemen zien als er echt ernstige symptomen zijn, zoals dagelijks/constant diarree dan zou ik me wel veilig voelen met gewoon afwachten.
Door Lizzy
#3430291
toscak schreef: di 27 jul 2021, 15:47 Phoe wat irritant zeg. En ja wat moet je?

Ik denk dat ik eens een internist (en) zou bellen om te vragen hoe schadelijk het nou eigenlijk is als hij door giardia eens in de zoveel dagen een keer diarree heeft en of het mogelijk is dat je op bepaalde vitamines (B12 bijv) kunt testen om te checken of hij wel gewoon alles goed opneemt. En dat je dan dus niet behandeld.
Als het verhaal is dat ze dagelijks honden met maagproblemen voorbij zien komen door een jarenlange onbehandelde giardia, ja dan kun je bijna niet anders dan toch echt proberen dit te bestrijden met troep. Als ze alleen giardia problemen zien als er echt ernstige symptomen zijn, zoals dagelijks/constant diarree dan zou ik me wel veilig voelen met gewoon afwachten.
Op zich is dat inderdaad een super goede vraag! Ik heb helaas alleen geen toegang tot een internist om even te overleggen. Wat ik trouwens op Internet kan vinden is dat giardia voornamelijk schade aanricht aan de darm, dat dit niet permanent is hoewel er ook wel wordt geschreven dat IBS veroorzaakt zou kunnen zijn door giardia.
Door toscak
#3430297
Lizzy schreef: Op zich is dat inderdaad een super goede vraag! Ik heb helaas alleen geen toegang tot een internist om even te overleggen. Wat ik trouwens op Internet kan vinden is dat giardia voornamelijk schade aanricht aan de darm, dat dit niet permanent is hoewel er ook wel wordt geschreven dat IBS veroorzaakt zou kunnen zijn door giardia.
Excuus, ik bedoelde inderdaad darm niet maag. En dat laatste klopt inderdaad omdat ik ooit nog ‘hoopte’ dat Mack zijn problemen door giardia kwam en niet andersom. Giardia omdat zijn darmen super gevoelig zijn :(
Door Lizzy
#3430303
Siberienne schreef: di 27 jul 2021, 20:45 Hoe vaak heeft hij nou panacure gehad en hoe lang is de laatste kuur nu geleden?
Hij heeft 5 dagen Panacur + 7 dagen Panacur gehad. En de start van de kuur was rond 20 mei.
Door Lizzy
#3430304
toscak schreef: di 27 jul 2021, 20:15 Excuus, ik bedoelde inderdaad darm niet maag. En dat laatste klopt inderdaad omdat ik ooit nog ‘hoopte’ dat Mack zijn problemen door giardia kwam en niet andersom. Giardia omdat zijn darmen super gevoelig zijn :(
Ik geloof dat ik deze niet begrijp?
Door Lizzy
#3430326
pearlsofpassion schreef: di 27 jul 2021, 18:17 En wat doet Panacur op de darm?
Dit is wat ik daar over heb kunnen vinden:

Some experimental studies have evaluated also the efficacy of the oral administration of probiotics together with albendazole (38), therefore during the treatment the veterinarian can recommend the administration of probiotics that play a synergistic role with the drug regenerating the intestinal flora. However, in the present study, none of the dogs received a special diet, or probiotics supplements during and after the therapy. Moreover, there are few recent studies that showed that the microbial diversity was not altered by fenbendazole administration, which is in contrast to metronidazole which significantly altered microbial structure and diversity (43–47). Administration of metronidazole to healthy dogs caused significant changes in the microbiome, some of which persist following discontinuation of the drug with unknown clinical effects. Furthermore, some dogs on metronidazole can get neurotoxicity (48, 49). However, in the present study, no adverse responses due to the medications were observed including transient neurological signs due to metronidazole.

Bron: https://www.frontiersin.org/articles/10 ... 26424/full
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3430456
OK, dus geen invloed op de darmflora.
Maar Sjoerd kreeg toch net darmklachten van de Panacur. En voelde zich niet lekker? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Misschien heeft het een andere invloed op de werking, anders dan op de darmflora?

Ik heb altijd wel begrepen dat het geen compleet onschuldig goedje is...

Voor coccidiose bij konijnen wordt het wel in 2 kuren met een weekje tussen gegeven. Al weet ik eigenlijk niet wat het idee daarachter is en of dat specifiek voor coccidiose is, specifiek voor konijnen of een eigenschap van het medicijn.
Door Lizzy
#3430460
pearlsofpassion schreef: do 29 jul 2021, 23:28 OK, dus geen invloed op de darmflora.
Maar Sjoerd kreeg toch net darmklachten van de Panacur. En voelde zich niet lekker? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Misschien heeft het een andere invloed op de werking, anders dan op de darmflora?

Ik heb altijd wel begrepen dat het geen compleet onschuldig goedje is...

Voor coccidiose bij konijnen wordt het wel in 2 kuren met een weekje tussen gegeven. Al weet ik eigenlijk niet wat het idee daarachter is en of dat specifiek voor coccidiose is, specifiek voor konijnen of een eigenschap van het medicijn.
Zo lees ik het ook. En ja, Sjoerd z'n problemen begonnen pas echt goed tijdens de eerste kuur Panacur. Ze kunnen mij nog meer vertellen maar onschuldig is het spul niet. Het doodt wormen en giardia. Dat doe je niet door die beestjes dood te kietelen.

Maar goed, het is beter als die AB die ze ook voorschrijven :-\

Sjoerd heeft ook 2 keer Panacur gekregen met 1 week ertussen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door