Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Siberienne
#3427482
Als ik goed teken zit die tweede kuur er nu pas net in? Dan zou ik nu gewoon eens twee weken afwachten. Met alleen maar dunne poep na gevormde poep in het bos. Herstel van de darm kost tijd.
Als je nu meteen test, heb je kans dat je tegen de resten van al dode parasieten zit te kijken.
Qua voeding & supplementen doe je al wat je kan.
Door Lizzy
#3427483
Siberienne schreef: ma 07 jun 2021, 07:02 Als ik goed teken zit die tweede kuur er nu pas net in? Dan zou ik nu gewoon eens twee weken afwachten. Met alleen maar dunne poep na gevormde poep in het bos. Herstel van de darm kost tijd.
Als je nu meteen test, heb je kans dat je tegen de resten van al dode parasieten zit te kijken.
Qua voeding & supplementen doe je al wat je kan.
Ja, de 2de kuur is net afgelopen. De vorige keer heb ik na 6 dagen mest opgestuurd. En echt, ik dacht dat die negatief zou terug komen. Niet dus. Nou goed, ik wacht dan nu 14 dagen. Ik denk dat Wicher Holland die "binnen 7 dagen" hanteert zodat je er binnen de 7 dagen nog een nieuwe Panacur kunt inrossen. Weet ik niet zeker hoor, maar denk ik.
Siberienne schreef: ↑zo 06 jun 2021, 18:14
Nee, ik zie weinig toegevoegde waarde van metronidazol ; panacure komt uit de dezelfde groep en als ik even snel scan even effectief.
Zou je deze nog toe willen lichten Siberienne want ik snap 'm niet. Panacur komt toch uit de groep ontwormingsmiddelen, is toch geen AB?
Door Lizzy
#3427484
toscak schreef: zo 06 jun 2021, 21:43 Zeker negatief!
En dat is echt al weer een hele tijd geleden, maanden. Heb tussen toen en nu zeker al 3 keer getest. Gewoon omdat hij al maagissues heeft en ik niet een giardia besmetting wilde missen.
Dus als hij het nu heeft is het een nieuwe besmetting wat mij betreft en zeker geen oude die toch niet helemaal opgelost was.

Standaard wordt nu alles hier op zowel giardia als hartworm (want Den Haag) getest en niet meer de basistest.

Let you know. En succes!
Dank je. En jij ook veel succes!

Giardia is gewoon overal..... :-\. Daarom vind ik de adviezen rondom giardia ook licht verwarrend. Ik zou m'n hele tuin uit moeten soppen met chloor (wat ik dus niet ga doen want er wonen hier ook andere beestjes behalve giardia). Sjoerd loopt 1 rondje mee over de Voorweg en de Giardia zit alweer onder zijn pootjes bij wijze van spreken.
Door Lizzy
#3427485
src_esther schreef: ma 07 jun 2021, 06:28 Getsie wat ontzettend balen.

Ter herinnering nog even de routine van parelridder: viewtopic.php?f=8&t=134428&p=3283243#p3283243

Wat mij opvalt; hoge dosering en de duur van de kuur (5 tot 10 dgn) en stopdagen.
Ja, ik heb ook contact gehad met parelridder nav dit topic van haar. Ik heb Sjoerd inderdaad een ruime dosering gegeven. En omdat hij nog steeds niet vrij is van diarree (niet 100%) vroeg ik daarom of ik langer de Panacur zou geven. De 5 stop-dagen heb ik niet gered omdat ik hem in de tussentijd eerst wilde testen. Parelridder heeft me achter de schermen geadviseerd om hem Phytonics Clear Intestine te geven.
Door Lizzy
#3427487
Eef+Stippels schreef: zo 06 jun 2021, 20:22 Hè bah, wat balen :(

Ik heb (gelukkig) geen ervaring met Giardia, maar zou zelf:
- de Panacur niet verlengen, dus 5 dagen aanhouden.
- dan na een dag of 6-7 de ontlasting weer laten onderzoeken
- probiotica kunnen toch ook een averrechts effect hebben, meen ik van jou gelezen te hebben? Ik zou het daarom niet doen. Sowieso hoe meer je toevoegt, hoe meer er kan reageren?
- voor mijn gevoel zou ik het voer niet gaan koken, maar je zou het voor de zekerheid kunnen doen... Het is om wanhopig van te worden natuurlijk :-\

Bella heeft nogal eens dunne ontlasting van de spanning. Precies zoals je omschrijft; eerst normaal en daarna dun. De rest van de tijd is haar ontlasting gewoon perfect.

Ik kan me voorstellen dat Sjoerds darmen ook even moeten bijkomen van de giardia en Panacur en zijn ontlasting daarom nog niet helemaal goed is.

Heel veel beterschap!
Hopelijk blijkt dat hij nu gewoon van de giardia af is :-*
Dank je voor je reactie. Over de probiotica... Ja, dat is dus ook een lastige. Want ik lees bijv ook dit (Stefan Veenstra, holistisch DA in A'dam) :

Supplementen
De volgende voedingssupplementen kunnen een
bijdrage leveren aan het voorkomen en weghalen
van een Giardia infectie.
- Vezels uit groenten en glucosamine (bijvoorbeeld uit
bottenbouillon) remt Giardia en stimuleert het immuunsysteem en darmflora.
- Zink zorgt voor een betere darmslijmvlies en verbetert
de weerstand.
- Anti-oxidanten als Vitamine C, kurkuma of astaxanthine vangen vrije radicalen, veroorzaakt door de
besmetting met Giardia, weg.
- Omega 3 vetzuren, als krill olie, groenlipmosselolie of
hennepzaadolie hebben een ontstekingsremmende
werking.
- Multivitaminen en mineralen om de tekorten ontstaan
door de malabsorptie door de Giardia op te heffen.
- Probioticum Lactobacillus rhamnosus bindt zich aan
Giardia en zorgt er voor dat de Giardia minder kan
hechten aan de darmwand.

- Oregano, berberine, neem, artemisia en knoflook zijn
dodend voor Giardia.

Van: https://www.natuurlijkgezondedieren.nl/ ... iardia.pdf

=====

Oh, ik geef Sjoerd dus ook iedere dag een scheut bone broth. Kleine moeite. Op vetten reageert hij nu niet zo goed dus ik geef hem groenlipmossel (poeder) en af en toe een halve capsule algenolie van Testa (dat gaat wel goed). Verder krijgt hij twee keer per week vette vis.

Multivitamine/mineralen heb ik nog staan, van Puur. Maar besloten om dat niet te geven. Sjoerd krijgt super afwisselend te eten en echt het beste van het beste, zover we dat kunnen (betalen en krijgen). Biologische groenten, veel biologisch en wild vlees en ik pluk ook verse wilde kruiden voor hem. Ik geef hem ook chlorella en spirulina. Ik ben er niet kapot van, van die multivitamines :-\ (heb het een paar dagen wel gegeven hoor, toen hij echt diarree had - en dat was nadat ik een paar dagen Panacur aan het geven was, eerste kuur :-\ ).

Ik zit er ook niet op te wachten om zijn eten te koken. Niet zolang zijn ontlasting er meestal zo uit ziet:
IMG_20210607_070055.jpg
IMG_20210607_070055.jpg (7.41 MiB) 1632 keer bekeken
Maar het kan zijn dat ik iets over het hoofd zie dus vandaar mijn vraag.
Door Eef+Stippels
#3427491
Ja, het jammere aan die multi's is dat het zo'n synthetische samenstelling heeft. Een multi vitamine lijkt me ook niet echt nodig op het moment.

Zou twee keer per week vette vis, naast de algenolie en groenlipmossel misschien teveel kunnen zijn?
Voor mensen raadt (zelfs) het Voedingscentrum aan om het nog maar bij 1x per week te houden ivm zware metalen, dioxines etc. :-\
Ik zou (ook ivm de vetten) het voor Sjoerd dan ook bij 1x per week houden, denk ik..

Die Probioticum Lactobacillus rhamnosus klinkt wel goed, als het zich idd aan de giardia bindt..
Maar is het dan de LGG of de GR-1 variant die je moet geven volgens hem?
https://m.orthokennis.nl/nutrienten/probiotica
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3427497
Om te beginnen heb ik gelukkig geen enkele ervaring met giardia.
Maar wanneer ik dit lees
ik pluk ook verse wilde kruiden voor hem.
dan vraag ik mij wel af of die kruiden niet ook 'besmet' kunnen zijn waardoor je het misschien weer mee naar binnen brengt?
Door Eef+Stippels
#3427499
dinky89 schreef:Om te beginnen heb ik gelukkig geen enkele ervaring met giardia.
Maar wanneer ik dit lees

dan vraag ik mij wel af of die kruiden niet ook 'besmet' kunnen zijn waardoor je het misschien weer mee naar binnen brengt?
Ja, dat kan natuurlijk ook nog...
Door Lizzy
#3427504
Eef+Stippels schreef: ma 07 jun 2021, 08:58 Ja, het jammere aan die multi's is dat het zo'n synthetische samenstelling heeft. Een multi vitamine lijkt me ook niet echt nodig op het moment.

Zou twee keer per week vette vis, naast de algenolie en groenlipmossel misschien teveel kunnen zijn?
Voor mensen raadt (zelfs) het Voedingscentrum aan om het nog maar bij 1x per week te houden ivm zware metalen, dioxines etc. :-\
Ik zou (ook ivm de vetten) het voor Sjoerd dan ook bij 1x per week houden, denk ik..

Die Probioticum Lactobacillus rhamnosus klinkt wel goed, als het zich idd aan de giardia bindt..
Maar is het dan de LGG of de GR-1 variant die je moet geven volgens hem?
https://m.orthokennis.nl/nutrienten/probiotica
Tot op heden niet het gevoel dat dit teveel was maar ik ga in ieder geval terug naar 1 keer per week vis (ze krijgen hier een klein stukje wilde zalm voor de vitamine D en 1 panharing of sardien)!

Ik heb geen idee welke variant. Dat staat er niet bij, bij het artikel van Veenstra.
Door Siberienne
#3427535
Lizzy schreef: ma 07 jun 2021, 07:09 Ja, de 2de kuur is net afgelopen. De vorige keer heb ik na 6 dagen mest opgestuurd. En echt, ik dacht dat die negatief zou terug komen. Niet dus. Nou goed, ik wacht dan nu 14 dagen. Ik denk dat Wicher Holland die "binnen 7 dagen" hanteert zodat je er binnen de 7 dagen nog een nieuwe Panacur kunt inrossen. Weet ik niet zeker hoor, maar denk ik.


Zou je deze nog toe willen lichten Siberienne want ik snap 'm niet. Panacur komt toch uit de groep ontwormingsmiddelen, is toch geen AB?
Panacure is febendazol, dat is een middel dat de celdeling van de giardia remt. Metronidazol doet dat ook. Het zijn wel verschillende groepen (de eerste is een benzimidazol, de tweede een nitroimidazol) maar het zijn chemisch wel verwante stoffen.

Metronidazol is een antibioticum dat ook tegen parasieten zoals giardia werkt. Er zijn een paar middelen die zowel tegen een parasiet als een bacterie werken of bv ook tegen een schimmel en een parasiet. Het zijn stoffen die ingrijpen in het biologische proces in een cel, in dit geval dus zowel de bacterie cel als parasieten-cel.

Ik dwaal nu een beetje af maar het is soms best lastig om stoffen te vinden die wel ingrijpen in het proces van bv parasieten maar niet in menselijke cellen omdat een deel van de celprocessen zoveel overeenkomen. Daarom hebben sommige middelen ook zulke pittige bijwerkingen. Maar dat terzijde.

En ik zou eerlijk gezegd echt even aankijken. Giardia is overal en heel veel honden zijn ermee gekoloniseerd. Om echt ziek te worden / infectie te krijgen, is vaak een combinatie van (relatief) veel binnenkrijgen en net op een moment dat je er gevoelig voor bent. Kijk, de meeste giardia besmetting bij mensen zijn ‘self limiting’; het verdwijnt vanzelf weer. Soms moet je daar dan een handje bij helpen. Ik adviseer bij mensen nooit om te testen na afloop; klachten weg, infectie over. Misschien zit er her en der nog een parasiet in de darm. So what. En zeker bij honden; als je honden zonder klachten hebt zijn er zoveel die wel giardia aantoonbaar hebben.
Ik ben in de loop der jaren er steeds meer van overtuigd geraakt dat we veel te veel kijken naar infecties als indringers die verjaagd moeten worden en dat het veel meer is zoals een ecosysteem dat weer in het gareel moet worden gebracht.
En jouw tuin: poep ruim je op en de rest doet de zon en steriel krijg je het gelukkig niet want dan is je tuin dood.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door