Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3427547
Super bedankt voor je uitgebreide reactie Siberienne. Ik moet zeggen dat het wel even binnen komt. Heeft die kleine uk echt al heel wat dagen die smerige bagger binnen gekregen. Dat zal z'n darmflora ook bepaald niet ten goede komen :-X . Ik hoop dat ik hem gauw weer op de rit krijg.
Door Lizzy
#3427699
Sjoerd heeft weer diarree. Ik hoef zijn ontlasting niet eens op te sturen, hij heeft gewoon nog steeds giardia :-\ . Weet even niet meer wat ik moet doen....
Door Hanny
#3427715
Je zou propolis kunnen overwegen. Ik zou dat zeker doen en dan geen druppels, maar capsules met een flinke hoeveelheid.
Je geeft meer dan ik zou doen, veel is niet altijd beter en misschien kan hij er niets mee, als de boel niet in orde is. Ik zou zeker de botten malen, omdat ik denk, dat dat nu beter is en verder zouden alle kleden uit huis gaan, als dat ergens goed voor zou zijn. Ik las dat je ze naar buiten had gedaan, bij mij gingen ze er uit samen met de kleedjes uit de manden. Maar ik ben niet van de kleedjes enz, strak en schoon, makkelijk. Daags verschonen en de vloer dweilen, lekker fris.
Kijk je niet meer zelf de poep na? Nu hoeft dat niet, maar als het iets beter zou gaan.
In ieder geval, succes en een lange adem,

Hanny
Door Lizzy
#3427721
Hanny schreef: vr 11 jun 2021, 12:53 Je zou propolis kunnen overwegen. Ik zou dat zeker doen en dan geen druppels, maar capsules met een flinke hoeveelheid.
Je geeft meer dan ik zou doen, veel is niet altijd beter en misschien kan hij er niets mee, als de boel niet in orde is. Ik zou zeker de botten malen, omdat ik denk, dat dat nu beter is en verder zouden alle kleden uit huis gaan, als dat ergens goed voor zou zijn. Ik las dat je ze naar buiten had gedaan, bij mij gingen ze er uit samen met de kleedjes uit de manden. Maar ik ben niet van de kleedjes enz, strak en schoon, makkelijk. Daags verschonen en de vloer dweilen, lekker fris.
Kijk je niet meer zelf de poep na? Nu hoeft dat niet, maar als het iets beter zou gaan.
In ieder geval, succes en een lange adem,

Hanny
Bedankt voor het meedenken Hanny!

Helaas kunnen de kleden niet naar weg. Biscuit glijdt zich te barsten op onze PVC vloer (letterlijk en twee keer naar de chiropractor gemoeten) en daarnaast ligt het er ook voor Sjoerd zelf. De vloer is gewoon te glad. De kleden zijn op een hete zonnige dag naar buiten gegaan en met de stoomreiniger schoongemaakt (de dag dat de kleden buiten lagen gleed Biscuit weer uit en stond ze een paar dagen op 3 poten, eentje die achter haar aan hing....). De kleedjes zijn hoezen om de ligkussens. Ik ben blij dat ik die heb want die kussens zelf kun je niet goed reinigen. Die hoesjes gaan nu steeds in de was op 75 graden :-\

De poep controleer ik zelf alleen op hartworm. Niet op giardia. Die mogelijkheid heb ik niet.

Propolis capsules. Klinkt interessant! Zit daar nog iets van suikers in, in propolis? Want daar voedt giardia zich dan weer mee. Ik ga zeker op onderzoek uit.

Ben met je eens hoor, dat niet alles misschien even goed is op dit moment. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik erachter moet komen wat ik wel/niet moet geven :-\

Botten malen is misschien een goed idee. Wel jammer want hij is druk aan het wisselen maar voor nu misschien beter.
Door Hanny
#3427730
In mijn informatie, die ik heb gekregen van Tom Schotman, staat, dat je met de direct smear test wel de giardia cysten zou kunnen zien. Niet altijd even goed, maar toch wel handig om het even zelf te bekijken.
Wat een miskoop, jullie vloer als een jonge hond en een wat oudere hond zich er niet op kunnen verplaatsen. Bah, balen, dat was niet wat je wilde. Bij mijn dochter ligt ook een pvc vloer, geen hond, die er op uit glijdt. Zelfs oude Roos niet, die aan haar laatste dagen bezig is.
Staat er in dat Amerikaanse tijdschrift Naturally ???? niet iets bruikbaars.

Succes en natuurlijk gaat het ooit goed komen,
Hanny
Door Eef+Stippels
#3427752
Wat frustrerend :-\

Er zouden niet veel suikers in propolis zitten:
https://propolis.wiebebraam.nl/samenstelling/

En misschien heb je hier nog wat aan?
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=propolis+giardia

Ik ben nog niet overal doorheen gegaan, maar zag een tabel voorbij komen waarbij propolis net zo goed lijkt te werken tegen giardia als metrodinazol.
Uiteraard kan ik die tabel nu niet terugvinden ::)

En op imkersnederland.nl staat:
Vroeg onderzoek suggereert dat het nemen van een propolis-extract van 30% gedurende 5 dagen giardiasis bij meer mensen kan genezen dan het medicijn tinidazol.
Maar het onderzoek waarnaar verwezen wordt zie ik zo niet.

Mij lijkt propolis wel het proberen waard.. Er zijn zover mij bekend niet echt bijwerkingen, dus baat het niet, schaadt het niet?
Door Lizzy
#3427782
CallistaBea schreef: vr 11 jun 2021, 21:44 https://www.evatesselaar.nl/11-redenen- ... a-af-komt/

Kijk eens naar punt 2..misschien kan je hier iets mee?
Verder ben ik ook maar een leek :shy:
Super, dank je wel! Ik zweer je, dit is exact het artikel waar ik over struikelde toen ik zat "wel of geen probiotica". Helaas kan ik echt nul wetenschappelijke onderbouwing vinden voor deze stelling en wordt er eigenlijk overal aangeraden om wel probiotica te geven. En dan zit je wel te kijken van "OK, en wat ga ik nu doen. De een adviseert dit en de ander stellig dat" :-\

Er wordt ook gesproken over het herstellen van de slijmlaag in de darmen. Maar ik begrijp tot op de dag van vandaag niet op welk moment je dat moet doen. Terwijl je hond nog een giardia besmetting heeft al L Glutamine geven? Of wachten tot de giardia weg is en dan L Glutamine geven? En zo roepen alle artikelen die ik tot nu toe gelezen heb (en dat zijn er veul :o :biggrin2: ) steeds meer vragen op dan dat ze antwoorden geven....
Door Lizzy
#3427784
5. Je laat je hond uit op plekken waar veel andere honden komen
Misschien een beetje een open deur, maar ik hoor het toch nog relatief vaak dat mensen hun Giardia-gevoelige hond uitlaten op plekken waar veel andere honden komen. Denk hierbij aan uitlaat- en hondenspeelveldjes, maar ook die ene berm in de wijk waar iedereen zijn hond laat poepen.
Giardia komt ontzettend veel voor. Sommige honden zijn drager zonder zelf klachten te ondervinden, sommige honden hebben wel klachten maar lopen nog met onontdekte Giardia, of sommige mensen weten dat hun hond Giardia heeft en laten hem nog steeds overal poepen.
Zelfs als de ontlasting wordt opgeruimd, blijft het besmettingsgevaar via het gras aanwezig. Wanneer jouw hond hier overheen loopt en thuis zijn voeten gaat wassen, krijgt hij het op die manier (opnieuw) binnen.
Probeer dus echt om de drukke plekken te vermijden. Als dat betekent dat jij je hond in de auto moet zetten om ergens heen te rijden waar je geen hond (pun intended) tegenkomt, dan is dat dus echt even zo.
De hele f*cking Randstad is afgeladen met honden. Ik kan moeilijk 4 keer per dag in de auto stappen om de Randstad uit te rijden en daar mijn honden uit te gaan laten :-\ . Rondom mijn huis barst het van de honden, in alle bosjes die je hier hebt barst het van de honden en in bosjes in Den Haag, Delft, Rijkswijk, Leidschendam, Voorburg, Pijnacker, Nootdorp barst het overal van de honden. Kan ik naar het strand gaan: vier keer per dag 1 uur heen en terug, ja sorry, maar sommige dingen gaan gewoon niet (twee keer gaat al niet, ik heb ook andere dingen aan mijn hoofd, heel gek genoeg).

We lopen nu in 1 specifiek bosje het paardenpad. Daar lopen vrijwel geen honden. En dat pad is droog. We kijken spiedend om ons heen want ja, het woord paardenpad zegt het al: hier lopen paarden. We kunnen ze redelijk uit de verte aan zien komen en dan springen we door het hoge gras het fietspad op. En ja gut, hier vreet Sjoerd dan weer paardenstront :-\ . De verharde paden in de bosjes kan ik niet meer lopen want Fritzi heeft daar last van haar plat voet (we gaan een orthopedische schoen voor haar laten maken maar die is pas halverwege juli klaar). De tussenpaden waar ik wel met Fritzi kan lopen zijn of te modderig of liggen naast sloten. En zo word ik voor m'n gevoel een beetje door de hond of door de kat of door de vos gebeten. En als ik dan zoiets lees, ja, dan krijg ik dus licht uitslag uit pure frustratie.
Door Lizzy
#3427786
Siberienne schreef: za 12 jun 2021, 08:20 Kom verschillende artikelen tegen met pos effecten van probiotica. Heb even geen tijd om alles door te spitten maar zou niet weten waarom je het niet zou doen.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=G ... iotica+dog
Dank je voor de link. Ik heb al heel wat artikelen gelezen. En eigenlijk is er maar 1 klein onderzoekje gedaan bij honden en dat is met de probiotica stam Enterococcus Faecium (waarvan men wel eens zegt dat dit de enige goedwerkende is bij honden) en daar maakte het nauwelijks verschil.

De rest van de artikelen gaat over onderzoek bij muizen of mensen. En ik weet dan niet zo goed wat ik daar mee moet, eerlijk gezegd?

Ik vond dit wel een interessant stukje over een specifieke "stam" : https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33289232/ maar dat is geen probiotica, dat is een gist. En ik vind wat ik hier dan lees ook niet uitgebreid genoeg om er wat mee te kunnen en een uitgebreider onderzoek kan ik dan weer niet vinden.

Holistisch dierenarts Stefan Veenstra schrijft dan dit: "Probioticum Lactobacillus rhamnosus bindt zich aan Giardia en zorgt er voor dat de Giardia minder kan hechten aan de darmwand". Maar ik kan eigenlijk niks vinden behalve een onderzoek bij muizen. Maar als ik dan in het zelfde stuk tekst dit lees : "Het verwijderen van de biofilm gebeurd door het geven van verteringsenzymen, maar kan ook door rectaal ozon gerealiseerd worden", dan gaat bij mij acuut het licht uit.

Tannetje adviseert het ook te geven. En ik ben dus op zoek gegaan naar een probiotica dat geen zuivel bevat (moet je niet geven aan een giardia patiënt) en geen suiker (moet je ook niet geven). Aangezien ik zelf toch matige ervaring heb met de probiotica voor dieren, heb ik de Solgar gekocht. Kom ik thuis, zit er maltodextrine in. Da's een koolhydraat en dat moet je ook niet geven aan een giardia patiënt. Nou ga ik weer even achterover zitten en nadenken.....

Moet ik toch maar deze gaan kopen, denk ik: https://nl.iherb.com/pr/Dr-Mercola-Comp ... lsrc=aw.ds.

Doe ik 18 dagen met zo'n potje :-X . Moet ik ook geheel tegen mijn principe in bij amazon.nl bestellen, anders gaat zo'n pot me €70 kosten, omdat ik 'm niet meer vanuit de US mag importeren (thanks NL, met je achterlijke regels - visolie mag ook niet meer geïmporteerd worden).
Door Lizzy
#3427792
Eef+Stippels schreef: vr 11 jun 2021, 21:06 Wat frustrerend :-\

Er zouden niet veel suikers in propolis zitten:
https://propolis.wiebebraam.nl/samenstelling/

En misschien heb je hier nog wat aan?
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=propolis+giardia

Ik ben nog niet overal doorheen gegaan, maar zag een tabel voorbij komen waarbij propolis net zo goed lijkt te werken tegen giardia als metrodinazol.
Uiteraard kan ik die tabel nu niet terugvinden ::)

En op imkersnederland.nl staat:

Maar het onderzoek waarnaar verwezen wordt zie ik zo niet.

Mij lijkt propolis wel het proberen waard.. Er zijn zover mij bekend niet echt bijwerkingen, dus baat het niet, schaadt het niet?
Bedankt voor het zoeken :-*

Bedoel je deze?

http://www.plantarchives.org/SPECIAL%20 ... 2-364_.pdf

Ik heb dus werkelijk geen idee of de suikers in propolis wel/niet problematisch zijn bij giardia. Ik ga wel ff zoeken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door