Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3427424
Pfft. Eindelijk tijd om even te gaan zitten en m'n hele verhaal te doen en vragen te stellen.

Rond 5 mei was het normaal gesproken tijd om Sjoerd te ontwormen. Dus mest op gestuurd naar het Woud. Mooi negatief. Maar ik vond toch zijn ontlasting sinds een klein weekje niet om over naar huis te schrijven. Soms mooi hard maar soms ook wat zacht. Voor de zekerheid op Giardia laten testen. Op 19 mei de uitslag: Giardia positief :-\ . De dagen ervoor had ik hem al op de diatomeeënaarde gezet (en dat kreeg hij dus echt al even) en dat heeft tot nu toe ook geen r**t geholpen :-\

Op 21 mei de eerste Panacur erin. Nou, daar knapte Sjoerd dus echt niet van op he! In plaats van vaak goede ontlasting en soms slechte ontlasting had hij nu alsmaar slechte ontlasting. Er zat zelf een keer bloed bij (met slijm). Daarnaast werd hij super druk, nul rust in zijn lijf en hij werd ook echt narrig in de omgang. Echt heel zielig.

Panacur vijf dagen gegeven en dan moest ik binnen de 7 dagen opnieuw ontlasting insturen. Toen ik stopte knapte na een paar dagen zijn ontlasting weer aardig op. Op dag 6 ontlasting ingestuurd en die kwam terug: Giardia positief. Precies die dag had hij 's morgens goede ontlasting maar in het bos diarree. Advies was: opnieuw vijf dagen Panacur. De eerste dagen op de Panacur werd hij weer zo beroerd. Geen rust in zijn lijf. Echt te sneu. Ik zit nu op dag vijf en sinds gisteren is hij er niet meer zo rot van. Maar zijn ontlasting is goed behalve (heel raar) als ie in het bos moet poepen, daar is het eerst stevig en daarna steeds dun (don't worry, ik haal de ontlasting met grond daarom heen heel secuur weg! Gelukkig schijnt de zon ook!!).

Ik heb alle hondenkleedjes inmiddels wel 8 keer gewassen op 75 graden en daarna in de droger gedaan. Ook de kleedjes die in de auto liggen. Ik heb m'n tapijten naar buiten gegooid op een zeer zonnige dag een dagje in de zon gelegd EN schoon gemaakt met een stoom reiniger. Mijn vloer (PVC) mag niet met de stoomreiniger maar ik heb een UV-C lamp gekocht en die zet ik twee keer per dag aan (mijn planten zijn er dood van omgevallen....) om de vloer te desinfecteren. Ik heb de lamp ook al een paar keer in de auto gezet.

Ik geef hem ook Parasiet Mix Inwendig van Caspar Broekman. En ik geef hem ook wat extra zink. Oh, en ik heb hem tot nu toe twee keer gewassen en maak na het poepen zijn kont schoon. Waar hij diarree in de tuin heeft gehad: dat heb ik weg geschept en met een verfbrander na behandeld. Ik ga niet in mijn tuin niet met chloor aan de slag, dat verdom ik gewoon.

Maar goed. Tja. Ontlasting is dus nog steeds niet perfect. Is het van de Panacur? Of is het van de giardia? Of is het omdat hij druk aan het wisselen is?

En dan begint het hele feest van "die zegt dat je dit moet doen en die zegt dat je dat moet doen en die adviseert zus en die adviseert zo". En nou weet ik het niet meer. En nou ga ik jullie vragen.

1)Zal ik de Panacur kuur met 1 of 2 dagen verlengen?
2)Na hoeveel dagen zal ik opnieuw ontlasting laten testen?
3)Wel of geen probiotica, that's a good question?!
4)Wel of niet zijn eten gaan koken?

En ja, dan hoop ik natuurlijk als geen ander dat hij bij de volgende test negatief is want ik zie er weinig heil in om hem weer Panacur te geven :-\
Gebruikersavatar
Door sam28
#3427426
Hee Lizzy wat vreselijk balen!!
Als de Panacur niet werkt, waarom zou je dat dan verlengen? Ik las dat Metronidazol ook werkt. Dat is wat anders dan een ontworming.

Verder denk ik persoonlijk dat het eten koken geen toegevoegde waarde heeft. Maar goed, ik weet het ook niet goed. Alleen de metronidazol ken ik naast de panacur.
Door Siberienne
#3427427
Ik zou
- de panacure niet verlengen, de kans dat dat nog wat meer doet is niet zo heel groot. Het is verbeterd en dat het nog wat naijlt verbaast mij niet. Ik zou ook op zijn vroegst na 14 dagen nog testen. En dan ook alleen als de klachten blijven.
- na giardia kunnen ze wat moeite hebben met de vertering. Om dat te ondersteunen zou ik pre-biotica, vezels. Vezelrijke groente dus en/of psyllium
- of je moet koken? Ik zou dat nog even aankijken
- ik weet niet hoe het bij jouw honden is weet ik niet, maar als die van mij lekker racen in het bos en het is warm is de poep ook even prut. Ik heb het gevoel dat ze dan hun darmen grondig leeg gooien

Sterkte met alles en beterschap voor te manneke
Gebruikersavatar
Door doranto
#3427428
Oh wat naar Lizzy :(
Helaas kan ik je niet helpen hiermee, maar dat zullen andere hopelijk wel kunnen.
Ik hoop in ieder geval dat het snel over is! :-*
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3427436
Over diarree in het bos, kan dat ook spanning zijn? Zo van jihaaaa leuk leuk bos wat gaan we doen wat is het leeeeuuuuuk?
Ik zie dat bij Atz altijd als ie hyperdepiep is omdat we iets leuks doen.

Voor de rest geen tips, hopelijk krijg je alles snel weer op de rit!
Door Lizzy
#3427437
sam28 schreef: zo 06 jun 2021, 12:13 Hee Lizzy wat vreselijk balen!!
Als de Panacur niet werkt, waarom zou je dat dan verlengen? Ik las dat Metronidazol ook werkt. Dat is wat anders dan een ontworming.

Verder denk ik persoonlijk dat het eten koken geen toegevoegde waarde heeft. Maar goed, ik weet het ook niet goed. Alleen de metronidazol ken ik naast de panacur.
Ik heb gelezen dat de effectiviteit van Metronidazol niet erg hoog is. En bovendien zijn de bijwerkingen super pittig :-X . Heb ik geen keus heb ik geen keus maar liever niet.
Door Lizzy
#3427438
Siberienne schreef: zo 06 jun 2021, 12:34 Ik zou
- de panacure niet verlengen, de kans dat dat nog wat meer doet is niet zo heel groot. Het is verbeterd en dat het nog wat naijlt verbaast mij niet. Ik zou ook op zijn vroegst na 14 dagen nog testen. En dan ook alleen als de klachten blijven.
- na giardia kunnen ze wat moeite hebben met de vertering. Om dat te ondersteunen zou ik pre-biotica, vezels. Vezelrijke groente dus en/of psyllium
- of je moet koken? Ik zou dat nog even aankijken
- ik weet niet hoe het bij jouw honden is weet ik niet, maar als die van mij lekker racen in het bos en het is warm is de poep ook even prut. Ik heb het gevoel dat ze dan hun darmen grondig leeg gooien

Sterkte met alles en beterschap voor te manneke
OK, vergat ik te vertellen. Groenten krijgt hij sowieso en ik voeg daar ook de Phytonics Clear Intestine aan toe. Daar zit in: Psyllium Husk (3 g), Methylsulfonylmethaan (MSM) (1 g), Tormentil (potentilla erecta) (300 mg), magnesium (als -citraat) (13 mg), Fructo Oligo Sacchariden (FOS). Geen idee of het wat is maar dat kreeg ik ook als tip.

Ik weet niet of dat bij Sjoerd ook zo is, dat ie het heeft van racen in het bos. Mij staat bij dat hij daar de eerste weken dat hij bij ons was dit niet had :-\

Zou jij die AB inzetten (die Sam noemt)?

Dank je voor je reactie/antwoorden Siberienne!
Door toscak
#3427450
Nou hier nogal wat maag issues en ook giardia zoals je misschien weet.

Ik hield me strikt aan het panacur voorschrift. Dus 5 dagen op, 5 dagen af en weer 5 dagen op. Toen twee weken later testen. Alles elke dag helemaal gereinigd. Incl hond de eerste 5 dagen in het geheel wassen en daarna 5 dagen alleen achterkant en dan weer 5 dagen in het geheel. Het koste me mijn halve dag. En ja, ik zou wel koken. Gewoon om voor mezelf uit te sluiten dat er ook maar iets even teveel is voor de darmen. Verder heb ik er veel over gelezen en schijnt voor sommige honden alleen panacur te werken, voor sommige alleen metrodinazol en voor sommige een combi. Hier dus gelukkig alleen panacur.

Overigens zit ik nu al weer 4 weken met diarree en kan ik helaas niet testen omdat ik het niet goed krijg om op te pakken en te versturen. Ik heb nu iso-gel in huis. Vorige week had hij ineens 3! dagen geen ontlasting meer en kwam er de 4de dag eindelijk oppakbare ontlasting uit. Helaas dacht ik toen dat het voorbij was en heb ik het dus niet opgestuurd en gestopt met de iso gel. Meteen weer diarree erna. We zitten nu weer in de 3 dagen rust, dus nog even wachten en dan kan ik testen.

En misschien even niet naar het bos en volledig rust in het lijf? Of werkt dat averechts en heb je dan juist een volledig doorgedraaide pup?
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3427452
Wat naar Lizzy :-\

Mijn enige toevoeging:
Zou er niet een hond in de buurt/het bos kunnen zijn die ook giardia heeft? Dat Sjoerd er daarom niet van af komt?

Hoe dan ook veel beterschap!
Door Siberienne
#3427455
Lizzy schreef: zo 06 jun 2021, 13:34 OK, vergat ik te vertellen. Groenten krijgt hij sowieso en ik voeg daar ook de Phytonics Clear Intestine aan toe. Daar zit in: Psyllium Husk (3 g), Methylsulfonylmethaan (MSM) (1 g), Tormentil (potentilla erecta) (300 mg), magnesium (als -citraat) (13 mg), Fructo Oligo Sacchariden (FOS). Geen idee of het wat is maar dat kreeg ik ook als tip.

Ik weet niet of dat bij Sjoerd ook zo is, dat ie het heeft van racen in het bos. Mij staat bij dat hij daar de eerste weken dat hij bij ons was dit niet had :-\

Zou jij die AB inzetten (die Sam noemt)?

Dank je voor je reactie/antwoorden Siberienne!
Nee, ik zie weinig toegevoegde waarde van metronidazol ; panacure komt uit de dezelfde groep en als ik even snel scan even effectief.

Giardia is vervelend omdat door de infectie de darmwand als het ware een beetje afvlakt. Daardoor is het oppervlak dat in dit geval de hond kan gebruiken om zijn eten op te nemen een stuk kleiner (vergelijk een borstel met een lepen; borstel heeft meer contact punten dan een lepel als er iets langs stroomt). Vaak blijkt poep nog wel een poosje slecht, tot de darmwand is herstelt en dat kan zo een paar weken duren. Bij mensen zeggen we ‘geen melkproducten, niet te vet eten en genoeg vezels’
Die vezels geef je al, dat is prima, misschien even wat minder vet? En hoe doet Sjoerd het? Gewicht, vacht, actief? Is dat ok?
Door Lizzy
#3427460
Siberienne schreef: zo 06 jun 2021, 18:14 Nee, ik zie weinig toegevoegde waarde van metronidazol ; panacure komt uit de dezelfde groep en als ik even snel scan even effectief.
OK. Wat ik gelezen heb is dat als Panacur niet werkt ze metronidazol proberen en andersom en soms zelfs tegelijkertijd. Ik word er allemaal niet blij van....
Giardia is vervelend omdat door de infectie de darmwand als het ware een beetje afvlakt. Daardoor is het oppervlak dat in dit geval de hond kan gebruiken om zijn eten op te nemen een stuk kleiner (vergelijk een borstel met een lepen; borstel heeft meer contact punten dan een lepel als er iets langs stroomt). Vaak blijkt poep nog wel een poosje slecht, tot de darmwand is herstelt en dat kan zo een paar weken duren. Bij mensen zeggen we ‘geen melkproducten, niet te vet eten en genoeg vezels’
Die vezels geef je al, dat is prima, misschien even wat minder vet? En hoe doet Sjoerd het? Gewicht, vacht, actief? Is dat ok?
OK. Dank je voor je uitleg.

Qua vet: Sjoerd krijgt eigenlijk behoorlijk mager te eten. Biologisch of wild vlees/karkas/orgaan. Niet 100% hoor, maar wel voor een goed deel. Magerder... Ja, we zouden het vet van kip en eendkarkas af kunnen halen. Zeker eendkarkas bevat wel wat vette vellen maar de rest van zijn eten is eigenlijk mager te noemen (en hij zit nu op 1100 gram per dag, inclusief groenten).

Sjoerd groeit goed. Hij is nu 17 weken, een Dalmatiër reu weegt gemiddeld 18 kg rond deze leeftijd en Sjoerd weegt ruim 20 kg :-X :biggrin2: . En nee, hij is echt niet vet :biggrin2: . Hij is zeer actief en hij ziet er goed uit. Mooie glanzende strakke vacht. Hij heeft tijdens Panacur kuur 1 wel ontstoken ogen gehad (dat gaat nu goed).
Door Lizzy
#3427461
toscak schreef: zo 06 jun 2021, 17:29 Nou hier nogal wat maag issues en ook giardia zoals je misschien weet.
Jaaaa, ik heb jouw topic nog scherp op het netvlies :-\
Ik hield me strikt aan het panacur voorschrift. Dus 5 dagen op, 5 dagen af en weer 5 dagen op. Toen twee weken later testen. Alles elke dag helemaal gereinigd. Incl hond de eerste 5 dagen in het geheel wassen en daarna 5 dagen alleen achterkant en dan weer 5 dagen in het geheel. Het koste me mijn halve dag. En ja, ik zou wel koken. Gewoon om voor mezelf uit te sluiten dat er ook maar iets even teveel is voor de darmen. Verder heb ik er veel over gelezen en schijnt voor sommige honden alleen panacur te werken, voor sommige alleen metrodinazol en voor sommige een combi. Hier dus gelukkig alleen panacur. '
Ja, het is echt hard werken :-X . Maar, toen was jouw hond wel negatief?
Overigens zit ik nu al weer 4 weken met diarree en kan ik helaas niet testen omdat ik het niet goed krijg om op te pakken en te versturen. Ik heb nu iso-gel in huis. Vorige week had hij ineens 3! dagen geen ontlasting meer en kwam er de 4de dag eindelijk oppakbare ontlasting uit. Helaas dacht ik toen dat het voorbij was en heb ik het dus niet opgestuurd en gestopt met de iso gel. Meteen weer diarree erna. We zitten nu weer in de 3 dagen rust, dus nog even wachten en dan kan ik testen.
Potverdorie, wat een narigheid toch :'( . Laat je even weten hoe de uitkomst is? Ik duim voor je :-*
En misschien even niet naar het bos en volledig rust in het lijf? Of werkt dat averechts en heb je dan juist een volledig doorgedraaide pup?
Dat laatste. Hij heeft echt zijn beweging nodig. Nu al een echte Dalmatische Hond. Ik heb ook gedacht hoor "minder activiteiten, beter voor z'n darmpjes" maar dan stond ie om 22:30 uur nog in de rondte te springen hier. Na een paar dagen denk je dan "dit gaat 'm ook niet worden gewoon".
Door Eef+Stippels
#3427467
Hè bah, wat balen :(

Ik heb (gelukkig) geen ervaring met Giardia, maar zou zelf:
- de Panacur niet verlengen, dus 5 dagen aanhouden.
- dan na een dag of 6-7 de ontlasting weer laten onderzoeken
- probiotica kunnen toch ook een averrechts effect hebben, meen ik van jou gelezen te hebben? Ik zou het daarom niet doen. Sowieso hoe meer je toevoegt, hoe meer er kan reageren?
- voor mijn gevoel zou ik het voer niet gaan koken, maar je zou het voor de zekerheid kunnen doen... Het is om wanhopig van te worden natuurlijk :-\

Bella heeft nogal eens dunne ontlasting van de spanning. Precies zoals je omschrijft; eerst normaal en daarna dun. De rest van de tijd is haar ontlasting gewoon perfect.

Ik kan me voorstellen dat Sjoerds darmen ook even moeten bijkomen van de giardia en Panacur en zijn ontlasting daarom nog niet helemaal goed is.

Heel veel beterschap!
Hopelijk blijkt dat hij nu gewoon van de giardia af is :-*
Door toscak
#3427473
Lizzy schreef: Jaaaa, ik heb jouw topic nog scherp op het netvlies :-\
Ja, het is echt hard werken :-X . Maar, toen was jouw hond wel negatief?
Potverdorie, wat een narigheid toch :'( . Laat je even weten hoe de uitkomst is? Ik duim voor je :-*
Dat laatste. Hij heeft echt zijn beweging nodig. Nu al een echte Dalmatische Hond. Ik heb ook gedacht hoor "minder activiteiten, beter voor z'n darmpjes" maar dan stond ie om 22:30 uur nog in de rondte te springen hier. Na een paar dagen denk je dan "dit gaat 'm ook niet worden gewoon".
Zeker negatief!
En dat is echt al weer een hele tijd geleden, maanden. Heb tussen toen en nu zeker al 3 keer getest. Gewoon omdat hij al maagissues heeft en ik niet een giardia besmetting wilde missen.
Dus als hij het nu heeft is het een nieuwe besmetting wat mij betreft en zeker geen oude die toch niet helemaal opgelost was.

Standaard wordt nu alles hier op zowel giardia als hartworm (want Den Haag) getest en niet meer de basistest.

Let you know. En succes!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door