Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3429535
Misschien is hij de giardia aan het overwinnen? Of minstens bestrijden.
Het is geweten dat die intermitterend uitgescheiden wordt en dus ook niet altijd even hard opspeelt.
Ik zou niet verwachten dat dat dan mooi om de 2 dagen is, maar uitsluiten kan je het ook niet he.
Door Lizzy
#3429540
pearlsofpassion schreef: ma 12 jul 2021, 07:17 Misschien is hij de giardia aan het overwinnen? Of minstens bestrijden.
Het is geweten dat die intermitterend uitgescheiden wordt en dus ook niet altijd even hard opspeelt.
Ik zou niet verwachten dat dat dan mooi om de 2 dagen is, maar uitsluiten kan je het ook niet he.
Ja, echt geen idee. Hij heeft natuurlijk nooit alsmaar elke dag diarree gehad. Ja, toen ie op de eerste kuur Panacur stond, toen heeft hij echt een paar dagen alsmaar diarree gehad. Maar niet daarvoor en niet na de kuren Panacur. Ik weet dat het intermitterend uitscheid. Ik weet ook dat intermitterend diarree past bij het beeld van Giardia. Ik vind het alleen zo lastig om te snappen wat dan intermitterend betekent in dit geval. Misschien kan het beeld ook wel zijn zoals ik dat nu bij Sjoerd zie. De ene dag wel, de andere dag niet. Maar het gekke ook: gisterenochtend had hij tijdens de wandeling diarree, tegen het eind van de middag zijn we weer naar het bos gegaan (we gaan standaard twee keer per dag): was zijn ontlasting weer normaal.
Door Lizzy
#3429541
*Remy* schreef: zo 11 jul 2021, 21:16 Ik zou denk ik eens een week niet naar het bos gaan en kijken of dit resulteert in een week zonder diarree, dan is er wel iets met of in het bos dat het veroorzaakt (waarbij ik ook direct dacht aan wat meer rennen en ook meer direct hondencontact wat beide, bij mijn volwassen honden, resulteert in meer en soms ook dunnere ontlasting).
Ja, dat is een idee. Ik weet alleen nog niet hoe ik hem dat uit moet gaan leggen :g: . Hij heeft het echt nodig om zijn energie kwijt te raken en Dalmaten.... Die raken dat alleen maar kwijt met loslopen (of fietsen maar daar is Sjoerd nog te jong voor). Ik ga ff nadenken!
Door Lizzy
#3429542
Anne in Zweden schreef: zo 11 jul 2021, 19:26 Kan het zijn dat hij te veel groenten krijgt bij zijn eten? Ik weet dat dalmatiners relatief veel groente moeten eten ivm uraat (? klok-klepel),
Heel goed juist! Volledig correct :-* !
maar was hij niet het soort dalmatiner dat die uraatproblemen niet had? Zodat hij wellicht minder groente nodig heeft dan je andere spikkels? Geen idee hoor, zoals gezegd is dit een gevalletje klok-klepel voor mij.
En weer correct :-* ! Sjoerd is inderdaad een LUA en maakt geen uraatgruis aan (wat een genot is dat zeg!). Ik kan het proberen, wat minder groenten.
Als het niet zo keurig om de dag was dat hij die diarree had, zou ik net als Siberienne ook denken dat het misschien iets met de opwinding van het vrij mogen rondrennen in het bos te maken heeft. Of met het rennen op zich.

Ik neem aan dat je geen verband ziet met bepaalde diersoorten en groenten?
Ja, maar hij mag elke dag vrij rondrennen in het bos. Twee keer per dag zelfs. En waarom dan alleen om de dag tijdens de ochtendwandeling dat hij dan diarree heeft?

Ik zie ook geen verband met diersoorten of groenten. Groentenmix komt uit de vriezer en is twee weken hetzelfde. Ook diersoorten.... De ene keer heeft ie het na gans, de keer erop heeft ie het niet na gans. En zo verder. Echt heel gek!
Door Lizzy
#3429543
Siberienne schreef: zo 11 jul 2021, 15:35 Rennen werkt soms erg laxerend. Sommige honden gooien hun darmen leeg voor de start 😬 of pal erna.
Ja, ik hoorde dit ook al van een vriendin van me, die haar vriendin heeft een hond die dat doet. Maar waarom doet Sjoerd dat dan om de dag en alleen in de ochtend terwijl we iedere dag twee keer naar het bos gaan?
Door Lizzy
#3429545
Mmmm. Hij heeft zijn eigen "gewoonte" doorbroken. Gisterenochtend tijdens de boswandeling diarree. Vandaag weer. Het gaat gewoon nog niet goed en ik ben er vrij zeker van dat de giardia nog niet weg is. Ik zou hem volgende week donderdag opnieuw laten testen maar ik denk dat dat echt nutteloos is.
Door Lizzy
#3429652
Ik denk dat ik het weet. Het bleef mij een raadsel dat hij 's middags in het bos meestal wel goede ontlasting heeft. Ik denk dat het te maken heeft met de ochtenden. De ochtenden zijn voor Sjoerd heel intensief. Eerst kom ik beneden. Feest. Half uur of uur daarna Leo. Weer feest. Dollen spelen gek doen met de meisjes. En dan..... Wachten op z'n eten. Allemaal ook heel wat. Want Sjoerd is een echte Dalmaat. Eten is het belangrijkste dat er is. En zijn ontbijt is helemaal z'n alles. En soms valt hij na het eten achter zijn hekje in slaap (en volgens mij zijn dit de dagen waarop hij geen diarree heeft in het bos) en soms wil ie gewoon niet slapen, wil ie zich overal mee bemoeien. Daar zit 'm de crux (volgens mij) tussen 's morgens wel/geen diarree in het bos. Nou ja, daarna is het weer feest, naar het bos. Wij denken dat dit alles bij elkaar zoveel opwinding is dat hij daarom dunne ontlasting heeft, als ie niet zijn tukkie heeft gedaan. Als we 's middags naar het bos gaan, heeft hij niet zulke opwindende dingen achter de rug en is zijn ontlasting normaal (net als 's morgensvroeg en laat op de avond). We gaan dit de komende dagen natuurlijk uitproberen!

Dit is natuurlijk niet zoals we het hebben willen, slechte ontlasting na opwinding (ik ben dat ook niet gewend, dat soort dingen). Maar ja, hij heeft dan ook of nog giardia of zijn darmen zijn compleet van streek door de giardia en de Panacur. We gaan hem volgende week toch laten testen. Als hij vrij is, dan kunnen we aan de opbouw/herstel gaan werken. Als hij niet vrij is, dan baal ik echt te erg voor woorden, want moeten we door met het bestrijden van de Giardia terwijl ik natuurlijk liefst aan de slag ga met zijn herstel.

Maar goed, kop niet in het zand, opnieuw testen volgende week.
Door Lizzy
#3429728
Mijn theorette dat ie een rustige ochtend heeft/geslapen heeft en dan geen diarree heeft? Klopt niet. Vanmorgen een rustige ochtend, tukkie gedaan na het eten en daarnet echt diarree in het bos.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door