Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3426629
Achtergrondinformatie:
Duc, gewicht door de jaren heen zo'n 17-17,5 kg. Hoeveelheid eten zo'n 500 gram.
Nu is hij afgelopen december om medische redenen gecastreerd. Hij woog toen bij de dierenarts 17 kg. Ik gaf hem daarop iets minder te eten maar hij groeide in omvang. Ik gaf hem weer wat minder maar hij bleef dikker worden. Toen ik hem (thuis) ging wegen woog hij 19,3 kg. Toen heb ik hem terug gezet naar 2% van zijn oude gewicht, dus 340 gram bij 17 kg.
Een ruime week geleden is hij bij de dierenarts op de weegschaal geweest: 18,7 kg.
Er is dus wel iets af (vooropgesteld dat de weegschalen vergelijkbaar zijn) maar niet echt veel. Hij ziet ook nog voller dan vroeger, maar echt dik kan ik hem ook niet noemen. Ik zie nog een heel geringe taille en zijn ribben zijn te vinden. Slank is hij zeker ook niet. Bewegen doet hij op zijn oude dag ook niet veel meer.
Het probleem: Hij heeft nu een hang naar aarde ontwikkeld. Als hij de kans krijgt eet hij aarde. Ben je aan het wandelen, sta je een tel stil om ergens naar te kijken, gaat de kop naar de grond en schraapt hij aarde. Links en rechts hapt hij naar klonten. Loop ik langs een plantenbak op straat snaait hij gauw een hap als je niet oplet. In de tuin plukt hij het gras weg om bij de grond te komen. Als klap op de vuurpijl heeft hij afgelopen week een plantenpotje gepikt en leeggegeten, en uit grotere potten heeft hij ook grond gegeten. Hij heeft daar keurige stevige pikzwarte drollen van gepoept, dus gelukkig geen verstopping of diarree. Maar, het is natuurlijk niet de bedoeling. Hij heeft dit gedrag in geen 13 jaar vertoond. Dus ik vraag me af wat de oorzaak is. Uiteraard heb ik zitten googelen maar ik heb niets gevonden wat van toepassing zou kunnen zijn. Het enige wat zou kunnen: Hij heeft honger???? Omdat de hoeveelheid voer zo laag is geworden? Hij eet kvv, dus dat geeft denk ik ook al niet zo'n vol gevoel. Ik geef nu extra groente bij, hij krijgt nu sinds enkele dagen 20% groente, maar echt verschil zie ik nog niet. Zonder toezicht durf ik hem niet meer in de tuin te laten, hij rent elke keer linea recta naar de plantenpotten.
Mijn vraag: Hoeveel groente kan ik maximaal bijvoeren? Meer vlees is geen goed idee aangezien hij meer dan zwaar genoeg is.
Of heeft iemand misschien een heel ander idee???
#3426631
pike schreef: ma 24 mei 2021, 10:58 Achtergrondinformatie:
Duc, gewicht door de jaren heen zo'n 17-17,5 kg. Hoeveelheid eten zo'n 500 gram.
Nu is hij afgelopen december om medische redenen gecastreerd. Hij woog toen bij de dierenarts 17 kg. Ik gaf hem daarop iets minder te eten maar hij groeide in omvang. Ik gaf hem weer wat minder maar hij bleef dikker worden. Toen ik hem (thuis) ging wegen woog hij 19,3 kg. Toen heb ik hem terug gezet naar 2% van zijn oude gewicht, dus 340 gram bij 17 kg.
Een ruime week geleden is hij bij de dierenarts op de weegschaal geweest: 18,7 kg.
Er is dus wel iets af (vooropgesteld dat de weegschalen vergelijkbaar zijn) maar niet echt veel. Hij ziet ook nog voller dan vroeger, maar echt dik kan ik hem ook niet noemen. Ik zie nog een heel geringe taille en zijn ribben zijn te vinden. Slank is hij zeker ook niet. Bewegen doet hij op zijn oude dag ook niet veel meer.
Het probleem: Hij heeft nu een hang naar aarde ontwikkeld. Als hij de kans krijgt eet hij aarde. Ben je aan het wandelen, sta je een tel stil om ergens naar te kijken, gaat de kop naar de grond en schraapt hij aarde. Links en rechts hapt hij naar klonten. Loop ik langs een plantenbak op straat snaait hij gauw een hap als je niet oplet. In de tuin plukt hij het gras weg om bij de grond te komen. Als klap op de vuurpijl heeft hij afgelopen week een plantenpotje gepikt en leeggegeten, en uit grotere potten heeft hij ook grond gegeten. Hij heeft daar keurige stevige pikzwarte drollen van gepoept, dus gelukkig geen verstopping of diarree. Maar, het is natuurlijk niet de bedoeling. Hij heeft dit gedrag in geen 13 jaar vertoond. Dus ik vraag me af wat de oorzaak is. Uiteraard heb ik zitten googelen maar ik heb niets gevonden wat van toepassing zou kunnen zijn. Het enige wat zou kunnen: Hij heeft honger???? Omdat de hoeveelheid voer zo laag is geworden? Hij eet kvv, dus dat geeft denk ik ook al niet zo'n vol gevoel. Ik geef nu extra groente bij, hij krijgt nu sinds enkele dagen 20% groente, maar echt verschil zie ik nog niet. Zonder toezicht durf ik hem niet meer in de tuin te laten, hij rent elke keer linea recta naar de plantenpotten.
Mijn vraag: Hoeveel groente kan ik maximaal bijvoeren? Meer vlees is geen goed idee aangezien hij meer dan zwaar genoeg is.
Of heeft iemand misschien een heel ander idee???
Nou, ik denk dat hij van meer als 25% wel problemen met z'n ontlasting gaat krijgen. En zo niet: kun je ophogen naar 30%. Maar meer als dat zou ik toch niet doen zelf.

Gek he, dat hij dit is gaan doen? Heeft het nog zin om hem wat extra's te gaan geven in de vorm van bijv. Sanoflor veendrenk-dinges? Soms helpt het, schijnt. Ik lees ook dat het de eetlust bevorderd. Daar zit je dan echt niet op te wachten....

Ik zou trouwens wel denken dat je honger zou merken, ook op andere manieren. Alsmaar in de keuken hangen (daar waar je zijn eten klaarmaakt), bij ieder geluidje dat lijkt op de bereiding van eten: Duc er als de kippen bij.

Kan het een mentaal dingetje zijn? Ouderdom? Zou het zinvol zijn om hem tijdelijk eens een multivitamine erbij te geven?
#3426632
Groente kun je gerust wel wat meer geven denk ik hoor. Honyx krijgt vanwege de vorming van cystine stenen ruim 30% groente, naast de groente die hij standaard bij elke maaltijd al kreeg en doet het daar prima op.
Ik heb ook een hond gehad die aarde at, maar niet zo extreem als bij jou. Die gaf ik toen een heel klein beetje luvos heilaarde bij haar eten, omdat ik dacht dat ze daar dan waarschijnlijk behoefte aan had. Volgens mij is het aarde eten daarmee over gegaan. Maar zoals gezegd, was het wel minder extreem als bij jou.
ps. De groente die hij extra krijgt is gekookt, en wat hij standaard kreeg is rauw (gepureerd)
#3426635
Diatomeeënaarde (silicium) heb ik ook aan zitten denken.
Hij is wel meer gaan bedelen maar dat speelt al wat langer omdat mijn man jakkie ging verwennen op zijn oude dag en Duc dan ook wat kreeg.
Hij heeft op zijn oude dag niet zo snel in de gaten dat ik met eten bezig ben. Hij slaapt vast en is nogal doof geworden. Hij legt zich ook snel neer bij een situatie, dat maakt het erniet duidelijker op.
Groente geef ik nu het liefst gekookt omdat dat (gevoelsmatig) meer vulling geeft. Hele gekookte boontjes of worteltjes ipv rauw en tot moes gemalen dus. Alles gaat vlot naar binnen maar hij heeft nog nooit een kruimel laten staan.
Oh ja, hij krijgt ook nog eens enkel magere soorten kvv, om zijn alvleesklier te ontzien (advies Paul Mandigers).
#3426710
Hoe oud is hij nu?
Nog niet super bejaard? Of wel?


De hond van m'n ouders deed het op het eind ook. Vooral aarde maar vb ook als er grint bij zat.
Die bleek uiteindelijk auto-immune induced anemia te hebben. Maar ik denk niet dat het typisch voor die aandoening zal zijn. Het zou wel kunnen dat het komt door een zeker onbehagen of buikpijn, misselijk oid. Hij heeft last van zijn pancreas zeg je? Zowel van bloedarmoede als van pacreasproblemen kan je natuurlijk energietekort krijgen en licht misselijk worden. Andere oorzaak, wel gelijkaardig gevoel...
#3426713
Hij is 13+3mnd
Hij heeft geen bloedarmoede (blijkt ook uit bloedonderzoek). En hij heeft (nog) geen pancreasproblemen. Twee maanden geleden heeft hij een CPL test gehad en de uitslag daarvan was prima. Hij geeft ook niet de indruk last te hebben van misselijkheid en/of buikpijn. Ik krijg zelf ook het idee dat hij gewoon honger heeft. Of op zijn minst een leeg gevoel. Hij heeft nog nooit zo weinig te eten gekregen.
Ik heb vanmiddag even overlegd met de dierenarts, ik ga het eerst proberen door meer voer te geven in de vorm van extra sperziebonen, wortel e.d. Kijken of dat het beoogde effect oplevert. Ik mag best meer dan die 20% geven zei ze, vooropgesteld dat hij het goed verdraagt natuurlijk. 20% geeft in elk geval geen probleem.
#3426717
Doranto schreef: di 25 mei 2021, 15:10 Je zou ook nog pompoen erbij kunnen geven, dat heeft minder calorieën als wortels.
Oh dat wist ik niet, ik lees dat dat inderdaad nog wat uitmaakt. Bedankt voor de tip! Heb ik natuurlijk net vanmiddag worteltjes gekocht ::) Ik zal hem wel helpen met de worteltjes opeten :biggrin2:
#3433077
Het is alweer een poosje geleden, dus ik zal toch maar eens even updaten.
Duc ging niet lekker op meer dan 20% groente. Hij werd misselijk, liep te pas en te onpas (vooral onpas, midden in de nacht) gras te eten, ging overgeven, en het pruttelde nogal van binnen. Mij da had gezegd geef hem maar wat meer vlees als hij de hoeveelheid groente niet verdraagd. Dus ik heb de groente teruggebracht en ben 10% meer vlees gaan geven. Van 1/3 rol, ca. 330 gram, is hij naar 360 gram gegaan met 50 gram groente erbij, zeg maar 12% groente. Meer de normale verhouding dus. En vanaf dat moment gaat het gewoon goed, het aarde eten is gestopt. Gelukkig. Zijn gewicht zit op 19 kg, dat is nog altijd meer dan voorheen, maar hij blijft wel stabiel op die 19 kg staan, er gaat niets af, maar er komt ook niets meer bij. Hij is niet meer zo mooi slank als dat hij in zijn actieve leven was , maar hij ziet er ook zeker niet uit als een tonnetje. Dus als hij zich hier lekker bij voelt, dan houd ik het maar zo.
#3433089
Ik heb beide geprobeerd. En rauw, wat hij altijd gehad heeft, ging vreemd genoeg het minst. Nu krijgt hij soms rauw gepureerd en soms gekookt, afhankelijk van wat er in huis is. Ik maak geen voorraad meer die ik invries.
#3433100
Overigens was ik vanochtend bij Mandigers, en op de valreep heb ik hem gevraagd wat hij van Duc’s voedingstoestand vond. Is hij niet te dik??? Dik??? Welnee!! Helemaal niet. Wat moet hij dan altijd superslank zijn geweest :biggrin2:
#3433103
Ik denk zelf dat rauw nog net een tandje moeilijker valt/verteert. Bij mensen ook he, heel wat mensen van een specifiek type kunnen nauwelijks tegen rauwe groenten (Leo is zo iemand).

Mooi toch, dat je van Paul de bevestiging kreeg dat ie er goed uit ziet! Hij was inderdaad vast heel mooi slank ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door