Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door essie74
#3426958
Lizzy schreef: vr 28 mei 2021, 18:19 Ik weet niet.... Ik voel me er niet heimlich bij, bij deze diagnose. Ik heb nog nooooit gehoord dat blaasgruis leidt (of lijdt) tot dit drinkgedrag.

En balzensteinen: ik kan daar niets over vinden! We moeten dus eerst weten wat de samenstelling is van de steentjes.

Wat is de pH waarde van de urine?

En kortweg gezegd? Is vers altijd te prefereren boven brok. Omdat brok gewoon te droog is en een carnivoor (zeker een hond met blaasgruis) vochtrijke voeding nodig heeft. Alleen moet het afhankelijk van het type gruis/stenen wel aan worden gepast.
oeps blazensteinen... slip of the fingers ;-) Excuses! Ik zal de ph waarde zo eens opvragen!
En indd drinken blijft voor mij ook wel een ding waarbij ik denk.... zoveel??

Zodra ik wat weet meld ik mij hier wederom..... Alvast bedankt voor een ieder met meedenken! :D
Door Lizzy
#3426967
Dan zou dat om struviet moeten gaan, aangezien ie aan het aanzuren is geslagen en AB heeft voorgeschreven. En dan zou de pH waarde ruim boven de 7.0 moeten zijn. En dat zou dan allemaal weer kunnen duiden op een blaasontsteking.

Nooit gehoord dat een blaasontsteking met struviet zorgde voor dit extreme drinkgedrag en dan alleen op de avond :???:

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom er niet gewoon een bloedje is getrokken. Hoe moeilijk kan dat zijn....?
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3427044
essie74 schreef: vr 21 mei 2021, 20:26 Beste leden,

Zeer lang afwezig geweest op dit forum maar nu ten einde raad weet ik waar de expertise te vinden is, dus de vraag stellen doen we dan ook hier.

Mijn in Duitsland wonende nichtje voert Barf! gelukkig ;-) aan haar 4.5 maanden oude kruising maltezer.


Nu komt het probleem, de hond wordt meegenomen op alle mogelijke tochtjes en houdt zich erg ontspannen in de wandel rugzak, het karretje, de auto de logopedie praktijk ( waar hij nu aan moet wennen en wellicht later ingezet kan worden als therapie hond)

in huis krijgt hij absoluut verplichte rust momenten. bench dicht en dat gaat allemaal goed.
Maar nu komt het probleem gedrag.

In de avond tussen 18.00 en 20.00 drinkt de pup echt onwijs veel.... de hele dag is water tot zijn beschikking en drinkt hij zeer weinig. Ook na de maaltijden en of uitlaatrondes.

Na de maaltijd van 18.00 BARF drinkt hij bizar veel, en gelijk erna, begint de pup constant de plassen?
Maar zo snel loopt het water niet door .
Zelf hebben ze het idee dat het vele drinken stress drinken is.
Vreemde is dan ook nog dat hij zelfs dan zijn eigen bedje bevuild en er prins heerlijk in gaat liggen!
Terwijl op andere momenten in huis perfect aangeeft dat meneer naar buiten moet.

Ook kijkt hij mij nichtje aan in de avond uren als hij dan overal maar plast zeg maar.... maar de houding is dan oren plat naar achteren en een soort, ik weet niet wat ik doe eigenlijk houding.

Hij is vanaf begin bij hun geweest en al wel een blaasonsteking bij hem geconstateerd.
Daar dacht ik zelf wel direct aan, maar hoe kan het dan dat hij de rest van de dag zijn plas prima op weet te houden en of aan kan geven dat hij moet?

Ik denk om uit te sluiten dat het een nog aanwezige blaasonsteking is dat al eerste uit te sluiten.
Dat gaat ze nu doen.

Drinken weg halen vind ik persoonlijk een no go, maar begrijp wel dat ze daar aan denken.

Ik denk eerder een gedrags ding, maar waar moet ze dan opletten?
De dierenarts heeft een hormoon halsband voorgeschreven en die gebruiken ze al.
5 honden opvoed boeken verder, geen oplossing en ze weten het onderhand niet meer en hebben gevraagd of ik niet wat weet ;-)

Nu weet ik veel maar deze is wel heeeeeelllll speciaal.

Iemand wellicht een idee hoe we haar naar een oplossing kunnen helpen?

Alvast bedankt voor jullie luisterende oog ;-)

Groeten,

Esther ( was altijd lid ten tijde van mijn 2 Rhodesian Ridgebacks. Jesse en Maartje, voor wellicht de bekende forum leden ;-)

Even los van medische oorzaak, als ik dan naar gedrag, opvoeding pup etc kijk:
Wat houdt op alle mogelijke tochtjes in? 1 -2 x per week? 7 x per week? 3 x per dag? 8 x per dag?
En ontspannen is dat niet blaffen, piepen, wel rustig zijn? Maar is dat wel echt ontspannen? Sommige honden laten maar heel weinig merken, lijken alles te accepteren, soort van binnenvetters. Maar dan ergens komt de ontlading. Al die prikkel verwerking moet nog gedaan worden.
Heel veel pups kennen de gekke 5 minuten vooral 's avonds, dan komt de vermoeidheid van de dag eruit. Een beetje mag maar niet extreem langdurig of heftig. Veel drinken zou erbij kunnen horen aangezien "gekke 5 minuten" meer opwinding inhoudt.
Kan zijn dat ie doordat ie te veel met andere zaken bezig is te weinig drinkt overdags.

En wellicht of eerder is het een combi van medisch en moeheid van de pup.

Qua bloedje zou je toch wel even naar functie organen willen kijken zou ik zeggen. Vindt dat toch meestal een niet heel erg invasieve handeling. Ok er moet ff bloed getrokken worden maar de meeste honden gaat dat best bij.
Gebruikersavatar
Door essie74
#3427171
Okay opvolging.
Er is bloed afgenomen en de uitslagen zijn binnen. Het schijnt struviet te zijn.

Het gaat inmiddels beter en lijkt erop alsof Benni ook minder drinkt.

In ieder geval.niet meer de hoeveelheden eerder deze week.

Hun.oude reeds.overleden hond is ooit gaan barfen na mijn advies en ze.zijn er mee bekend hoe en wat er gegeven kan worden.
Zoals eerder gemeld, wil mijn nichtje het goede voor Benni doen en heeft gelijk aangegeven door te zetten met Barf.

De.dierenarts is.anti barf en.heeft haar gezegd dan.op. zijn minst een expert te raadplegen.

Deze geeft nu aan enkel spiervlees te voeren en.geen orgaan en bot.

Klopt dit?
Futtermedicus is de.persoon in kwestie?

Www.futtermedicus.de

Ik heb werkelijk.geen idee omdat ik het nognooit heb meegemaakt met 1 van. mijn dieren ;)

Kunnen jullie hier iets meer op toelichten?
Uitslagen vh bloedbeeld heb ik bijgesloten :-*

Groeten Esther
Bijlagen
Screenshot_20210601-173105_WhatsApp.jpg
Screenshot_20210601-173105_WhatsApp.jpg (584.04 KiB) 1606 keer bekeken
Screenshot_20210601-173110_WhatsApp.jpg
Screenshot_20210601-173110_WhatsApp.jpg (625.31 KiB) 1605 keer bekeken
IMG-20210601-WA0016.jpg
IMG-20210601-WA0016.jpg (85.92 KiB) 1605 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door doranto
#3427172
flutmedicus zou m.i. toepasselijker zijn.
Ik denk dat je nichtje hier genoeg informatie kan vinden over hoe je een goede maaltijd zelf samenstelt, of spreekt ze geen Nederlands?
Gebruikersavatar
Door essie74
#3427177
Doranto schreef: di 01 jun 2021, 18:33 flutmedicus zou m.i. toepasselijker zijn.
Ik denk dat je nichtje hier genoeg informatie kan vinden over hoe je een goede maaltijd zelf samenstelt, of spreekt ze geen Nederlands?
nee helaas, wel zuidafrikaans en engels en haar moedertaal Duits....

Gelukkig was haar moeder gemiddeld 2 dagen per maand aan het samenstellen voor de hond en nu met haar pup Benni doet oma het net zo makkelijk weer.
Alleen wat mag je wel of niet geven.
Er is veel wild voorhanden, mijn zwager jaagt en veel verse zaken worden aan de hond gegeven.
Gelukkig weten ze wel wat ze doen ;-) alleen met struviet is het allemaal anders heb ik begrepen ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3427194
Nee hoor. Bij struviet moet je gewoon koolhydraten vermijden.
En pH strips kopen zodat ze de pH van de urine in de gaten kan houden. Als die te hoog blijft (kan soms aangeboren zijn) kunnen er extra verzuurders gegeven worden. Maar dat kan enkel terwijl je de pH blijft monitoren omdat te zuur ook niet goed is, en dat risico loop je als je teveel verzuurt.

Klinkt ingewikkelder dan het is hoor, eens je't weet. ;)

Maar qua eten kan dus een gewoon barfmenu. Gewoon geen extra'tjes met koolhydraten en opletten met zetmeelrijke groenten.
Door Lizzy
#3427201
Wat mij gelijk opvalt is dat calcium verhoogd is. Dit kunnen de oorzaken zijn:

Hoge waarden
Eiwitten in het bloed verhoogd
Kwaadaardige processen: maligne lymfoom, anaalzakkliercarcinoom
Ziekte van Addison
Te actieve bijschildklier

En naar mijn mening is dat wel iets om in de gaten te houden om zelfs verder onderzoek naar te laten doen.

Bij Struviet is er bijna altijd sprake van blaasontsteking. De bacteriën veroorzaken een alkalische urine en daarin vormt zich struviet. Antibiotica + aanzuren van de urine is dus een goed idee (en wordt gedaan) en ik raad ze aan direct weer BARF te gaan voeren. Vlees verzuurt namelijk de urine op een natuurlijke manier. Verder moet ze nu niet geven: groenten en koolhydraat. Dus vlees, vleesbot en orgaanvlees is wat ze voorlopig kan voeren.
Gebruikersavatar
Door essie74
#3427224
Lizzy schreef: wo 02 jun 2021, 08:25 Wat mij gelijk opvalt is dat calcium verhoogd is. Dit kunnen de oorzaken zijn:

Hoge waarden
Eiwitten in het bloed verhoogd
Kwaadaardige processen: maligne lymfoom, anaalzakkliercarcinoom
Ziekte van Addison
Te actieve bijschildklier

En naar mijn mening is dat wel iets om in de gaten te houden om zelfs verder onderzoek naar te laten doen.

Bij Struviet is er bijna altijd sprake van blaasontsteking. De bacteriën veroorzaken een alkalische urine en daarin vormt zich struviet. Antibiotica + aanzuren van de urine is dus een goed idee (en wordt gedaan) en ik raad ze aan direct weer BARF te gaan voeren. Vlees verzuurt namelijk de urine op een natuurlijke manier. Verder moet ze nu niet geven: groenten en koolhydraat. Dus vlees, vleesbot en orgaanvlees is wat ze voorlopig kan voeren.
Ik heb het haar allemaal door geappt net... ben erg benieuwd.... de futter medicus wilde voorlopig alleen maar spiervlees voeren.
Welke gedachten gang zou daar achter kunnen zitten, iemand enig idee?

Vind het zo raar en zeker ook nog eens bij een pup, of ben ik nu overdreven beren op de weg aan het zien.

Nou ja, in ieder geval gaat het met Benni stukken beter.... het vele plassen wordt minder zoals het er naar uitziet.

Wat zou jij als eerste gaan bekijken Lizzy?
Door Lizzy
#3427232
essie74 schreef: wo 02 jun 2021, 14:44 Ik heb het haar allemaal door geappt net... ben erg benieuwd.... de futter medicus wilde voorlopig alleen maar spiervlees voeren.
Welke gedachten gang zou daar achter kunnen zitten, iemand enig idee?
Vlees is verzurend. En bevat nauwelijks mineralen. Dus dat is volgens mij het idee. Maar ik vind het geen slim idee. En ook nergens voor nodig! Ik zou niet teveel vleesbot geven. Zo'n 40% maximaal.
Vind het zo raar en zeker ook nog eens bij een pup, of ben ik nu overdreven beren op de weg aan het zien.
Nee, je ziet geen beren op de weg. Het is gewoon een dom idee om alleen spiervlees te geven. Maar onze Duitse collega's zijn een beetje raar hoor, op gebied van voeding. En een pup heeft gewoon vleesbot en z'n vitamines nodig uit orgaan.
Nou ja, in ieder geval gaat het met Benni stukken beter.... het vele plassen wordt minder zoals het er naar uitziet.

Wat zou jij als eerste gaan bekijken Lizzy?
Als het nu stukken beter gaat, zou ik dit nog even aankijken en dan over een paar weken opnieuw bloed laten prikken. Als Calcium dan nog steeds verhoogd is, dan moeten ze misschien naar Ziekte van Addison en een te actieve bijschildklier gaan kijken.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3427233
essie74 schreef: Ik heb het haar allemaal door geappt net... ben erg benieuwd.... de futter medicus wilde voorlopig alleen maar spiervlees voeren.
Welke gedachten gang zou daar achter kunnen zitten, iemand enig idee?


Vind het zo raar en zeker ook nog eens bij een pup, of ben ik nu overdreven beren op de weg aan het zien.

Nou ja, in ieder geval gaat het met Benni stukken beter.... het vele plassen wordt minder zoals het er naar uitziet.

Wat zou jij als eerste gaan bekijken Lizzy?
Ik denk omdat calcium verhoogd is
Gebruikersavatar
Door essie74
#3427239
Lizzy schreef: wo 02 jun 2021, 16:28 Vlees is verzurend. En bevat nauwelijks mineralen. Dus dat is volgens mij het idee. Maar ik vind het geen slim idee. En ook nergens voor nodig! Ik zou niet teveel vleesbot geven. Zo'n 40% maximaal.


Nee, je ziet geen beren op de weg. Het is gewoon een dom idee om alleen spiervlees te geven. Maar onze Duitse collega's zijn een beetje raar hoor, op gebied van voeding. En een pup heeft gewoon vleesbot en z'n vitamines nodig uit orgaan.


Als het nu stukken beter gaat, zou ik dit nog even aankijken en dan over een paar weken opnieuw bloed laten prikken. Als Calcium dan nog steeds verhoogd is, dan moeten ze misschien naar Ziekte van Addison en een te actieve bijschildklier gaan kijken.
dank wederom voor alle uitleg, ga alles even vertalen en dan doorsturen..... man o man... wat kun je blij zijn met zoveel kennis...
Ik vond en vind het zo stom om de pup al zoveel te ontzeggen. Voelt echt niet goed instinctief..... mijn nichtje gaf dat ook al aan. Maar ja soort van bang gemaakt door de anti barf dierenarts he?

Super bedankt allemaal!

Volgende fase in en afwachten maar.....
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3427245
Lizzy schreef: wo 02 jun 2021, 16:32 Ik snap dat je het zegt hoor, maar verhoogd calcium komt niet door de voeding.
Nee dat denk ik ook niet, maar ik gokte dat daar het advies van de 'futter medicus' vandaan komt ;)
Gebruikersavatar
Door doranto
#3427247
essie74 schreef: wo 02 jun 2021, 18:04 dank wederom voor alle uitleg, ga alles even vertalen en dan doorsturen..... man o man... wat kun je blij zijn met zoveel kennis...
Ik vond en vind het zo stom om de pup al zoveel te ontzeggen. Voelt echt niet goed instinctief..... mijn nichtje gaf dat ook al aan. Maar ja soort van bang gemaakt door de anti barf dierenarts he?

Super bedankt allemaal!

Volgende fase in en afwachten maar.....
Je nichtje boft maar met zo'n nicht ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door