Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Miekie
#3425430
Weer terug van heel lang weggeweest! Ik ben in 2006 Barf gaan voeren aan mijn 2 honden en de kat en zat toen ook regelmatig op Barfplaats. Door een druk werkend leven een stuk minder actief geworden op BP maar ben altijd vers blijven voeren. Wel ben ik afgelopen jaren van 100% barf naar 50% KVV en 50% Barf gegaan, beetje uit gemakzucht eerlijk gezegd..
De reden dat ik nu weer terug ben op BP is het feit dat 1 van mijn huidige honden(Joep, straathond uit Spanje die via een Nederlands asiel herplaatst werd)pas de diagnose Leishmaniose heeft gehad. Hij heeft vooralsnog alleen huidklachten, nier- en leverwaardes zijn nog goed maar heeft wel hoge titers in zijn bloed. We zijn nu gestart met een kuur allopurinol en hopen dat dit gauw aanslaat. Ik heb me even in dit middel verdiept en kwam al gauw tot de ontdekking dat hier wel de nodige bijwerkingen aan zitten zoals het vormen van xanthine kristallen in de urine.
Ik heb daarom een strijdplan gemaakt:

- PH teststrookjes besteld om de zuurgraad van zijn urine in de gaten te houden.
- purinegehalte in het voer verlagen, dit wil ik doen door weer 100% zelf te gaan samenstellen
- elke 4 uur naar buiten
- stimuleren om voldoende te blijven drinken

Zijn er nog andere dingen die ik kan doen om de vorming van xanthine tegen te gaan? En zijn er momenteel nog meer BPers met een hond met Leishmaniose?
Door Lizzy
#3425432
Welkom terug. Wel met een vervelende reden, dat je hond Leishmaniose heeft... Borke heeft een hond gehad met Leishmaniose (Sofie). Zij heeft haar zelf samengestelde dieet ook aangepast. Ik zoek haar topic er even bij!
Gebruikersavatar
Door Miekie
#3425454
Dankjewel Lizzy :)
Tannetje ken ik zeker nog, heb van haar destijds ook supergoed advies gekregen over mijn kater met struvietgruis

Ik ga er even induiken!
Door Lizzy
#3425456
Ik heb natuurlijk Dalmatische Honden. En om een totaal andere reden mogen zij niet teveel purine eten (dan ontwikkelen ze blaasgruis van het type uraat). Ik gebruik het liefst deze purine lijst:

https://jicht.nl/Voeding/Purine

Het belangrijkste is eigenlijk om vlees/orgaanvlees/vleesbot in mindering te brengen en meer groenten te gaan voeren. Zuivel en eieren zijn overigens ook arm aan purine. En omdat veel honden het niet redden om minder vlees en meer groenten/zuivel te eten, voeren sommige mensen wat meer koolhydraatrijke groenten en soms zelfs witte rijst (om de hond op gewicht te houden).
Gebruikersavatar
Door Miekie
#3425507
Heb de lijst opgeslagen :)

Zijn er nog bepaalde vleesbotten die ik moet vermijden, of is het voldoende om gewoon veel af te wisselen?

Ik moet het menu nog even uitwerken en zal die dan ook plaatsen
Door Lizzy
#3425509
Miekie schreef: di 04 mei 2021, 09:48 Heb de lijst opgeslagen :)

Zijn er nog bepaalde vleesbotten die ik moet vermijden, of is het voldoende om gewoon veel af te wisselen?

Ik moet het menu nog even uitwerken en zal die dan ook plaatsen
Ik mijd nekken. Daar zitten erg veel mineralen in. Verder lekker karkassen afwisselen! En ik geef heel soms ribben van hert of lam of geit maar dan moeten ze wel echt heel zacht zijn.

Is goed!
Door Lizzy
#3425510
Miekie schreef: di 04 mei 2021, 09:51 En op welke PH kan ik het best mikken? 6,5-7?
Ik zou mikken op 6,5.

Overigens fluctueert de pH waarde behoorlijk hoor, gedurende de dag. Het beste meet je dus op een vast moment. En altijd in verse urine.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#3427510
Zou dagelijks een scheutje appelazijn geven in de strijd tegen kristallen.
Voor mijn hond met Leishmania heb ik destijds ook nierdieet home made gegeven, om xanthinestenen tegen te gaan.
Minder organen, meer groenten (50% pompoen en zoete aardappel, verder bleekselderij, peterselie en andere groenten), en een aantal diersoorten vermijden, ik dacht wild en gans, maar dat zou je even moeten nakijken (op een lijst met purinewaarden).
Verder zou ik je absoluut adviseren om Vetinmune te gaan geven. Daarvan is mijn hond enorm opgeknapt en inmiddels al jaren van de medicatie af (wel krijgt ze de Vetinmune nog steeds).
Gebruikersavatar
Door Miekie
#3427567
Bedankt voor je reactie en de tips! Ik ga er ff naar kijken.
Morgen wordt er weer bloed afgenomen bij Joep, hij heeft dan 6 weken allopurinol achter de rug. Ben benieuwd hoe de bloedwaardes veranderd zijn en of we moeten gaan opschalen met Milteferan.
Heb jij je hond preventief op nierdieet gezet of waren zijn nierwaarden niet goed?
Gebruikersavatar
Door Miekie
#3427568
Bedankt voor je reactie en de tips! Ik ga er ff naar kijken.
Morgen wordt er weer bloed afgenomen bij Joep, hij heeft dan 6 weken allopurinol achter de rug. Ben benieuwd hoe de bloedwaardes veranderd zijn en of we moeten gaan opschalen met Milteforan.
Heb jij je hond preventief op nierdieet gezet of waren zijn nierwaarden niet goed?
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#3427569
Haar nierwaardes waren goed, maar ze had last van gruis in de urine.
Milteforan heb ik nooit gegeven, ondanks dat dat wel het advies was. Ik vond het te heftig (ze was nog maar net in Nederland, nog geen jaar oud en rechtstreeks van de straat in Griekenland, dus ik wilde haar niet nog maar belasten). Ze is dus op Allopurinol, goede voeding en suppletie in remissie gekomen. Na 1,5 jaar gestopt met de Allopurinol. Inmiddels is ze 9,5 jaar oud.
Gebruikersavatar
Door Miekie
#3427570
Dat is fijn om te horen! Ik hoop ook zo dat we het kunnen redden met alleen de allopurinol en een goed dieet!
Moet zeggen dat het momenteel echt goed lijkt te gaan met Joep, hij is zo veel vrolijker en energieker. De plekken op zijn huid zijn ook tot rust gekomen en zijn vacht wordt weer normaal, die was eerst heel pluizig maar wordt nu weer glad.
Hoop dat we dat ook terug kunnen zien in het bloedonderzoek.
Ik vind het iig wel hoopgevend dat jij je hond weer op de rit hebt gekregen :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door