Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3425533
Even een update op dit topic. Al is het alleen maar voor mensen die dit topic in de toekomst lezen.

Ik heb mest opgestuurd naar het Woud van Sjoerd en Fritzi, nadat ik ze een kuur diatomeeënaarde heb gegeven. Beide zijn wormvrij.

Nu zegt dit niet alles. Ik weet namelijk niet zeker of Sjoerd wormen had. Toen hij bij ons kwam was hij 9 weken oud en heb ik hem gelijk op de diatomeeënaarde gezet. Ook omdat mijn ervaring is dat pups van rond de 10 weken toch echt vaak nog besmet zijn met spoelworm. Niet voor niets moet je ook op 8, 10, 12, 14, 16 weken ontwormen.

Van Fritzi weet ik zeker dat ze wel wormen had. Ze had slechte ontlasting, mestonderzoek laten uitvoeren door het Woud: haakworm en 1 plusje giardia. Ik heb haar 90 dagen diatomeeënaarde gegeven en binnen een paar dagen was haar ontlasting al fantastisch. Heb wel de 90 dagen vol gemaakt, zoals de bedoeling is bij giardia (wormen is minimaal 3 weken). Met de diatomeeënaarde gestopt (je moet altijd eerst stoppen met de diatomeeënaarde voordat je mest op stuurt). Een paar maandjes gewacht, ontlasting bleef goed, mest opgestuurd. Vrij van wormen en giardia.

Biscuit had trouwens ook wormen maar die heb ik niet getest. De reden daarvoor is dat ik Biscuit nog steeds op de diatomeeënaarde heb staan. Biscuit eet van herfst tot voorjaar poep van andere honden. Preventief laat ik haar op de diatomeeënaarde staan, totdat ze weer stopt met poep eten. Dan laat ik haar ontlasting ook weer controleren.

Conclusies durf ik nog niet te verbinden aan het gebruik van diatomeeënaarde. Daarvoor vind ik het voorbeeld van 2 honden, waarvan we van 1 niets zeker weten, te klein.

Oh, ik heb wel food grade diatomeeënaarde gebruikt en geen feed grade diatomeeënaarde.
Door Lizzy
#3425739
pike schreef: za 08 mei 2021, 08:08 Misschien heb je het al ergens uitgelegd maar waarom kies je voor food grade? Ik lees namelijk dat juist de feed grade voor intern gebruik bij wormen is?
(https://www.baroen.nl/48-uncategorised/ ... meeenaarde)
Als ik Baroen was en feed grade verkocht, zou ik dat ook zeggen :biggrin2:

Ik heb ervoor gekozen om food grade te geven omdat de food grade getest is op zware metalen. De feed grade is dat niet. Feed grade is ongeschikt bevonden voor humane consumptie. Dat is dus om de reden van de mogelijke aanwezigheid van zware metalen. En dan praat ik bijv. over arsenicum, cadmium en lood. Als ik van food grade een analyse opvraag, krijg ik ook netjes zo'n soort rapport:

https://wolfcreekranchorganics.com/pdf/DE_Analysis.pdf

Als ik dat van feed grade opvraag: krijg ik geen rapport. Ik wil gewoon geen risico lopen, te meer food grade net zo goed werkt als feed grade:

https://wolfcreekranchorganics.com/libr ... rming.html
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3425748
Nu even een rare vraag maar zou dat nu de reden kunnen zijn dat puppy's aarde eten, instinctief of zo?
Gebruikersavatar
Door pike
#3425759
Lizzy schreef: za 08 mei 2021, 11:02 Als ik Baroen was en feed grade verkocht, zou ik dat ook zeggen :biggrin2:

Ik heb ervoor gekozen om food grade te geven omdat de food grade getest is op zware metalen. De feed grade is dat niet. Feed grade is ongeschikt bevonden voor humane consumptie. Dat is dus om de reden van de mogelijke aanwezigheid van zware metalen. En dan praat ik bijv. over arsenicum, cadmium en lood. Als ik van food grade een analyse opvraag, krijg ik ook netjes zo'n soort rapport:

https://wolfcreekranchorganics.com/pdf/DE_Analysis.pdf

Als ik dat van feed grade opvraag: krijg ik geen rapport. Ik wil gewoon geen risico lopen, te meer food grade net zo goed werkt als feed grade:

https://wolfcreekranchorganics.com/libr ... rming.html
Oke dat is duidelijk. Dank je wel. En maakt het niet uit dat de vochtopnamecapaciteit (past dat op het scrabblebord?) 2x zo groot is? Hoef je niet bang te zijn dat de boel van binnen opdroogt ?
Door Lizzy
#3425761
pike schreef: za 08 mei 2021, 15:45 Oke dat is duidelijk. Dank je wel. En maakt het niet uit dat de vochtopnamecapaciteit (past dat op het scrabblebord?) 2x zo groot is? Hoef je niet bang te zijn dat de boel van binnen opdroogt ?
Vochtopnamecapaciteit :biggrin2: . Ik heb echt geen idee! Nadat ik zoveel als ik kon erover gelezen heb ben ik er niet bang voor. Biscuit krijgt het nu sinds oktober 2020. Ze is niet meer gaan drinken en ze is voor de rest nog steeds zoals ze daarvoor was. Ik heb het zelf een paar weken genomen omdat ik wilde weten hoe dat was. Ik merkte niks. Kreeg niet meer dorst en er veranderde inwendig ook niks. Niet wat ik kon merken in ieder geval. Het neemt wel vocht op. Maar ik heb zelf het idee dat het op de huid bijv. meer irriteert doordat er scherpe deeltjes zitten in dan door gebrek aan vocht. Bij de feed grade (die ik ook in huis heb omdat dit goed tegen bloedluis werkt - kippen) is de huidirritatie ook veel erger als bij de food grade.

Er wordt ook niet op Wolfcreekranche gewaarschuwd daarvoor:

https://wolfcreekranchorganics.com/library/defaq.html
Door Lizzy
#3425923
Qua vochtopnamecapaciteit heb ik de volgende foto's gemaakt :biggrin2:

Diatomeeën aarde in een paar druppels water:
IMG_20210511_074554.jpg
IMG_20210511_074554.jpg (3.81 MiB) 1547 keer bekeken
Één eetlepel water erbij:
IMG_20210511_074605.jpg
IMG_20210511_074605.jpg (3 MiB) 1547 keer bekeken
Even een paar minuten gewacht:
IMG_20210511_074622.jpg
IMG_20210511_074622.jpg (3.62 MiB) 1547 keer bekeken
Ik vind het eigenlijk niet veel water opnemen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3425935
:D Je bent lekker bezig geweest. Lijkt er niet op nee, dat het veel opneemt. En er ligt best een hoop diatomeeenaarde. Maar hoeveel geef je eigenlijk? Ik zie hier op de foto aardig wat liggen, maar ik las ergens iets van 2 gram of zo, ik weet het niet meer precies maar het was heel weinig. Ik herinner me dat omdat ik me afvroeg hoe weeg je dat in hemelsnaam af, zo'n klein gewicht. Zo'n klein gewicht zal dan denk ik zeker nauwelijks invloed hebben op het vocht als dat bergje op jouw bordje al zo weinig opneemt.
Door Lizzy
#3425948
Dit is 1 eetlepel. Het is heel fluffy spul. Ik houd me aan deze doseringen:

Puppies less than 10 lbs. - 1/2 to 1 teaspoon
Puppies 10 to 19 lbs. - 2 teaspoons
Dogs 20 to 50 lbs. - 1 to 1.5 tablespoons
Dogs 50 to 100 lbs. - 2 tablespoons
Dogs 100+ lbs. - 3 to 4 tablespoons

En dat heb ik omgerekend naar dit (volgens mij klopt het maar nakijken is een goed idee):

Puppy's minder dan 5 kg : 1/2 tot 1 theelepel
Puppy's van 5 tot 8 kg : 2 theelepels
Honden van 9 tot 22 kg : 1 tot 1,5 eetlepel
Honden van 18 kg tot 45 kg : 2 eetlepels
Honden vanaf 45 kg en zwaarder: 3 tot 4 eetlepels
Door Lizzy
#3425952
Ja, dat is per dag.

Dit is trouwens de feed grade:
IMG_20210513_071016.jpg
IMG_20210513_071016.jpg (4.15 MiB) 1505 keer bekeken
IMG_20210513_071339.jpg
IMG_20210513_071339.jpg (4.11 MiB) 1505 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door pike
#3426013
Ik vind het ook veel. Maar ik heb ook geen idee hoeveel dit spul weegt en hoeveel er dus in een theelepel of eetlepel gaat. (Een theelepel is 5 ml, een eetlepel is 15 ml).
Op die site van Wolfcreek lees ik ook deze hoeveelheden:
Honden
onder 35 lbs (<16 kg) 1 theelepel,
35-100 lbs (tot 45 kg) 1eetlepel.
Dat is een stuk minder. Ik vind hier vooral de overgang groot. Een hond van 17 kg krijgt 3x zo veel als een hond van 16 kg.
Door Lizzy
#3426014
Deze hoeveelheden komen van Wolf Creek Range:

Our DE feeding protocol for worm infestations can be given once or twice per day as follows:

Kittens - 1/2 to 1 teaspoon
Cats - 2 teaspoons twice/day
Puppies less than 10 lbs. - 1/2 to 1 teaspoon
Puppies 10 to 19 lbs. - 2 teaspoons
Dogs 20 to 50 lbs. - 1 to 1.5 tablespoons
Dogs 50 to 100 lbs. - 2 tablespoons
Dogs 100+ lbs. - 3 to 4 tablespoons
Cattle, Dairy Cows, & Hogs - 2% of dry feed ration & Free Choice
Chickens - 5% in feed & Free Choice
Goats & Sheep - 2-3 tbsps. per 100#'s of body weight & Free Choice
Horses - 1 to 2 cups in daily ration
*Humans - 2 to 3 heaping tablespoons daily (1 tbsp. AM, 1 tbsp. PM)

https://wolfcreekranchorganics.com/libr ... rming.html
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door