Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3425309
Goed, ik ga even verder waar ik vanochtend gebleven was. Want wellicht heb je daar wat aan.

Bij mijn hond is urine, bloed en ontlasting onderzocht en alles was goed. Het vervolg zou dan moeten zijn inwendige onderzoeken onder verdoving volgens mijn DA.
Maar omdat ik de symptomen nogal vreemd vond in verhouding tot de darmproblemen zoals ik ze ken bij honden ben ik flink gaan googlen. Op de site van een Haarlemse DA vond ik een protocol waarbij altijd parasietenbestrijding plaatsvond , ook als de ontlasting geen aanleiding gaf. Omdat Giardia etc in maar de helft van de gevallen via ontlasting aangetoond werd. Men schreef standaard een 5 daagse kuur Fenbendazol 500 mg voor (ipv de gebruikelijke 3 dagen). Mijn DA vond dat niet nodig en wilde liever intern verder zoeken maar ik heb het toch 'afgedwongen' en het was werkelijk een mirakel: het werkte na 1 dag al, mijn hond had zichtbaar minder buikpijn, stonk niet meer en hoefde niet meer eruit om 's nachts als een gek te gaan grazen. Helaas was er de vierde dag een terugval, maar dat schijnt te kunnen bij parasieten. Ook moest ik alle kussens heet wassen en de vloer extra schoonmaken. De derde en vijfde dag van de kuur moet je de anus goed schoonmaken ivm herinfectie.

De status nu is dat van de afgelopen 8 nachten alleen die 4e nog de oude symptomen had, 1 nacht dus, terwijl ik de afgelopen maanden in 8 dagen 4 of 5 keer eruit ben geweest. Ik las op een andere site dat de kuur na 14 dagen nog eens herhaald moet worden en dat ga ik dus ook doen. In tegenstelling tot de andere parasietenbestrijder op de markt heeft deze geen bijwerkingen en wordt zelfs aan gezonde dieren gegeven als ze in de buurt van een Giardia patiënt waren. Ook is het spul via internet te koop ipv via de dure dierenarts. De merknaam van fenbendazol hier is Panacur en je moet de 500 gram hebben, 1 tablet per kilo lichaamsgewicht per dag.

Inmiddels poets ik mij gek en maak ik mijn hond met vochtige babydoekjes schoon na elke ontlasting. Maar ik heb een aantal normale nachten gehad en zie dat mijn hond zich ook beter voelt (al is ze nog steeds te sloom, ik verwacht meer resultaat van de tweede kuur). Ik heb dus goede hoop dat ik op het juiste spoor zit.

Hopelijk heb jij hier iets aan! Ik zal het melden als er bijzonderheden zijn....
#3425312
Als als het andere niet werkt zal ik panacur eens proberen.
Ik had er wel eens aan gedacht maar vind de symptomen niet echt kloppen. Haar ontlasting stinkt niet, althans niet erger dan m'n andere hond ;D en is eigenlijk alleen maar dun vlak na 't gras eten. En soms ook niet. Geen bloed erbij trouwens.
Hoe oud is jouw hond?
#3425324
Giardia merk je soms meteen. Door de typische geur en kleur van de diarree. Maar zeker zo vaak gewoon niet. Daar Ian je je echt niet op baseren.

Op de juiste manier onderzocht en door iemand met ervaring (das heel belangrijk!) zijn ze goed te vinden hoor. Want wij hadden een PCR test (das duur maar wel betrouwbaar) en er zijn er maar zelden geweest die ik er via microscoop niet uit gehaald had en toch positief testen via PCR. Maar ik had ook een collega die er nooit (echt nooit) zag... ::)
Dus ja, echt betrouwbaar is het dan alsnog niet he.
En je moet ook van 3 dagen ontlasting opsturen omdat de giardia niet altijd uitgescheiden wordt.
#3425326
Je zegt het, 'soms'.
Mijn hond had en heeft geen diarree.
Misschien is het ook wel een andere parasiet, de bijsluiter meldt er meerdere.
Misschien was er ook wel geen parasiet en zit er iets in de panacur dat iets anders aanpakt, ook prima.
Ik vind het standaard voorschrijven van panacur bij onduidelijke darmproblemen geniaal, zeker na 2 maanden 's nachts ronddolen op grasvelden, dat trek je op een gegeven moment niet meer. Los van hoe ellendig de hond zich voelde al die tijd.
#3425354
Ik heb er nog eens over nagedacht en ben vanochtend alle apotheken langs gegaan voor panacur.
Ik heb vorig jaar in oktober /november jonge zwerfkittens in huis gehad waarvan 1 giga aan de diarree was. Wie weet heb je wel gelijk. Vanochtend ging ze om 7 uur gras eten. 3e keer ontlasting was 1 en al lichtroze slijm.
Ik kan het zo om 14u ophalen en dan ga ik meteen beginnen.
Moet ik mijn andere dieren nu ook behandelen? Heb nog een hond en 3 (binnen) katten. Zonder symptomen.

De Franse dierenartsen zijn ok maar heb nu al een 2e en 3e opinion achter de rug... Als het niet beter wordt ga ik na de lockdown hier naar Nederland naar Utrecht. Ik vind dit zo zielig...
#3425356
Vaak worden de andere dieren ook behandeld maar dat zou ik in jouw geval niet doen omdat het immers niet aangetoond is wat het is.

Wel zou ik alle kussens op 90 graden wassen en de vloeren schoonmaken met groene zeep.
Op de derde dag en de vijfde dag van de kuur moet je het achterste van je hond zorgvuldig achoonmaken. Herbesmetting schijnt bij parasieten eerder regel dan uitzondering te zijn. En doe de 5 daags kuur ipv de 3 daags die in de bijsluiter staat .
Succes !! Hou me op de hoogte.
#3425388
Gisteren met de 500mg Panacur begonnen.
Gisteren ochtend had ze slijmerige lichtrode ontlasting die sterk naar bloed rook. 's Middags dunne groene ontlasting en sinds 6 uur vanochtend heeft ze al 4 mega gelige hopen gepoept. Ik heb nog nooit zoveel ontlasting uit haar zien komen. :o Heeft jouw hond dit ook?

Ik zit er ook over te denken om haar voeding te gaan veranderen want haar darmen lijken me compleet van slag. Al dat slijm...het doet me denken aan IBD.
#3425392
De roodbloederige ontlasting met slijm had de mijne sinds 2 weken, dus niet in het begin van het s nachts gras eten.
Mijn DA zegt: zwart bloed = maag en rood bloed plus slijm is darm.

Ik ben inderdaad voor alle zekerheid op hypo allergeen voer overgestapt. En vandaag komt de probiotica binnen om de darm te laten genezen.

Maar het enige dat nu bij jou van belang is is of de panacur aanslaat. Omdat je dán pas kunt aannemen dat het een parasiet is. Hou een dagboekje bij van die 5 dagen het verloop van de klachten.
Mijn hond weegt 30 kilo en kreeg dus 3 tabletten per dag.
#3425394
Dank je. Wat een getob dit. Ik ben een paar weken geleden al begonnen met een "dagboekje" en foto's van haar ontlasting. Heel smakelijk al die foto's in mijn telefoon ;D
Welk voer geef jij nu? Ik twijfel tussen Hermann's en iets met insecten eiwit. Ik wacht de 5 dagen even af maar heb het gevoel dat barf het niet beter maakt.
#3425397
Ik geef nu Dibaq Sense senior brok op aanraden van mijn voer-boer.
En wat de barf betreft : de enige die van de KVV genoten heeft de afgelopen maanden was de parasiet volgens mij ...
De oplossing zit niet in het voer maar moet wel de darm rust geven.

Maar eerst de panacur, maak je niet druk om de rest nu.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door